Dotahovat hlavu po výměně těsnění?
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Dotahovat hlavu po výměně těsnění?
Zdravím všechny. Mám alfu 1,9TD po výměně hlavy. (Řešil jsem to tady na fóru a děkuji všem za rady - pomohly). Mám najeto 8tis. Mám dotáhnou šrouby na hlavě nebo ne. V knížce píšou že ne, ale mám zkušenost z TIpa a Una kdy těsnění i když bylo zprávně dotažené zhruba po 30 tis zase fouklo. u una stačilo přetáhnout šrouby a jezdí dodnes ale to to jsem si všim že se zavzdušňuje topení a hned jsem zastavil.
Děkuji za názory
Děkuji za názory
-
- Aktivista
- Příspěvky: 33527
- Registrován: 23 pro 2007, 12:51
- Bydliště: Strážnice
- origoš
- Aktivista
- Příspěvky: 4149
- Registrován: 23 led 2006, 14:21
- Bydliště: Kladno
- Kontaktovat uživatele:
Někdy jsou v těch návodech úplné nesmysly, pripadá mi to jako když nějaká zaučená síla balí těsnění a dává k tomu cedulku z jedné hromady a až dojdou tak vezme další hromadu. Kolikrát byl postup na M10 šroub 30, 60 90 NM a pak několkrát po 90 stupních. Ten šrou by se samozřejmě přetrhl. To, že někde napíší z vykřičníkem nepřetahovat! je hezké, ale moje zkušenosti jsou jiné. Ta hlava vždy přetáhnout jde, některé šrouby víc a některé méně. Mám osvědčený postup, který používám a se mnou několik kolegů z okolních dílen (jso mezi nimi i někteří, co nepřetahovali a meli problémy a dnes vesele přetahují) a za celá léta ani jediná reklamace na těsnění. Utáhnu momenťákem na několikrát podle postupu (pokud je nesmyslný, tak max. moment podle tabulkové hodnoty příslušného šroubu), nechám ohřát a vychladnout motor a přetáhnu momenťákem. Vždy se to pootočí cca o půl otáčky. Po cca 500 km přetáhnu znova. Připomínám, že zásadně montuji přebroušenou hlavu. Svůj postup nikomu nevnucuji, pokud je někdo přesvědčen, že se moderní těsnění přetahovat nesmí, tak ať to nedělá. Co je psáno, to je dáno.
U motoru, kde je vložka válce dole těsněna gumičkami a jde volně do do prostoru do vany, není přetažení hlavy na závadu. Ale u motoru, kde je vložka dole natvrdo a je těsněna měděnými podložkami, které zároveň slouží jako vymezovací pro přesah nad blok motoru hrozí, že při nedodržení správného postupu bude vložka silným tlakem hlavy deformována uprostřed dovnitř válce, nebo "vyboulení" ven.
Co se bude dít dále asi netřeba vysvětlovat.
Co se bude dít dále asi netřeba vysvětlovat.
-
- Aktivista
- Příspěvky: 33527
- Registrován: 23 pro 2007, 12:51
- Bydliště: Strážnice
origoš píše:To snad nemyslíš vážně. Přesah je kolem 0,1 mm a ten se právě zaboří do těsnění.bude vložka silným tlakem hlavy deformována uprostřed dovnitř válce, nebo "vyboulení" ven.






mně si jednou zavolali abych posoudil letitého řidiče autobusu, který tvrdil ekonomce že videl a zrcátku jak z výfuku vypadávají pístní kroužky na silnici u ford tranzdit diesel, tehdy jsem tomu řidiči řekl že je kokot
dnes když čtu že se vyboulí vložka tak měl asi ten řidič pravdu

V dnešní době už se především vše utahuje na malý moment a potom o určitý úhel.Pokud se šrouby dotahujou na moment třeba 12-ti kil, tak se všechny nedotahnou stejně.Pokud se utahnou na malý moment, kde je malé pnutí a pak o jistý úhel, je to mnohem přesnější.Pak není třeba hlavu ještě znovu dotahovat, nebo vymýšlet další postupy
-
- Aktivista
- Příspěvky: 33527
- Registrován: 23 pro 2007, 12:51
- Bydliště: Strážnice
mně by jen zajímalo jak píšeš že ne všechny šrouby se u některých hlav dotahujou stejně,pajda píše:V dnešní době už se především vše utahuje na malý moment a potom o určitý úhel.Pokud se šrouby dotahujou na moment třeba 12-ti kil, tak se všechny nedotahnou stejně.Pokud se utahnou na malý moment, kde je malé pnutí a pak o jistý úhel, je to mnohem přesnější.Pak není třeba hlavu ještě znovu dotahovat, nebo vymýšlet další postupy
já snad znám jen feldu, dělám kde co někde je to fakt procedůra že to musímě dělat dva abychom se kontrolovali ale dotahovat šrouby různě, nebo vymýšlet další postupy to jsem se moc nesetkal

Myslel jsem to tak, že čím větší moment utahuješ podle momentovýho klíče, tím větší bude rozdíl v utažení mezi jednotlivými šrouby.Některý závit je čistší, některý je víc poškozený, tudíš se při stejně vynaložené síle otočí o menší úhel.Pokud se dotahujou šrouby třeba na 3 kila, kdy je tření na závitu malé, tak se dotahnou všechny téměř stejně.Pak se otočí třeba o 90°+90°+90° a dotažení je velmi přesné díky tomu, že nezáleží na vynaložené síle ale na počtu otáček.Všechny šrouby na (jedné hlavě) mají stejné stoupání, tudíž se při stejných otáčkách zatočí stejně a hlava se utahne rovnoměrně.
-
- Aktivista
- Příspěvky: 33527
- Registrován: 23 pro 2007, 12:51
- Bydliště: Strážnice
to já si to myslel přesně nopak že ten moment je přesnější, ptám se jen tak já to moc neřešímpajda píše:Myslel jsem to tak, že čím větší moment utahuješ podle momentovýho klíče, tím větší bude rozdíl v utažení mezi jednotlivými šrouby.Některý závit je čistší, některý je víc poškozený, tudíš se při stejně vynaložené síle otočí o menší úhel.Pokud se dotahujou šrouby třeba na 3 kila, kdy je tření na závitu malé, tak se dotahnou všechny téměř stejně.Pak se otočí třeba o 90°+90°+90° a dotažení je velmi přesné díky tomu, že nezáleží na vynaložené síle ale na počtu otáček.Všechny šrouby na (jedné hlavě) mají stejné stoupání, tudíž se při stejných otáčkách zatočí stejně a hlava se utahne rovnoměrně.
mrknu na viktora co píše a do počítače a pokud to souhlasí utáhnu a zdar dál nad tím nepřemýšlím miloš
-
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 103
- Registrován: 10 dub 2007, 21:06
Moderni tesneni preziji vsechno.Ve svych 14ti letech jsem poprve menil tesneni na Seatu Ibiza prvni generace.Momentak jsem drzel poprve v ruce.Nastaveni jsem zvladl,nicmene,ze mam prestat po tiknuti mi nikdo nerekl.Tak jsem ten prvni sroub dorval na maximum,pak mi kamarad vysvetlil jak s tim,takze sroub lehce povolit a znova utahnout,pote uz to nejak dopadlo.A svete div se,auto,dnes jiz v hodne rozpadlem stavu jezdi dodnes.
BMW 320d E46,2002