Kat Off

VW/Audi/Škoda/Seat - zvyšování výkonu (především TDI motory)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Golf-GT
Přispěvovatel
Příspěvky: 479
Registrován: 07 pro 2009, 19:43
Odpovědi: 0

Příspěvek od Golf-GT »

bobancz píše:Samotny kat funguje jako by zasobnik plynu. v pripade,ze seslapnes natvdro plyn,tak ma turbo prostor ty spaliny co tlaci ven vice zrychlit a pak to vse tlaci do katu,kde je na konci prave ten trychtir,ktery tomu zrychleni jeste pomuze. v pripade,ze tam mas jen trubku,tak musi turbo vse tlacit pred sebou az do zadni casti vyfukoveho potrubi. Nejsem v tomhle az tak znalej,ale kdyz jsem dnes videl SUBARU WRX,ktery ma totalne predelany svody,turbo a vse kolem toho a to vse jeho rukama,tak si myslim,ze o tom neco malo vi. Jen podotykam,ze tato uprava je pro TDI. U benzinu je situace jina.
vidíš, když není trychtýř, nepotřebuje nic zrychlovat a jde tam pořád stejně, možná je to k něčemu, jako zásobník mi stačí baňka na podtlak pro ovládání turvba, myslím si že se to nevyužije nějak moc znatelně s trochu polazeným sériovým autem
GIII AHF VA, S764, chip, kat+egr off, jednohmota + HDS57, 280mm brembo max, zadek zatím bubny, podvozek Koni, 1Z 66KW? (LOL)
bobancz
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 14 srp 2010, 15:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Tišnov

Příspěvek od bobancz »

ten trychtir by mi tam dal,i kdybych nekuchal kat. jde o to zrychleni toho prubehu. tim,ze uz neni vnitrek katu je mensi odpor uvnitr,takze to sve opodstatneni ma.
kozelpub
Přispěvovatel
Příspěvky: 232
Registrován: 17 led 2010, 13:36
Odpovědi: 0

Příspěvek od kozelpub »

bobancz píše:ten trychtir by mi tam dal,i kdybych nekuchal kat. jde o to zrychleni toho prubehu. tim,ze uz neni vnitrek katu je mensi odpor uvnitr,takze to sve opodstatneni ma.
to by stacilo tam prdnut miesto katu rezonator ci?
VW golf IV, 1.9 TDI, 74 kw zatial vsetko povodne :(
bobancz
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 14 srp 2010, 15:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Tišnov

Příspěvek od bobancz »

vis co dela voda,kdyz ji lijes do lahve pres trychtir? pri vetsim mnozstvi zacne v trychtiri rotovat a rychleji se pres trychtir dostava dovnitr. to stejne se deje,kdyz zene turbo plyny pres kat trychtirem ven. turbo udajne nejaky odpor musi mit,a to prave obstarava kat. nejsem v tomhle az tak znalej,takze se nechci prit,ale borec,co ma octavii tam trubku mel a nechal si dat zpet kat(vykuchanej) s trychtirem a dle jeho slov je to lepsi.rezonator je obdobny svemu tvaru,takze by to mohlo jit taky a konec opet rozsirit trychtirem pro rychlejsi prubeh. ja osobne jsem tomuto cloveku dal volnou ruku a vysledek se dostavil. pokud by nekoho tento proces zajimal vic,asi by bylo lepsi se s nim o tom pobavit vice osobne po telefonu. Jen mala poznamka k tomu vsemu. Celej proces musi mit i nejakej zacatek,takze fitr vzduchu musi prijit jinej,jinak se to myji ucinkem.
kozelpub
Přispěvovatel
Příspěvky: 232
Registrován: 17 led 2010, 13:36
Odpovědi: 0

