Tatra Phoenix
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Tatra Phoenix
Co na ní říkáte..? Výborné testy,podvozek origo TATRA , kabina v kooperaci DAF včetně motoru, vodou chlazeného..Vzducháč patrně v dnešním tempu ekologie to nestíhá...
nepropadat panice...
-
- Aktivista
- Příspěvky: 7016
- Registrován: 16 bře 2006, 18:26
- Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)
http://www.youtube.com/watch?v=jTuGDLHTuDg
http://www.dnoviny.cz/dopravni-politika ... 1-25-milia
Vice dodat nemohu, jde to mimo me, tak tezkou techniku neprovozujeme.
http://www.dnoviny.cz/dopravni-politika ... 1-25-milia
Vice dodat nemohu, jde to mimo me, tak tezkou techniku neprovozujeme.
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by 
Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
co vím tak tatra měla Euro 5 se vzducháčem a řadovým vstřikovacím čerpadlem, bylo tam už vstřikování močoviny, ale i tak to je slušný
Sharan 1,9 PD 115PS AUY- 225 PS a 500Nm turbo GTD1752VRL vodou chlazené ,Sharan 2,0 CFFB 140PS turbo GTD1752VRK-REA, - 226PS a 465Nm vše od Dieselpoweru.
KTM SMT 990, KTM SMT 890 www.zvsagro.cz E-Golf 100kW, Enyaq RS 


No, já to četl v SM, kde jedno z hledisek uváděli servis těch motorů po celé Evropě, a tím i jejich odbyt a zaujalo mne pérování, kdy prázdná Tatra má kola rovně, nevytlouká silnice/jak si údajně stěžovali zákazníci/ a hlavně šetří gumy..Mě taky mrzí že nemá vzducháč, ale údajně jej vyrábějí souběžně/řada Terno/, takže to snad nezapadne..Líbilo se mi přirovnání, že aspoň se už na stavbách po Evropě přestanou jejich Many převracet, na což už prý přišli i naši stavebníci.. 

nepropadat panice...
-
- Aktivista
- Příspěvky: 4221
- Registrován: 15 dub 2008, 20:32
- Bydliště: Praha
já myslím že pecka, kabina od DAFu se mi líbí, to že to má servisní zázemí u DAFu je velký + pro zahraniční zákazníky. Vůbec mi nevadí, že to je vodník, vzducháč už pro tuhle dobu není podle mě, i když bude plnit euro jaký chce, pořád bude mít v reálu o něco vyšší spotřebu. (Ale v extrémních podmínkách není nad jednoduchost vzducháče, ovšem na stavbu bude lepší vodník). Nejvíc mě na tom celým těší PODVOZEK, žádný tuhý nesmysly, tradiční centrální roura a kyvný polonápravy, a konečně to udělali tak, aby byly kola v rovině, prostě paráda. Cena je jaká je, ale zákazníky si určitě najde.
Golf mk1 mTDI ...powered by Holz-tdi
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
Je pravda že na vzducháči měli i euro5.
Je pravda že když se jedná o servisní sít tak s motorem DAF problém nebude, jinak aby Tatra budovala svoji sít na to nemá finance.
Aby vyvíjela svoji novou kabinu která by mohla konkurovat ve světě taky ne , tohle bylo nejjednoduší a levnější řešení.
Jinak co se týká těch vzduchem chlazených motorů tak už byli na hranici svého výkonového maxima, prostě ta klika uložená ve valivých ložiskách víc neunese a taky zákazníkům vadil hluk motoru který vydával ventilátor chlazení.
Je pravda že když se jedná o servisní sít tak s motorem DAF problém nebude, jinak aby Tatra budovala svoji sít na to nemá finance.
Aby vyvíjela svoji novou kabinu která by mohla konkurovat ve světě taky ne , tohle bylo nejjednoduší a levnější řešení.
Jinak co se týká těch vzduchem chlazených motorů tak už byli na hranici svého výkonového maxima, prostě ta klika uložená ve valivých ložiskách víc neunese a taky zákazníkům vadil hluk motoru který vydával ventilátor chlazení.
