Vážení zkušení esterifikanti....

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Odpovědi: 0
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

hranicka píše:V tý sklenici to vypadá na nedostatek louhu a metylu, v tý plastový bandasce téměř OK, já bych to nechal. Třetí "mezivrstva" je jen tenounká, esterifikovalo se skoro všechno, dej to do chládku, jestli se ti tam nevysráží sádlo (ester se zakalí a vznáší se v něm jakýsi pavučiny) a pokud ne, už bych s tím nic nedělal. Když přidáš zase louh, může se to už přesytit a zdrcne se to. (a budeš pak potřebovat kyselinu)
bylo to uz pres noc ve sklepe, tak myslim ze uz by se nic nemelo vysrazet.
Takze na to ze to bylo skoro same sadlo to je dobry:)
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
Leeeroy
Nováček
Příspěvky: 13
Odpovědi: 0
Registrován: 09 zář 2010, 09:13
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Leeeroy »

to v tom 10l barelu dole už máš hotový. zakalený je to proto že rozpouštíš NaOH s vodou, a v oleji ze kterýho vaříš taky nějaká voda byla. Pokud před vařením olej prohřeješ ať se voda vypaří a NaOH rozpustíš v metylu budeš mít čirý esterifikát. Teď stačí když to pořádně zahřeješ, voda se vypaří a máš to čistý. Bílý koláč bylo nezreagované sádlo (potřebuješ víc NaOH)

Jestli se rozumně vrátím z práce vyfotím jak vypada od začátku do konce moje laborování :-D

okej dik moc za info, myslis ze by stacilo to hodit na slunko nekolik dni aby se ta voda vyparila? nechci s tim lezt mame na sporak.S tim bilym je to divne, esterifikoval sem prefiltrovany asi mesic odstaty olej, byl jak med, a daval cca 8g
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Odpovědi: 0
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

hranicka
Voda zpusobuje zakal, v horsim pripade vznikne emulze. Neco jineho je hned po reakci ("water prewash"), doporucuje se max 5% vody z objemu.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Odpovědi: 0
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

radluk píše:hranicka
Voda zpusobuje zakal, v horsim pripade vznikne emulze. Neco jineho je hned po reakci ("water prewash"), doporucuje se max 5% vody z objemu.
Emulze vznikne, ale voda je o dost těžší, než ester, takže postupně klesá ke dnu. S vyšší teplotou, kdy je ester řidší, to probíhá rychleji, nakonec stačí odčerpat. Po finálním praní v těchhle vedrech po 24hodinách vodu ze dna odčerpu, ester přečerpu do železnýho sudu, ohřeju na 110 a nechám vychladnout. Ale i když to neudělám (podle momentální nálady a ručičky palivoměru), ty zbylý vody bude v esteru tak málo, že to motoru neublíží a filtr neucpe.

A prát hned po reakci? ee, to bych se ošidil tak o 10% esteru, kterej se ještě časem vyloučí. Esterifikát musí uzrát, tohle se nedá uspěchat.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Odpovědi: 0
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

Caute,
takze tady je vysledek po pridani methylu s hydroxidem:
Vytvorila se tam ta cerna vrstva, co je asi jepsi vysledek ze?
Obrázek

A tady jak esterifikuji...na strese garaze:)
Obrázek
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Odpovědi: 0
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

Gratuluji, takto to má vypadat! Obrázek
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
djpeto
Přispěvovatel
Příspěvky: 252
Odpovědi: 0
Registrován: 21 říj 2010, 18:38

Příspěvek od djpeto »

Peťus píše:Radeji mi rekni co je to ta titrace:)
dik
nech sa paci, akurat v anglictine:

http://journeytoforever.org/biodiesel_m ... ml#titrate
EKOCar B100
#1:Octavia Combi '99 Black magic, AHF, EGRoff, TT-puky, 13000lm light.
#2:Octavia '97, modra metaliza, AGR,EGRoff,MAFoff
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Odpovědi: 0
Registrován: 02 dub 2011, 14:51

Příspěvek od svars »

Leeeroy píše:
to v tom 10l barelu dole už máš hotový. zakalený je to proto že rozpouštíš NaOH s vodou, a v oleji ze kterýho vaříš taky nějaká voda byla. Pokud před vařením olej prohřeješ ať se voda vypaří a NaOH rozpustíš v metylu budeš mít čirý esterifikát. Teď stačí když to pořádně zahřeješ, voda se vypaří a máš to čistý. Bílý koláč bylo nezreagované sádlo (potřebuješ víc NaOH)

