Komorový výfuk(expanzni komora za turbem)

VW/Audi/Škoda/Seat - zvyšování výkonu (především TDI motory)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
TDIPOWER
Přispěvovatel
Příspěvky: 878
Registrován: 30 led 2006, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od TDIPOWER »

vita píše:jayd: konečně někdo kdo tomu rozumí. U turbín jde hlavně o kg/s !!!! A k tomu komorovému fýfuku. Mě to příde jako pokus o laděný fýfuk (i tvarem) což neni nic jiného než zvláštní případ hudebního nástroje :-) Pokud chce někdo zvýšit účinnost turbíny je lepší začít svodama. Turbína narozdíl od kompresoru pracuje s plyny s nekonstantními vlastnostmi (s časem se výrazně mění teplota,tlak-rychlost). To znamená že je lepší srovnat délky trubek od hlavy k turbíně, aby rázy od výfuků z válců chodili na turbo pravidelně. Pak má smysl použít laděný výfuk, ale turbo vyhlazuje zázy, tak tam asi moc výrazně nepomůže (ikdyž každej koník dobrej :-) ). Určitě ta komora neni pro expanzi (jak je napsáno v nadpisu), protože se rozšiřuje a pak zase zužuje, což by s konstantní rychlostí plynu způsobovalo jen tlakovou ztrátu, s přihlédnutím k dynamickým jevům je to "píšťala" = laděný výfuk.
S tímto souhlasím ny 100%. Prvně jsem chtěl pořešit to turbo, než se dostanem k tomu "nádoru" na výfukovém potrubí. Ono to v první desetině asi pomůže v náběhu turba, ale v momentě vyrovnání tlaku v nádobě a potrubí dojde v tom zůžení k takovým ztrátám, že o funkci vážně pochybuji. Takže můj názor: v první desetině je to výhoda, než dojde k vyrovnání tlaků. Pak po celou dobu až do přeřazení je to zráta kvůli zůžení zpět do potrubí, tím nárůstu tlaku a teploty. A to pomíjím turbulence. Každá změna průřezu potrubí představuje ztrátu.
Chtělo by to vzít turbo, napojit na tlakový zdroj, mít dvě varianty potrubí - s a bez komory a měřit tlak na výstupu z tlakové části turba v závislosti na čase. A bylo by po diskusi (noteeth) . Ono to není až tak složité. Nebo ještě líp zjistit VAGem křivku tlaku v sání v závislosti na otáčkách, pak tam hodit tu komoru a znova. Jestli ten náběh je rychlejší.
I bych do toho šel, jestli má někdo k dispozici potrubí na GIV s vybitým katem - to je totiž přesně to, co tu bylo uveřejněno na fotce......já mám totiž na autě katalyzátor vybitý, ale uvnitř navařenou trubku. Takže to by bylo přesně to pravé. Fakt bych do toho šel, než se tu furt hádat o tom jestli ten přínos je větší než zráty a naopak. Já si myslím že výsledek bude 0.
VW GIV ASZ, Frateli RACE 783, GTxxxxV - skládačka, FMIC, 60mm straight-through exhaust, jednohmota 240mm SACHS RACE, TDIfun HI-TECH software 300+PS, 1/4 míle 13,178s
Uživatelský avatar
Stingray
Přispěvovatel
Příspěvky: 492
Registrován: 21 dub 2006, 13:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Stingray »

ešte raz a znovu tvar tej komory:

Obrázek
Obrázek
Obrázek
...to be or not to be... - faster
Uživatelský avatar
TDIPOWER
Přispěvovatel
Příspěvky: 878
Registrován: 30 led 2006, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od TDIPOWER »