Grande Punto 1,3JTD 90PS
jelikož ty auta dost často opravuju tak se můžu podělit o nějaký poznatky a informace:
-nejlepší auta všech dob byly s motory EURO 2 a klasickým pětikvaltem a želvou řazenou za klidu v sestupu, a to jak s ohledem na výkon, spotřebu poruchy, zpracování apod..
-EURO 3 dejme tomu, vyjma převodů
-EURO 4 absolutní propadák, nástup močoviny-samá porucha, šetření na pracovní síle ale i na dílech od dodavatelů do prvovýroby. Například uvedu z důvodu změny dodavatele chybející mazací kanálky v převodovkách,sestupech ale i nápravách(sice jezdí ale kvůli neodstatečnému mazání nevydrží to co správně smontovaný kus),už z výroby špatně namontované vstřikovací trubky,praskající kříže v kardanech(kloubech) přední nápravy,vůle v monoblocích řízení už po 50 tis km, a brzká koroze rámů,sáknoucí převodovky
-EURO 5 mírné zlepšení zpracování, vylepšená močovina, ale jinak prakticky to samé co EURO 4, prakticky se jen vyřešilo to co se jim vracelo na záruku.
S tím souvisí absolutní nespolupráce dealerů s výrobcem, kdy výrobce nezná dětské nemoci a vývoj (kde mimochodem sedí jen 3 lidi !!!) o tom ani nevědí. Motory ač mají výkon 325 kW tak prostě nejedou. Jediný plus je ve spotřebě, oproti zahraničním autům je pořád nejnižší.
To je asi jediná výhoda motoru, protože něco na tom motoru dělat je fakt hrůza a než se dostanete ke kravině za 300, rozebíráte půl dne trubičky,hadičky,cooler,tisíce krycích plechů a pak je zase půl dne vracíte zpět.
Ke konstukci podvozku. Sice jedinečnost, ale ta složitost, kdy každý unašeč, planetový kolo,poloosa stojí od 6-7 tisíc výš a pak při špatně složeným prvku podvozku, například prostřední nápravy a nutnosti její opravy se majiteli auta zdá o zlodějích. Protože když pomimu cenu dílů, tak další nemalá položka je práce a vzhledem k tomu že musí dolu nástavba, všechna kabeláž, měchy, hadice, trubky a i po těch pár letech povolovat autogenem půlku šroubů, aby zůstal prakticky jen holý rám a bylo možno podvozek rozpůlit,tak je to nemalá částka.
a nakonec Tatra Phoenix. Pokud do toho DAF nezasáhne a nezmění přístup a zájem lidí o práci, nepřestane se šetřit na dílech do prvovýroby,nebo aspoň nezačnou kontrolovat to co montujou, nezlepší komunikaci se servisy, tak jim to brzdo západ hodí na hlavu.
A za další pokud je ten podvozek opravdu stejný konstrukce, tak bude neskutečně trpět, protože konečně do toho dali motor a převodovku který maj sice sílu, ale převody dole na to nemají. Zvlášt se to projeví v blátě, kde to i vykonný EURO 5 neutáhli a museli vyklopit, a teď to všechno vezmou zuby,který v těhlech podmínkách stály za hovno už předtím a trpí nejvíc. Protože ty nejběžnejší typy nemají reduktory v kolech..
Ale třeba tomu bude fakt jinak
A ještě jeden poznatek. Podívejte se na video 8x8 s předkem na vzduchu. Napočítal jsem 22 čepů řízení a 2 parohy(příčníky). Běs se na to podívat,natož opravovat..
-nejlepší auta všech dob byly s motory EURO 2 a klasickým pětikvaltem a želvou řazenou za klidu v sestupu, a to jak s ohledem na výkon, spotřebu poruchy, zpracování apod..
-EURO 3 dejme tomu, vyjma převodů
-EURO 4 absolutní propadák, nástup močoviny-samá porucha, šetření na pracovní síle ale i na dílech od dodavatelů do prvovýroby. Například uvedu z důvodu změny dodavatele chybející mazací kanálky v převodovkách,sestupech ale i nápravách(sice jezdí ale kvůli neodstatečnému mazání nevydrží to co správně smontovaný kus),už z výroby špatně namontované vstřikovací trubky,praskající kříže v kardanech(kloubech) přední nápravy,vůle v monoblocích řízení už po 50 tis km, a brzká koroze rámů,sáknoucí převodovky
-EURO 5 mírné zlepšení zpracování, vylepšená močovina, ale jinak prakticky to samé co EURO 4, prakticky se jen vyřešilo to co se jim vracelo na záruku.
