Vážení zkušení esterifikanti....

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33694
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

koil asi jsi špatně pochopil řeč je o sudu,

už se zde probéralo že na sud se vztahují podmínky pro přepravu, já to nyní jen zažil na vlastní kůži minule to ještě nebylo,

metanol se prodává i v desítkách tam je to jedno zaplatíš akorát víc za nevratný obal ;)
koil
Přispěvovatel
Příspěvky: 208
Registrován: 16 čer 2010, 17:16
Odpovědi: 0

Příspěvek od koil »

slovacek.milos píše:koil asi jsi špatně pochopil řeč je o sudu,

už se zde probéralo že na sud se vztahují podmínky pro přepravu, já to nyní jen zažil na vlastní kůži minule to ještě nebylo,

metanol se prodává i v desítkách tam je to jedno zaplatíš akorát víc za nevratný obal ;)
Ještě jsi zapoměl napsat kolik ti žerou ty tvouje auta toho domácího meřa...
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33694
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

v podstatě rozdíl nepoznáš, si vyzkoučej u unicornu,
jeden ti napíše spotřeva šílená auto netáhne, hulí děs a hrůza

další ti napíše motor tichý spotřeba menší

a pak jsou ti strach co nalijou pět litrů meřa a zdá se jim,

ale nevím proč bych měl psát spotřebu když se řeší sud ;)
djpeto
Přispěvovatel
Příspěvky: 252
Registrován: 21 říj 2010, 18:38
Odpovědi: 0

Příspěvek od djpeto »

koil píše: Ještě jsi zapoměl napsat kolik ti žerou ty tvouje auta toho domácího meřa...
u mna je to cca 10% navrch
EKOCar B100
#1:Octavia Combi '99 Black magic, AHF, EGRoff, TT-puky, 13000lm light.
#2:Octavia '97, modra metaliza, AGR,EGRoff,MAFoff
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33694
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

djpeto píše:
koil píše: Ještě jsi zapoměl napsat kolik ti žerou ty tvouje auta toho domácího meřa...
u mna je to cca 10% navrch
dávej aditiva, já dávám cernite, castrol, záleží i na výkonech co od toho motoru chceš a jak jezdíš,

kámoš řeže beton a motory jedou pořád na maximální výkon řeže dálnice,

pokud dá 5O ti cetanovou naftu zvedá se mu spotřeba o jednu třetinu, naftu si pečlivě vybírá ;)
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33694
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

já dolíval na plnou a měřil trasa 756 km, to bylo jednou blansko a jednou kroměžíž, jinak po okolí a denně dvakrát do práce po kilometru,

spotřeba sdi kombi fábka 4.61 l na sto na můj esterifikát + castrol aditivum cca O.65 mililitru na litr,

vstrikovací dávku na volnoběh mám cca 1.7 a má být minimum 2.2, počátek vstřiku mám na tdi grafu u horní čáry ;)
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33694
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

já dolíval na plnou a měřil trasa 756 km, to bylo jednou blansko a jednou kroměžíž, jinak po okolí a denně dvakrát do práce po kilometru,

spotřeba sdi kombi fábka 4.61 l na sto na můj esterifikát + castrol aditivum cca O.65 mililitru na litr,

vstrikovací dávku na volnoběh mám cca 1.7 a má být minimum 2.2,minule jsem měl 3.3 a trošinku to zastudena pokuřovalo ,počátek vstřiku mám na tdi grafu u horní čáry ;)
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33694
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Příspěvek od slovacek.milos »

slovacek.milos píše:
djpeto píše:fotka od Milosa:

Obrázek
k praní homu řít že ani jeden vzorek se do tété doby nevyčistil, je to oddělené ale původní čistota už nenastala jedině asi to sušení,

zkusím ojřít v kastrolku až bude čas ;)
u toho levého vzorku došlo ke změně, vypustil jsem do něj starý naftový filtr a meřo se s naftou spojilo a křištálově vyčistilo pokud má te zájem o fotku mohu poslat ;)
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

Tak se dnes při esterifikaci opět dařilo (noteeth)
Trochu jsem to přehnal s teplotou, teplota místo 60°C byla někde lehce pod stovkou a jak jsem tam trubkou přes ten malej otvor v sudu pustil ke dnu metyl s louhem, začal z nebe pršet olej a to jsem stál na dvoumetrových štaflích, odkud jsem pouštěl z kanystru ten metyl.

