Jak jezdit s TDI motory

co se jinam nevešlo/nehodilo - ohledně aut

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Naftový motor (pokud nemá podporu, jako třeba bufík) se ve volnoběhu na provozní teplotu není schopen ohřát téměř nikdy - v zimě rozhodně ne (ani po hodině). Takže nechávat ho po studeném startu klapat na volnoběh je nesmysl - stejně mu to nepomůže. Účinnost těchto motorů je velmi vysoká (víc jak dvojnásobná ve srovnání se zážehovými motory), proto vzniká mnohem méně ztrátového tepla a motor se tak ohřívá strašně pomalu.

Dávno není pravda to, co nás soudružky učitelky učily ve fyzice - že motory mají účinnost 20-25% (benzinové) a 30-35% (naftové). Moderní naftové motory s vysokým stupněm přeplňování mají energetickou účinnost blížící se 60%.

Navíc je všeobecně známo, že volnoběh je pro motor škodlivý - vibrace, nevyváženost chodu, vysoká spotřeba a emise, nekvalitní hoření směsi (= zasírání spalovacích prostorů a turba), takže volnoběhu se osobně dost vyvaruju.

S úsměvem hledím na majitele benziňáků, co se mi posmívají, že jim topí auto hned po vyjetí a provozní teplotu mají za druhou zatáčkou. Říkám jim, že to je vlastně špatně. Tím, že se motor ohřívá rychle, je jasně dáno, že produkuje hodně ztrátového tepla, tudíž má malou energetickou účinnost.

Já s bufíkem (a jedenácti litry vody) mám motor na provozní teplotě dřív než soused s třináctkou Felicií (a množstvím vody polovičním). Jó, hoši, bufík, to je věc :wink:.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
Sejky
Přispěvovatel
Příspěvky: 115
Registrován: 27 dub 2010, 11:31
Odpovědi: 0
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Sejky »

:) takže zásadní věci už vím a děkuji. Nastartuju, připoutam, blibku světla a vyrážím v klidu, po ohřátí a pár km mu naložím, aby nezlenivěl. Dojedu, nechám dochladit a chcípnu a du makat (noteeth) Jinak na dálnici frčím 130 km a někdy i 160 km :D to snad na protažení stačí ne?
Škoda Octavia Combi 1.9TDI, 81kW, 110PS, ASV, Ambiente
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Jasně.

Špatně je, když se s motorem jezdí "pod otáčkami" dlouhodobě. To znamená, že pořád v jednom kuse jezdíš na patnácti stech. Motor nemá sílu, trpí dvouhmota, nekvalitním spalováním se produkuje velké množství sazí, které sviní v turbu, turbo nemá otáčky a to mu taky neprospívá, motor blbě maže a chladí (protože čerpadla jsou samozřejmě otáčkově závislá),.................. Ono všechno souvisí se vším.

Nejlepší z dlouhodobého hlediska je provozovat motor kolem maxima točivého momentu, čili optimálně mezi 1700 - 2500. Samozřejmě nic se nestane, když pojedeš trojkou v 1500 otáčkách, stejně tak se nestane vůbec nic, když tu trojku tu a tam roztočíš ke čtyřem tisícům. Ale obecně platí, že motor má nejnižší měrnou spotřebu v oblasti otáček maxima točivého momentu nebo těsně nad těmito otáčkami (to platí pro všechny motory obecně).

Rozhodně nepodtáčet, rozhodně nepřetáčet a nedávat podlahu pod otáčkami maxima točivého momentu - prostě jemně a něžně - jako na babu.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
Sejky
Přispěvovatel
Příspěvky: 115
Registrován: 27 dub 2010, 11:31
Odpovědi: 0
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Sejky »

No, tak toho se budu držet a motůrek bude rád :D Škoda, že jsi až z Třebíče, bych přijel na pokec a na užitečné rady. Díky
Škoda Octavia Combi 1.9TDI, 81kW, 110PS, ASV, Ambiente
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Jičín je kousek, nějakých sto padesát kiláků - udělej si wejlet :wink:.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
subz3ro_tdi
Aktivista
Příspěvky: 3307
Registrován: 18 zář 2007, 08:17
Odpovědi: 0
Bydliště: Žilina

Příspěvek od subz3ro_tdi »

