Stránka 1 z 2
Dotahovat hlavu po výměně těsnění?
Napsal: 08 črc 2009, 10:38
od albert22
Zdravím všechny. Mám alfu 1,9TD po výměně hlavy. (Řešil jsem to tady na fóru a děkuji všem za rady - pomohly). Mám najeto 8tis. Mám dotáhnou šrouby na hlavě nebo ne. V knížce píšou že ne, ale mám zkušenost z TIpa a Una kdy těsnění i když bylo zprávně dotažené zhruba po 30 tis zase fouklo. u una stačilo přetáhnout šrouby a jezdí dodnes ale to to jsem si všim že se zavzdušňuje topení a hned jsem zastavil.
Děkuji za názory
Napsal: 08 črc 2009, 21:09
od karel4
Ne!!!
Napsal: 11 črc 2009, 10:30
od slovacek.milos
kde jsem v minulosti nepřebrousil hlavu tak fouklo všechno jak píšeš,
taky nezapomínej na šrouby když je nařízena výměna nebo měření,
nejsem odborník na těsnění pod hlavou ale dají se od viktora koupit těsnění co vypada jak nastříkaná fasáda a drží velmi dobře, doufám že na věky

miloš
Napsal: 23 črc 2009, 06:35
od albert22
Tak jsem to nevydržel a zkusil to. Nastavil jsem momenťák na 110Nm , a že to jenom zkusím . Ze všema šrobama jsem pohnul - jen tak symbolicky a byli přez. Tři šrouby jsem ale otočil o víc jak půl otáčky. Šrouby byli nové Elring. Tak snad jsem udělal dobře.
Napsal: 23 črc 2009, 10:37
od origoš
Někdy jsou v těch návodech úplné nesmysly, pripadá mi to jako když nějaká zaučená síla balí těsnění a dává k tomu cedulku z jedné hromady a až dojdou tak vezme další hromadu. Kolikrát byl postup na M10 šroub 30, 60 90 NM a pak několkrát po 90 stupních. Ten šrou by se samozřejmě přetrhl. To, že někde napíší z vykřičníkem nepřetahovat! je hezké, ale moje zkušenosti jsou jiné. Ta hlava vždy přetáhnout jde, některé šrouby víc a některé méně. Mám osvědčený postup, který používám a se mnou několik kolegů z okolních dílen (jso mezi nimi i někteří, co nepřetahovali a meli problémy a dnes vesele přetahují) a za celá léta ani jediná reklamace na těsnění. Utáhnu momenťákem na několikrát podle postupu (pokud je nesmyslný, tak max. moment podle tabulkové hodnoty příslušného šroubu), nechám ohřát a vychladnout motor a přetáhnu momenťákem. Vždy se to pootočí cca o půl otáčky. Po cca 500 km přetáhnu znova. Připomínám, že zásadně montuji přebroušenou hlavu. Svůj postup nikomu nevnucuji, pokud je někdo přesvědčen, že se moderní těsnění přetahovat nesmí, tak ať to nedělá. Co je psáno, to je dáno.
Napsal: 23 črc 2009, 11:36
od m_toy
U motoru, kde je vložka válce dole těsněna gumičkami a jde volně do do prostoru do vany, není přetažení hlavy na závadu. Ale u motoru, kde je vložka dole natvrdo a je těsněna měděnými podložkami, které zároveň slouží jako vymezovací pro přesah nad blok motoru hrozí, že při nedodržení správného postupu bude vložka silným tlakem hlavy deformována uprostřed dovnitř válce, nebo "vyboulení" ven.
Co se bude dít dále asi netřeba vysvětlovat.
Napsal: 23 črc 2009, 13:40
od origoš
bude vložka silným tlakem hlavy deformována uprostřed dovnitř válce, nebo "vyboulení" ven.
To snad nemyslíš vážně. Přesah je kolem 0,1 mm a ten se právě zaboří do těsnění.
Napsal: 23 črc 2009, 14:57
od slovacek.milos
origoš píše: bude vložka silným tlakem hlavy deformována uprostřed dovnitř válce, nebo "vyboulení" ven.
To snad nemyslíš vážně. Přesah je kolem 0,1 mm a ten se právě zaboří do těsnění.