S tím souvisí absolutní nespolupráce dealerů s výrobcem, kdy výrobce nezná dětské nemoci a vývoj (kde mimochodem sedí jen 3 lidi !!!) o tom ani nevědí. Motory ač mají výkon 325 kW tak prostě nejedou. Jediný plus je ve spotřebě, oproti zahraničním autům je pořád nejnižší.
To je asi jediná výhoda motoru, protože něco na tom motoru dělat je fakt hrůza a než se dostanete ke kravině za 300, rozebíráte půl dne trubičky,hadičky,cooler,tisíce krycích plechů a pak je zase půl dne vracíte zpět.
Ke konstukci podvozku. Sice jedinečnost, ale ta složitost, kdy každý unašeč, planetový kolo,poloosa stojí od 6-7 tisíc výš a pak při špatně složeným prvku podvozku, například prostřední nápravy a nutnosti její opravy se majiteli auta zdá o zlodějích. Protože když pomimu cenu dílů, tak další nemalá položka je práce a vzhledem k tomu že musí dolu nástavba, všechna kabeláž, měchy, hadice, trubky a i po těch pár letech povolovat autogenem půlku šroubů, aby zůstal prakticky jen holý rám a bylo možno podvozek rozpůlit,tak je to nemalá částka.
a nakonec Tatra Phoenix. Pokud do toho DAF nezasáhne a nezmění přístup a zájem lidí o práci, nepřestane se šetřit na dílech do prvovýroby,nebo aspoň nezačnou kontrolovat to co montujou, nezlepší komunikaci se servisy, tak jim to brzdo západ hodí na hlavu.
A za další pokud je ten podvozek opravdu stejný konstrukce, tak bude neskutečně trpět, protože konečně do toho dali motor a převodovku který maj sice sílu, ale převody dole na to nemají. Zvlášt se to projeví v blátě, kde to i vykonný EURO 5 neutáhli a museli vyklopit, a teď to všechno vezmou zuby,který v těhlech podmínkách stály za hovno už předtím a trpí nejvíc. Protože ty nejběžnejší typy nemají reduktory v kolech..
Ale třeba tomu bude fakt jinak
A ještě jeden poznatek. Podívejte se na video 8x8 s předkem na vzduchu. Napočítal jsem 22 čepů řízení a 2 parohy(příčníky). Běs se na to podívat,natož opravovat..
Naposledy upravil(a) Biimbo dne 05 led 2012, 12:05, celkem upraveno 1 x.
Audi A8 3.0 TDI 171kw
Volvo XC90 2.4 D5 136kw Executive
Prodáno:
Volvo S80 2.4 D5 136kw
Audi A8 4.2 MPi V8 Quattro
OII Combi 1.9 TDI BXE 4x4
Allroad 2.5 tdi V6
OI 1.9 TDI
Volvo XC90 2.4 D5 136kw Executive
Prodáno:
Volvo S80 2.4 D5 136kw
Audi A8 4.2 MPi V8 Quattro
OII Combi 1.9 TDI BXE 4x4
Allroad 2.5 tdi V6
OI 1.9 TDI
-
- Aktivista
- Příspěvky: 7016
- Registrován: 16 bře 2006, 18:26
- Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)
Netusim, jak se jmenuje ten "sport", kdy se snazi auta prekonat prekazky jako kopce ale dlouhou dobu byla Tatra jednicka a Mercedesum natrhavali prubezne prdel...a ze to Nemci nesli tezce 

TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by 
Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Já neříkám že nebude sloužit ale dělat z toho auto roku, když to ještě pomalu nevyjelo ani na silnici je trochu mimo..
