článok z pravdy - Silný naftový motor nikdy nepodtáčajte
Moderátoři: šulda, Moderátoři
článok z pravdy - Silný naftový motor nikdy nepodtáčajte
Silný naftový motor nikdy nepodtáčajte
Určite sa vám už niekedy nechtiac podarilo motor vášho auta podtočiť. Benzínovému motoru to až tak nevadí, no pri silnom naftovom motore s dvojhmotovým zotrvačníkom si koledujete o drahý problém.
Výkonné naftové motory vodiči milujú. Sú silné, jednoducho sa s nimi predbieha, nič nežerú a väčšinou sú počas jazdy tak tiché, že ich od benzínového motora pomaly ani nerozoznáte. Všetky tieto lákadlá však zatieňuje jeden citlivý problém. Je ním dvojhmotový zotrvačník – vynález, ktorý sa stará práve o vaše pohodlie. Robí z vášho auta tichšie a menej vibrujúce miesto na svete.
Súčiastka umiestnená medzi motor a spojku je však mimoriadne citlivá na spôsob jazdy. Keď s naftovým motorom jazdíte tak ako máte, vydrží aj dvojhmotový zotrvačník veľké porcie kilometrov. Stačí však niekoľkokrát motor podtočiť a jeho dobrá kondícia bude čoskoro minulosťou.
Menej skúseným vodičom sa občas stane, že sa blížia k semaforu, na ktorom svieti červená. V dobrom úmysle pustia nohu z plynu a nechajú brzdiť motor. Ako sa však približujú, zelená nie a nie naskočiť. Vtedy prichádza k slovu brzdový pedál a nenápadné brzdenie na rýchlosť, pri ktorej sa naftový motor dostane pod otáčky voľnobehu. Auto sa rozvibruje a motor pod prednou kapotou dostane chuť vytrhnúť silentbloky, ktoré ho držia na mieste. Väčšina motoristov si až vtedy uvedomí, že sa niečo deje a pre istotu vytlačia spojkový pedál.
Tento nevinný manéver však vážnym spôsobom poškodzuje dvojhmotový zotrvačník. Niekoľkokrát si to zopakujte a jedného dňa vás pri radení prevodových stupňov prekvapia kovové zvuky šíriace sa spod auta (ako keď o seba narážajú dve kovové súčiastky). Môžete to ignorovať, no neskôr tento problém prerastie do štádia, keď bude vaše auto vydávať podozrivé zvuky pri každom dotyku plynového pedála.
Snažte sa preto jazdiť čo najplynulejšie. Pri preraďovaní púšťajte spojkový pedál opatrne, snažte sa na minimum obmedziť aj prudké rozbiehanie na križovatkách. Keď váš už nepresvedčí vysoká spotreba auta, investícia do nového zotrvačníka by už mohla. Za túto súčiastku si v niektorých autorizovaných servisoch pokojne vypýtajú viac ako 1000 €.
Na čo slúži zotrvačník
Zotrvačník je akýmisi akumulátorom mechanickej energie, ktorú môže ukladať a neskôr zase predávať. Táto energia pomáha vyrovnávať kolísanie otáčok motora, ktoré je dané samotným princípom spaľovania. Nerovnomerný chod a torzné kmity škodia celému kľukovému mechanizmu, spojke aj prevodovke a pri určitých otáčkach by mohlo dokonca dôjsť k rezonanciám prejavujúcim sa hlukom prevodovky a vibráciami celej karosérie.
Na obvode zotrvačníka je za tepla nalisovaný (alebo inak pripevnený) ozubený veniec, do ktorého pri štartovaní zaberá pastorok štartéra.
Zotrvačník je vyrobený z ocele alebo špeciálnej liatiny. Na jednom konci je pevne spojený s kľukovým hriadeľom, čo znamená, že sa kľukový hriadeľ aj zotrvačník musia spolu dynamicky vyvážiť. Inak by sa pri vysokých otáčkach mohli rozkmitať, čo by malo za následok nepokojný chod motora (sprevádzané zvýšeným namáhaním silentblokov držiacich motor v karosérii) a zvýšené zaťaženie ložísk kľukového hriadeľa.
