Kompresní tlaky+výměna žhavičů - postup, zkušenosti
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Kompresní tlaky+výměna žhavičů - postup, zkušenosti
Původní příspěvek: "Zdravím, sháním někoho, kdo by mi provedl měření kompresních tlaků přes svíčky na 1.9tdi (rotačka, typ AFN) ideálně z okolí Brna. Případně pokud by mohl někdo manometr zapůjčit abych si to změřil na řádně studeným motoru. Změření zaplatím, za zapůjčení dám zálohu. Pište do sz."
Řešení a postup:
Včera mi dorazila sada zakoupená z odkazu na aukro. Jedná se o polskou sadu pro měření kompresních tlaků různých typů motorů a umožňuje měřit skrze ventilky se závity přes otvory pro žhaviče nebo pomocí nástavců přes vstřikovače. Možnou přesnost měření jedním (přes žhaviče) nebo druhým (přes vstřiky) způsobem neznám, zvolil jsem možnost měření přes žhaviče.
0. měření provádějte buď na teplém nebo na studeném motoru, dle Vašeho problému. Pokud hůř chytá studený nebo má za studena chvilku chod, měřte za studena (tj. skutečně studený motor - neměl by hřát). Pokud má nepravidelný chod pořád nebo nejste spokojení s výkonem a chcete si ověřit jestli není problém v kompresním tlaku, měřte klidně za tepla (do 60°C teploty vody). Je však nutné vědět, že teplý motor chladne a jelikož měření každého válce malou chvilku trvá, nemá každý z válců stejné teplotní podmínky při měření. Proto je doporučeno měřit za studena. Hodnoty jsou udávány dle motoru, ale u rotačky by to mělo být myslím alespoň 25bar při teplém motoru a 18bar při studeném motoru. Důležité je také nemít rozdíly mezi jednotlivými válci větší než 3bar.
1. doporučuji odpojit buď zmiňované relé 109 pro přívod paliva, případně na palivovém čerpadle odpojit kostru a hlavní konektor (oba svazky vedou z pravé strany čerpadla přímo na něj).
2. zkusit, jestli motor chytne...mě osobně po odpojení konektroů k čerpadlu nechytnul. Může se však stát, že se nějaká zbytková nafta vznítí, ale motor by měl hned chcípnout.
3. odpojit rozvod napětí ke žhavičům (u typu afn před tryskami z pohledu ze předu). Jedná se o takovou plastovou lištu kulatého tvaru se čtyřmi nožičkami, které vedou kousek dolů do motoru. Odpojoval jsem z levé strany. Nebuďte při odpojování moc násilní. Lišta drží na žhavičích pomocí gumových/plastových nožiček, takže je nutné opatrně tahem za nožičku vycvaknout. Já už jsem měl krajní nožičky od lišty ulomené. To by mělo teoreticky znamenat jen možnou špatnou izolaci a horší kontakt se žhavičem, ale je lepší mít lištu v s nožičkami v celku. Postupně poodpojujte a lištu s posuňte doleva a dopředu pro lepší přístup ke žhavičům.
4. pokud máte někde stlačený vzduch (kompresor), ofoukjte si místo okolo žhavičů. Je tam bordel. Když nemáte, tak maximálně to špíchněte nějakým silikonovým olejem ve spreji, ať se ten bordel buď vyplaví, nebo přilepí. Podstatou je, aby bordel nenapadal na závity v hlavě válců při vytažení žhaviče a při následné montáži nedošlo ke stržení závitu.
5. Nyní povolte žhaviče buď dlouhou golou nebo trubkáčem. U typu AFN je ořech (gola) 10. Povolujte s citem. A když to nejde, pak silou. A pokud to ani pak nejde, tak se na to buď vykašlete nebo povolujte ještě větší silou. Moje situace byla taková, že ten borec, co dělal žhaviče naposled, strhnul skoro celé dva závity na hlavě! Po vydělání žhavičů pak máte buď možnost tam dát jen jiné s dobrým závitem (protože na starých je nabalený závit z hlavy) nebo to nechat rozdělané a nechat vyměnit nebo převložkovat hlavu! Takže pokud Vám žhavič nejde povolit, nebo ho povolujete hodně ztěžka, může být stržený závit a je potom riziko, že se při následné montáži žhavičů závit úplně vymele a žhavič Vám tam nemusí ani držet, nehledě na bordel co napadá do válce. I přes to, že 2 žhaviče šli povolit hodně z těžka a 2 skoro vůbec, jsem se je rozhodl vytáhnout. Překvapením mi pak byly částečně stržené 2 závity!
