Lokotka píše:To Forest:
Viditelně tomu rozumíš a ten vodní intercooler má spoustu výhod, třebas i tu, že se může výrazně zkrátit potrubí mezi turbem a sacíma parohama a tím i zmenšit turboefekt. Sice bych asi potřeboval podpořit nějakým vzorcem to rychlý ohřátí tý vody v něm, když v nízkým zatížení turbo skoro netlačí a Tebou uváděných 50°C ty 2 deci bude ohřívat podstatně dýl, než 20" a i když je ohřeje, tak furt do toho sání poleze jen těch 50°C a to možná (třebas se konkrétně vyjádří ten "tajný úpravce", pokud se zapojí do diskuse) je málo oproti jeho zkušenosti a požadavkům.
Stejně tak nemám důvod nevěřit Tvýmu doporučení s tím extramoderním turbem.
Dál správně usuzuješ, že by to stálo balík. Navíc by se to určitě muselo vzájemně dobastlovat na míru dělanýma přechodovýma kusama výfuku i sání.
Takže proti výše uvedené teorii nemám vůbec nic, jen to, že to nemá ekonomický smysl. Navíc by to bylo na první pohled poznat a na některých Eco soutěžích by to neprošlo přejímkou.
Snažím se tedy objevit řešení se stávajícím HW a najít někoho, kdo umí obejít ty NOx limity nikoli pod vrcholem, ale na úpatí a ne za účelem navýšení poweru, ale snížením spotřeby při klidně seriovém Poweru. No a jak píše Palinátor, nebudu se bránit tomu navýšení před vrcholem, poněvadž ho dokážu využít s rozumem.
Jinak Tvá rada, abych se obrátil na ty, co to umějí je velmi obecná, zkus konkretizovat. Já nechci shodit ty, na které jsem se obrátil a u nichž jsem nepochodil, poněvadž to zatím nikdo z nich nemá připraveno = nikdy tu úpravu nikdo z nich konkrétně nedělal! Zatím to vypadá na 100% pravdu od Techiho.
Omlouvám se za svoji drzost, že jsem se zapojil do fóra, které má v názvu POWER s dotazy na snížení spotřeby. Jenomže jsem zatím neobjevil žádné jiné fórum, kde by se tak otevřeně o SW a HW úpravách diskutovalo. No a jak napsal Palinator a jak se uvádí skoro na všech chiptunerských stránkách, tak úprava na točák a potažmo výkon má se snížením spotřeby co do činění.
Jinak já, než bych něco sám zkoušel, tak radši budu delší dobu sbírat info od jiných a rád se poučím z jejich chyb. Je to rychlejší i mnohem levnější. A když se rozhodnu, tak to musím mít pokud možno podloženo argumenty a nikoli jen dohady a "výkřiky do tmy".
Vis, skoda, ze jsi misto te drzosti neprisel s timto hned, diskuze mohla probihat vyrazne jinak a usetrili bychom si spoustu casu.
To, ze by to stalo "balik" a ze do toho nepujdes protoze by se to "splacelo" dost mozna dele, nezli to budes provozovat jsem zminoval v teto diskuzi jiz na zacatku. S typem lidi jako jsi ty se setkavam za dobu vice, nezli 20 let, co se "tuningu" venuji prubezne - jejich pozadavek je vicemene jasne definovany ale neslucuje se s jejich ocekavanim ve forme rozpoctu. Ten pozadavek by se dal definovat velice trefne slovem ZAZRAK. Lide, co maji stary HW ocekavaji ucinnost na urovni high-tech komponentu ale nechteji do toho moc zainvestovat. Pomyslne sezeni jednou prdeli na dvou posvicenich, spis trech - "nejhorsi" jsou ti, kteri chteji mit maximalni moznost skudlit ale zaroven z toho chteji mit raketu
Nemam potrebu s tebou diskutovat na tema jak dlouho by se ohrival vodni intercooler protoze ty, i kdyz jsi neco uznal, stale ti nedochazi uplne vse, co jsem ti napsal - nesetris kritikou vodniho intercooleru ale naprosto si zapominas uvedomit fakt, ze klasicky SMIC/FMIC se chladi jeste vice a nejde jeho chlazeni regulovat (paklize clovek nedobastli nejake "rolety" ve smyslu regulatoru prutoku chlazeneho vzduchu).