prostě stárnem to jssou pořád nové věci vložky se vyboulujou a scvrkávají

prostě nepochopitelné věci

se dějou

miloš
mně si jednou zavolali abych posoudil letitého řidiče autobusu, který tvrdil ekonomce že videl a zrcátku jak z výfuku vypadávají pístní kroužky na silnici u ford tranzdit diesel, tehdy jsem tomu řidiči řekl že je kokot
dnes když čtu že se vyboulí vložka tak měl asi ten řidič pravdu

miloš
Napsal: 23 črc 2009, 18:22
od pajda
V dnešní době už se především vše utahuje na malý moment a potom o určitý úhel.Pokud se šrouby dotahujou na moment třeba 12-ti kil, tak se všechny nedotahnou stejně.Pokud se utahnou na malý moment, kde je malé pnutí a pak o jistý úhel, je to mnohem přesnější.Pak není třeba hlavu ještě znovu dotahovat, nebo vymýšlet další postupy
Napsal: 23 črc 2009, 20:16
od slovacek.milos
pajda píše:V dnešní době už se především vše utahuje na malý moment a potom o určitý úhel.Pokud se šrouby dotahujou na moment třeba 12-ti kil, tak se všechny nedotahnou stejně.Pokud se utahnou na malý moment, kde je malé pnutí a pak o jistý úhel, je to mnohem přesnější.Pak není třeba hlavu ještě znovu dotahovat, nebo vymýšlet další postupy
mně by jen zajímalo jak píšeš že ne všechny šrouby se u některých hlav dotahujou stejně,
já snad znám jen feldu, dělám kde co někde je to fakt procedůra že to musímě dělat dva abychom se kontrolovali ale dotahovat šrouby různě, nebo vymýšlet další postupy to jsem se moc nesetkal

miloš
Napsal: 24 črc 2009, 08:17
od pajda
Myslel jsem to tak, že čím větší moment utahuješ podle momentovýho klíče, tím větší bude rozdíl v utažení mezi jednotlivými šrouby.Některý závit je čistší, některý je víc poškozený, tudíš se při stejně vynaložené síle otočí o menší úhel.Pokud se dotahujou šrouby třeba na 3 kila, kdy je tření na závitu malé, tak se dotahnou všechny téměř stejně.Pak se otočí třeba o 90°+90°+90° a dotažení je velmi přesné díky tomu, že nezáleží na vynaložené síle ale na počtu otáček.Všechny šrouby na (jedné hlavě) mají stejné stoupání, tudíž se při stejných otáčkách zatočí stejně a hlava se utahne rovnoměrně.
Napsal: 24 črc 2009, 08:57
od slovacek.milos
pajda píše:Myslel jsem to tak, že čím větší moment utahuješ podle momentovýho klíče, tím větší bude rozdíl v utažení mezi jednotlivými šrouby.Některý závit je čistší, některý je víc poškozený, tudíš se při stejně vynaložené síle otočí o menší úhel.Pokud se dotahujou šrouby třeba na 3 kila, kdy je tření na závitu malé, tak se dotahnou všechny téměř stejně.Pak se otočí třeba o 90°+90°+90° a dotažení je velmi přesné díky tomu, že nezáleží na vynaložené síle ale na počtu otáček.Všechny šrouby na (jedné hlavě) mají stejné stoupání, tudíž se při stejných otáčkách zatočí stejně a hlava se utahne rovnoměrně.
to já si to myslel přesně nopak že ten moment je přesnější, ptám se jen tak já to moc neřeším
mrknu na viktora co píše a do počítače a pokud to souhlasí utáhnu a zdar dál nad tím nepřemýšlím miloš
Napsal: 25 črc 2009, 13:24
od martilulin
Moderni tesneni preziji vsechno.Ve svych 14ti letech jsem poprve menil tesneni na Seatu Ibiza prvni generace.Momentak jsem drzel poprve v ruce.Nastaveni jsem zvladl,nicmene,ze mam prestat po tiknuti mi nikdo nerekl.Tak jsem ten prvni sroub dorval na maximum,pak mi kamarad vysvetlil jak s tim,takze sroub lehce povolit a znova utahnout,pote uz to nejak dopadlo.A svete div se,auto,dnes jiz v hodne rozpadlem stavu jezdi dodnes.
Napsal: 26 črc 2009, 20:38
od pajda
Moderni těsnění sice "všechno přežijí", ale pokud je každý šroub jinak utažený, trpí tím především hlava.
Napsal: 26 črc 2009, 22:16
od ROBERTPV
Zdravím myslim si že přetaženim hlavy na stejná kila se nic nezkazí aspoň to tak děláme po 500 a 1000 km a zatím se nám nepodařilo odepsat žádný motor.u klingeritu se to osvědčilo.Plechovky zkoušime preventivně ale zatim ani jedna nesedala.