Čo je to dvojhmotový zotrvačník
Dvojhmotový zotrvačník vyvinuli konštruktéri za účelom účinnejšej ochrany motora, spojky a prevodovky pred torznými kmitmi pochádzajúcim z kľukového mechanizmu silného motora.
Skladá sa z primárneho a sekundárneho zotrvačníka, medzi ktorými sú vnútorné a vonkajšie tlmiče kmitov (súčiastky, ktoré pri neodbornom zaobchádzaní so spojkovým pedálom výrazne trpia).
Výhody použitia dvojhmotového zotrvačníka
Ochrana pohonného ústrojenstva.
Menšie opotrebovanie synchronizácie prevodovky.
Možnosť použiť jednoduchší a ľahší spojkový kotúč (bez torzného vypruženia).
Zníženie hluku v prevodovke a eliminácia nepríjemných kovových zvukov sprevádzajúcich každé preradenie.
Určite sa vám už niekedy nechtiac podarilo motor vášho auta podtočiť. Benzínovému motoru to až tak nevadí, no pri silnom naftovom motore s dvojhmotovým zotrvačníkom si koledujete o drahý problém.
Výkonné naftové motory vodiči milujú. Sú silné, jednoducho sa s nimi predbieha, nič nežerú a väčšinou sú počas jazdy tak tiché, že ich od benzínového motora pomaly ani nerozoznáte. Všetky tieto lákadlá však zatieňuje jeden citlivý problém. Je ním dvojhmotový zotrvačník – vynález, ktorý sa stará práve o vaše pohodlie. Robí z vášho auta tichšie a menej vibrujúce miesto na svete.
Súčiastka umiestnená medzi motor a spojku je však mimoriadne citlivá na spôsob jazdy. Keď s naftovým motorom jazdíte tak ako máte, vydrží aj dvojhmotový zotrvačník veľké porcie kilometrov. Stačí však niekoľkokrát motor podtočiť a jeho dobrá kondícia bude čoskoro minulosťou.
Menej skúseným vodičom sa občas stane, že sa blížia k semaforu, na ktorom svieti červená. V dobrom úmysle pustia nohu z plynu a nechajú brzdiť motor. Ako sa však približujú, zelená nie a nie naskočiť. Vtedy prichádza k slovu brzdový pedál a nenápadné brzdenie na rýchlosť, pri ktorej sa naftový motor dostane pod otáčky voľnobehu. Auto sa rozvibruje a motor pod prednou kapotou dostane chuť vytrhnúť silentbloky, ktoré ho držia na mieste. Väčšina motoristov si až vtedy uvedomí, že sa niečo deje a pre istotu vytlačia spojkový pedál.
Tento nevinný manéver však vážnym spôsobom poškodzuje dvojhmotový zotrvačník. Niekoľkokrát si to zopakujte a jedného dňa vás pri radení prevodových stupňov prekvapia kovové zvuky šíriace sa spod auta (ako keď o seba narážajú dve kovové súčiastky). Môžete to ignorovať, no neskôr tento problém prerastie do štádia, keď bude vaše auto vydávať podozrivé zvuky pri každom dotyku plynového pedála.
Snažte sa preto jazdiť čo najplynulejšie. Pri preraďovaní púšťajte spojkový pedál opatrne, snažte sa na minimum obmedziť aj prudké rozbiehanie na križovatkách. Keď váš už nepresvedčí vysoká spotreba auta, investícia do nového zotrvačníka by už mohla. Za túto súčiastku si v niektorých autorizovaných servisoch pokojne vypýtajú viac ako 1000 €.
Na čo slúži zotrvačník
Zotrvačník je akýmisi akumulátorom mechanickej energie, ktorú môže ukladať a neskôr zase predávať. Táto energia pomáha vyrovnávať kolísanie otáčok motora, ktoré je dané samotným princípom spaľovania. Nerovnomerný chod a torzné kmity škodia celému kľukovému mechanizmu, spojke aj prevodovke a pri určitých otáčkach by mohlo dokonca dôjsť k rezonanciám prejavujúcim sa hlukom prevodovky a vibráciami celej karosérie.