Mezi ty tajne upravce, kteri s vodnim intercoolerem maji zkusenosti patri rozhodne Brano (zde jiz zminovany) a
Tomas Klein. Verim, ze oba jsou dostatecne edukovani a disponuji dostatecnym zazemim s tim, ze maji na to, aby byli schopni vytvorit "ekosoft s ohledem na spotrebu". Stejne tak Dieselpower, ktery v nemale soucinnosti s Tiffem nese podil na jeho vysledcich a v pripade, ze bys je oslovil, zajiste by ti umeli vyjit vstric
ale pocitej s tim, ze tento pristup bude vyzadovat hodne hodin na zatezove brzde a nebude to uprava na cenove urovni bezne upravy. Verim, ze by neco takoveho mohlo prijit naprosto v klidu a s prehledem na tretinu ceny tveho vozu

Pripadne kontaktuj tiffa, treba ti bude ochoten pomoci.
Plne chapu, ze nechces "proinvestovat" penize v ramci vyvoje, ale budes to mit hodne tezke. Tvuj pristup tu praktikuje drtiva vetsina lidi, kteri cekaji az nekdo zainvestuje vyvoj, ponoukaji k tomu, aby nekdo neco postavil, vyvinul apod. a pak, kdyz se prokaze, ze to funguje, tak se do toho pusti. Mel jsem moznost zazit ty doby, kdy lide s obavami prihlizeli na stale zvetsujici odvahu tech, kteri to tu tahli a jen jako supove ocekavali na vysledky aby nasledne mohli kopirovat. Eru, kdy se lide obavali osadit svoje motory turbem z 2,5 V6 (GT2052V) s obavami, ze tam bude velka turbodira a to same se nasledne opakovalo v pripade 2056, 2260 a naslednych hybridu az do soucasnosti, kdy lide osazuji motoy turby, ktere jsou nesmyslne velke a jejich pontecial nemaji sanci vyuzit.
...jenze ty to budes mit jeste a vyrazne tezsi, protoze tvym smerem se nikdo na urovni realizace neubira (pominu-li tiffa, ktery stejne nakonec pochopil, ze bez zmen na urovni HW to nepujde). Nikdo se neubira cestou, kdy by zdimal co nejmensi spotrebu a neoptimalizoval HW. Ostatne, i tiff se svym pristupem tak ma nyni na sve "setrilkovske O2" 206kW a navic do toho zahucel za komponenty a sance, ze se mu investice vrati je pri jeho najezdu vice nezli miziva. Proste a jednoduse: kdyz chces zacit opravdu setrit, musis zainvestovat, protoze zakladem je zefektivneni na poli HW. Proto si dovolim zasadne nesouhlasit s tim, ze tento tvuj pristup bude rychlejsi.
Mimochodem, moje "vykriky do tmy" jsou podlozeny zkusenostmi (byt ne vzdy a za kazdych okolnosti primo mymi ale zprostredkovanymi od duveryhodnych lidi).
Co se uprav tyce, pak vez, ze pokud v ramci prejimky nedochazi opravdu k velice duraznym kontrolam
(jak je tomu znamo z motorsportu, kdy napriklad dochazi k tomu, ze se vkladaji do compressor housingu trny urciteho profilu aby se zjistilo, zda nepodstoupilo upravy), pak vez, ze by to nebyl problem. Minuly tyden jsem zajistoval navareni turbodmychadel GTD1752VRK na svody z BKD a CR 1. a 2. generace tak, aby to bylo plug&play, nevidim jediny problem udelat to same i v pripade 1,9 8V VE. Co se vodnicho intercooleru tyce, i predelani na puvodni pozici SMICe neni problem a ma dobre dopady (vyzkouseno Branem) diky efektivni regulaci a vyuziti mensich prumeru sani, ktere maji pozitivni efekt na tlakovy a teplotni spad nasavaneho vzduchu. Umim si predstavit, ze dukladny a dusledny "podvodnik" by dokazal takove vedeni "schovat" do tovarniho vedeni. Samozrejme, ze nejlepsi by bylo ubirat se cestou navareni jadra na saci parohy (jak je tomu nezridka v pripade tovarniho pouziti) a mit pak saci trakt mezi turbem a hlavou na urovni par desitek cm ale to by bylo urcite identifikovatelne a v ramci souteze podnet k diskvalifikaci.
