ceny bionafty

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
difosgen
Sběrač informací
Příspěvky: 22
Odpovědi: 0
Registrován: 19 črc 2008, 18:40

Příspěvek od difosgen »

Zjednodušeně řečeno je mýdlo směs alkalických solí mastných kyselin. Možná příčina vzniku je tedy prostá:moc louhu, málo alkoholu, nebo oboje(nová výmluva pro opilce je na světě - držím si hladinu, abych nezmýdelnil) .Trochu ho vznikne vždy(ani v profi podmínkách se nedá vždy udržet ideální reakce). Jen když je ho moc,tak je důvod měnit postup. Z glycerolu vzniká glycerinové mýdlo, ale ne tak ochotně. Zkus si nalít do oleje louh bez alkoholu, zamíchej a čistota půl zdraví :D
difosgen
Sběrač informací
Příspěvky: 22
Odpovědi: 0
Registrován: 19 črc 2008, 18:40

Příspěvek od difosgen »

Zjednodušeně řečeno je mýdlo směs alkalických solí mastných kyselin. Možná příčina vzniku je tedy prostá:moc louhu, málo alkoholu, nebo oboje(nová výmluva pro opilce je na světě - držím si hladinu, abych nezmýdelnil) .Trochu ho vznikne vždy(ani v profi podmínkách se nedá vždy udržet ideální reakce). Jen když je ho moc,tak je důvod měnit postup. Z glycerolu vzniká glycerinové mýdlo, ale ne tak ochotně. Zkus si nalít do oleje louh bez alkoholu, zamíchej a čistota půl zdraví :D
Uživatelský avatar
Petr H.
Přispěvovatel
Příspěvky: 523
Odpovědi: 0
Registrován: 26 dub 2007, 18:20

Příspěvek od Petr H. »

8) pls difozgen skus přelousknout ten můj poločlánek, miloš to zase celé zakecal. dík
difosgen
Sběrač informací
Příspěvky: 22
Odpovědi: 0
Registrován: 19 črc 2008, 18:40

Příspěvek od difosgen »

Slibují, že se na to zítra mrknu. Teď nejsem v dosahu PC a píšu z mobilu přes OperuMini a bohužel tak neotevřu pdf. Jinak glycerol má celkem dost využití, ale převážně ve farmacii a kosmetice. Jako palivo si ho neumím představit, kvůli malému spalnému teplu. To se dá sice napravit pomocí kyseliny dusičné, ale to pak není do auta, ale jako dárek pro otravné sousedy :D

Edit:

Tak jsem na to mrknul a nejde rozhodně o to, jak přemluvit glycerol aby zůstal rozptýlen v MEŘO. Je to jak jsem předpokládal. Glycerol jako takový je jako palivo nepoužitelný, ale může být základem pro výrobu sloučenin použitelných. Stran cyklických acetalů - tam je i psáno, že je to teprve na počátku vývoje a já bych rozhodně nezkoušel na svém autě, když to ještě není ani dovyvinuté. Jiná je situace s étery glycerolu, to zní zajímavě, ale i tak tě asi musím zklamat. Reakce je to poměrně jednoduchá, našinec by si doma poradil i s potřebou zvýšeného tlaku (mám na mysli ty varianty kolem 0,3 MPa, 20MPa bych raději doma nezkoušel), ale z uvedeného textu vyplývá, že je problém "dostupnost nižších rozvětvených oleofinů(alkenů)". Takže si těžko skočíš do drogerie pro izobuten, když je nedostatkový i pro průmyslovou výrobu. Nemluvě už o katalyzátorech, protože kyselé ionexy se taky neválí všude a rozpitvávat Staropramen CoolKeg (za 1 500 Kč), abys z něj vydoloval zeolit, to asi taky není ono.
Uživatelský avatar
Petr H.
Přispěvovatel
Příspěvky: 523
Odpovědi: 0
Registrován: 26 dub 2007, 18:20

Příspěvek od Petr H. »

:x to je mrzuté 10% toho vylejt.... ;) něco vymyslým.

Ještě jsem se chtěl zeptat, nevíš jak je to z tou lihovitostí?? Kolik je minimum? Abych to nemusel zkoušet.

