Prečo sa má u autobatérie najprv odpojiť záporný pól?

co se jinam nevešlo/nehodilo - ohledně aut

Moderátoři: šulda, Moderátoři

PEEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 105
Registrován: 14 zář 2006, 10:15
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Prečo sa má u autobatérie najprv odpojiť záporný pól?

Příspěvek od PEEK »

Všetky návody na demontáž autobatérie tvrdo vyžadujú najpv odpojiť záporný pól batérie od kostry a až potom kladný pól od +12V kabeláže. Čo také zlé sa môže stať, ak najprv odpojím kladný pól a až potom záporný? Mne sa to javí, že na poradí nezáleží...
Octavia I 1.9TDI-81kW/ASV/Elegance/MR2002
Octavia II Scout 2.0TDI-103kW/CFHC/MR2012
Uživatelský avatar
zizuzidan
Aktivista
Příspěvky: 2432
Registrován: 10 zář 2007, 11:32
Odpovědi: 0
Bydliště: Sedlčansko

Příspěvek od zizuzidan »

Když budeš odpojovat první +pol a dotkneš se třeba klíčem karoserie,tak svařuješ ;) Při odpojování -polu se ti to stát nemůže.
amg124
Přispěvovatel
Příspěvky: 376
Registrován: 22 led 2012, 09:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Trutnov

Příspěvek od amg124 »

Jak píše zuzizidan. Ale za praktickou zkoušku nic nedáš a příště už zcela jistě budeš dodržovat doporučený postup (crazy)
ex-MB 124 AMG 3,2l 24V, VW Golf I 1,6D, Seat Toleto 1,9 SDi, VW Passat B4 1,9TD, MB C-klasse, S202, 2,5TD, Škoda Felicia Combi 1,9D, Fiat Brava 1,9D, Citroen Berlingo 1.9D, Renault Laguna 1.8 16V, VW T4 Doka 1.9D

Mazda Fighter 2.5TD 4x4
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 20139
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

Je zajímavý že u některýho auta se nestane nic,tahal jsem DPF z toyoty a brnknul jsem o plusák na altíku ( blbec jsem neměl odpojenou baterku no ) blesk jak prase, tak jsem trnul co to udělalo a nic,pohoda,auto pak normálně chytlo,žádný následky
To stejný P307 1.6HDi kolega tahal ten krycí plech co je na DPFku,brnknul o plusák na altíku a počítač KO
PEEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 105
Registrován: 14 zář 2006, 10:15
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od PEEK »

zizuzidan píše:Když budeš odpojovat první +pol a dotkneš se třeba klíčem karoserie,tak svařuješ ;) Při odpojování -polu se ti to stát nemůže.
Aha... vďaka, má to logiku.
Takže celé je to iba o väčšej pravdepodobnosti skratovania batérie, keďže kostra je kade-tade dookola, zato kladná svorka batérie je len malý objekt. Ale keď opatrne odpojím najprv kladnú svorku a vývod batérie okamžite zakryjem izolačnou krytkou, tiež sa nič zlého nestane, že ? Mňa k tejto otázke len inšpirovala tá prísnosť toho pravidla - akoby už len odpojenie kladného pólu nejako ohrozovalo elektroniku vozidla apod..
Octavia I 1.9TDI-81kW/ASV/Elegance/MR2002
Octavia II Scout 2.0TDI-103kW/CFHC/MR2012
Uživatelský avatar
ROMEK
Aktivista
Příspěvky: 5676
Registrován: 03 dub 2006, 19:53
Odpovědi: 1
Bydliště: SK Záhorie

Příspěvek od ROMEK »

Ja s tým mám aj vlastnu skusenosť. Počas praxe v ČSAD mi dal majster odpojiť na autobuse baterky boli tam dve v serii tušim 2x180Ah a odpajal sem prvý plus a 13ku klučem sem brnkel o kostru a ten klúč sa normálne rozsvítil majstr to nastastie ukopel bagancu. To bylo prvýkrát v živote co mi nekdo vynadal do kokotú :D
Honda CR-V, Peugeot Partner,VW Caddy, Škoda 1000MB DELUXE
Source
Aktivista
Příspěvky: 1860
Registrován: 15 lis 2015, 22:43
Odpovědi: 1
Bydliště: Trnava

Příspěvek od Source »

Tak ako tu už bolo povedané, vždy treba odpájať záporný pol, má to svoje opodstatnenie.
Octavia 2003 ASV 81kw
/ FB S764 / "J" čerpadlo / Brzdy 312mm / ASZ vedenie vzduchu / vymenik olej-voda ASZ / DPF ON 1??Kw/3??NM