Nevytacat studeny motor........ to je myslim tak individualne a vseobecne povedane, ze by to chcelo rozviest.....
Osobne, ak by som sa mal tymto riadit tak cesta do prace mi netrva 5 ale minimalne 10 minut a trubia na mna zo vsetkych stran lebo by som bol brzda dopravy. Jedna sa o to ze ked sa clovek zaraduje z vedlajsej cesty na hlavnu na obchvatoch, neviem si celkom dobre predstavit udrzat otacky motora pod 2300 a pritom vyraznejsie akcelerovat, na 1., 2. a asi aj 3.stupen to nie je mozne. Kym teplota oleja pomalou jazdou dosiahne 90 stupnov, mozu uplynut desiatky kilometrov a minut. Pokial viem ze motor bude zatazovany specifickym sposobom - napr. tento nas konkretny priklad - vacsia zataz v nezohriatom stave - je potrebne upravit servisny rezim, t.j. nebudem tam kupovat alternativne (lacne) oleje a filtre na hranici specifikacie a nebudem dodrzovat hornu hranicu vymenneho intervalu predpisaneho vyrobcom, ale dam tam drahsi olej a skratim interval vymeny (trebars aj na polovicu, pri kratkych trasach s malym rocnym najazdom je to priam ziaduce). V zimnom obdobi vidim vacsi problem v pouziti vyrobcom aditivovanej nafty ktora ma (podstatne!!) znizenu mazivost a jej vplyv na opotrebovanie mechanickcyh casti palivoveho systemu (hlavne u axialnych cerpadiel), takze ako tu niekto spominal, skor tankovat kvalitnu naftu pripadne este lepsie pouzivat vlastne aditiva, ako riesit otacky motora. Samozrejme to neznamena vymietat pavuciny otackomera zasadne hned po nastartovani (noteeth) Tolko z mojej strany, nemohol som si to odpustit, tak ma hned nekamenujte, kazdy je svojmu motoru strojcom stastia.... :-)
Naposledy upravil(a) subz3ro_tdi dne 03 srp 2011, 15:15, celkem upraveno 2 x.
Octavia Combi 1.9TDI
Audi A2 1.4TDI
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Uživatelský avatar
Sejky
Přispěvovatel
Příspěvky: 115
Registrován: 27 dub 2010, 11:31
Odpovědi: 0
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Sejky »

Myslíš Nový Jičín, ja jsem z Jíčína a ten je tak cca 250 km :D
Škoda Octavia Combi 1.9TDI, 81kW, 110PS, ASV, Ambiente
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46
Odpovědi: 0

Příspěvek od jericho-3 »

Já jezdit do práce 5-10 minut, uvažoval bych o změně vozu..Nebyla by lepší taková Malucha?Ne to byl vtip, jezdil jsem s ní do práce a začala rozmrazovat okno až po 5-7 kilometrech..Ale pořád to bylo dřív, než TDI.. :)
nepropadat panice...
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Odpovědi: 0
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

Premyslel jsem o tom samem jako Jericho a nikdy bych si nemyslel, ze to reknu/napisu: zauvazoval jsem nad tim, ze v den, kdy nikam nebudu mit cestu, zacnu jezdit v zime sockou.
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Uživatelský avatar
Sejky
Přispěvovatel
Příspěvky: 115
Registrován: 27 dub 2010, 11:31
Odpovědi: 0
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Sejky »

Já to mám do práce, když jedu z domova 100km, ale auto nechávám v práci a na byt co mám v Praze jezdím sockou. Mám to cca 5 min. Mohl bych jezdit autem, ale zdá se mě, že je to zbytečný auto trápit 5 min a ještě studený ho zdechnout....
Škoda Octavia Combi 1.9TDI, 81kW, 110PS, ASV, Ambiente
Uživatelský avatar
Jayson
Aktivista
Příspěvky: 1693
Registrován: 14 zář 2008, 16:01
Odpovědi: 0

Příspěvek od Jayson »

Sejky píše:Myslíš Nový Jičín, ja jsem z Jíčína a ten je tak cca 250 km :D
To máš dobrý, já bydlim 13km od Jičína :D ale myslím, že se ty nejdůležitější věci už řekli :)
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10343
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Sejky píše:Myslíš Nový Jičín, ja jsem z Jíčína a ten je tak cca 250 km :D
Ne, mám na mysli Rumcajsův Jičín.

Trasa Jičín - Třebíč podle serveru mapy.cz je dlouhá 165 km.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Uživatelský avatar
Sejky
Přispěvovatel
Příspěvky: 115
Registrován: 27 dub 2010, 11:31
Odpovědi: 0
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Sejky »

:D nj to já to beru trasu pres Prahu :) no v Praze pracuju, tak bych se někdy možná zastavil
Škoda Octavia Combi 1.9TDI, 81kW, 110PS, ASV, Ambiente
Uživatelský avatar
Sejky
Přispěvovatel
Příspěvky: 115
Registrován: 27 dub 2010, 11:31
Odpovědi: 0
Bydliště: Jičín

Příspěvek od Sejky »

Jayson píše:
Sejky píše:Myslíš Nový Jičín, ja jsem z Jíčína a ten je tak cca 250 km :D
To máš dobrý, já bydlim 13km od Jičína :D ale myslím, že se ty nejdůležitější věci už řekli :)
Fakt jo? A kde přesně?
Škoda Octavia Combi 1.9TDI, 81kW, 110PS, ASV, Ambiente
Uživatelský avatar
patrisko
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 27 pro 2016, 20:31
Odpovědi: 0

(ne)úsporná jízda

Příspěvek od patrisko »

Půlroku jsem se snažil jezdit maximálně úsporně. Nevyplácí se to. Konečně jsem použil kalkulačku a zjistil, že jsem idiot.

Pokud diesel podtáčím (běžně 1200 ot., řazení na 1800) jsem se svým D-Cat 177hp Avensisem na 7,3l/100km. Jezdim pouze krátké, většinou 20 min. jízdy. Pokud jezdím "normálně" (na 1800 ot., řazení na 2500) jsem na 7,6l/100km. Při mém slabém ročním nájezdu tedy uspořím cca 1400Kč na palivu.

A kolik, že mě to bude stát ten zhuntovaný dvouhmoťák a spojka?... (hm)
Odpovědět

Zpět na „Diskuze o autech“