;) Nikdo jste neodpověděl, jestli na esterifikát vlastní výroby taky jezdíte? Dávate čistý nebo ředíte naftou?
alda164
Přispěvovatel
Příspěvky: 161
Odpovědi: 0
Registrován: 16 úno 2006, 11:25

Příspěvek od alda164 »

Když vyrobím z 18l oleje , tak do dvacky ho doleju naftou. Jinak jsem zjistil , že pokud málo zamíchám , tak toho mýdla mám hodně, co teď míchám míchadlem na vrtačce, tak při stejném složení mám toho mýdla , no skoro nic.
Ford Transit 2.5 DI 51kw
AUDI A4 1.9 TDI 8E 130 HP palivo nafta
difosgen
Sběrač informací
Příspěvky: 22
Odpovědi: 0
Registrován: 19 črc 2008, 18:40

Příspěvek od difosgen »

Petr H.: Obsah lihu je složitější téma. Obecně užívaná množství jsou zavádějící, protože se v oleji různí množství mastných kyselin. Tedy když uvádím 1,3 l metanolu a 80g louhu na 10 l oleje, tak to zhruba platí, ale pro čistou řepku. Na vyfrit to může být až 1,5 násobek,proto se má každá várka ztitrovat a podle toho počítat navážky. Alkohol může(a měl by) být v přebytku, ale louh v přebytku = mydlinky. Jo a pro etanol platí hmotnost potřebného metanolu * 1,44.
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33539
Odpovědi: 0
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

alda164 píše:Když vyrobím z 18l oleje , tak do dvacky ho doleju naftou. Jinak jsem zjistil , že pokud málo zamíchám , tak toho mýdla mám hodně, co teď míchám míchadlem na vrtačce, tak při stejném složení mám toho mýdla , no skoro nic.
hlavně míchej jen jednou a víc do toho nevrtej, třeba za hodinu ze zvědavosti :-D miloš
Uživatelský avatar
Petr H.
Přispěvovatel
Příspěvky: 523
Odpovědi: 0
Registrován: 26 dub 2007, 18:20

Příspěvek od Petr H. »

difosgen: já myslel lihovitost použitého alkoholu, třeba jestli stačí 80% nebo jak tu někdo napsal, že tam fláknul flašku vodky... :D resp. kam se ta voda ztratí? I v technickém lihu jí budou nějaká 4% a nebo to mám kalné z té vody??
difosgen
Sběrač informací
Příspěvky: 22
Odpovědi: 0
Registrován: 19 črc 2008, 18:40

Příspěvek od difosgen »

Petr H.:Jo tydle vidle. Tak asi tak, že jakákoli voda, která v reakci být nemusí, tam nemá co dělat!!! Už jsem to psal Milošovi, voda prostě brzdí reakci a zvyšuje podíl vedlejších produktů. Takže alkohol co nejsilnější. Totéž platí pro hydroxid. Samozřejmě s rozumem, zas nemá cenu cpát tam chemikálie P.A., ale technický louh 48% nikomu nerozmlouvám, nedejbože vodku,ale já bych to tam nelil. Nehledě na to, že vodka je většinou dražší než technický líh 96%.

slovacek.milos: Píšeš to tak, že to vyzní, jakože moc míchání škodí, leč to tak úplně není. V průběhu hlavní reakce (cca. 2 hod) je míchání velmi prospěšné pro zreagování celého objemu. Osobně používám k míchání velké míchadlo na barvu(na vrtačku), prva to zamíchám vrtačkou a pak ho nechávám běžet na stěračovém motorku ze Š120 po dobu právě 2 hod. Pravda ovšem je, že pak to vypnu a víc na to nesahám. Když s tím někdo bude klepat každou hodinu, tak se to nikdy nerozvrství a zůstane to v emulzi, to dá rozum. Musí to být alespoň 6 hodin v klidu pro rozdělení.
wiguf
Přispěvovatel
Příspěvky: 156
Odpovědi: 0
Registrován: 27 zář 2007, 10:58
Bydliště: Plzeň a okolí

Příspěvek od wiguf »

to difosgen: koukam, že je tu konečně někdo kdo tomu rozumí..

chtěl bych se poradit, zatim výrobu metylesteru z oleje neplánuju ptz to na to jezdí dobře, ale vždycky když filtruju všechny možný friťáky, tuky a kdeco z hospod, tak mi po sedimentaci zbyde trochu vody, trochu kalu a hlavně hodně moc tuhýho tuku, netekutýho, neprůhlednýho a je mně to škoda pálit, ptz je toho velmi značná část a jelikož ten čistej olej co mam navíc prodávam taky lidem, tak to s nim nechci ani ředit, je mi jasný, že ty co to tlačí přes filtr to neřeší, ale mně se to nelíbí.

