potrubí pro olej v mědi
Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři
potrubí pro olej v mědi
zdravím, je možné mít potrubí pro RO v mědi nebo to spolu nějak reaguje? Máte s tím někdo zkušenosti? Dík lešek
Skoda Octavia I combi 1,9TDI, 96kW, ASZ
Skoda Octavia II 4x4 combi 1,9TDI, 77kW, BKC
VW Caddy 2,0SDI, 51kW, BDJ
Skoda Octavia II 4x4 combi 1,9TDI, 77kW, BKC
VW Caddy 2,0SDI, 51kW, BDJ
No v zásadě to je jak píšeš, rostliný olej je vůči mědi fakticky inertní, nereaguje, jediná vyjímka je pokud někdo jezdí na vyfritovaný rostlináč a pokud ten obsahuje určité množství solí (z potravin) pak může sůl (natriumchlorid) reagovat s mědí a nebo hliníkem, zvlášť při vyšších teplotách. Proto se nedoporučuje výměník voda-rostlináč v těhle případech z mědi, ale i přsto jsem ještě nikde nečetl že by byly významný problémy. Dokážu si představit, že se uvniř výměníku na vnitřní straně potrubí vytvcoří třeba tenoulinká oxidační vrstvička a nebo naopak maličko materiálu ubude ale to je vše.
VW BORA 1,9 TDI PD, 96 kW
-
- Aktivista
- Příspěvky: 33578
- Registrován: 23 pro 2007, 12:51
- Bydliště: Strážnice
Odpovědi: 0
Kuba píše:No v zásadě to je jak píšeš, rostliný olej je vůči mědi fakticky inertní, nereaguje, jediná vyjímka je pokud někdo jezdí na vyfritovaný rostlináč a pokud ten obsahuje určité množství solí (z potravin) pak může sůl (natriumchlorid) reagovat s mědí a nebo hliníkem, zvlášť při vyšších teplotách. Proto se nedoporučuje výměník voda-rostlináč v těhle případech z mědi, ale i přsto jsem ještě nikde nečetl že by byly významný problémy. Dokážu si představit, že se uvniř výměníku na vnitřní straně potrubí vytvcoří třeba tenoulinká oxidační vrstvička a nebo naopak maličko materiálu ubude ale to je vše.
kubo a jak pak reaguje na tu sůl čerpadlo toje jen ze železa

Jenže železo (stejně jako třeba hliník) je v tabulce elektrochemickýho napětí negativní, avšak měď pozitivní ! A pokud je v naftě nebo rostlinym oleji sůl, pak lze na tekutinu nahlížet jako na elektrolyt (je vodivej) a mezi mědí a elektrolytem se pak vytváří elektrochemický napětí. Z toho pak vyplývá vyšší riziko elektrochemický koroze a navíc měď se při vyšších teplotách slučuje s velkou spoustou prvků, což pro železo neplatí v takovym rozsahu. Pokud jde o tvorbu galvanickejch článků, pak by to šlo eliminovat třeba pospojováním měděnýho výměníku s jinými kovovými díly a tak to vlastně "uzemnit". Osobně si myslim vzhledem k tomu co jsem o tom četl na zahraničních fórech i dle mých znalostí chemie, že případná koncentrace solí z použitýho friťáku bude tak malá, že bych si s tim ale nelámal hlavu.slovacek.milos píše: kubo a jak pak reaguje na tu sůl čerpadlo toje jen ze železamiloš
VW BORA 1,9 TDI PD, 96 kW
-
- Aktivista
- Příspěvky: 33578
- Registrován: 23 pro 2007, 12:51
- Bydliště: Strážnice
Odpovědi: 0
že případná koncentrace solí z použitýho friťáku bude tak malá, že bych si s tim ale nelámal hlavu.[/quote]
kubo a to tak že měd + kov + kyselina je elektrický článek, a v tom místě kde se stýká s kovem CU tak to prooxiduje nebo tak nějak ty to umíš lépe podat díky
si pamatuji na chemické olympionádě za komunistů se tam zkoušenící ptal co to je plivl na padesátník ten byl měděný a dal na něj desetník, všichni odpověděli šedesát haléřů a on to byl elektrický článek miloš
kubo a to tak že měd + kov + kyselina je elektrický článek, a v tom místě kde se stýká s kovem CU tak to prooxiduje nebo tak nějak ty to umíš lépe podat díky
si pamatuji na chemické olympionádě za komunistů se tam zkoušenící ptal co to je plivl na padesátník ten byl měděný a dal na něj desetník, všichni odpověděli šedesát haléřů a on to byl elektrický článek miloš

Miloši, přesně tak, měď v solnym roztoku, i slabym, vytváří galvanickej článek, teoreticky když je někde poblíž něco třeba z hliníku apod. tak to tu galavnickou reakci urychluje tzn. mědi by mělo myslím ubývat. Na vzduch měď tvoří díky kyslíku oxidační vrstvičku a ta ji chrání a dělá vlastně stabilní jak známo oproti třeba železu. Ale tý soli ve friťáku opravdu moc nebude. Tyhle galvanický reakce se často podceňujou - pamatuju na SKODU FAVORIT kterej měl v určitejch seriích nevhodnou směs hliníku v hlavách a v kombinaci s těsněnim pod hlavou a hlavně v kobinaci s určitym druhem FRIDEXU to vyžralo v hlavě válců v oblasti kanálků úplný krátery a průkazně to vzniklo elektrochemickou cestou.
VW BORA 1,9 TDI PD, 96 kW