Dávno není pravda to, co nás soudružky učitelky učily ve fyzice - že motory mají účinnost 20-25% (benzinové) a 30-35% (naftové). Moderní naftové motory s vysokým stupněm přeplňování mají energetickou účinnost blížící se 60%.
Navíc je všeobecně známo, že volnoběh je pro motor škodlivý - vibrace, nevyváženost chodu, vysoká spotřeba a emise, nekvalitní hoření směsi (= zasírání spalovacích prostorů a turba), takže volnoběhu se osobně dost vyvaruju.
S úsměvem hledím na majitele benziňáků, co se mi posmívají, že jim topí auto hned po vyjetí a provozní teplotu mají za druhou zatáčkou. Říkám jim, že to je vlastně špatně. Tím, že se motor ohřívá rychle, je jasně dáno, že produkuje hodně ztrátového tepla, tudíž má malou energetickou účinnost.
Já s bufíkem (a jedenácti litry vody) mám motor na provozní teplotě dřív než soused s třináctkou Felicií (a množstvím vody polovičním). Jó, hoši, bufík, to je věc
