Poradte s elektrikou

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

boobika
Aktivista
Příspěvky: 1158
Registrován: 02 srp 2009, 16:41
Odpovědi: 0

Příspěvek od boobika »

m_toy: vždyť konkrétně relé pro Xkontakt je kromě startu pořád sepnuté, takže při zapnutých spotřebičích (které jsou přes X), jde proud přes něj pořád.

nicméně prodává se i i 80A relé za ca 70kč a nebo taky se to dá řešit 2 rele - každé pro jednu spirálu. to by přineslo navíc možnost dvoustupňově regulovat vytápění (1těleso/2tělesa)
amater
Aktivista
Příspěvky: 1115
Registrován: 07 bře 2007, 07:38
Odpovědi: 0
Bydliště: SK

Příspěvek od amater »

hlavne nezabudni na tu poistku co najblizsie k baterke, lebo s kablom takeho prierezu aj pribodujes kapotu, ked sa ti niekde prederie..... ;)
Nick11
Sběrač informací
Příspěvky: 27
Registrován: 21 čer 2009, 14:55
Odpovědi: 0

Příspěvek od Nick11 »

Diky moc vsem za rady. Mam B5 81kW, taky mi prijde, ze je to v autodatech spatne a altik ma alespon 90A.
Tu pojistku 40A tam dam, docela me vystrasil predchozi prispevek, ale uz mi to jednou doutnalo, takze vim, ze to muze delat problemy. Jinak prej stejnosmernej proud je horsi nez stridavej a draty by meli mit vetsi prumer, tak snad to tak je. Bude spatny, kdyz si tam rele nedam a budu to spoustet jen vypinacem? Nechci mit moc dratu...
amater
Aktivista
Příspěvky: 1115
Registrován: 07 bře 2007, 07:38
Odpovědi: 0
Bydliště: SK

Příspěvek od amater »

radsej si to daj zapojit niekomu cez rele, lebo budes musiet tahat tie hrube kable cez motorovu stenu a naspat..... urcite rele...! "nejaky" vypinac je vzdy najslabsi clen akehokolvek obvodu.....
boobika
Aktivista
Příspěvky: 1158
Registrován: 02 srp 2009, 16:41
Odpovědi: 0

Příspěvek od boobika »

vypínač je poměrně spolehlivej prvek, ale má jednu nevýhodu - sám se nevypne! a pokud jednou zapomeneš na nějakou tu hodinu, už nenastartuješ.
pokud to má fungovat jen při běžícím motoru, tak bych volil relé (tak jako tak) spínané třeba z kontaktu X. do obvodu cívky relátka lze vřadit i malý vypínač (poteče přes něj proud max. 0,2A), kterým lze výhřev vypnout.
no a samozřejmě pojistka co nejblíž zdroje!
m_toy
Přispěvovatel
Příspěvky: 670
Registrován: 21 led 2009, 21:14
Odpovědi: 0
Bydliště: Kroměříž

Příspěvek od m_toy »

boobika píše:m_toy: vždyť konkrétně relé pro Xkontakt je kromě startu pořád sepnuté, takže při zapnutých spotřebičích (které jsou přes X), jde proud přes něj pořád.

nicméně prodává se i i 80A relé za ca 70kč a nebo taky se to dá řešit 2 rele - každé pro jednu spirálu. to by přineslo navíc možnost dvoustupňově regulovat vytápění (1těleso/2tělesa)
No ale 40A tím relé trvale neteče. I se světlama to bude trvale okolo dvaceti.
2 Relátka jsou určitě dobrý nápad. Pomůže to. Úplně ideální by bylo strčit tam 2x 50A mos-fet, např. - IRFZ48N. Tento tranzistor snese 64A. Když ho sepneš natvrdo ( což u fetu znamená tak + - 22k rezistor do gate z + ) tak na něm bude ztráta 00 nic. A máš vystaráno ....
boobika
Aktivista
Příspěvky: 1158
Registrován: 02 srp 2009, 16:41
Odpovědi: 0