Příspěvek od kozelpub »

bobancz píše:vis co dela voda,kdyz ji lijes do lahve pres trychtir? pri vetsim mnozstvi zacne v trychtiri rotovat a rychleji se pres trychtir dostava dovnitr. to stejne se deje,kdyz zene turbo plyny pres kat trychtirem ven. turbo udajne nejaky odpor musi mit,a to prave obstarava kat. nejsem v tomhle az tak znalej,takze se nechci prit,ale borec,co ma octavii tam trubku mel a nechal si dat zpet kat(vykuchanej) s trychtirem a dle jeho slov je to lepsi.rezonator je obdobny svemu tvaru,takze by to mohlo jit taky a konec opet rozsirit trychtirem pro rychlejsi prubeh. ja osobne jsem tomuto cloveku dal volnou ruku a vysledek se dostavil. pokud by nekoho tento proces zajimal vic,asi by bylo lepsi se s nim o tom pobavit vice osobne po telefonu. Jen mala poznamka k tomu vsemu. Celej proces musi mit i nejakej zacatek,takze fitr vzduchu musi prijit jinej,jinak se to myji ucinkem.
no tak to v podstate trychtyr plni tu isti funkciu ako rezonator.... takze keby sa pouzie rezonator s trosku vacsim priemerom ako je vyfuk tak docielis to iste :)
VW golf IV, 1.9 TDI, 74 kw zatial vsetko povodne :(
bobancz
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 14 srp 2010, 15:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Tišnov

Příspěvek od bobancz »

jasne. presne tak. ja mel moznost tam kat nechat,takze delal jen upravu vnitrku a trychtir.
Danakroman
Přispěvovatel
Příspěvky: 95
Registrován: 17 kvě 2006, 21:23
Odpovědi: 0
Bydliště: duchcov city

Příspěvek od Danakroman »

neco podobneho se tu uz resilo v podstate se jedna jak uz se tu zminilo o nadobu pro lepsi odvod plynu od turba akorat by me teda zajimalo co ten zvuk aby nebyl plechovej...
Vw Bora variant 85Kw
nieto
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Registrován: 08 dub 2009, 22:30
Odpovědi: 0

Příspěvek od nieto »

Mna by zaujimalo, ako sa da upravit katalizator bez toho,aby ho bolo treba rozflakat na zvysenie priechodnosti plynov.To s tym trichtyrom nieje zly napad,len by ma zaujimalo,ze ked by som chcel nechat kat a popripade tam pospekulovat nieco take ako je ten trichtyr, ci treba nieco prerobit aj vnutri. Lebo urcite existuje daka finta na zvysenie priechodnosti katalizatoru aj za faktu ze tam ostane a bude plnit svoju funkciu.
VW GOLF II 1,6 TD 51 kW
Golf-GT
Přispěvovatel
Příspěvky: 479
Registrován: 07 pro 2009, 19:43
Odpovědi: 0

Příspěvek od Golf-GT »

nieto píše:Mna by zaujimalo, ako sa da upravit katalizator bez toho,aby ho bolo treba rozflakat na zvysenie priechodnosti plynov.To s tym trichtyrom nieje zly napad,len by ma zaujimalo,ze ked by som chcel nechat kat a popripade tam pospekulovat nieco take ako je ten trichtyr, ci treba nieco prerobit aj vnutri. Lebo urcite existuje daka finta na zvysenie priechodnosti katalizatoru aj za faktu ze tam ostane a bude plnit svoju funkciu.
leda že by jsi navrtal větší díry :)
GIII AHF VA, S764, chip, kat+egr off, jednohmota + HDS57, 280mm brembo max, zadek zatím bubny, podvozek Koni, 1Z 66KW? (LOL)
Ondras83
Přispěvovatel
Příspěvky: 642
Registrován: 12 říj 2008, 17:12
Odpovědi: 0
Bydliště: u HK

Příspěvek od Ondras83 »

nieto píše:Mna by zaujimalo, ako sa da upravit katalizator bez toho,aby ho bolo treba rozflakat na zvysenie priechodnosti plynov.To s tym trichtyrom nieje zly napad,len by ma zaujimalo,ze ked by som chcel nechat kat a popripade tam pospekulovat nieco take ako je ten trichtyr, ci treba nieco prerobit aj vnutri. Lebo urcite existuje daka finta na zvysenie priechodnosti katalizatoru aj za faktu ze tam ostane a bude plnit svoju funkciu.
jasně :)...otevři hoooodně peněženku a kup sportovní katalyzátor :)

nebo nech peněženku zavřenou a dej tam trubku
felda 1,3 72 koní ;-)..ex
OI 1,9TDI 66kW ALH>mrtvá
OI 2,0MPI LPG - top stav - prodano
favo 64kw
Fabia RS ASZ - KO - duchodce z vedlejsi
OI 1,9TDI ASV LaK
OII 2,0TDI CEGA RS
skodik
Přispěvovatel
Příspěvky: 263
Registrován: 30 říj 2006, 17:45
Odpovědi: 0

