Stránka 1 z 2

Regulátor

Napsal: 07 říj 2007, 17:53
od SLÁDEK
Ahoj lidi,
tak jsem před dokončením regulátoru k provozu na olej. No chci se pochlubit :) a taky se poradit. Je to spojený termostat s časovačem.

Regulátor chodí tak, že po stisknutí spínače čeká na to, až se ohřeje motor, pak přepne ventil1 - palivo z nafty na olej, ale zpátečka zůstává pořád do naftový nádrže. Po zaplnění čerpadla olejem přepne ventil2 -zpátečku z nafty na olej.

Před koncem jízdy se vypne spínač, ventil1 ihned přepne na naftu a až se čerpadlo zaplní naftou, tak ventil2 přepne zpátečku z oleje na naftu.

Teplotu a oba časy pro přepnutí ventilů můžu regulovat pomocí třech trimrů.

Poloha obou ventilů bude signalizována hned vedle spínače dvěmi diodami pro kažý ventil - svítí zelená teče nafta, svítí žlutá teče olej, takže pokud svítí dvě zelené, tak jedu na naftu a zpátečka jde do naftové nádrže a naopak.

Teď jsem ješte objevil dvoubarevnou zeleno/žlutou diodu, takže ještě bude svítit spínač - vypnuto - zelená nafta; zapnuto - žlutá olej.

A teď moje otázka:
Chci dát do okruhu pomocné čerpadlo FACET. Myslíte, že nebude dělat problémy když ho budu spínat současně s ventilem1? Tedy bylo by v provozu pokud by byl ventil1 přepnutý na olej.

Posílám foto regulátoru, už mi pěkně chodí a spíná, jak potřebuju:
Obrázek
Obrázek

Napsal: 07 říj 2007, 18:28
od kkk
Zdravím taky jsem chtěl něco takového dělat kdyby bylo schéma k mání bylo by to super a to stím čerpadlem nevím to vstřikovací čerpadlo asi není průchozí že

Napsal: 07 říj 2007, 20:19
od Golďák
šikovnej kluk,já si to musel koupit

Napsal: 07 říj 2007, 20:34
od SLÁDEK
Golďák píše:šikovnej kluk,já si to musel koupit
A kolik jsi za to dal?
Jak spínáš čerpadlo?

Napsal: 07 říj 2007, 21:02
od Golďák
SLÁDEK píše:
Golďák píše:šikovnej kluk,já si to musel koupit
A kolik jsi za to dal?
Jak spínáš čerpadlo?
čerpadlo sem zahodil páč má vnitřní průměr 6mm a já mám z nádrže 11 (LOL)

Napsal: 07 říj 2007, 22:18
od rasol
Ja Ti nechcem do toho mudrovat, ale pouzi radsej namiesto 741 ako dvojity komparator 748 alebo nieco podobne a spinaj ventily nejakymi mosfetmi. Odpadne Ti pouzitie niektorych suciastok a DPS zmensis na polovicu. Vzhladom k sirokemu rozsahu pracovnych teplot radsej elyty v RC obvode nepouzivaj, pretoze budes mat nestabilnu casovu zakladnu, co v praxi znamena znacne odchylky v prepinacich casoch. Inak OK

Napsal: 07 říj 2007, 23:23
od KUK
[/quote]čerpadlo sem zahodil páč má vnitřní průměr 6mm a já mám z nádrže 11 (LOL)[/quote]

Tos ho zahazoval uplně zbytečně, protože hydraulický ztráty na tak malým kousku trubičky jsou zanedbatelný. Mohl jsi to klidně na to 11mm potrubí dát. Já mám z nádrže asi 8mm potrubí, to čerpadlo tam mám a zapímám ho samostatným vypínačem jen někdy, když je potřeba.
Například: chladné ráno, v nádrži je vyfritovaný skorosádlo, startuju na naftu, po přepnutí na olej (na sádlo) auto začne škubat jak se tomu nechce přes filtr, pouštím čerpadlo (tak na 5 min, víc ne) abych tomu pomohl, auto začne jet normálně.
Jiný příklad: Jedu si to pěkně po dálnici 140 km/h a auto začne škubat, čímž mi naznačuje že olej přes zanešený filrt nechce moc protékat. Mám dvě možnosti - zpomalit na takovou rychlost, kdy to přestane škubat, nebo pouštím čerpadlo a vím, že můžu ještě cca dalších 100 km jet na místo, kde ten filtr v klidu vyměním. Vozím sebou vždy aspoň dva náhradní a výměna mi trvá cca 15-20 min.
Tak že čerpadlo mám, z 90% je vypnutý, ale bez něj si to neumím představit. Je to velký "pomocník". Aby běželo pořád, je podle mě zbytečný.