Příspěvek od boobika »

a nebo ten tranzistor ;)
jordee_23
Aktivista
Příspěvky: 1699
Registrován: 21 črc 2007, 08:06
Odpovědi: 0
Bydliště: ba-lm-Hu :s)

Příspěvek od jordee_23 »

Slavkov píše:Ten kabel d=7mm ti musí bohatě stačit, uvědom si, že na baráku taháš zásuvky na 16A mědí d=2,5mm :) ... takže asi tak... samozřejmě je trohu rozdíl, zda lanko nebo drát...
no dost podstatny rozdiel ... ked budes takto premyslat nieco ti zhori (noteeth)

je rozdiel 230V striedavych a 12 jednosmernych ... dosat si to do vzorca pre vykon(prikon) a sme tam kde sme nechceli byt ... cim mensie napatie tym vacsi prud pri danom vykone ...a ubytok na kabli (v tomto pripade nic prelomove ) ale lahko vyhoris

islo by aj toto rele
http://www.tipa.eu/cz/produkt/01760406- ... -1x-prep./

a k nemu patica ... su sirsie tie nozky ako na klasickom autorele. potom ak nejake priemyselne.
GIV var asz 4mot upraveny
Slavkov
Aktivista
Příspěvky: 4580
Registrován: 09 lis 2007, 15:48
Odpovědi: 0
Bydliště: Slavkov u Brna

Příspěvek od Slavkov »

jordee_23 píše:no dost podstatny rozdiel ... ked budes takto premyslat nieco ti zhori (noteeth)
:bang: máš pravdu předsedo, ještě jsem asi spal :D

Jinak samozřejmě, že Cu kabel d=7mm (cca S=38mm2) na těch požadovaných 400W a délku z motoráku dozadu (počítám 5m) bohatě stačí.

Tady je taková pomůcka: http://www.ekoproud.wz.cz/v_prurez.htm
GIV Variant TDi ???kW
Nick11
Sběrač informací
Příspěvky: 27
Registrován: 21 čer 2009, 14:55
Odpovědi: 0

Příspěvek od Nick11 »

Diky za ten odkaz na prurez vodice, to sem dlouho hledal na netu a nenasel. Vcera sem tu eletriku dodelal, zatim bez rele. Ty spiraly sou vzadu na miste rezervy. Tlustej kabel sem dal pod kryt pod autem k palivovymu vedeni a vedu ho az dozadu. Byl sem v osmi obchodech v Liberci a az v tom poslednim sem sehnal pojistkovou svorku s pojistkou 40A, kterou sem dal hned za baterku, jak mi tu radite. Nejsem moc zbehlej v elektrice, tak to rele zapojim az jare, ted potrebuju jezdit...Bude jen problem, ze az to zapomenu vypnout, tak vybiju rychle baterku a to jsem chtel vyresit tak, jestli by slo koupit pipak jak se prodava na vypnuta svetla, tak bych to tam pripojil do obvodu.
Slo by to?
Slavkov
Aktivista
Příspěvky: 4580
Registrován: 09 lis 2007, 15:48
Odpovědi: 0
Bydliště: Slavkov u Brna

Příspěvek od Slavkov »

Když si troufáš na osazení nějakého "pípáku", tak v pohodě zvládneš i to relé :), není to nic složitého.

Stačí ti koupit jednopólové relé (jako by jeden vypínač) dimenzované na tento proud (40A) se spínací cívkou na 12V.
V tomto případě bude mít relé čtyři kontakty, dva ke spínací cívce a dva výkonové kontakty (vpodstatě ten vypínač).
Funguje to tak, že když na cívku přivedeš 12V (jeden kontakt na zem/kostru a druhý na +12V), tak se přitáhne kotva a sepne ty výkonové kontakty. Takže +12V od té 40A pojistky přivedeš na jeden silový kontakt relé a z toho druhého silového kontaktu to povedeš k těm topným tělesům.
Tak a teď k tomu ovládání, jeden vývod cívky relé připojíš na kostru a na druhý budeš přivádět ovládacích +12V. Já bych doporučil vzít +12V za klíčkem (1. poloha) a přes nějaký obyčejný malý vypínač to vedl k té cívce. Tím bude zabezpečeno, že pokud vypneš klíček, tak vypneš i ten příhřev oleje.