Příspěvek od skodik »

velmi pěkný článek. Pujčil jsem si ho z Honda fora snad se nebudou zlobit. Takže nejsem auter,ale je vekmi dobře napsaný


Destak napsal fajn příspěvek o výfucích, a tak jsem si říkal, že by bylo škoda aby upadl v zapomnění, tady je:



Makal jsem na tom celej den, tak Vám udělám radost a něco Vás naučím je to dobrý

Teorie Výfuku

Viděli jsme příliš mnoho dezinformací ohledně teorie výfuku. Jaký typ dezinformace? Pro začátek, je zde mnoho lidí zastávající názor „větší je lepší“. Mluvíme o průměru výfukových potrubí . Dokonce i redaktoři známých časopisů směle prohlašují věci jako: „Pro auto s turbomotorem, nenajdete výfukové potrubí, které by bylo příliš velké". Také pojmy jako "zpětný tlak" a tvrzení, „Motor potřebuje zpětný tlak aby fungoval správně" Nás vedou špatnou cestou.

Začněme od začátku. Co je výfukový systém? Hloupá otázka? Ne jen stěží. Výfukový systém má několik funkcí.
Mezi nimi jsou:
1) Odvod Horkých a škodlivých plynů pryč od motoru
2) výrazně snížit hluk vycházející z motoru
3) V případě moderních automobilů, snížit emise výfukových plynů.

Hardware

Aby jste si utvořili opravdu dobrou představu, co tvoří výfukový systém, Začněme s tím, čím procházejí výfukové plyny aby se dostaly ven od motoru.

Po tom co je vaše směs (vzduch / palivo)zapálena, zřejmě zde zůstanou nějaké zbytky skládající se z nespálených uhlovodíků (paliva), oxidu uhelnatého, oxidu siřičitého, oxidů dusíku, oxidu siřičitého, fosforu a občas molekuly těžké kovy, jako je olovo nebo molybden. To vše je v plynné formě a pod velkým tlakem vytlačováno pístem do výfukových svodů. Ty budou také teplejší. (Koneckonců, byl to výbuch směsi (vzduch / palivo), ne?) výfukové potrubí je obvykle vyrobeno z litiny a jeho hlavním účelem je svedení výfukových kanálů do jednoho, takže nemusíte mít čtyři trubky od výfuku v zadní části vašeho Civica.

Výfukové svody obvykle dosti omezují proudění plynů a tím dochází ke značné ztrátě výkonu, protože písty musí vykonat více práce aby dostaly plyny ven. Proč se tedy prakticky každý nový automobil prodává s takovými svody? Protože jsou levné na výrobu, a snadno se instalují. Opravdu levné. Opravdu snadné. Jako já.

Výfukové svody, lze rozlišit na dva druhy. Originál sloužící pouze ke svedení spalin do jedné trubky, pak aftermarket upravené, které slouží pro dosažení maximálního výkonu.Proudění plynů je stejné jako proudění kapalin, proto zbytečně ostrá hrany a ohyby brzdí proud výfukových plynů. Je důležité, aby vnitřek výfukového potrubí měl kvalitní povrch. Aftermarket upravené svody mohou pozměnit charakteristiku motoru v závislosti na konstrukci. K detailům úprav se dostaneme později.

Výfukové plyny, které projdou svody proudí kouskem trubky a pak se dostávají do katalyzátoru. Hlavním úkolem katalyzátoru je dosažení vhodných emisí. Ve většině autech působí jako dobrý tlumič a dává zvuku výfuku hlubší tón.

