Csala píše:No, nie je to celkom tak. stvortaktne motory su aj jednovalcove a makaju.
To jistě, ale jak? Chod hrbatý jak středočeská pahorkatina, nevyvážený a děravý. Prostě hnus.
Csala píše: kubatura jedneho valca je vacsia a preto ten zvyseny krutiaci moment.
Doufám, že mi nechceš tvrdit, že točivý moment motoru (jeho maximum a průběh) je závislý na kubatuře válce? Co je tohle za blbost zase? Dvoulitrový šestihrnec bude mít přece jednoznačně lepší točivý moment než dvoulitrový čtyřhrnec a ne naopak. Hodnota točivého momentu přece závisí na mnoha jiných okolnostech, ale rozhodně ne na tom, jak objemově velké jsou válce daného motoru. Nehledě k tomu, že v dnešní době se o tyto hodnoty víc než mechanika stará elektronika, takže je to vlastně úplně šumák, kolik a jak velkých válců motor má

.

Co se týká tříválcových motorů 1,2 HTP a 1,4 TDi a jejich maximálních hodnot točivých momentů - toho je docíleno pouze a jedině elektronikou. Proto taky po dosažení tohoto maxima točivý moment velmi rychle klesá - konstrukce motoru mu totiž nedovoluje se udržet na vysokých hodnotách. Dokonce ani "silnější" čtyřventil to nedokáže, přestože jeho konstrukce by to měla zvládat snadněji (padá stejně rychle jako u dvouventilu). Jedině elektronicky lze docílit tak nemožně debilního průběhu točivého momentu jako mají tyto motory.
Motor 1,4 TDi ve Fabii má sice "úžasných" 195 Nm točivého momentu, ale kolik má při maximálním výkonu, to už nezjišťuješ? Odpovím Ti sám - přesně 131 Nm. To je žalostně málo, nemyslíš? Pouhých 67% z maximální hodnoty. A motor 1,2 HTP 12V s výkonem 47kW má při otáčkách maximálního výkonu točivý moment 83 Nm, což je pouhých 74% z maxima. Taky nic moc (i když lepší než 1,4 TDi).
Pokud hodnota točivého momentu v celém rozsahu provozních otáček není nad 80%, motor nestojí za moc (spíš za nic).
Jestli máš možnost a chuť, svez se někdy s autem, které má motor Y5B - Ford 2,3i/16V (například v Galaxy). Sice to není ropa, ale snad to pro jednou přežiješ

. To je příklad jednoho z motorů, které mám vyloženě rád. To je totiž motor, který má od 1600 do 5800 otáček hodnotu točivého momentu dokonce nad 90% svého maxima. Motor jako víno - jede jak vítr, jede v jakýchkoli otáčkách stále stejně dobře a hlavně NEŽERE!!! I s Galaxy, což je téměř dvoutunový bus, letí jako střela a dálka se s ním dá jet tvrdě pod devíti litry. A proč to tak je? - protože má točivý moment tam, kde je ho třeba, a sice všude (ne jen v jeho maximu

). A to je motor koncepčně dvě desítky let starý a dávno překonaný.