Stránka 2 z 4

Napsal: 03 srp 2011, 14:35
od Marek77
Naftový motor (pokud nemá podporu, jako třeba bufík) se ve volnoběhu na provozní teplotu není schopen ohřát téměř nikdy - v zimě rozhodně ne (ani po hodině). Takže nechávat ho po studeném startu klapat na volnoběh je nesmysl - stejně mu to nepomůže. Účinnost těchto motorů je velmi vysoká (víc jak dvojnásobná ve srovnání se zážehovými motory), proto vzniká mnohem méně ztrátového tepla a motor se tak ohřívá strašně pomalu.

Dávno není pravda to, co nás soudružky učitelky učily ve fyzice - že motory mají účinnost 20-25% (benzinové) a 30-35% (naftové). Moderní naftové motory s vysokým stupněm přeplňování mají energetickou účinnost blížící se 60%.

Navíc je všeobecně známo, že volnoběh je pro motor škodlivý - vibrace, nevyváženost chodu, vysoká spotřeba a emise, nekvalitní hoření směsi (= zasírání spalovacích prostorů a turba), takže volnoběhu se osobně dost vyvaruju.

S úsměvem hledím na majitele benziňáků, co se mi posmívají, že jim topí auto hned po vyjetí a provozní teplotu mají za druhou zatáčkou. Říkám jim, že to je vlastně špatně. Tím, že se motor ohřívá rychle, je jasně dáno, že produkuje hodně ztrátového tepla, tudíž má malou energetickou účinnost.

Já s bufíkem (a jedenácti litry vody) mám motor na provozní teplotě dřív než soused s třináctkou Felicií (a množstvím vody polovičním). Jó, hoši, bufík, to je věc :wink:.

Napsal: 03 srp 2011, 14:45
od Sejky
:) takže zásadní věci už vím a děkuji. Nastartuju, připoutam, blibku světla a vyrážím v klidu, po ohřátí a pár km mu naložím, aby nezlenivěl. Dojedu, nechám dochladit a chcípnu a du makat (noteeth) Jinak na dálnici frčím 130 km a někdy i 160 km :D to snad na protažení stačí ne?

Napsal: 03 srp 2011, 14:53
od Marek77
Jasně.

Špatně je, když se s motorem jezdí "pod otáčkami" dlouhodobě. To znamená, že pořád v jednom kuse jezdíš na patnácti stech. Motor nemá sílu, trpí dvouhmota, nekvalitním spalováním se produkuje velké množství sazí, které sviní v turbu, turbo nemá otáčky a to mu taky neprospívá, motor blbě maže a chladí (protože čerpadla jsou samozřejmě otáčkově závislá),.................. Ono všechno souvisí se vším.

Nejlepší z dlouhodobého hlediska je provozovat motor kolem maxima točivého momentu, čili optimálně mezi 1700 - 2500. Samozřejmě nic se nestane, když pojedeš trojkou v 1500 otáčkách, stejně tak se nestane vůbec nic, když tu trojku tu a tam roztočíš ke čtyřem tisícům. Ale obecně platí, že motor má nejnižší měrnou spotřebu v oblasti otáček maxima točivého momentu nebo těsně nad těmito otáčkami (to platí pro všechny motory obecně).

Rozhodně nepodtáčet, rozhodně nepřetáčet a nedávat podlahu pod otáčkami maxima točivého momentu - prostě jemně a něžně - jako na babu.

Napsal: 03 srp 2011, 15:02
od Sejky
No, tak toho se budu držet a motůrek bude rád :D Škoda, že jsi až z Třebíče, bych přijel na pokec a na užitečné rady. Díky

Napsal: 03 srp 2011, 15:05
od Marek77
Jičín je kousek, nějakých sto padesát kiláků - udělej si wejlet :wink:.

