Felicia 1.9 D startování
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Felicia 1.9 D startování
Chtěl bych se pozeptat, čím může být způsobeno horší spouštění teplého motoru u naftové Felicie? Má najeto 170.000 km, jinak jezdí perfektně, studená chytá dobře. Ale pokud je motor teplý, a zastaví se třeba na 15 minut, tak potom někdy déle trvá, než chytne (musí se dýl točit startérem). Kontrolka žhavení, pokud je motor zahřátý, se většinou nerozsvítí. Žhavení je dle mého názoru v pořádku, napadá mne slabší startér. Může to tím být?
Díky za odpověď, vidím, že je zde hodně odborníků a fundovaných lidí.
Díky za odpověď, vidím, že je zde hodně odborníků a fundovaných lidí.
-
- Aktivista
- Příspěvky: 1521
- Registrován: 09 říj 2006, 22:00
- Bydliště: Pozdeň
otec ma 1.9d,ma tam ale jinej starter,az bude cas mrknu z ceho,jesttli z 1.6 nebo ww pola,nevim,ale je potichej,krasne rychlej,zadny rachtani jak u origo,starty uplne supr,jak teple,tak stud.,v zime odesli 3zhav,chytalo to v minus 10 na drb,sice dym a chvilku nez se chytly vsechny valce,ale to rychlejsi zatoceni dela divy
Pár maličkostí, o kterých se moc nepíše:
Všechny Felicie 1,9D (motor AEF) mají čerpalo Lucas (jako jediné vozy koncernu s tímto motorem). Ostatní vozy koncernu mají na motoru 1,9D čerpadla BOSCH. Čerpadlo Lucas má oproti BOSCHi víc nevýhod než výhod (proto nechápu, nač to vlastně je), ale to je věcí konstruktérů.
Mezi největší nevýhody LUCASu je neschopnost nasát naftu. Pokud LUCASu dojde palivo, musíte jej dokonale odvzdušnit (ostatně proto je na čerpadle odvzdušňovací šroub na sedmičku klíček). Pouhým startováním či pokusem o roztahování vozidla nemáte žádnou šanci, nikdy se vám to nepodaří.
Další nevýhodou LUCASu je fakt, že předvstřik nelze nastavit na hodinky ani pomocí diagnostiky. Jediný výrobcem přípustný způsob je aretační kolík (tedy základní postavení rozvodů).
Ještě bych zmínil jednu dost podstatnou nevýhodu oproti BOSCHi. Čerpadlo LUCAS má nějakou divnou geometrii rozstřiku nafty nebo co, které způsobuje, že zastudena se dost intenzívně ředí motorový olej naftou. V důsledku toho je předepsán výměnný interval oleje v motoru na 7500 km (u ostatních motorů osazených čerpadlem BOSCH je to běžně 15000 km).
Motor AEF je motor neřízený!!! Znamená to, že ani motor ani čerpadlo nejsou ničím řízené. Jediné, co je řízené (jestli se to dá vůbec tak honosně nazvat), je žhavení - a to pouze čidlem teploty chladicí kapaliny (při teplotě menší než 65°C žhaví, nad 65°C nežhaví - čím nižší teplota, tím delší žhavení i dožhavení).
Felicia 1,9D má diagnostickou CARB zásuvku jako všechny Felicie od roku 1995 (pod kastlíkem u nohou spolujezdce, vedle pojistkové skříňky). Ovšem jediné, co lze VAGem vyčíst, je adresa 41, kde je pouze jediná skupina hodnot 001 obsahující tři hodnoty - otáčky motoru, napětí na potenciometru (poloha šoupátka - poloha plynového pedálu na čerpadle) a teplotu chladicí kapaliny. Neexistuje základní nastavení, kódování ani přizpůsobení, prostě nic.
Tyto tři diagnostikovatelné hodnoty jsou důležité pouze pro přehled o otáčkách (pro měření emisí), kontrolu dráhy potenciometru šoupátka a pro řízení žhavení a změnu startovacího předvstřiku (elektropneumaticky ovládaný přesuvník).
Obecně je známo, že dieselové Felicie skvěle startují studené a nebo úplně teplé. Pokud ovšem necháme teplý motor stát tak asi 15 - 60 minut (aby teplota chladicí kapaliny klesla někam na 65-75°C), start je horší.
