No kompresní poměr není - jak z názvu vylývá tlak, je to poměr objemu válce když je píst v dolní úvrati a objemu když je v horní úvrati. čili bezrozměrné číslo. Zjednodušeně řečeno.TDI tech píše:A co som tam asi napisal. Este raz si to poriadne precitaj. Kompresny pomer (min. tlak pri ktorom sa palivo vznieti) je vyrobcom udavany pri konstantnom tlaku a teplote v tlakovej komore. Ale my nemame idealne podmienky ako vyrobca. Meriame pri atmosferickom tlaku vzduchu v danej nadmorskej vyske, pocasi a teplote vzduchu.Marek77 píše:Milý jojo, mýlíš se. Pleteš kompresní poměr a kompresní tlak dohromady !!!jojo píše:Podla toho ci sa jedna o komorkovy motor (nepriamy vstrek), alebo motor s priamim vstrekovanim nafty. Pri konstantnom atmosferickom tlaku: komorkace min.20-22 Bar, motori s priamim vstrekom (hovorovo TDI) min. 18,1-18,5 Bar a najnovsia technologia ktora sa zachvilu zacne vyrabat bude mat tlak dokonca 16.5Bar. Ak nameras vyssie to je len dobre. Rozdiel v tlakoch nameranych v jednotlivich valcodh nesmie byt vacsi ako max. 5Bar Ale pozor pri nasom atmosferickom tlaku obycajne u dobreho diesloveho motora nameras vzdy nieco okolo 30 niekedy u fakt dobreho aj 36 Bar. V nasej nadmorskej vyske (pri nasom atmosferickom tlaku) ak nameras tlaky okolo 25 bar motor je este pojazdny ale uz coskoro skonci ak nameras tlaky pod 20 Bar tak je to lager vhodny na rozsiahlu GO.
Obecně platí pro drtivou většinu naftových motorů osobních a dodávkových vozů (bez ohledu na kompresní poměr či systém vstřikování), že hodnota kompresního tlaku by měla být v rozmezí 25 - 32 Bar. Minimální hranice je 19 - 20 Bar (ale to už motor nejede a nestartuje). Takže když je motor dobrý, měl by mít na všech válcích kolem 30 Bar.
Kompresní tlak neodpovídá kompresnímu poměru. Při stlačování nastává děj adiabatický, takže jak se zvyšuje teplota tím se zvyšuje i tlak nad teoretický tlak.
Tolik k teorii.
Peugeot 205 motor 1,9 kompresní tlaky nového motoru 30 - 32 atm.
Minimální kompresní tlaky povolené jsou 20 atm, tj stav, kdy motor ještě startuje - viz servisní manuál
U ostatních zmiňovaných je to podobné.
O stavu motoru vypovídá nejvíc rozdíl mezi jednotlivými válci, pokud je víc jak 10% začíná být možný problém a je potřeba zjistit proč. P306 v 500k km měl tlaky při řádné údržbě 28,5 +- 0,2
Pokud jsou nad normu jednotlivé válce u TDI je potřeba zkontrolovat kompresní poměry u válců dřív než se začne rýpat v tryskách.