Existuje mnoho samozvaných mistrů techniků (SMT), kteří tvrdí lidem, že odstraněním katalyzátoru dosáhnete vysokého výkonu. O tom lze diskutovat. Z našich zkušeností je vidět, že odstraněním katalyzátoru moc koní vážně nezískáte. Může být ohodnoceni pokutou, či neprojitím stk. Pokud máte systém řízení motoru OBD II tak na vás bude blikat otravná kontrolka.

Po projitím katalyzátoru, jdou spaliny trubkou do tlumiče, nebo skupiny tlumičů nebo rezonátorů.

Výfukové plyny opouští motor za velmi vysokého tlaku. Určitě si dokážete představit jak by bylo hlasité a přitahující pozornost policie, když by jsme nechali plyny vycházet do rovnou z výfukových kanálů. Stejný důvod jako je hlasitý výstřel z pistole, tak je hlasitý výfuk motoru. Určitě to je fajn se projíždět po ulici s testosteronem produkují, zvětšující hrudník řev 150 dB vycházející z vašeho auta.

Opět se najdou SMT, kteří budou tvrdit: „Výfuk Borla dělá kilowatty“ nebo „Motor potřebuje zpětný tlak, aby běžel správně“ nesmysl. Tlumič udělá asi tolik koní, jakože Kojot Wilda chytí Ptáka Uličníka. Jakýkoliv technik, který má zkušenosti s měřením výkonu motoru, vám poví, že nejlepší tlumič je žádný tlumič.
Tlumič může pracovat třemi různými způsoby: pohlcení, omezení a odraz. Tlumič může používat jednu nebo všechny tři metody ke snížení hluku, který tak dráždí policii.

Pohlcení

Metoda pohlcování je nejmíň účinná, ale má značnou výhodu že nejméně brzdí proudění plynů. Dobrý příklad těchto tlumičů je u GReddy BL řada, Dynomax a Ultraflow. Tento způsob je také nejjednodušší. Výše jmenované tlumiče používají jednoduchou konstrukci děrované trubky v obalu s prostorem vyplněným drátěnkou nebo skelným vláknem. Je to podobné dělání děr do výfuku a následné balení izolací. Pěkné co?

Další způsob absorpčního tlumiče jak zlikvidovat hluk je složitější. Například Hooker Aero Chamber tlumič, je průchozí, ale uvnitř je komora, která je mnohem větší než zbytek tlumiče. Tato konstrukce pohltí více hluku než průchozí perforovaná trubka. Tím jak plyny proudí do velké komory tak se velmi zbrzdí. T jim dává více času dostat se do izolace a dochází k většímu pohlcení hluku. Pak přecházejí zpět do trubky a vesele dál na konec.

Omezení

Není potřeba moc odborných znalostí, aby každý pochopil o čem je řeč. Hlavně jsou nejlevnější na výrobu a jednoduché na konstrukci. Právě proto jsou skoro všechny sériové tlumiče založeny na omezení. Nezdržíme se u těchto tlumičů déle než, pokud takový máte, tak se není čím chlubit.

Odraz

Tento tlumič je zřejmě nejnáročnější na výrobu. Často se kombinuje se zásadami pohlcování, aby bylo dosaženo co nejlepšího tlumiče. Jestli si vzpomenete na matematiku, jak se dvě čísla vzájemně vyruší tak na tom je založen tento tlumič. Zvuk je vlna, když se střetnou dvě vlny tak se vzájemně vyruší a vznikne trochu tepla.

Jak to vlastně funguje ?

Aby jste plně pochopili, jak tlumiče a svody fungují, musí být obeznámeni s dynamikou ve výfuku. Výfukové plyny nepocházejí z jednoho souvislého proudu. Výfukové plyny proudí, pak se zastaví, pak opět proudí, tak jak se otevírá výfukový ventil. Čím více válců máte, tím se zkracuje doba mezi jednotlivými pulsy. Pamatujte si, že ten „puls“ pohybující plyny, vychází z většího tlaku než v okolní atmosféře. Střed pulsu je skoro stejný jako okolní tlak a konec je dokonce ještě nižší. Je to tak nízké, že to je skoro úplné vakuum. Diferenční tlak je to co udržuje pohybující se puls.Teď už víme že tok výfukových plynů se skládá z jednotlivých pulsů. Můžeme to využít pro popohnání plynů na konec výfuku.