U zahraničních je to prakticky jedno,je to plus mínus stejná konstrukce a ke všemu je přístup a dost místa. Třeba na Manech docela často odchází zadní nápravy,ale vyndat ji je neskutečně jednoduchý. To samý přídavná převodovka a to ať první nebo druhá. Tatru musíš kvůli každý kravině půlit a to není jen o roztržení spodku,ale musí se rozdělat i vršky a to je hrozná piplačka, aby se nezlámaly hadice, kterých je k brzdám a měchům několik desítek, neutrhaly se kabely,..
Samozřejmě koncepce to špatná není, v terénu se to srovnat nedá s tuhým podvozkem ale chtělo by to trochu inovovat,protože i na nových se serou ty samý věci.
Motor je fakt katastrofa. Možná dřív měl vzduch nějakou výhodu, ale dneska už to význam ztrácí. A na motoru něco dělat, třeba vyndavat v tom véčku čerpadlo, to nepřeju nikomu, protože stejně se musí půl motoru rozebrat, gufera na hřídelích větráku nebo čerpadla nevydrží víc jak dva roky, a to může být sebevíc kvalitní,přetěsnit motor tak aby zase 5 nebo 8 let vydržel neumí jen tak někdo.
Třeba zrovna teď přetěsňuju jeden 8V a jen 2 hodiny ho meju, pak půl dne rozebíráš, pak celý den myju škrábu nalepený a připečený lej, obaluju písty a ucpávám různý díry,obaluju olepuju písty abych mohl škrábat a vysávat to vysavačem, pak stáčení hlav a válců, půl dne pak rovnáš vodící trubičky pro OHV tyčky,aby netlačili kroužky ke straně a nakonec přichází ladění spalovacích prostorů na olůvka. A nakonec půl dne skládání. Pokud se tohle všechno má udělat tak aby to sloužilo zas třeba dalších 300 tisic km, trvá to týden. A to se dělají jen vršky. U zahraničních aut se jedná prakticky o srovnání hlavy a novýho těsnění, plus nějaká demontáž a montáž příslušenství..
Hodně lidí má na vzduch jiný názor,to samý na tu rouru, ale on to není takový zázrak jak se původně všem může zdát. Snad vyjma stability a nízkému těžišti. Samozřejmě záleží o přístupu obsluhy a zacházení, protože když se s tím jezdí tak já má, docela to drží,ale na nějaký rajbování s naloženým nebo přetíženým autem to opravdu moc není..
U zahraničních je to prakticky jedno,je to plus mínus stejná konstrukce a ke všemu je přístup a dost místa. Třeba na Manech docela často odchází zadní nápravy,ale vyndat ji je neskutečně jednoduchý. To samý přídavná převodovka a to ať první nebo druhá. Tatru musíš kvůli každý kravině půlit a to není jen o roztržení spodku,ale musí se rozdělat i vršky a to je hrozná piplačka, aby se nezlámaly hadice, kterých je k brzdám a měchům několik desítek, neutrhaly se kabely,..
Samozřejmě koncepce to špatná není, v terénu se to srovnat nedá s tuhým podvozkem ale chtělo by to trochu inovovat,protože i na nových se serou ty samý věci.
Motor je fakt katastrofa. Možná dřív měl vzduch nějakou výhodu, ale dneska už to význam ztrácí. A na motoru něco dělat, třeba vyndavat v tom véčku čerpadlo, to nepřeju nikomu, protože stejně se musí půl motoru rozebrat, gufera na hřídelích větráku nebo čerpadla nevydrží víc jak dva roky, a to může být sebevíc kvalitní,přetěsnit motor tak aby zase 5 nebo 8 let vydržel neumí jen tak někdo.
Třeba zrovna teď přetěsňuju jeden 8V a jen 2 hodiny ho meju, pak půl dne rozebíráš, pak celý den myju škrábu nalepený a připečený lej, obaluju písty a ucpávám různý díry,obaluju olepuju písty abych mohl škrábat a vysávat to vysavačem, pak stáčení hlav a válců, půl dne pak rovnáš vodící trubičky pro OHV tyčky,aby netlačili kroužky ke straně a nakonec přichází ladění spalovacích prostorů na olůvka. A nakonec půl dne skládání. Pokud se tohle všechno má udělat tak aby to sloužilo zas třeba dalších 300 tisic km, trvá to týden. A to se dělají jen vršky. U zahraničních aut se jedná prakticky o srovnání hlavy a novýho těsnění, plus nějaká demontáž a montáž příslušenství..
