Zdravím, mám rezervu R16 (plnohodnotné kolo) a kola na autě R15, zkoušel jsem spočítat skutečnou velikost kola s pneumatikou a vyšlo mi že by měli být "stejné". Může mi to někdo potvrdit? Nejsem si tím jistý, v pneu a kolech se moc nevyznám.
Na autě obuto: 195/65 R15
38,1+2x(12,675)=63,45cm
Jak jsem k tomu přišel: R15 v cm + 2x (195*0,65) = celková výška kola
Rezerva (plnohodnotné kolo): 205/55 R16
40,64+2x(11,275)=63,19cm
Tak mi vyšlo že rezerva je na průměr o 2,6mm menší.
Mám to vůbec správně spočítané?
Pokud ano tak s takovou rezervou můžu v pohodě třeba 100km dojet i kdybych ji nasadil na přední nápravu ne?
Jiný rozměr rezervy
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Jiný rozměr rezervy
Octavia 1 1.9TDI 96kw
-
- Aktivista
- Příspěvky: 4192
- Registrován: 13 lis 2010, 18:11
- Bydliště: Netolice, největší prdel v republice
Re: Jiný rozměr rezervy
ano, všechny schválený rozměry pneu v TP mají +- stejný obvod
Passat AVF 96kw
GIII 1Z 66kw + s764, kat off, egr off, TA
felda 1.3 BMM 95 LPG
GIII 1Z 66kw + s764, kat off, egr off, TA
felda 1.3 BMM 95 LPG
Re: Jiný rozměr rezervy
Měnil jsem na BMW čtrnáctky za patnáctky. Rozdíl v průměru cca 3 cm. To dělá na obvodu deset. Oboje v TP.
Oct asv 2000, DieselPower
- martinsidlo
- Aktivista
- Příspěvky: 4644
- Registrován: 06 pro 2009, 15:24
- Bydliště: Praha 5
Re: Jiný rozměr rezervy
Ale mají trochu jiný valivý odpor a tak se nesmíš divit,když dáš jako rezervu,že auto může trochu táhnout do strany.
Simson Enduro S 51(70 ccm) ex
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,740tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
OI Combi TDi ASZ (TDI FUN 186Ps,415Nm)brzdy 312 x 280 chlazené
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,740tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
OI Combi TDi ASZ (TDI FUN 186Ps,415Nm)brzdy 312 x 280 chlazené
Re: Jiný rozměr rezervy
Tady je šikovná kalkulačka srovnání rozměrů
https://www.oponeo.cz/naradi/alternativ ... Calculator
https://www.oponeo.cz/naradi/alternativ ... Calculator
Re: Jiný rozměr rezervy
Ono je potřeba mít na paměti, že statický průměr (obvod) kola není totéž, co dynamický. Kolo nenasazené na autě za jednu otáčku opíše jinou dráhu, než kolo na autě nasazené ( = zatížené).
Čili například: kolo 195/65-15 je nahraditelné kolem 205/55-16. Obvod prvního je 1993 mm, obvod druhého je 1985 mm. Rozdíl je tedy 8 mm. Užší kolo s vyšším profilem se za jízdy trochu více deformuje, takže tím opíše menší dráhu za jednu otáčku, než kolo širší s nižším profilem. Tím se rozdíl osmi milimetrů vyrovná a kola se považují za stejná = nahraditelná.
Čili například: kolo 195/65-15 je nahraditelné kolem 205/55-16. Obvod prvního je 1993 mm, obvod druhého je 1985 mm. Rozdíl je tedy 8 mm. Užší kolo s vyšším profilem se za jízdy trochu více deformuje, takže tím opíše menší dráhu za jednu otáčku, než kolo širší s nižším profilem. Tím se rozdíl osmi milimetrů vyrovná a kola se považují za stejná = nahraditelná.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Re: Jiný rozměr rezervy
Prozradím těm, kdo to nevědí, jednoduchý fígl, jak si rychle a z hlavy vypočítat záměnnost rozměrů pneumatik.....
Šířka je odstupňovaná po deseti milimetrech s pětkou na konci (155, 165, 175, 185,.......)
Profil je v procentech z šířky pneumatiky a je odstupňován po pěti (70, 65, 60, 55,......).
Průměr ráfku je v palcích a je odstupňován po jednom (15, 16, 17, 18,......).
Příklad z praxe:
Mám pneu nějakého rozměru, dejme tomu obligátní 195/65-15. Když chci použít jiný rozměr tak, aby byl zachován stejný obvod jako u původní pneumatiky, musím vždy jeden rozměr zvětšit a druhý (nebo třetí) zmenšit o jednu jednotku ve své řadě.
Takže když chci třeba širší gumy, ale stejný průměr ráfku, snížím profil pneumatiky. Čili například z původního rozměru 195/65-15 mám nově 205/60-15.
Když chci zvětšit třeba šířku i ráfek, musím úměrně tomu snížit profil. Takže z původní pneumatiky 195/65-15 chci přejít na 205/xx-16. V tomto případě jsem o jeden rozměr zvýšil šířku a o jeden rozměr zvýšil průměr ráfku, čili profil snížím o dva rozměry, takže místo původních 65 nyní bude 55 a mám nový rozměr 205/55-16.
Když budu chtít na starou benzinovou Octavii 1,6 dát pořádný papuče (protože přece kola dělají auto, ne?), budu počítat ještě víc. Původní rozměr byl totiž 175/80-14. No a já chci třeba nově šířku 225 mm a průměr liťáků 17 palců. Musím dopočítat profil. Takže z původních 175 mm jdu na 225 mm, což je o 5 nahoru, a na průměru disku z původních 14 na 17 palců, čili o tři nahoru. S profilem tudíž musím o osm dolů, což z původního profilu 80 je na 40. Nový rozměr pneumatiky tedy bude 225/40-17.
Šířka je odstupňovaná po deseti milimetrech s pětkou na konci (155, 165, 175, 185,.......)
Profil je v procentech z šířky pneumatiky a je odstupňován po pěti (70, 65, 60, 55,......).
Průměr ráfku je v palcích a je odstupňován po jednom (15, 16, 17, 18,......).
Příklad z praxe:
Mám pneu nějakého rozměru, dejme tomu obligátní 195/65-15. Když chci použít jiný rozměr tak, aby byl zachován stejný obvod jako u původní pneumatiky, musím vždy jeden rozměr zvětšit a druhý (nebo třetí) zmenšit o jednu jednotku ve své řadě.
Takže když chci třeba širší gumy, ale stejný průměr ráfku, snížím profil pneumatiky. Čili například z původního rozměru 195/65-15 mám nově 205/60-15.
Když chci zvětšit třeba šířku i ráfek, musím úměrně tomu snížit profil. Takže z původní pneumatiky 195/65-15 chci přejít na 205/xx-16. V tomto případě jsem o jeden rozměr zvýšil šířku a o jeden rozměr zvýšil průměr ráfku, čili profil snížím o dva rozměry, takže místo původních 65 nyní bude 55 a mám nový rozměr 205/55-16.
Když budu chtít na starou benzinovou Octavii 1,6 dát pořádný papuče (protože přece kola dělají auto, ne?), budu počítat ještě víc. Původní rozměr byl totiž 175/80-14. No a já chci třeba nově šířku 225 mm a průměr liťáků 17 palců. Musím dopočítat profil. Takže z původních 175 mm jdu na 225 mm, což je o 5 nahoru, a na průměru disku z původních 14 na 17 palců, čili o tři nahoru. S profilem tudíž musím o osm dolů, což z původního profilu 80 je na 40. Nový rozměr pneumatiky tedy bude 225/40-17.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)