Je to dostatečně "po lopatě"? :D
Instalaci zdar...

Mimochodem, co máš? Dvounádrž se šluslou zpátečkou? Výměník?
Startuješ na naftu a pak přepínáš až na ohřátý olej?
GIV Variant TDi ???kW
Nick11
Sběrač informací
Příspěvky: 27
Registrován: 21 čer 2009, 14:55
Odpovědi: 0

Příspěvek od Nick11 »

To Slavkov,
diky moc za popis, je to dostatecne srozumitelny a nemusim to nikde hledat, i kdyz sme to meli ve skole... :)
Nemam sluslou zpatecku, z historickych duvodu a z duvodu zavzdusneni. Mam klasickej vymenik z 20 desek, ventily od peveko a nadrz zavarenou specialne misto rezervy. Prepinam az po zahrati. Filtry vcetne predfiltru mam v ty vyhrejvany nadrzi, abych je nemusel mit vyhrejvany . Mam to tak zajimave udelany, ze mam jen dva ventily a mam tam pridanou hadici odzadu dopredu az k vymeniku kde tece jen olej, takze vstup prepinam az v motorovym prostoru. Jezdim na olej uz dlouho a postupne vychytavam porad nejaky zavady. Hlavne masakr byl palmovej olej, s tim sem si uzil...Jinak vymenik sem si driv delal sam tak, ze sem mel vymenik co se pouziva na ohrev teplyho vzduchu do kabiny , dal jsem ho do presne navareny nadoby. Prenos tepla unikatni, ale trochu mi tekl...
Nick11
Sběrač informací
Příspěvky: 27
Registrován: 21 čer 2009, 14:55
Odpovědi: 0

Příspěvek od Nick11 »

Jeste by me zajimalo, jestli se ta varna spirala muze dotknout nejakyho kovu, kdyz v ni bude proud, aby treba nebyl zkrat, nebo vetsi odber proudu do ty spiraly? Jaky rele tam mam pouzit? Nevim ani kde se daji sehnat...
Slavkov
Aktivista
Příspěvky: 4580
Registrován: 09 lis 2007, 15:48
Odpovědi: 0
Bydliště: Slavkov u Brna

Příspěvek od Slavkov »

Předpokládám, že ta spirála má dva kontaky (ne jeden a kostru). Většinou to bývá klasický odporový drát izolovaný v "keramice" a kovový obal. Pro jistotu vem multimetr, přepni ho do módu "šlusmetr" (diodový test, většinou pípák) nebo měření odporu a otestuj vždy mezi kontakt (první a pak druhý) a kovový obal spirály, nesmíš nic naměřit.
Relé je celkem jedno jaké, jen musí splňovat parametry: ovládací napětí cívky 12V a spínací kontakt dimenzovaný na stejnosměrný proud 40A. Koupit lze v elektrosoučástkách (GM electronic, GES, Tipa atd... ).
Teď mě napadá, že by mělo vyhovovat i relé, které u TDI spíná žhavící svíčky, tam to bude také těch cca 40A. (garážnící, autorizáky,...)
GIV Variant TDi ???kW
Nick11
Sběrač informací
Příspěvky: 27
Registrován: 21 čer 2009, 14:55
Odpovědi: 0

Příspěvek od Nick11 »

To Slavkov:
Diky moc,
az to budu mit dodelany, tak sem dam fotky, ale asi do olejarsky sekce.
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“