6. Po vymontování všech žhavičů použijte příslušný ventil, který zašroubujete (pokud má závit) místo žhaviče. Na ventil poté připojíte manometr (budík). Pokud máte manometr se zpětným ventilem, tak doporučuji u každého válce vždy 2x prototočit zkušebně, jestli neuniká tlak, poté přes ventil upusťte tlak na 0. Pokud nemáte se zpětným ventilem nebo už máte těsnost připojení manometru (budíku) v pořádku, točte cca 15-20 vteřin motorem přes klíček, aby jste se dostali na příslušnou hodnotu tlaku ve válci (tlak může být i nepatrně vyšší, takže můžete zkusit točit tak dlouho, jak Vám bude ručička skákat vzhůru). Můžete si stanovit měrnou míru i na 8 otočení startérem. Důležité je, aby měrná míra (ať už 15s nebo 8 otočení byla u měření každého válce stejná).
7. Opakujte bod 6 pro změření tlaku ve všech válcích.
8. Očistěte závit žhavičů a zašroubujte je (můžete provést přímo i výměnu žhavičů, ale to se dělá lépe na zahřátém motoru/eventuelně si je můžete vyzkoušet, jestli žhaví). Šroubujte opatrně. Mělo by to jít zlehka a bez nějakého zadrhávání. Pokud to jde z těžka, mohli jste žhavič špatně chytnout do závitu, nebo je na závitu bordel. Doporučuju vytáhnout, vyčistit, lépe nasadit.
9. Dotahujte přiměřenou silou. U již použitých žhavičů a na studeném motoru můžete více síly, ale ne to tam dorvat co to jde. U nových žhavičů nebo na teplém dotahujeme pouze lehce. Přesné hodnoty síly neznám. Jakmile jsem měl 4 žhaviče (použité) s dobrým závitem, šrouboval jsem lehce tak dlouho, co to lehce šlo (tímto prozrazuji, že jsem se rozhodl repas hlavy hned nedělat, protože na závitech v hlavě bylo ještě dost pevného závitu). Jak to začlo jít z těžka a byl žhavič už skoro dosedlý (nebyl vidět jeho závit), utáhl jsem o cca čtvrt otáčky (45°). Všechny žhaviče (pokud jsou stejné) by měly být v cca stejné výšce.
10. Připojte opět lištu na žhavení i s nožičkami.
11. Připojte odpojenou kabeláž od čerpadla. Můžete nastartovat. Mělo by chytnout na brnk, pokud jsou ostatní části motoru v pořádku.
12. Může Vám blikat kontrolka žhavení po nastartování. Souvisí to s odpojením kabeláže od čerpadla. Vymažte přes VAG, pak již nenaskočí (pokud je vše ok).
13. Za postup díky tady přispěvovatelům z fóra, lidem kteří se fyzicky účastnili a i dalším lidem a serverům, ze kterým jsem čerpal rady. Doplnil jsem ho o své vlastní postřehy, který můžou a nemusí být správné, tedy mě klidně opravte a já opravu doplním do úvodního příspěvku. Vše jsem dělal na motoru AFN, ale může být užitečné i pro jiné typy vznětových motorů.
Řešení a postup:
Včera mi dorazila sada zakoupená z odkazu na aukro. Jedná se o polskou sadu pro měření kompresních tlaků různých typů motorů a umožňuje měřit skrze ventilky se závity přes otvory pro žhaviče nebo pomocí nástavců přes vstřikovače. Možnou přesnost měření jedním (přes žhaviče) nebo druhým (přes vstřiky) způsobem neznám, zvolil jsem možnost měření přes žhaviče.
0. měření provádějte buď na teplém nebo na studeném motoru, dle Vašeho problému. Pokud hůř chytá studený nebo má za studena chvilku chod, měřte za studena (tj. skutečně studený motor - neměl by hřát). Pokud má nepravidelný chod pořád nebo nejste spokojení s výkonem a chcete si ověřit jestli není problém v kompresním tlaku, měřte klidně za tepla (do 60°C teploty vody). Je však nutné vědět, že teplý motor chladne a jelikož měření každého válce malou chvilku trvá, nemá každý z válců stejné teplotní podmínky při měření. Proto je doporučeno měřit za studena. Hodnoty jsou udávány dle motoru, ale u rotačky by to mělo být myslím alespoň 25bar při teplém motoru a 18bar při studeném motoru. Důležité je také nemít rozdíly mezi jednotlivými válci větší než 3bar.