Hodně lidí má na vzduch jiný názor,to samý na tu rouru, ale on to není takový zázrak jak se původně všem může zdát. Snad vyjma stability a nízkému těžišti. Samozřejmě záleží o přístupu obsluhy a zacházení, protože když se s tím jezdí tak já má, docela to drží,ale na nějaký rajbování s naloženým nebo přetíženým autem to opravdu moc není..
Audi A8 3.0 TDI 171kw
Volvo XC90 2.4 D5 136kw Executive
Prodáno:
Volvo S80 2.4 D5 136kw
Audi A8 4.2 MPi V8 Quattro
OII Combi 1.9 TDI BXE 4x4
Allroad 2.5 tdi V6
OI 1.9 TDI
Volvo XC90 2.4 D5 136kw Executive
Prodáno:
Volvo S80 2.4 D5 136kw
Audi A8 4.2 MPi V8 Quattro
OII Combi 1.9 TDI BXE 4x4
Allroad 2.5 tdi V6
OI 1.9 TDI
Měl jsem za to, že olůvka a to co popisuješ, se dělalo hlavně na T 111, 138,148 , které jsem opravoval, ty novější jsem už nezažil takhle zblízka..Měl jsem za to, že u modernějších motorů to bylo již vymáknuté...Mám v sobě samozřejmě nostalgii, protože vyndat motor u Tatry byla ukázka toho, že to auto dělali chytří lidé. A jelikož jsem je zažil na vojně, jak byly dobré v terenu /mimo toho, když sedly na rouru/, vím co dovedou.,. Sice neznám moderní nákladáky s vodou chlazenými motory, neustále mám v žívé paměti, kdy Liazovo sráče, při jakékoliv závadě vodních hadic přišli o kompletní náplň Fridexu a vyndavání chladičů a zkurvených vodních pump, které komunisti neuměli vyrobit mne přivádělo v deprese..A co se týče vstřik. čerpadel, měl jsem za to, že když už neopravují čerpadla idioti v JZD Přeštice, je to lepší... A redukce v kolech už u T 141 nebyla žádná zábava..Ale jsem rád, že někdo přímo v boji nás dostal do obrazu.... 

nepropadat panice...
Konečně někdo,kdo to viděl a dělal na vlastní kůži a hlavně je schopen objektivně promluvit. Biimbo,teď to asi pěkně slízneš.Biimbo píše:Já neříkám že nebude sloužit ale dělat z toho auto roku, když to ještě pomalu nevyjelo ani na silnici je trochu mimo..
U zahraničních je to prakticky jedno,je to plus mínus stejná konstrukce a ke všemu je přístup a dost místa. Třeba na Manech docela často odchází zadní nápravy,ale vyndat ji je neskutečně jednoduchý. To samý přídavná převodovka a to ať první nebo druhá. Tatru musíš kvůli každý kravině půlit a to není jen o roztržení spodku,ale musí se rozdělat i vršky a to je hrozná piplačka, aby se nezlámaly hadice, kterých je k brzdám a měchům několik desítek, neutrhaly se kabely,..
Samozřejmě koncepce to špatná není, v terénu se to srovnat nedá s tuhým podvozkem ale chtělo by to trochu inovovat,protože i na nových se serou ty samý věci.
Motor je fakt katastrofa. Možná dřív měl vzduch nějakou výhodu, ale dneska už to význam ztrácí. A na motoru něco dělat, třeba vyndavat v tom véčku čerpadlo, to nepřeju nikomu, protože stejně se musí půl motoru rozebrat, gufera na hřídelích větráku nebo čerpadla nevydrží víc jak dva roky, a to může být sebevíc kvalitní,přetěsnit motor tak aby zase 5 nebo 8 let vydržel neumí jen tak někdo.
