Stránka 1 z 1
Pozor na správnou polohu výměníku
Napsal: 13 srp 2006, 19:32
od KUK
Víte že správná montážní poloha výměníku má velký vliv na je účinnost? Pokud totiž je výměník v nesprávné poloze, může se v něm držet vzduch a jeho účinnost tím rapidně klesá. Musí se dát do takové polohy, aby se takříkajíc odvzdušňoval sám a to obě média (olej i voda)
Mě samotnému bylo divné, že se mi v hliníkovém výměníku olej ohřál pouze o 3 °C (!!!). Dal jsem ho totiž do místa kam se mi "vešel" a neuvažoval o dalších souvislostech. Pak jsem se na něj dlouze podíval..., zamyslel..., předělal a je to lepší.
Musí být prostě buď na plocho, všema vývodama nahoru (vodorovná poloha), nebo na výšku, oběma výstupnými vývody nahoře.
Takže nikdy ne na boku na ležato, nebo dokonce "vzhůru nohama", vývodama dolů.
Jsem trouba, že mě to dřív nenapadlo, když jsem je tam dával (mám tam 3 výměníky). Dva z nich byly "špatně".
Nebylo by možná špatné, kdyby prodejci těchto výměníků na to zákazníky sami upozorňovali. Ale možná to ani sami nevědí.
Toť můj poznatek...
Napsal: 13 srp 2006, 20:00
od Radim205D
Diky !! zajimavy postreh, dam si na to pozor.
Re: Pozor na správnou polohu výměníku
Napsal: 14 srp 2006, 07:39
od Zdenda
KUK píše:
...Musí být prostě buď na plocho, všema vývodama nahoru (vodorovná poloha), nebo na výšku, oběma výstupnými vývody nahoře.
Takže nikdy ne na boku na ležato, nebo dokonce "vzhůru nohama", vývodama dolů.
...
To je podle mě blbost, oběma výstupními otvory nahoru. Výměník se má zapojovat protiběžně = na straně vstupu vody je výstup oleje, na straně výstupu vody je vstup oleje
Napsal: 14 srp 2006, 20:18
od Hertzberger
Podle mě je pravda někde uprostřed. Psal si, že to blblo a ohřívalo jen 0 3 stupně = tvoje zkušenost, takže jistá pravda. zase ale když to vezmu z druhé strany, tak palivo se ti nemá jak zavzdušnit a voda v autě se taky odvzdušňuje "sama" do vyrovnávací nádržky, ne?! Nicméně je fakt, že už se tu kdysi poloha výměníku probírala a nakonec bylo podle mě nejdůležitější, ať je výměník níže než ta vyrovnávací nádržka. Pak by to mělo fachčit spolehlivě. Možná se pletu, kdyžtak mě opravte.
,
Napsal: 14 srp 2006, 20:55
od radluk
Napsal: 14 srp 2006, 21:42
od Hertzberger
Ohřívací medium ti přece proudí stále. Připojíš to paralelně k topení a je to. Chladič a topení se samozřejmě musí odvzdušnit, ale to se děje automaticky (snad kromě škodovek 120 a níže)
,
Napsal: 14 srp 2006, 22:43
od radluk
Napsal: 15 srp 2006, 08:32
od Hertzberger
No a nepomohlo by dát za výměník taky nějaký odvzdušňovák jako máš u topení a po nalití chladící kapaliny to odvzdušnit? Pak už by to bylo odvzdušněné a nemá se to znova jak zavzdušnit a je po problému (možná).

.
Napsal: 15 srp 2006, 11:30
od radluk
Napsal: 17 srp 2006, 00:04
od KUK
Jenže pánové, schopnost vytlačit od někud bublinu záleží na průtoku (tudíž na rychlosti proudění) v daném místě, a nikoli na tlaku či podtlaku. Tak že může uplně v pohodě nastat situace, kdy médium (voda, nebo olej) proudí určitou rychlostí hadičkou a tlačí sebou bublinu. Jakmile se dostane do výměníku rychlost proudění se zpomalí (protože se zvětší průřez plochy proudění mezi destičkami), kaplina už nebude bublinu hrnout před sebou, jednoduše ji obteče a tím bublinu v daném širším místě (ve výměníku) uloží. Za chvíli stejným způsobem uloží druhou bublinu, třetí, čtvrtou... až nastane situace, že třeba 3/4 výněníku jsou plné vzduchu, a ve zbytku je proudění tak rychlé, že bubliny se tam nestačí usadit a jedou prostě dál, třeba do baňky.
Myslet si že ani ve vodě, ani v oleji žádné bubliny nejsou, je idealistické.
Jsou tam. A v tom výměníku ten vzduch máte už v okamžiku montáže.
Dávat odvzdušňovák za výměník nemá smysl. Má smysl pouze v nejvyším místě místa pomalého proudění (viz případ odvzdušňováku na chladiči).
A jelikož výměník žádný odvzdušňovák nemá, je potřeba výměník dávat tak, aby bubliny samovolně proudily s kapalinou dál.
Logiš, ne?
Napsal: 25 bře 2007, 10:31
od KUK
Tady na dotaz "oživuju" staré téma...
Napsal: 26 bře 2007, 10:16
od Pavel
Zakvrdlejte si s petkou oleje a co je tam bublin, natož pak když se jede s autem na koskach či přes nejrůznější koleje či jiné nedostaky silniční daně. Zkrátka v palivu je vzduchu opravdu hodně.
Napsal: 29 bře 2007, 20:29
od pytlak2
jojo, v oleji se zene bublin az k neuvereni. Co se tyka vodu, pravdu ma KUK. Vymeniky maji svetlost potrubi mensi ai kdyby tam tekla pena tak to musi prohrcet.