1. doporučuji odpojit buď zmiňované relé 109 pro přívod paliva, případně na palivovém čerpadle odpojit kostru a hlavní konektor (oba svazky vedou z pravé strany čerpadla přímo na něj).
2. zkusit, jestli motor chytne...mě osobně po odpojení konektroů k čerpadlu nechytnul. Může se však stát, že se nějaká zbytková nafta vznítí, ale motor by měl hned chcípnout.
3. odpojit rozvod napětí ke žhavičům (u typu afn před tryskami z pohledu ze předu). Jedná se o takovou plastovou lištu kulatého tvaru se čtyřmi nožičkami, které vedou kousek dolů do motoru. Odpojoval jsem z levé strany. Nebuďte při odpojování moc násilní. Lišta drží na žhavičích pomocí gumových/plastových nožiček, takže je nutné opatrně tahem za nožičku vycvaknout. Já už jsem měl krajní nožičky od lišty ulomené. To by mělo teoreticky znamenat jen možnou špatnou izolaci a horší kontakt se žhavičem, ale je lepší mít lištu v s nožičkami v celku. Postupně poodpojujte a lištu s posuňte doleva a dopředu pro lepší přístup ke žhavičům.
4. pokud máte někde stlačený vzduch (kompresor), ofoukjte si místo okolo žhavičů. Je tam bordel. Když nemáte, tak maximálně to špíchněte nějakým silikonovým olejem ve spreji, ať se ten bordel buď vyplaví, nebo přilepí. Podstatou je, aby bordel nenapadal na závity v hlavě válců při vytažení žhaviče a při následné montáži nedošlo ke stržení závitu.
5. Nyní povolte žhaviče buď dlouhou golou nebo trubkáčem. U typu AFN je ořech (gola) 10. Povolujte s citem. A když to nejde, pak silou. A pokud to ani pak nejde, tak se na to buď vykašlete nebo povolujte ještě větší silou. Moje situace byla taková, že ten borec, co dělal žhaviče naposled, strhnul skoro celé dva závity na hlavě! Po vydělání žhavičů pak máte buď možnost tam dát jen jiné s dobrým závitem (protože na starých je nabalený závit z hlavy) nebo to nechat rozdělané a nechat vyměnit nebo převložkovat hlavu! Takže pokud Vám žhavič nejde povolit, nebo ho povolujete hodně ztěžka, může být stržený závit a je potom riziko, že se při následné montáži žhavičů závit úplně vymele a žhavič Vám tam nemusí ani držet, nehledě na bordel co napadá do válce. I přes to, že 2 žhaviče šli povolit hodně z těžka a 2 skoro vůbec, jsem se je rozhodl vytáhnout. Překvapením mi pak byly částečně stržené 2 závity!
6. Po vymontování všech žhavičů použijte příslušný ventil, který zašroubujete (pokud má závit) místo žhaviče. Na ventil poté připojíte manometr (budík). Pokud máte manometr se zpětným ventilem, tak doporučuji u každého válce vždy 2x prototočit zkušebně, jestli neuniká tlak, poté přes ventil upusťte tlak na 0. Pokud nemáte se zpětným ventilem nebo už máte těsnost připojení manometru (budíku) v pořádku, točte cca 15-20 vteřin motorem přes klíček, aby jste se dostali na příslušnou hodnotu tlaku ve válci (tlak může být i nepatrně vyšší, takže můžete zkusit točit tak dlouho, jak Vám bude ručička skákat vzhůru). Můžete si stanovit měrnou míru i na 8 otočení startérem. Důležité je, aby měrná míra (ať už 15s nebo 8 otočení byla u měření každého válce stejná).
7. Opakujte bod 6 pro změření tlaku ve všech válcích.
8. Očistěte závit žhavičů a zašroubujte je (můžete provést přímo i výměnu žhavičů, ale to se dělá lépe na zahřátém motoru/eventuelně si je můžete vyzkoušet, jestli žhaví). Šroubujte opatrně. Mělo by to jít zlehka a bez nějakého zadrhávání. Pokud to jde z těžka, mohli jste žhavič špatně chytnout do závitu, nebo je na závitu bordel. Doporučuju vytáhnout, vyčistit, lépe nasadit.