Protiklady se přitahují, proto nízký tlak na konci jednoho pulsu, přitahuje vysoký tlak na začátku dalšího pulsu. Dalo by se říci, že každý puls k sobě přitahuje ten další. To je právě to super na upravených svodech. Ty nám dovolují natáhnout pulsy a nechat je, aby každý táhnul ten další. Vsadím se, že tohle jste nevěděli. Tím se nabízejí další otázky, protože motor pracuje v různých otáčkách a tím dochází že jednotlivé pulsy nemáme ideálně v řadě za sebou (myšleno rozestupy mezi nimi). To je důvod použití svodů do Y (4-2-1,6-2-1) nebo 4-1 atd. Většina svodů na Hondy je dělaná tak, aby produkovaly výkon ve vysokých otáčkách obvyklý rozsah 4500 – 6500 ot./min. A dobrý 4-1 svody jsou ideální pro vysokootáčkový koně, o kterých jste vždycky snili. K čemu jsou tedy dobré sériové svody ? kromě ukotvení loďky u břehu? Když se nad tím zamyslíte, uvědomíte si že sériové svody jsou dobré v brzdění proudu spalin, splácnutí pulsů dohromady a slušný točivý moment v nízkých otáčkách. Je dobré vědět, že i přes moment v nízkých otáčkách, nejsou tyto svody nejlepší celkovým řešením, protože motor musí vykonat více práce aby těmito svody prohnal výfukové spaliny. Upravené svody díky tomu, že pulsy se přitahují navzájem tak doslova předchozí puls vytáhne z válce více spalin, tím je možnost do válce nasát více čerstvého vzduchu v dalším sacím zdvihu a dochází k lepšímu prohoření směsi a tím vzrůstá i výkon. Představte si že vaše Integra má v 8000 ot/min 280 půlzů za sekundu. Je tu mnohem více co zíkast, minimalizováním ztrát při vytlačování spalin, v takovém nasazení, než se zabývat lazením kroutícího momentu někde na začátku spektra otáček.

Obecné zásady ohledně svodů

Bezpochyby můžete vidět spoustu různých svodů ve vašem místním obchodu. Pouhým okouknutím těžko stanovíte optimální rozsah otáček pro ty které svody. Obecně lze říci, že pro vysoké otáčky jsou lepší svody s kratším primárním potrubím většího průměru. Delší a užší primární potrubí vám lehce zlepší spotřebu paliva a bude se vám líp jezdit běžně na ulici. Čtyřválcové motory běžně užívají svodů kde je sveden první s čtvrtým (někdy třetím) válcem a druhý se třetím (někdy čtvrtým) válcem do Y.

Přidávají tlumiče výkon?

Odpověď je prostá, NE! Nejlepší tlumiče dokážou pouze to samé co svody, aby pomohli překonat ztrátu v podobě zpětného tlaku. Ještě jsem neviděl motor, který by s tlumiči měl vyšší výkon než motor se svody a průchozí trubkou.

Rezonátory

Na vaší soustavě výfuku můžete vidět, cosi připomínající mini tlumiče. To je Helmholtzův rezonátor, podobný pohlcovači plamenů (glasspack). Rezonátor neobsahuje žádnou výplň tlumící zvuk, to je hlavní rozdíl. Tlumení probíhá pomocí odrazů (rezonance, jak příznačné). Jak je rozlišit? Cvrnkněte prstem do rezonátoru uslyšíte čisté „ping“, zatímco glasspack vydá , jednotvárné plné klepnutí.

Turbodmychadla

Další věc co můžete najít na svém výfuku je turbodmychadlo, konkrétně turbína. Pokud je to váš případ, tak vám závidím.
Turbodmychadlo představuje odpor a zpětný tlak. To dělá výfuk o něco tišší. Všechna pravidla stále platí a tlumiče teď fungují opravdu dobře. Jedna z tlumících metod je omezování, turbodmychadlo je právě tahle. Proto tlumiče na Turbo motoru nepotřebují tolik tlumit, část práce obstarává turbodmychadlo.