Napsal: 03 srp 2011, 15:09
od subz3ro_tdi
Nevytacat studeny motor........ to je myslim tak individualne a vseobecne povedane, ze by to chcelo rozviest.....
Osobne, ak by som sa mal tymto riadit tak cesta do prace mi netrva 5 ale minimalne 10 minut a trubia na mna zo vsetkych stran lebo by som bol brzda dopravy. Jedna sa o to ze ked sa clovek zaraduje z vedlajsej cesty na hlavnu na obchvatoch, neviem si celkom dobre predstavit udrzat otacky motora pod 2300 a pritom vyraznejsie akcelerovat, na 1., 2. a asi aj 3.stupen to nie je mozne. Kym teplota oleja pomalou jazdou dosiahne 90 stupnov, mozu uplynut desiatky kilometrov a minut. Pokial viem ze motor bude zatazovany specifickym sposobom - napr. tento nas konkretny priklad - vacsia zataz v nezohriatom stave - je potrebne upravit servisny rezim, t.j. nebudem tam kupovat alternativne (lacne) oleje a filtre na hranici specifikacie a nebudem dodrzovat hornu hranicu vymenneho intervalu predpisaneho vyrobcom, ale dam tam drahsi olej a skratim interval vymeny (trebars aj na polovicu, pri kratkych trasach s malym rocnym najazdom je to priam ziaduce). V zimnom obdobi vidim vacsi problem v pouziti vyrobcom aditivovanej nafty ktora ma (podstatne!!) znizenu mazivost a jej vplyv na opotrebovanie mechanickcyh casti palivoveho systemu (hlavne u axialnych cerpadiel), takze ako tu niekto spominal, skor tankovat kvalitnu naftu pripadne este lepsie pouzivat vlastne aditiva, ako riesit otacky motora. Samozrejme to neznamena vymietat pavuciny otackomera zasadne hned po nastartovani (noteeth) Tolko z mojej strany, nemohol som si to odpustit, tak ma hned nekamenujte, kazdy je svojmu motoru strojcom stastia.... :-)

Napsal: 03 srp 2011, 15:13
od Sejky
Myslíš Nový Jičín, ja jsem z Jíčína a ten je tak cca 250 km :D

Napsal: 03 srp 2011, 22:31
od jericho-3
Já jezdit do práce 5-10 minut, uvažoval bych o změně vozu..Nebyla by lepší taková Malucha?Ne to byl vtip, jezdil jsem s ní do práce a začala rozmrazovat okno až po 5-7 kilometrech..Ale pořád to bylo dřív, než TDI.. :)

Napsal: 03 srp 2011, 23:08
od Forest
Premyslel jsem o tom samem jako Jericho a nikdy bych si nemyslel, ze to reknu/napisu: zauvazoval jsem nad tim, ze v den, kdy nikam nebudu mit cestu, zacnu jezdit v zime sockou.

Napsal: 04 srp 2011, 04:33
od Sejky
Já to mám do práce, když jedu z domova 100km, ale auto nechávám v práci a na byt co mám v Praze jezdím sockou. Mám to cca 5 min. Mohl bych jezdit autem, ale zdá se mě, že je to zbytečný auto trápit 5 min a ještě studený ho zdechnout....

Napsal: 04 srp 2011, 09:09
od Jayson
Sejky píše:Myslíš Nový Jičín, ja jsem z Jíčína a ten je tak cca 250 km :D
To máš dobrý, já bydlim 13km od Jičína :D ale myslím, že se ty nejdůležitější věci už řekli :)

Napsal: 04 srp 2011, 09:22
od Marek77
Sejky píše:Myslíš Nový Jičín, ja jsem z Jíčína a ten je tak cca 250 km :D
Ne, mám na mysli Rumcajsův Jičín.

Trasa Jičín - Třebíč podle serveru mapy.cz je dlouhá 165 km.

Napsal: 04 srp 2011, 09:37
od Sejky
:D nj to já to beru trasu pres Prahu :) no v Praze pracuju, tak bych se někdy možná zastavil

Napsal: 04 srp 2011, 09:39
od Sejky
Jayson píše:
Sejky píše:Myslíš Nový Jičín, ja jsem z Jíčína a ten je tak cca 250 km :D
To máš dobrý, já bydlim 13km od Jičína :D ale myslím, že se ty nejdůležitější věci už řekli :)
Fakt jo? A kde přesně?

(ne)úsporná jízda

Napsal: 27 pro 2016, 20:49
od patrisko
Půlroku jsem se snažil jezdit maximálně úsporně. Nevyplácí se to. Konečně jsem použil kalkulačku a zjistil, že jsem idiot.

Pokud diesel podtáčím (běžně 1200 ot., řazení na 1800) jsem se svým D-Cat 177hp Avensisem na 7,3l/100km. Jezdim pouze krátké, většinou 20 min. jízdy. Pokud jezdím "normálně" (na 1800 ot., řazení na 2500) jsem na 7,6l/100km. Při mém slabém ročním nájezdu tedy uspořím cca 1400Kč na palivu.

A kolik, že mě to bude stát ten zhuntovaný dvouhmoťák a spojka?... (hm)