Jestli se rozumně vrátím z práce vyfotím jak vypada od začátku do konce moje laborování :-D

okej dik moc za info, myslis ze by stacilo to hodit na slunko nekolik dni aby se ta voda vyparila? nechci s tim lezt mame na sporak.S tim bilym je to divne, esterifikoval sem prefiltrovany asi mesic odstaty olej, byl jak med, a daval cca 8g
To si myslim že ti spíš sedne na dno.. dej do toho 2kW spirálu, promíchej vrtačkou.. je to hned... :-) 8g je už víc, třeba to chtělo 9, těžko říct... :-) skoč si do lékárny pro věci na titraci, je to vždycky přesné :-)
Škoda 1.9, 81
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Odpovědi: 0
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

djpeto píše:
Peťus píše:Radeji mi rekni co je to ta titrace:)
dik
nech sa paci, akurat v anglictine:

http://journeytoforever.org/biodiesel_m ... ml#titrate
Sorry,
az ted jsem si vsimnul, ze uz mi to pekne vysvetlil svars a ze jsem se ptal vlastne jeho (rofl) . Nejak mi blbla sit pri vkladani tech obr. a skakalo to sem a tam, ze jsem to prehlednul (crazy)
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Odpovědi: 0
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

Možná jsem přišel na to, proč se přemírou louhu ester zdrcne.
Pokud je ještě přítomný glycerín a je prostředí příliš zásadité, esterifikace probíhá opačným směrem a vyloučí se sádlo. Pokud Ph snížím, vznikne opět ester.
Přišel jsem na to, když jsem dělal pokus s teplotou tuhnutí, protože ester sádla mi do rána ztuhnul, takže jsem ho nemohl nalejt do nádrže auta.
Jevil známky částečný přítomnosti neesterifikovanýho sádla, nabral jsem ho trochu do zkumavky, přidal malinko louhu s metanolem a zahřál. Ester byl pak čistý a na dně se objevil hnědý glycerín. Chladuvzdornost lepší.
Tak jsem přidal ještě trochu louhu s metanolem, aniž bych glycerín odstranil.
Po zahřátí a vychladnutí byl glycerín pryč, vyloučilo se opět sádlo a metanol se vyvařil. Po okyselení pomocí HCl šlo opět vyrobit ester.
Asi si zajedu pro detekční papírky na Ph. :)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Leeeroy
Nováček
Příspěvky: 13
Odpovědi: 0
Registrován: 09 zář 2010, 09:13
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Leeeroy »

zdarec, jeste mam jednu otazku, kdyz sem to zahral , tak se mi na povrchu vytvoril takovy kozuch jak na kakau, tak me zajima , když to naliju bez prevareni do auta, jestli to nezasere filtr hned, za normalni teploty to vypada ciste. dik
svars
Přispěvovatel
Příspěvky: 122
Odpovědi: 0
Registrován: 02 dub 2011, 14:51

Příspěvek od svars »

Leeeroy píše:zdarec, jeste mam jednu otazku, kdyz sem to zahral , tak se mi na povrchu vytvoril takovy kozuch jak na kakau, tak me zajima , když to naliju bez prevareni do auta, jestli to nezasere filtr hned, za normalni teploty to vypada ciste. dik
kožuch pryč, meřo vyprat a vysušit...
Škoda 1.9, 81
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Odpovědi: 0
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

Tak co sádelníci, kolik z vás to ráno nenastartovalo? (noteeth)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Peťus
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Odpovědi: 0
Registrován: 19 srp 2008, 09:36
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od Peťus »

hranicka píše:Tak co sádelníci, kolik z vás to ráno nenastartovalo? (noteeth)
No, to ses do me ted trefil. Ale ja si to udelal sam svou blbosti. Pri dojezdu jsem neprepnul na naftu a rano startoval tak 3 minuty nez to chytlo. Problem je, ze od te doby to strasne kouri...husty bily dym:(
Jak kdyby bylo prdle tesneni pod hlavou a voda sla do motoru. Anebo jsou prisrane trysky. Vim, ze to je do jineho tematu, ale kdyz uz jsi to nakousnul, tak nevis/te nekdo co s tim?
diky
Mitsubishi Colt 1.8D 1987 s ohrevem a s dvemi nadrzemi. Ted Ford Galaxy 1.9TDI 66kW s ohrevem a s dvemi nadrzemi.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Odpovědi: 0
Registrován: 25 zář 2010, 19:05

Příspěvek od hranicka »

Peťus píše:No, to ses do me ted trefil. Ale ja si to udelal sam svou blbosti. Pri dojezdu jsem neprepnul na naftu a rano startoval tak 3 minuty nez to chytlo. Problem je, ze od te doby to strasne kouri...husty bily dym:(
Jak kdyby bylo prdle tesneni pod hlavou a voda sla do motoru. Anebo jsou prisrane trysky. Vim, ze to je do jineho tematu, ale kdyz uz jsi to nakousnul, tak nevis/te nekdo co s tim?
diky
Počkej po ohřátí na normální teplotu,třeba už to bude dobrý. Bíle mi to normálně kouří při startu, naskočí 1, pak za chvíli druhej válec, třetí a ten čtvrtej až tak patnácti dalších vteřinách. A to už je za mnou neprostupnej bílej mrak. Sežeň si etherovej startovací sprej, seženeš ho i v baumarketu.

Nemohl jsem to nenapsat, když jsem ráno viděl ten demižón margarínu venku, ještě že jsem do nádrže předevčírem nalil ester, kterej jsem dělal z vyfritu z bistra a né ze sádla z jedný restaurace, kterýho mám daleko víc. (noteeth)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“