9. Dotahujte přiměřenou silou. U již použitých žhavičů a na studeném motoru můžete více síly, ale ne to tam dorvat co to jde. U nových žhavičů nebo na teplém dotahujeme pouze lehce. Přesné hodnoty síly neznám. Jakmile jsem měl 4 žhaviče (použité) s dobrým závitem, šrouboval jsem lehce tak dlouho, co to lehce šlo (tímto prozrazuji, že jsem se rozhodl repas hlavy hned nedělat, protože na závitech v hlavě bylo ještě dost pevného závitu). Jak to začlo jít z těžka a byl žhavič už skoro dosedlý (nebyl vidět jeho závit), utáhl jsem o cca čtvrt otáčky (45°). Všechny žhaviče (pokud jsou stejné) by měly být v cca stejné výšce.
10. Připojte opět lištu na žhavení i s nožičkami.
11. Připojte odpojenou kabeláž od čerpadla. Můžete nastartovat. Mělo by chytnout na brnk, pokud jsou ostatní části motoru v pořádku.
12. Může Vám blikat kontrolka žhavení po nastartování. Souvisí to s odpojením kabeláže od čerpadla. Vymažte přes VAG, pak již nenaskočí (pokud je vše ok).
13. Za postup díky tady přispěvovatelům z fóra, lidem kteří se fyzicky účastnili a i dalším lidem a serverům, ze kterým jsem čerpal rady. Doplnil jsem ho o své vlastní postřehy, který můžou a nemusí být správné, tedy mě klidně opravte a já opravu doplním do úvodního příspěvku. Vše jsem dělal na motoru AFN, ale může být užitečné i pro jiné typy vznětových motorů.
Naposledy upravil(a) 3dmax4 dne 21 lis 2013, 08:44, celkem upraveno 3 x.
Ibiza MkII AFN 1.9TDi; chip; EGR off; průchoďák s imitací katu; 130+ HP
-
- Aktivista
- Příspěvky: 4239
- Registrován: 13 lis 2010, 18:11
- Bydliště: Netolice, největší prdel v republice
nebo můžete rovnou koupit uni sadu http://aukro.cz/kompresiometr-tester-ko ... 52146.html
Passat AVF 96kw
GIII 1Z 66kw + s764, kat off, egr off, TA
felda 1.3 BMM 95 LPG
GIII 1Z 66kw + s764, kat off, egr off, TA
felda 1.3 BMM 95 LPG
Ještě mám dotaz jak správně kompresní tlaky měřit. Znám nějaký přibližný postup, jen bych si jej rád zkontroloval.
1. Odpojení všech žhavičů
2. Vytáhnutí pojistky čerpadla
3. Vymontování všech žhavičů
4. Měření (ideálně na promrzlém motoru)
U toho bodu 3 si nejsem jistý, jestli dávat pryč všechny žhaviče, nebo to brát po jednom.
Každopádně dnes večer jdu na to
1. Odpojení všech žhavičů
2. Vytáhnutí pojistky čerpadla
3. Vymontování všech žhavičů
4. Měření (ideálně na promrzlém motoru)
U toho bodu 3 si nejsem jistý, jestli dávat pryč všechny žhaviče, nebo to brát po jednom.
Každopádně dnes večer jdu na to
Ibiza MkII AFN 1.9TDi; chip; EGR off; průchoďák s imitací katu; 130+ HP
Ještě prosím o zodpovězení jednoho dotazu, pak požádám o přesunutí celého tématu do FAQ, protože tu to takto nikde rozebrané není.
Poslední dotaz: někde se uvádí, že je nutné odpojit nějakým způsobem vstřikování (přívod paliva), buď odpojením snímače polohy kliky nebo odpojením relé (resp. pojistky) čerpadla. Já mám tedy rotačku (AFN), je nutné to u ní dělat taky, nebo se to týká jen PDček? Pokud by to platilo i pro rotačky, co je z Vašeho pohledu jednodušší a jak to provést? Díky.
Poslední dotaz: někde se uvádí, že je nutné odpojit nějakým způsobem vstřikování (přívod paliva), buď odpojením snímače polohy kliky nebo odpojením relé (resp. pojistky) čerpadla. Já mám tedy rotačku (AFN), je nutné to u ní dělat taky, nebo se to týká jen PDček? Pokud by to platilo i pro rotačky, co je z Vašeho pohledu jednodušší a jak to provést? Díky.
Ibiza MkII AFN 1.9TDi; chip; EGR off; průchoďák s imitací katu; 130+ HP