Třeba zrovna teď přetěsňuju jeden 8V a jen 2 hodiny ho meju, pak půl dne rozebíráš, pak celý den myju škrábu nalepený a připečený lej, obaluju písty a ucpávám různý díry,obaluju olepuju písty abych mohl škrábat a vysávat to vysavačem, pak stáčení hlav a válců, půl dne pak rovnáš vodící trubičky pro OHV tyčky,aby netlačili kroužky ke straně a nakonec přichází ladění spalovacích prostorů na olůvka. A nakonec půl dne skládání. Pokud se tohle všechno má udělat tak aby to sloužilo zas třeba dalších 300 tisic km, trvá to týden. A to se dělají jen vršky. U zahraničních aut se jedná prakticky o srovnání hlavy a novýho těsnění, plus nějaká demontáž a montáž příslušenství..
Hodně lidí má na vzduch jiný názor,to samý na tu rouru, ale on to není takový zázrak jak se původně všem může zdát. Snad vyjma stability a nízkému těžišti. Samozřejmě záleží o přístupu obsluhy a zacházení, protože když se s tím jezdí tak já má, docela to drží,ale na nějaký rajbování s naloženým nebo přetíženým autem to opravdu moc není..
Ještě pár perliček z prvovýroby : klimatizace-není problém,prostě po motoru,kde je všechno naňahňaný bez jakékoliv přípravy pro klimatizaci natáhneme hadice v metráži a KAŽDÝ auto má za pár měsíců prodřený hadice od kabiny - řešení:pravidelně svépomocí zákazníka obalovat gumovýma na vodu. EURO 2-sestupné převodovky se drobet nepovedly a jistí to oprava za 100.000 Kč už po 300.000 Km (cca 5letá auta). Největší dojem na mě ale udělalo,když v prvovýrobě začali otáčet výkresy vzhůru nohama-po desítkách let jsou na všech autech navařené záslepky na držácích blatníku dírou na odtok vody vzhůru - když tak přišlo první auto,kroutil jsem hlavou nad šlendriánem.Ale všechny další to mají taky a NIKOMU TO NEVADÍ - nějaká výstupní kontrola asi nehrozí. Ale nejlepší bylo,když se měnila vidlička uzávěrky.Nějakej zahraniční dělník nalisoval tyčku do vidličky vzhůru nohama,zavolalo se do Kopřivnice a odpověď - TAKHLE MÁME I ZBYTEK . Absolutně nezájem něco řešit,poraďte si sami. "Tak dejte aspoň nějakou slevu" odpověď: "Však už ji máte" a to každá blbost stojí 5-6 tisíc,jak znovu správně poznamenal Biimbo. Mechanik musel rozlisovat a otočit vidličku ve svěráku sám,a ručit tak za komponent,na jehož výměnu je potřeba rozdělat již Biimbem zmíněnou půlku auta,protože na Terrnech s měchama to už není jednoduchý jak na pérákách.Slova Biimba přesně odpovídají,spousta nedodělků,elektro,interiér apod. ty nejlevnější šunty z katalogu univerzálních dílů.
Tak s takovýmhle přístupem k výrobě,servisu a zákazníkům vůbec si dovedu představit expanzi do Evropy.A to jsme z Brna,takže si do Kopřivnice můžeme dojet,protože místní prodejce ND-jakože ofic.dealer zkrachoval a tak nějak se o sebe prostě trh postará sám,Kopřivnice nic neřeší. O snaze organizovat servisní sít a distribuci ND se podle mě mluvit nedá. Poměry ve fabrice přesně odpovídají popisu Biimba, a to i podle popisu fanatického příznivce Tatry,podle kterého jsou Scanie krámy a který má podle neoficiálních informací logo TATRA vytetovaný přes obě půlky.
Tak s takovýmhle přístupem k výrobě,servisu a zákazníkům vůbec si dovedu představit expanzi do Evropy.A to jsme z Brna,takže si do Kopřivnice můžeme dojet,protože místní prodejce ND-jakože ofic.dealer zkrachoval a tak nějak se o sebe prostě trh postará sám,Kopřivnice nic neřeší. O snaze organizovat servisní sít a distribuci ND se podle mě mluvit nedá. Poměry ve fabrice přesně odpovídají popisu Biimba, a to i podle popisu fanatického příznivce Tatry,podle kterého jsou Scanie krámy a který má podle neoficiálních informací logo TATRA vytetovaný přes obě půlky.