Na obvode zotrvačníka je za tepla nalisovaný (alebo inak pripevnený) ozubený veniec, do ktorého pri štartovaní zaberá pastorok štartéra.
Zotrvačník je vyrobený z ocele alebo špeciálnej liatiny. Na jednom konci je pevne spojený s kľukovým hriadeľom, čo znamená, že sa kľukový hriadeľ aj zotrvačník musia spolu dynamicky vyvážiť. Inak by sa pri vysokých otáčkach mohli rozkmitať, čo by malo za následok nepokojný chod motora (sprevádzané zvýšeným namáhaním silentblokov držiacich motor v karosérii) a zvýšené zaťaženie ložísk kľukového hriadeľa.
Čo je to dvojhmotový zotrvačník
Dvojhmotový zotrvačník vyvinuli konštruktéri za účelom účinnejšej ochrany motora, spojky a prevodovky pred torznými kmitmi pochádzajúcim z kľukového mechanizmu silného motora.
Skladá sa z primárneho a sekundárneho zotrvačníka, medzi ktorými sú vnútorné a vonkajšie tlmiče kmitov (súčiastky, ktoré pri neodbornom zaobchádzaní so spojkovým pedálom výrazne trpia).
Výhody použitia dvojhmotového zotrvačníka
Ochrana pohonného ústrojenstva.
Menšie opotrebovanie synchronizácie prevodovky.
Možnosť použiť jednoduchší a ľahší spojkový kotúč (bez torzného vypruženia).
Zníženie hluku v prevodovke a eliminácia nepríjemných kovových zvukov sprevádzajúcich každé preradenie.
AUDI A3, RV98, AGR 66kw, seriovka
Nici sa dvouhmota ked sa chodi na nizkych otackach tak od 1500 do 1800?
VW Passat B5 1.9 TDI syncro 320Nm 155Ps
https://dieselpower.cz/forum/viewtopic. ... highlight=
https://dieselpower.cz/forum/viewtopic. ... highlight=
- netopier
- Aktivista
- Příspěvky: 3328
- Registrován: 29 říj 2006, 22:37
- Bydliště: ZVOLEN,SK
- Kontaktovat uživatele:
jasne, najlepsia, ale spotreba nahradnych dielov , z pohladu predajcukevino píše:hej a na 5 rychlostnom stupni alebo 6. po meste. vtedy je najlepsia spotreba ze ?Misík píše:Nici sa dvouhmota ked sa chodi na nizkych otackach tak od 1500 do 1800?
Seat Cordoba 1.9 TDI,VKLR, Dbilas, HFLO-X, 12mm, 4bar MAP, FMIC,keramika
O III 2.0 TDI
PORSCHE 968 Targa
PORSCHE 944 TURBO S
Š1000MB 1967
O III 2.0 TDI
PORSCHE 968 Targa
PORSCHE 944 TURBO S
Š1000MB 1967
bohuzial poznam vela takychnetopier píše:jasne, najlepsia, ale spotreba nahradnych dielov , z pohladu predajcukevino píše:hej a na 5 rychlostnom stupni alebo 6. po meste. vtedy je najlepsia spotreba ze ?Misík píše:Nici sa dvouhmota ked sa chodi na nizkych otackach tak od 1500 do 1800?
a tie reci " koxo mam teraz spotrebu 5.4 l /100km pecka nie ? " a potom "nevies zohnat dvojhmotny zotrvacnik ?
"- netopier
- Aktivista
- Příspěvky: 3328
- Registrován: 29 říj 2006, 22:37
- Bydliště: ZVOLEN,SK
- Kontaktovat uživatele:
ja mam na cipnutom afn teraz 7,2 priemer, a mam to uplne v ritikevino píše:bohuzial poznam vela takychnetopier píše:jasne, najlepsia, ale spotreba nahradnych dielov , z pohladu predajcukevino píše: hej a na 5 rychlostnom stupni alebo 6. po meste. vtedy je najlepsia spotreba ze ?a tie reci " koxo mam teraz spotrebu 5.4 l /100km pecka nie ? " a potom "nevies zohnat dvojhmotny zotrvacnik ?
