Nafta se do oleje skutečně dostává, ovšem mnohem méně než třeba benzin. Dochází k tomu na studeném motoru, kde kroužky a písty nemají předepsanou toleranci a nafta se do prostoru pod píst skutečně dostane. Není to ovšem kdovíjaký objem, řádově ppm litrového objemu, nicméně olej to ničí. U benzinových motorů to dělá víc, taky proto olej v benzinových motorech rychleji chemicky stárne.
Palivem ředěný olej = chemická degradace oleje. Proto pokud někdo často poskakuje po městě na krátké vzdálenosti se studeným motorem, zničí olej mnohem dřív, než člověk lítající dálky. Zejména to platí u benzinových motorů.
Rozhodně to ovšem neznamená, že by se díky tomu zvyšovala hladina oleje v motoru. Toho paliva, co se tam dostane, je rozhodně mnohem méně, než je přirozená spotřeba oleje - čili i přesto hladina oleje v motoru vždy klesá.
Pokud je však díra v pístu, hladina oleje klidně může stoupat

.