Stránka 1 z 2
Škodi, keď ide na voľnobeh dlhšiu dobu?
Napsal: 23 pro 2006, 08:26
od Tec
Ahojte. Ráno, keď je zima, nechám auto naštartované aj 15 min., kým sa zbalím a odídem do práce, nech sa trošku zohreje. V príručke a aj inde stojí, že sa to nemá nechávať dlho na voľnobeh. Z domu to mám totiž len naskok na diaľnicu a chcem mať motor do tej, aj keď opatrnej, prevádzky aspoň vlažný. Nenaháňam to, ale predsa...diaľnica.
Čo tomu motoru na voľnobeh vlastne škodí?
Kedy sa zanáša sacie potrubie? Prvé dve minúty, alebo neskôr, keď EGR už vypne a už nevracia spaliny?
Kedy sa skor zohreje? Keď vracia spaliny, či keď nevracia? Keď nevracia, ide tam viac vzduchu a viac nafty?
Ďakujem za vysvetlenie a radu.
Napsal: 23 pro 2006, 09:04
od zwak
Rozhodne by som ho nenechaval nastartovane 15minut na volnobeh za studena, motor tym nezahrejes, pretoze diesel ma dost velku ucinnost a teda produkuje menej tepla ako benzin. Taktiez tlak oleja na volnobeh nie je uplne idealny a zvlast za studena....
Takze po nastartovani je najlepsie hned sa pohnut, samozrejme citovka...
Napsal: 23 pro 2006, 09:56
od Tec
zwak píše:Rozhodne by som ho nenechaval nastartovane 15minut na volnobeh za studena, motor tym nezahrejes, pretoze diesel ma dost velku ucinnost a teda produkuje menej tepla ako benzin. Taktiez tlak oleja na volnobeh nie je uplne idealny a zvlast za studena....
Takze po nastartovani je najlepsie hned sa pohnut, samozrejme citovka...
Ahoj rodák. Blízke stretnutie tretieho druhu?

To mi je jafné, čítam, vnímam, ale chcem pozanť dôvod a ako to funguje a chcem o tom vedieť viac, že prečo.
Napsal: 23 pro 2006, 10:46
od scream
zwak? no to by me zajímalo, co ma studej motor za spatnej tlak........blbost
u studenyho motoru nastartovanymu na volnobeh nedochazí k dostatečnýmu mazání, proto je to i v příručce. navíc za tech tech 15min se motor ohreje asi stejne, jako bys dve minuty jel.
Napsal: 23 pro 2006, 14:07
od lubomt
no neviem ako vam,ale mne sa za 15 min zohreje dostatocne,za 2min jazdy sa nezohreje vobec
Napsal: 23 pro 2006, 17:08
od Csala
Tlak studeneho oleja je vzdy vacsi, pretoze studeny olej je hustejsi.
Ale je pravda, ze tlak oleja na volnobeh je mensi ako pri zvysenych otackach.
Ja po nastartovani hned idem. Ze vraj tak je to pre TDI lepsie.

Napsal: 23 pro 2006, 18:47
od zwak
Tec: jasne, servus bracho
scream: prepac, zle som sa vyjadril, myslel som to tak ako si to povedal ty, nizke otacky=nizky tlak.
Napsal: 23 pro 2006, 19:06
od Matrix
Samozřejmě že při volnoběhu je ten mazací tlak na svém povoleném minimu, ale zas tak kritické to není. A právě proto, když je motor studený a olej hustější je problém aby se dostal všude rovnomerně. A to je právě u studeného motoru nebezpečné. Ale pochybuju, že někdo z vás používá extra řidší olej na zimu, každej tam dává celoroční. On ten motor taky není z cukru a něco vydrží. Já si vždycky vzpomenu na taxikáře, jak tomu autu dávaj na prdel a kolik na tom natočej a to mě vždycky uklidní

Napsal: 23 pro 2006, 19:14
od Smoke
nejhorší je prvních několik vteřin! než se dostane olej kam má. já po nastartování zvýším trochu otáčky (cca 1200), než se usadím, zapnu rádio atd. takže asi po 30-60s vyjedu. a jedu jak s hnojem

Napsal: 23 pro 2006, 22:21
od Kornout
Já nastaruju a jedu, točím do těch 3000ot a topí to za chvilku, má to přece přídavné topení do vody.
Je pravdou, že pokud to auto necháváš na volnoběh ohřát je to na dlouho, za jízdy, kdy je motor v zátěži to je něco jiného.
Není to dobré, nejde jen o mazání, ale také o tepelné pnutí mt, ber v potaz, že hlava je hliník a blok litina, ideální stav je, když je motor ohřátej na provozní teplotu, což ty každej den min. o polovinu prodlužuješ. Aby ses nedivil, až ti odejde těsnění pod hlavou. V tvém případě bych uvažoval o nezávislém topení, necháž ho běžet 20min, auto bude taky ohřáté a nemáš žádnej studenej start. O spotřebě ani nemluvím, ta je u nt. oproti studenému mt. minimální.
Napsal: 24 pro 2006, 10:09
od mori
Kornout píše:Já nastaruju a jedu, točím do těch 3000ot a topí to za chvilku, má to přece přídavné topení do vody.
Je pravdou, že pokud to auto necháváš na volnoběh ohřát je to na dlouho, za jízdy, kdy je motor v zátěži to je něco jiného.
Není to dobré, nejde jen o mazání, ale také o tepelné pnutí mt, ber v potaz, že hlava je hliník a blok litina, ideální stav je, když je motor ohřátej na provozní teplotu, což ty každej den min. o polovinu prodlužuješ. Aby ses nedivil, až ti odejde těsnění pod hlavou. V tvém případě bych uvažoval o nezávislém topení, necháž ho běžet 20min, auto bude taky ohřáté a nemáš žádnej studenej start. O spotřebě ani nemluvím, ta je u nt. oproti studenému mt. minimální.
chlapi plati to aj na SDI ja mam asi 3 km do prace cely tyzden jazdim na studeny motor skodim mu vela
Napsal: 25 pro 2006, 11:46
od holhas
pro SDI platí to samé,i když není tak náchylný na poruchy.Ty 3km mu určitě nedělají moc dobře...
Napsal: 25 pro 2006, 12:09
od machy1118
mě to hned po nastartování tlačí asi 3,5baru a když se olej zahřeje, tak tam mám 2 bary ( nejmin ) Doufám že mi to teda maže dostatečně

Za studena jezdím tak do 2500ot s lehkou nohou a trvá to pěknou chvíly, než se to zahřeje ( cca 6 - 8 km )
Napsal: 25 pro 2006, 13:48
od Smoke
machy1118 píše:mě to hned po nastartování tlačí asi 3,5baru a když se olej zahřeje, tak tam mám 2 bary ( nejmin ) Doufám že mi to teda maže dostatečně

Za studena jezdím tak do 2500ot s lehkou nohou a trvá to pěknou chvíly, než se to zahřeje ( cca 6 - 8 km )
co vím tak pro turbo je minimální bezpečný tlak oleje 150kPa (1.5b). motoru stačí méně (asi 1b) a to na volnoběh.
Napsal: 25 pro 2006, 13:50
od machy1118
tak to jsem teda v klidu