VW Golf mk5 R32 3.2 VR6 BUB 184Kw 4motion
PEEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 105
Registrován: 14 zář 2006, 10:15
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od PEEK »

roman1648 píše:Je zajímavý že u některýho auta se nestane nic,tahal jsem DPF z toyoty a brnknul jsem o plusák na altíku ( blbec jsem neměl odpojenou baterku no ) blesk jak prase, tak jsem trnul co to udělalo a nic,pohoda,auto pak normálně chytlo,žádný následky
To stejný P307 1.6HDi kolega tahal ten krycí plech co je na DPFku,brnknul o plusák na altíku a počítač KO
Samozrejme skrat je nebezpečný. Jednak dáva zabrať samotnej batérii, jednak poškodí či zničí nástroj, ktorý skrat spôsobil, môže sa zničiť svorka batérie či štartéra/alternátora ale najväčšie riziko je z toho, že pri rozpojení skratu (iskrení) sa v kabeláži môžu indukovať krátke, ale nebezpečne vysoké napäťové špičky, ktoré môžu zničiť elektroniku. To bol zrejme prípad toho P307...
Octavia I 1.9TDI-81kW/ASV/Elegance/MR2002
Octavia II Scout 2.0TDI-103kW/CFHC/MR2012
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 20139
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

Needávno jsme tam měli SUP III taxikáři si sami na benzínce měnili baterku a přepólovali to, auto šlo nastartovat,jelo ale nic nefungovalo,servo,budíky,světla...odneslo to něco v e-boxu a celý se to pak muselo znovu nahrát softem říkal ten kdo to dával dohromady,my jsme na to nestačili :roll:
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46
Odpovědi: 0

Příspěvek od jericho-3 »

ROMEK píše:Ja s tým mám aj vlastnu skusenosť. Počas praxe v ČSAD mi dal majster odpojiť na autobuse baterky boli tam dve v serii tušim 2x180Ah a odpajal sem prvý plus a 13ku klučem sem brnkel o kostru a ten klúč sa normálne rozsvítil majstr to nastastie ukopel bagancu. To bylo prvýkrát v živote co mi nekdo vynadal do kokotú :D
To jsi měl štěstí, že se zrovna baterky nenabíjely, já zažil výbuch, že to utrhlo tu bednu na baterky , protože výpary chytly a baterka se roztrhla.. :)
nepropadat panice...
Pepíček
Přispěvovatel
Příspěvky: 848
Registrován: 01 dub 2016, 20:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Posázaví

Příspěvek od Pepíček »

Odpojovat -pól, pokud je -pól ukostřenej. U starejch aut, třeba Škoda Felica od 1959 nebo 8?, Praga V3S a další mají ukostřen +pól. Praga S5T má zase ukostřenej -pól. U starejch verglů je na to potřeba dávat pozor.
VW Golf IV 85 kW AJM
Mercedes GLK 320 CDi
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 20139
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

No, s tím se ale už asi nesetkáš, tak možná v muzeu :D nebo na veteránsrazu a tam tě nenechají se v tom hrabat
Jako SDH máme Škodu Superb rok myslím 42 dělaná za Hitlera a minus to má normálně na kastli (noteeth)
Pepíček
Přispěvovatel
Příspěvky: 848
Registrován: 01 dub 2016, 20:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Posázaví

Příspěvek od Pepíček »

Jasný jasný. Bavíme se tady o normálních autech ale tohle mě napadlo, tak jsem to sem napsal.
VW Golf IV 85 kW AJM
Mercedes GLK 320 CDi
JozefC
Aktivista
Příspěvky: 1080
Registrován: 05 kvě 2016, 06:14
Odpovědi: 0

Příspěvek od JozefC »

jericho-3 píše:
ROMEK píše:Ja s tým mám aj vlastnu skusenosť. Počas praxe v ČSAD mi dal majster odpojiť na autobuse baterky boli tam dve v serii tušim 2x180Ah a odpajal sem prvý plus a 13ku klučem sem brnkel o kostru a ten klúč sa normálne rozsvítil majstr to nastastie ukopel bagancu. To bylo prvýkrát v živote co mi nekdo vynadal do kokotú :D
To jsi měl štěstí, že se zrovna baterky nenabíjely, já zažil výbuch, že to utrhlo tu bednu na baterky , protože výpary chytly a baterka se roztrhla.. :)
Ja som mal rovnakú skúsenosť ako učeň na ťahači, ale mne jebla pred ksichtom. Neprajem nikomu to zažiť a ešte držať kľúč v ruke :D
PEEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 105
Registrován: 14 zář 2006, 10:15
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od PEEK »

jericho-3 píše:
ROMEK píše:Ja s tým mám aj vlastnu skusenosť. Počas praxe v ČSAD mi dal majster odpojiť na autobuse baterky boli tam dve v serii tušim 2x180Ah a odpajal sem prvý plus a 13ku klučem sem brnkel o kostru a ten klúč sa normálne rozsvítil majstr to nastastie ukopel bagancu. To bylo prvýkrát v živote co mi nekdo vynadal do kokotú :D
To jsi měl štěstí, že se zrovna baterky nenabíjely, já zažil výbuch, že to utrhlo tu bednu na baterky , protože výpary chytly a baterka se roztrhla.. :)
Oni tie "výpary" vznikajú elektrolytickým rozkladom vody, je to zmes vodík + kyslík. A má v sebe veľa energie - nie nadarmo poháňala aj raketoplány.
Octavia I 1.9TDI-81kW/ASV/Elegance/MR2002
Octavia II Scout 2.0TDI-103kW/CFHC/MR2012
Odpovědět

Zpět na „Diskuze o autech“