Napsal: 08 říj 2007, 07:04
od Golďák
nádrž rači vyhřívám,z venku cca 4m měď.hada a uvnitř vedle koše eletrický těleso 60ampér nádrž zabalena do kariho matky,takže žádný sádlo (LOL) a restriktor do okruhu dávat nebudu páč origo čerpadlo natahuje suráč při 5stupních bez problémů.Jo a taky mám ébršprecha 5kw stačí čtvrt hoďky přet startem nahodit a je fšude krásně teploučko.A to fše při současné úspoře cca 100tis ročně

Napsal: 14 říj 2007, 19:40
od SLÁDEK
Ahoj,
tady je schéma mojeho regulátoru (po překreslení jsem ho několikrát kontroloval, neměla by v něm být chyba) a jeho plošný spoj (tento jem použil pro můj regulátor, v něm není chyba na 100%).

Můj regulátor je již po zkoušce nanečisto - místo ventilů jsem zapojil pouze ledky s odpory a napájel jsem ho ze zásuvky pro zapalovač.

Zatím byl připojen při jízdě dlouhé asi 2 hodiny a fungoval bezvadně, zkoušel jsem jej občas také vypnout a zapnout.

Plošňák jsem vyrábel tak, že jsem jej vytiskl na lejzrovce na alobal a po nažehlení na desku jsem jel vyleptal. Jde to výborně.
Zájemcům jej můžu vyrobit.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

A ještě popis:
regulátor se připojí přes pojistku na kabel se stálým napětí, nebo na baterku, připojí se cívky ventilů, signalizační diody s odpory, čerpadlo a ovládací spínač dveřní spínač SP2 a bzučák upozorňující na to, že bylo zapomenuto na proplach před chcípnutím motoru (jinak je vše součástí plošňáku).
Po sepnutí spínače1 (SP1, já použil dvojitý přepínač) reguátor čeká na teplotu, spínací teplota se nastaví trimrem1 (P1). Po dosažení nastavené teploty sepne relé1 (RE1) - to má za následek sepnutí ventilu V1, který přepne palivo z nafty na olej, spuštění pomocného čerpadla a zároveň se spustí časovač. Po nastaveném čase (trimrem P2) sepne RE2 a tím dojde k sepnutí V2 a tím k přepnutí zpátečky z nafty na olej.

Před koncem jízdy se vypne SP1, tím ihned odpadne RE1 a vypne se V1 a čerpadlo. Po nastavené době proplachu (trimrem P3) odpadne také RE2, vypne se V2 a zpátečka se přepne na naftu.

Pokud se zapomene na přepnutí na naftu, bude po otevření veří bzučet bzučák - nastartovat, přepnout, počkat vypnout a odejít.

Automat ještě doplním čidlem hladiny v nádrži, který napojím na stávající hladové oko na palubce - takže pokud začne svítit tak buď není v nádrži olej, nebo v druhé nafta (které palivo to je poznám podle budíku paliva).

Cena součástek je cca 120Kč + cca 100Kč za dvě relé (asi bude levnější je zdarma vytáhnout z nějakého vraku :-)) a cca 85Kč za krabičku (mám teda hezkou, červenou). Něco bude stát plošňák (já mám z vlasních zásob) a kabely. Dá se teda vejít do cca 400Kč.

Neberu žádnou odpovědnost za případné škody způsobené ať přímo nebo nepřímo mým regulátorem na čemkoli.

Napsal: 14 říj 2007, 22:09
od xa19td98
ahoj, mohl bys přihodit i rozmístění součástek?

Napsal: 14 říj 2007, 22:26
od Endy Aron
xa19td98 píše:ahoj, mohl bys přihodit i rozmístění součástek?
to by se šiklo, at si to nemusíme navrhovat znovu sami :-D

Napsal: 15 říj 2007, 17:42
od SLÁDEK
Toto je sice z jiného vlákna, ale patří k mému regulátoru:
Zdenda píše:u tohohle máš problém, že pokud jsem to dobře pochopil, tak proplachování řešíš nějakým pevně daným časem, kdy to krmíš naftou. Ale zatimco u normálního provozu (dojezdu) ti stačí dejme tomu 30 vteřin (střílim od boku) tak na volnoběh potřebuješ o dost víc. Takže buď budeš na normální jízdu plejtvat naftou na zbytečně dlouhém vyplachování, a nebo zapomeň na automatický propláchnutí na parkovišti před barákem na volnoběh.
Šlo by to udělat, že ten časovej interval by byl závislej na celkový sumě otáček motoru (např. přepnutí po 1200 otáčkách) Nebylo by to tak těžký, stačí počítat pulsy z alternátoru a přenásobit to převodovým poměrem klika-alternátor. Záleží, jak moc si chceš vyhrát.
Na stejnym principu měří otáčky motoru na emisích - a stačí jim pouze dvě svorky na baterce...
To co Zdendo píšeš je pravda. Je potřeba tomu přizpůsobit režim proplachování.