Tentokrát to nebylo dilema boj nebo útěk, volba byla jasná, ani bych nevěřil, že dokážu tak rychle zahodit kanystr, slýzt z žebříku a zmizet do bezpečný vzdálenosti. :o (noteeth)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

I ty jeden Pyromane (rofl)
ovocny
Přispěvovatel
Příspěvky: 100
Registrován: 19 lis 2010, 10:59
Odpovědi: 0

Příspěvek od ovocny »

Nechci ti do toho kecat ale nechtel by jsi trochu pozmenit technologicky postup? :D alespon si kup nejaky teplomer a pred litim si zmer teplotu protoze v tvem podani je to vazne adrenalinovy sport :D
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

ovocny píše:Nechci ti do toho kecat ale nechtel by jsi trochu pozmenit technologicky postup? :D alespon si kup nejaky teplomer a pred litim si zmer teplotu protoze v tvem podani je to vazne adrenalinovy sport :D
To se časem změní, zatím ještě není k dispozici pořádná tlaková nádoba. Tam už teploměr a manometr chybět nebude. :)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
Stewa
Přispěvovatel
Příspěvky: 510
Registrován: 13 kvě 2010, 07:33
Odpovědi: 0
Bydliště: Brno

Příspěvek od Stewa »

slovacek.milos píše:
slovacek.milos píše:
djpeto píše:fotka od Milosa:
k praní homu řít že ani jeden vzorek se do tété doby nevyčistil, je to oddělené ale původní čistota už nenastala jedině asi to sušení,

zkusím ojřít v kastrolku až bude čas ;)
u toho levého vzorku došlo ke změně, vypustil jsem do něj starý naftový filtr a meřo se s naftou spojilo a křištálově vyčistilo pokud má te zájem o fotku mohu poslat ;)
Tak jsem si zkusil udělat bionaftu, ale nepodařilo se mi oddělit glycerin od MEŘA :-(

1) Smíchal jsem 4g NaOH 99% s 20ml vody a pořádně protřepal až se všechen rozpustil.

2) Do teplého roztoku jsem přilil 100ml methylalkoholu a pořádně zamíchal.

3) Zahřál jsem litr hrubě přefiltrovaného použitého oleje na 55°C a vlil do něj roztok louhu a methylalkoholu.

4) Několikrát jsem to protřepal a nechal odstát.

No a když jsem k tomu druhý den přišel, tak to vypadalo stejně jako když jsem odcházel. Trochu světlejší kapalina než výfrit, ale žádná glycerinová ani jiná vrstva se neobjevila :-(

Sakra pánové co dělám špatně? Je potřeba přesně určit poměr činidel pro danou dávku titračním procesem s isopropylalkoholem? viz: http://diy.freetekno.cz/manual/biodiesel.htm
Mercedes-Benz W210 300D
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

Stewa píše: Tak jsem si zkusil udělat bionaftu, ale nepodařilo se mi oddělit glycerin od MEŘA :-(

1) Smíchal jsem 4g NaOH 99% s 20ml vody a pořádně protřepal až se všechen rozpustil.

2) Do teplého roztoku jsem přilil 100ml methylalkoholu a pořádně zamíchal.

3) Zahřál jsem litr hrubě přefiltrovaného použitého oleje na 55°C a vlil do něj roztok louhu a methylalkoholu.

4) Několikrát jsem to protřepal a nechal odstát.

No a když jsem k tomu druhý den přišel, tak to vypadalo stejně jako když jsem odcházel. Trochu světlejší kapalina než výfrit, ale žádná glycerinová ani jiná vrstva se neobjevila :-(

Sakra pánové co dělám špatně? Je potřeba přesně určit poměr činidel pro danou dávku titračním procesem s isopropylalkoholem? viz: http://diy.freetekno.cz/manual/biodiesel.htm
1) míchám objemově voda a louh 1:1, vody nedávat zbytečně moc, jen aby se louh rozpustil ale tady chyba nebude.

2) Spíš bezpečnostní poznámka: bacha na oči, radši ten louh nech chvíli vychladnout, při míchání louhu a metylu už se mi párkrát metyl začal zpočátku vařit.

3) Já to ani nefiltruju, ale jinak OK.

4) Při počátku procesu se metyl bude držet na hladině, předpokládám, že jsi to měl v uzavřený nádobě, koukni, jestli tam ten metyl je v nezměněné podobě, nebo zmizel. Pokud zmizel (a nevypařil se), tak došlo k reakci. Z rostlinnýho oleje vznikne glycerín, ze sádla mejdlo, obě složky se bezpečně samy oddělí v pořadí (ode dna) mejdlo, glycerín, meřo, (metyl). Po tejdnu bejvá meřo čistý tak, že už není třeba ani prát (přefiltruju jen přes hadr a šup s tím do nádrže).

Pokud esterifikuješ směs olej+sádlo a použiješ příliš nízkou teplotu, tak se esterifikuje přednostně olej a sádlo jen málo, nebo vůbec, vznikne bahno pod hladinou. Pomůže přilejt metyl s louhem (pokud nějakej nezbyl na hladině) a opětovně ohřát.

Ještě dodám - meřo poznáš nejlépe podle viskozity při běžné teplotě okolo 20°C, asi nemusím rozepisovat. :)
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Uživatelský avatar
hranicka
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 25 zář 2010, 19:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od hranicka »

Kolegové, nevíte někdo pls aspoň orientačně poměry pro esterifikaci sádla? Dnes jsem skouknul výsledek včerejší práce, metanol všechen pryč a pod hladinou opět bahno, takže jsem musel přilejvat.
Tyhle směsi 70% sádla+30% vyfritu mi na ten první pokus pořád nějak nejdou. Díky.
Rudolf Diesel to taky nekrmil naftou.
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“