Takže se chci zeptat jestli by nešel zesterifikovat ten vysokoviskózní tuk??? Předpokládam nahřát a hodně míchat, ale aby to mělo cenu, zkrátka chci aby to bylo tekutější.
escort 1,8D Bosch již minulost
MB 124 200D
MB 190 250D
jist
Přispěvovatel
Příspěvky: 70
Odpovědi: 0
Registrován: 09 črc 2008, 21:46

Příspěvek od jist »

Tak nevim,když si přečtu tenhle článek jaká je výhoda?Hlavně těch 8% ztráta výkonu něco stojí methyl něco louh a říkáte 10% ztráty usazenin.**************** Myšlenka použít čistý, přírodní rostlinný olej (olej na saláty) jako pohonnou hmotu pro dieselové motory je stará jako samotný dieselový motor. Již Rudolf Diesel, který vynalezl dieselový motor již před více než 100 lety, poháněl své první motory mimo jiné rostlinným olejem.
Vzhledem k rostoucím cenám pohonných hmot a z hlediska ochrany životního prostředí se rostoucí mírou nabízejí alternativní pohonné hmoty jako například rostlinný olej, jako výhodná a ekologická alternativa k běžnému dieselovému palivu.

Rostlinný olej je čistým přírodním produktem. Tak zvaná bionafta (methylester řepkového oleje, nazývaný krátce: MEŘO) se sice rovněž zakládá na rostlinném oleji, může se však vyrábět pouze chemickým postupem náročným na energii. Přidáním metanolu ztrácí rostlinný olej přitom část svého přirozeného charakteru. Bionafta je nakonec agresivní pohonnou hmotou ředidlového druhu, která napadá citlivou techniku vozidla a vede k poškození motoru a konstrukčních prvků vozidla. Podíl metanolu v bionaftě vede při spalování v motoru mimo jiné ke ztrátě výkonu o cca 6-8%, která má ve srovnání s běžným dieselovým provozem za následek odpovídající vyšší spotřebu. Rostlinný olej nezpůsobuje díky své vyšší energetické hodnotě vyšší spotřebu a u určitých motorů může dokonce vést k nižší spotřebě. Kromě toho je rostlinný olej díky méně náročnému výrobnímu postupu značně cenově výhodnější než bionafta.
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33539
Odpovědi: 0
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

mě byl jen zajímalo jak píšeš že meřo se dá vyrábět jen chemickým postupem náročným a energii, kolik a čeho to tak sežere, elektriku teplo, nebo co si pod pojmem náročnost energie představuješ díky miloš
wiguf
Přispěvovatel
Příspěvky: 156
Odpovědi: 0
Registrován: 27 zář 2007, 10:58
Bydliště: Plzeň a okolí

Příspěvek od wiguf »

pls zkuste se zamyslet nad mym příspěvkem, dost by mi to pomohlo
escort 1,8D Bosch již minulost
MB 124 200D
MB 190 250D
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33539
Odpovědi: 0
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

wiguf píše:pls zkuste se zamyslet nad mym příspěvkem, dost by mi to pomohlo
ani to nezkoušej, naprosto zbytečné, esterifikovat to jde, musíš to ohřát do kapalného stavu, udržovat v kapalném stavu, esterifikace je klasická jak u oleje, ale ucítí to třeba 28 stůpnů a ztuhne, nebo se začne kalit, zkoušel jsem, ten spodní bordel po esterifikaci zůstane jako spodní bordel, já jsem esterifikoval něco s palmou, přes den krása jiskra jak blázen a nadránem je tam zákal, vyleze slunce a zas super čistota, mě že to tak trochu chytlo, tak jsem vytahal a nafotil všechny vzorky a mám je venku, používej ten binec na piliny nebo do kanalizační sítě miloš
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“