"
ale zotrvak diez odchadza, a nieje to koli tomu ze by som ho podtacal .(
Seat Cordoba 1.9 TDI,VKLR, Dbilas, HFLO-X, 12mm, 4bar MAP, FMIC,keramika
O III 2.0 TDI
PORSCHE 968 Targa
PORSCHE 944 TURBO S
Š1000MB 1967
O III 2.0 TDI
PORSCHE 968 Targa
PORSCHE 944 TURBO S
Š1000MB 1967
Je fakt, že podtáčení opravdu DHS dosti poškozuje. Viděl jsem jich několik, ve většině případů z nich doslova lezly kusy pružin. Taky škodí čipnutý motor, protože DHS není na takový přenos momentu postaven a musel by se použít větší a silnější (tedy z motoru, který má v serii stejný nebo vyšší Mt než můj upravený motor).
Osobně jsem PRO dvouhmoty - svezení je opravdu příjemnější. Ale až mi na Galaxy odejde spojka (mám 81kW), vrazím tak setrvák z 66kW a spojku z 2,8 VR6 a nebudu to řešit. Jednohmota je pro mě určitě z hlediska investic úplně někde jinde.
Ačkoli osobně si myslím, že jezdím tak, aby mi DHS vydržel. Motor mi prakticky nikdy nejde pod maximum krouťáku (na čtyřku a pětku určitě ne). Plný plyn dávám (pokud je to třeba) až nad 2000 rpm. Ale auto jsem koupil, když mělo 166.000 km a netuším, kdo a jak s tím jezdil předtím, takže asi tak...
Osobně jsem PRO dvouhmoty - svezení je opravdu příjemnější. Ale až mi na Galaxy odejde spojka (mám 81kW), vrazím tak setrvák z 66kW a spojku z 2,8 VR6 a nebudu to řešit. Jednohmota je pro mě určitě z hlediska investic úplně někde jinde.
Ačkoli osobně si myslím, že jezdím tak, aby mi DHS vydržel. Motor mi prakticky nikdy nejde pod maximum krouťáku (na čtyřku a pětku určitě ne). Plný plyn dávám (pokud je to třeba) až nad 2000 rpm. Ale auto jsem koupil, když mělo 166.000 km a netuším, kdo a jak s tím jezdil předtím, takže asi tak...
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
RENAULT Kadjar 1,33TCe 117kW automat (*2019)
RENAULT Kadjar 1,33TCe 117kW automat (*2019)
- subz3ro_tdi
- Aktivista
- Příspěvky: 3307
- Registrován: 18 zář 2007, 08:17
- Bydliště: Žilina
nogis: asi tak..... mesto je problem... specialne ak mas este dlhsie kvalty v prevodovke.... ruku na srdce vsetci majitelia 5kvaltov z Fabie v Octaviach a Golfoch - kolko razy tu rucicku otackomeru dolujeme od 1000 ot.

Octavia Combi 1.9TDI
Audi A2 1.4TDI
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Audi A2 1.4TDI
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Marek77 píše:Je fakt, že podtáčení opravdu DHS dosti poškozuje. Viděl jsem jich několik, ve většině případů z nich doslova lezly kusy pružin. Taky škodí čipnutý motor, protože DHS není na takový přenos momentu postaven a musel by se použít větší a silnější (tedy z motoru, který má v serii stejný nebo vyšší Mt než můj upravený motor).
Osobně jsem PRO dvouhmoty - svezení je opravdu příjemnější. Ale až mi na Galaxy odejde spojka (mám 81kW), vrazím tak setrvák z 66kW a spojku z 2,8 VR6 a nebudu to řešit. Jednohmota je pro mě určitě z hlediska investic úplně někde jinde.
Ačkoli osobně si myslím, že jezdím tak, aby mi DHS vydržel. Motor mi prakticky nikdy nejde pod maximum krouťáku (na čtyřku a pětku určitě ne). Plný plyn dávám (pokud je to třeba) až nad 2000 rpm. Ale auto jsem koupil, když mělo 166.000 km a netuším, kdo a jak s tím jezdil předtím, takže asi tak...
ja som nepisal ze DHS je zly. len ze s tym treba vediet jazdit. samostatna kapitola je napr. touareg 2.5, 5 valec.