Felicia 1,9D potřebuje k dobrému startu velmi vysokou teplotu v spalovacích prostorech (jako všechny motory s komůrkovým nepřímým plněním). Toho lze docílit dvěma způsoby:
a) "správné" otáčky startéru (čím vyšší, tím lépe)
b) teplota stlačeného vzduchu ve válcích zvýšena jinak než "správnými" otáčkami startéru
Vysvětlím:
Při studeném startu (teplota chladiva menší než 65°C) motor vždy žhaví (a to ve třech fázích - předžhavení, hlavní žhavení a dožhavení za chodu). Proto motor chytá dobře.
Při okamžitém opětovném startu po vypnutí horkého motoru je start rovněž dobrý, protože motor pro úspěšný start využívá vlastní vysoké teploty rozžhavených dílů ve spalovacím prostoru (především ventily, dále stěny válce a hlavy, píst apod.).
Ovšem nastane-li situace jmenovaná výše (teplý motor odstavený několik desítek minut), spalovací prostory zchladnou, teplota motoru je ovšem pořád vyšší než 65°C (mezní hodnota pro žhavení motoru a přesun předvstřiku) a motor nežhaví a rovněž sníží předvstřik (vypíná přesuvník). Start je problematický. Jediné, co pomůže v tomto okamžiku, jsou vysoké otáčky startéru, které způsobí rychlejší stlačení vzduchu ve válcích a vyšší teplotu fáze kompresního zdvihu. Proto musíte mít kvalitní a silnou baterku a k tomu startér v dokonalé kondici - a k tomu ještě perfektní kompresní tlaky válců zabezpečující dokonalé utěsnění spalovacích prostorů a vysokou úspěšnost operace. A toto zkuste po 250.000 km docílit..............
Existují ovšem dvě možnosti pomoci. Jedna tu již byla zmíněna, a to je použití čidla teploty z motoru 1,3 MPi se žlutým pruhem. Toto čidlo má jiný graf závislosti na teplotě a způsobí, že motor žhaví až do teplot cca 80°C (ručička na přístrojích přitom ukazuje správně). Tím se rapidně zlepší právě tyto kritické starty.
Druhá možnost je mírná korekce předvstřiku směrem do plusu. Prostě malinko přidat fóra. Vzhledem k tomu, že to nejde měřit ani zjistit, musí se "od oka".
Ovšem jistě cítíte, že ani jedna z metod není právě ideální. Prvá způsobuje opotřebení žhavicích svíček a akumulátoru a druhá zase tvrdý a ostrý zvuk motoru a vyšší kouřivost.
Tak se v tom nějak vyznejte..........
Všechny Felicie 1,9D (motor AEF) mají čerpalo Lucas (jako jediné vozy koncernu s tímto motorem). Ostatní vozy koncernu mají na motoru 1,9D čerpadla BOSCH. Čerpadlo Lucas má oproti BOSCHi víc nevýhod než výhod (proto nechápu, nač to vlastně je), ale to je věcí konstruktérů.
Mezi největší nevýhody LUCASu je neschopnost nasát naftu. Pokud LUCASu dojde palivo, musíte jej dokonale odvzdušnit (ostatně proto je na čerpadle odvzdušňovací šroub na sedmičku klíček). Pouhým startováním či pokusem o roztahování vozidla nemáte žádnou šanci, nikdy se vám to nepodaří.
Další nevýhodou LUCASu je fakt, že předvstřik nelze nastavit na hodinky ani pomocí diagnostiky. Jediný výrobcem přípustný způsob je aretační kolík (tedy základní postavení rozvodů).
Ještě bych zmínil jednu dost podstatnou nevýhodu oproti BOSCHi. Čerpadlo LUCAS má nějakou divnou geometrii rozstřiku nafty nebo co, které způsobuje, že zastudena se dost intenzívně ředí motorový olej naftou. V důsledku toho je předepsán výměnný interval oleje v motoru na 7500 km (u ostatních motorů osazených čerpadlem BOSCH je to běžně 15000 km).