Mám to vymyšlené tak, že si napřed změřím průtok zpátečkou, dejme tomu, že bude při volnoběhu 1,5l/min, jak se tady někde píše. Dále je tady uvedeno, že čerpadlo má vnitřní objem cca 0,5l.
Takže pokud budu přepínat při volnoběhu, bude se doba proplachu pohybovat někde kolem 20s (za ideálních podmínek, kdy by se olej s naftou vůbec nemísil a jedno palivo by jako píst vytlačilo druhé z čerpadla). Pokud ovšem budu přepínat při normálních otáčkách, které se u mně pohybují někde kolem 2000 za minutu, pak by doba proplachu měla být jen 8s (počítám volnoběh 800 otáček za minutu).

Takže časovou prodlevu při přepínání z nafty na olej zvolím těch 8s, protože okamžik přepnutí řídí termostat nezávisle na mojí vůli. Tato časová prodleva je určena k tomu, aby se alespoň nějaká nafta, která je v čerpadle vrátila do naftové nádrže a neplýtvalo se s ní. Když bude tento interval kratší, vrátí se méně nafty, když bude naopak delší, vrátí se sice více nafty, ale zároveň roste riziko, že se ke konci intervalu začne do naftové nádrže vracet olej.
Časovou prodlevu pro přepnutí z oleje na naftu budu volit podle toho, jestli se rozhodnu přepínat před dojezdem, nebo až na parkovišti. Takže pokud budu chtít přepínat před dojezdem, nastavím dejme tomu 9s, pokud až na parkovišti na volnoběch zvolím třeba 25s.
Tyto časové prodlevy jsou trochu delší, aby bylo zaručeno dobré propláchnutí.
Nastane ale problém, pokud budu mít nastaveno 9s, ale zapomenu přepnout a dojedu až na parkovište a vypnu motor.
To půjde řešit třema způsoby - buď nastartuju, objedu barák a mezitím přepnu, nebo nastartuju přepnu a budu udržovat otáčky na 2000, nebo nastartuju, přepnu a počám v autě půl minuty. Poslední varianta bude mít za následek, že se po 9 sekundách přepne zpátečka z oleje na naftu, ale v čerpadle budou pořád cca dvě třetiny oleje (asi 3,5 deci), které se však propláchnou do naftové nádrže. Pokud nebudu takto přepínat často (aby nebyla koncentrace oleje v naftě moc vysoká), nevidím v tom problém - teď (přes léto) jezdím na mix 2 díly nafty 1 díl oleje.

Napsal: 15 říj 2007, 17:50
od SLÁDEK
Hele chlapi, ještě jsem zapomněl uvést jednu důležitou věc!

Je to taková pojistka proti selhání regulátoru:

Pokud máte přídavnou nádrž v kufru, jako že asi jo, tak ji musíte mít pevně uzavřenou víčkem aby nic neproteklo a musí být odvzdušněna pomocí hadičky.

No a tu hadičku zaveďte nějak do nalévacího otvoru normální nádrže.

Pokud by se totiž stalo, že se regulátor zblázní a provede dlouhodobou kombinaci - čerpání z normální nádrže a vracení do přídavné, tak byste si mohli obsah nádrže lehce načerpat do kufru :D . A to by se vám asi nelíbilo co? :D

Napsal: 15 říj 2007, 17:55
od SLÁDEK
A ještě jedna věc:

Dobu proplachu čerpadla na volnoběh budu měřit tak, že koupím ten červenej pálivej olej (snad ho seženu) a budu stopovat, za jak dlouho bude zpátečka po přepnutí z nafty na olej červená.

Napsal: 15 říj 2007, 18:07
od SLÁDEK
Nahoře jsem doplnil osazení plošňáku

A ještě posílám odkaz na krabičku, ve který plošňák pěkně sedí:
http://www.ges.cz/?lang=cz&ipp=12&cur=C ... ES07200010

http://www.ges.cz/?lang=cz&ipp=12&cur=C ... ES07200013

http://www.ges.cz/?lang=cz&ipp=12&cur=C ... ES07200014