Potrubí

Jsou tu i „zkušení“ závodníci, kteří tvrdí: „Větší výfuk je lepší výfuk“ Hahaha … NE!

Jak bylo řečeno, výfukové plyny jsou horké. My bychom chtěli horký celý výfuk. Ptáte se proč ? protože horký vzduch je lehčí než studený. Ve velkém výfukovém potrubí budou spaliny proudit pomaleji a budou mít více času se ochladit. Předimenzované potrubí má za následek narušení systému a průběhu pulsů z našich svodů a celé snažení je to tam. Dobré je odizolovat celý výfuk termo páskou, nebo jiným izolačním materiálem, ale kromě díry v peněžence to takový efekt na autě pro běžné ježdění nemá. S Rostoucím výkonem roste i průměr potrubí, ale neznáme přesný průměr, protože existuje právě příliš proměnných veličin. Teplota výfuku nezávisí na druhu plnění motoru, jako občas někdo říká, ale na časování, jiskře a poměrem směsi (benzín/vzduch). Limitující je prostor našeho auta, tomu se přizpůsobuje výfuk. Je důležité zvážit jestli, to jen hezky vypadá, nebo to plní námi požadovanou funkci.

autor článku Destak
Golf-GT
Přispěvovatel
Příspěvky: 479
Registrován: 07 pro 2009, 19:43
Odpovědi: 0

Příspěvek od Golf-GT »

Ondras83 píše:
nieto píše:Mna by zaujimalo, ako sa da upravit katalizator bez toho,aby ho bolo treba rozflakat na zvysenie priechodnosti plynov.To s tym trichtyrom nieje zly napad,len by ma zaujimalo,ze ked by som chcel nechat kat a popripade tam pospekulovat nieco take ako je ten trichtyr, ci treba nieco prerobit aj vnutri. Lebo urcite existuje daka finta na zvysenie priechodnosti katalizatoru aj za faktu ze tam ostane a bude plnit svoju funkciu.
jasně :)...otevři hoooodně peněženku a kup sportovní katalyzátor :)

nebo nech peněženku zavřenou a dej tam trubku
bych chtěl vidět blázna co to koupí :D než jsem viděl cenu tak jsem o tom uvažoval (LOL)
GIII AHF VA, S764, chip, kat+egr off, jednohmota + HDS57, 280mm brembo max, zadek zatím bubny, podvozek Koni, 1Z 66KW? (LOL)
nieto
Přispěvovatel
Příspěvky: 62
Registrován: 08 dub 2009, 22:30
Odpovědi: 0

Příspěvek od nieto »

ten clanok je vazne velmi zaujimavy.Vedel by sa ku tomu vyjadrit niekto,kto by vedel podat dake dopady na dieselovy motor? Lebo vecsina clanku sa viaze na vysoke otacky benzinoveho motora.Ale ako poladit vyfuk na dieselovom motore?
VW GOLF II 1,6 TD 51 kW
zorg
Sběrač informací
Příspěvky: 41
Registrován: 23 led 2010, 10:04
Odpovědi: 0

Příspěvek od zorg »

skodik: nádhera, díky! :punk:
Uživatelský avatar
Losky
Přispěvovatel
Příspěvky: 451
Registrován: 04 bře 2008, 00:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Mladá Boleslav

Příspěvek od Losky »

Jak je to s odendáním katu na PD 74 kw, respektive 100kw? Chtěl bych, aby to trošku lépe jelo. Auto má naběháno za 5 let provozu 212tis. km, což bude asi na ten kat už hodně. Jinak občas slýchám nějaké 1.9 tdi bez katu a v nižších otáčkách si to při přeřazování jakoby odfoukne jako Blow off ventil. Bojím se, že když ho nahradím trubkou, aby to pak spojucestující neoběžovalo nějakým duněním či celkově zvýšeným projevem motoru v autě:(
Odpovědět

Zpět na „Zvyšování výkonu VW group (DIESEL)“