Motor AEF je motor neřízený!!! Znamená to, že ani motor ani čerpadlo nejsou ničím řízené. Jediné, co je řízené (jestli se to dá vůbec tak honosně nazvat), je žhavení - a to pouze čidlem teploty chladicí kapaliny (při teplotě menší než 65°C žhaví, nad 65°C nežhaví - čím nižší teplota, tím delší žhavení i dožhavení).
Felicia 1,9D má diagnostickou CARB zásuvku jako všechny Felicie od roku 1995 (pod kastlíkem u nohou spolujezdce, vedle pojistkové skříňky). Ovšem jediné, co lze VAGem vyčíst, je adresa 41, kde je pouze jediná skupina hodnot 001 obsahující tři hodnoty - otáčky motoru, napětí na potenciometru (poloha šoupátka - poloha plynového pedálu na čerpadle) a teplotu chladicí kapaliny. Neexistuje základní nastavení, kódování ani přizpůsobení, prostě nic.
Tyto tři diagnostikovatelné hodnoty jsou důležité pouze pro přehled o otáčkách (pro měření emisí), kontrolu dráhy potenciometru šoupátka a pro řízení žhavení a změnu startovacího předvstřiku (elektropneumaticky ovládaný přesuvník).
Obecně je známo, že dieselové Felicie skvěle startují studené a nebo úplně teplé. Pokud ovšem necháme teplý motor stát tak asi 15 - 60 minut (aby teplota chladicí kapaliny klesla někam na 65-75°C), start je horší.
Felicia 1,9D potřebuje k dobrému startu velmi vysokou teplotu v spalovacích prostorech (jako všechny motory s komůrkovým nepřímým plněním). Toho lze docílit dvěma způsoby:
a) "správné" otáčky startéru (čím vyšší, tím lépe)
b) teplota stlačeného vzduchu ve válcích zvýšena jinak než "správnými" otáčkami startéru
Vysvětlím:
Při studeném startu (teplota chladiva menší než 65°C) motor vždy žhaví (a to ve třech fázích - předžhavení, hlavní žhavení a dožhavení za chodu). Proto motor chytá dobře.
Při okamžitém opětovném startu po vypnutí horkého motoru je start rovněž dobrý, protože motor pro úspěšný start využívá vlastní vysoké teploty rozžhavených dílů ve spalovacím prostoru (především ventily, dále stěny válce a hlavy, píst apod.).
Ovšem nastane-li situace jmenovaná výše (teplý motor odstavený několik desítek minut), spalovací prostory zchladnou, teplota motoru je ovšem pořád vyšší než 65°C (mezní hodnota pro žhavení motoru a přesun předvstřiku) a motor nežhaví a rovněž sníží předvstřik (vypíná přesuvník). Start je problematický. Jediné, co pomůže v tomto okamžiku, jsou vysoké otáčky startéru, které způsobí rychlejší stlačení vzduchu ve válcích a vyšší teplotu fáze kompresního zdvihu. Proto musíte mít kvalitní a silnou baterku a k tomu startér v dokonalé kondici - a k tomu ještě perfektní kompresní tlaky válců zabezpečující dokonalé utěsnění spalovacích prostorů a vysokou úspěšnost operace. A toto zkuste po 250.000 km docílit..............

Existují ovšem dvě možnosti pomoci. Jedna tu již byla zmíněna, a to je použití čidla teploty z motoru 1,3 MPi se žlutým pruhem. Toto čidlo má jiný graf závislosti na teplotě a způsobí, že motor žhaví až do teplot cca 80°C (ručička na přístrojích přitom ukazuje správně). Tím se rapidně zlepší právě tyto kritické starty.
Druhá možnost je mírná korekce předvstřiku směrem do plusu. Prostě malinko přidat fóra. Vzhledem k tomu, že to nejde měřit ani zjistit, musí se "od oka".
Ovšem jistě cítíte, že ani jedna z metod není právě ideální. Prvá způsobuje opotřebení žhavicích svíček a akumulátoru a druhá zase tvrdý a ostrý zvuk motoru a vyšší kouřivost.
Tak se v tom nějak vyznejte..........
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 14 srp 2007, 09:17, celkem upraveno 10 x.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
-
- Aktivista
- Příspěvky: 1521
- Registrován: 09 říj 2006, 22:00
- Bydliště: Pozdeň