...stejne nechapu, co je to za nesmyslnou soutez, v ramci ktere nejsou povoleny upravy ... proboha, vzdyt to popira zakladni myslenku pohanejici k inovacim a vyvoji a degraduje to pouze na schopnosti majitelu. Obavam se, ze je to jenom zakulisni snaha automobilky jak ukazat lidem, za kolik se da jezdit s jejich vozy ... bez ohledu na vedlejsi naklady, kterym je zakarbonovane sani, zvysene opotrebeni komponent apod.
Mimochodem, mam duvod se domnivat, ze efektivnejsimu fungovani turbodmychadla rozhodne pomuze, kdyz by bylo vedeni z nej (na turbinove strane) modifikovano tak, aby slo alespon 10 ale spis 15 cm rovne s tim, ze jsem presvedcen, ze pokud by se rozsirovalo (za cenu nasledneho zpetneho zuzeni) tak by to melo pozitivni dopad na odezvu a nastup. Preventivne se obavam zminit i to, ze by samozrejme turbodmychadlu pomohlo, paklize by mely vyfukove svody vyrazne jinaci design ale to zainvestovat je znacna "rozmarilost" nebot navrh (3D podlozeny vypoctem) a vyroba takovych svodu vyjde na minimalne 30 tisic (vlastni zkusenost). Duvodem je to, ze optimalizovana rychlost a usporadani proudeni spalin, v ramci ktereho dojde k minimalizaci negativnich turbolenci a vireni ma za nasledek zvyseni prenosu termokineticke energie na turbodmychadla coz ma za nasledek zefektivneni jeji prace a tedy i vykonu. Jako efektivni bych videl, ze bys turbodmychadlo opatril "termonavlekem" a vyfuk obalil termoizolacni paskou, coz bude mit za nasledek sice navyseni vahy vozu ale lepsi "vyprazdnovani".
@techi:
Vypnuti turba je problem, protoze kdyz se turbo netoci dostatecne rychle, tak se nemaze ale hlavne nechladi - proto jsem zminoval externi wastegate aby se spaliny ubiraly cestou mensiho odporu a turbo by bylo obtekano. Problemem vsak zustava fakt, ze kdyz neni turbodmychadlo zahrate na provozni teplotu, nepracuje efektivne. Efektu nedostatecneho chlazeni a mazani jsem si vsiml v ramci sveho twinturba po rozebrani. Diky tomu, ze male turbodmychadlo bylo obtekano (spaliny sly cestou mensiho odporu na velke turbo) tak se nedostatecne chladilo a melo tendence se zapekat. Resenim tohoto problemu by byla integrace otackomeru turbodmychadla a nasledna regulace otacek tak, aby dochazelo k plnohodnotemu chlazeni a mazani.
Ale velice spravne a trefne zminujes neefektivitu regulace. Verim, ze jiz samotne predelani seriove regulace na
elektronickou by melo efektivni dopad na spotrebu. I samotne predelani na
actuator se senzorem pozice tahla by mela na efektivnejsi regulaci a s tim souvisejici spotrebu nemaly dopad, s tim, ze podminkou je, ze to bude zohledneno v SW uprave, samozrejme
Je treba si uvedomit, ze presna a rychla regulace ma zasadni dobu na trvani a nasledky (v podobe spotreby a kourivosti) prechodovych rezimu.