Andre píše:Nechci se nikoho dotknout, ale nechápu, jak může někdo napsat, že u turba rozhoduje průtok (kg/s) ale rozdíl tlaků před a za turbínou nemá vliv...
Přece jedno bez druhého nemůže existovat, když nebude rozdíl tlaků, nebude ani průtok.
Vzájemně si tady vyvrácíte dvě neoddělitelné veličiny.
Je to jako s tím napětím a proudem v elektrotechnice, může být proud bez napětí?
Jinak samozřejmě příliš vysoký tlak před turbínou není žádoucí (pokud je řeč o spalovacích motorech).
Dál jsem si všimnul pár vzorců, ale nemyslím si, že je vůbec relné se nějakým způsobem dopočítat ideálně fungujícího turba pro motor 1,9TDI 250PS, praktickým testováním a měřením to půjde určitě rychleji a přesněji (pokud teda někdo doma ve sklepě nestaví stacionár).
Kurde, teď jsem si to smazal :x
Myslím, že to není na mě, ale reaguju.
Píšeš, že tlak a průtok bez sebe nemůžou existovat. Máš pravdu. Ale zvýšit průtok při zachování tlaku lze. Změnou průřezu.
Jak jsem psal, není účel zvedat tlak před turbínou. Zvyšování tlaku = zmařená energie. To že se tlak zvedá je jen důsledek. Negativní! Kdyby se povedlo zvednout průtok při stejném tlaku, to by bylo! Souhlasíš?
Každopádně u turba asi to vstupní množství moc neovlivníme, tak se dostáváme do části za ním, kolem které tato debata vlastně vznikla. Zvýšit celkový průtok snížením ztrát za turbem. Tam tomu pomoct můžem.
VW GIV ASZ, Frateli RACE 783, GTxxxxV - skládačka, FMIC, 60mm straight-through exhaust, jednohmota 240mm SACHS RACE, TDIfun HI-TECH software 300+PS, 1/4 míle 13,178s
Uživatelský avatar
TDIPOWER
Přispěvovatel
Příspěvky: 878
Registrován: 30 led 2006, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od TDIPOWER »

Stingray píše:ešte raz a znovu tvar tej komory:

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Ale to je trochu něco jiného, než kolem čeho tu vznikla debata. Pamatujete?

http://www.tjmmotorsport.com/store/imag ... ctid=16164

Neříkám, že je to přínos, ale každopádně to vypadá líp a ty odpory budou taky mnohem menší.
VW GIV ASZ, Frateli RACE 783, GTxxxxV - skládačka, FMIC, 60mm straight-through exhaust, jednohmota 240mm SACHS RACE, TDIfun HI-TECH software 300+PS, 1/4 míle 13,178s
jayd
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 26 led 2006, 13:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od jayd »

TDIPOWER píše:TTakže pro zvýšení účinnosti potřebujeme zvětšit průtok turbem. To znamená zvětšit objem výfukvých plynů.
Motor asi těžko přinutíme, aby vyfukoval více splodin, pokud nezvedneme objem válců. Takže objem můžeme zvednout tak, že že ty plyny zahřejeme.
(noteeth)
no ja jsem reagoval a tuhle vetu...protoze jsi v tom odstavci provedl milion zmen, v kterych jsem se asi ztratil (LOL)

takze jen rikam, ze pokud mas nejaky tlak, teplotu, hustotu, Qv a Qm spalin, a sahnes jen na teplotu...tak se ti Qv zvetsi (m3/s),ale Qm (kg/s) zmensi. Qm= rho.S.w, a Qv=1/rho .S.w

pokud budes zase psat nejaky dlouhatansky text, takto kdyztak na konci shrn...co jsi vse zmenil


jeste jsem si vsimnul..cituji

A jak píšeš, že "kdyz zvysis teplotou objem tak se ti snizi ale hmotnostni prutok" Je pravdou, že zvýším pouze objem a ne hmotnost. Takže to asi moc nepomůže. Ale že se sníží hmotnostní průtok, tak to ne! Objemový průtok se zvýší. Hmotnostní průtok bude stejný! Proteče turbínou veškeré množství (ať už objem nebo hmotnost) plynu. Celá hmotnost. Akorát toho bude víc objemově. Ale tím, že se sníží hustota to asi přínos mít nebude. To máš pravdu.

to ze se ti snizi hmotnostni tok, je videt z tech vzorcu..je to prave o ty hustote:-) ono toho protece stejne,ale ne za jednotku casu :-)
VW GOLF 4 1,9 TDI 66KW r.v 98, ALH, VR6 pritlacak, turbo 130 PD - Andre, trysky PP520, chip - Reescha, cca 145 koniku

VW SHARAN 2.0 TDi, 2007
Uživatelský avatar
TDIPOWER
Přispěvovatel
Příspěvky: 878
Registrován: 30 led 2006, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od TDIPOWER »

jayd píše:
TDIPOWER píše:TTakže pro zvýšení účinnosti potřebujeme zvětšit průtok turbem. To znamená zvětšit objem výfukvých plynů.
Motor asi těžko přinutíme, aby vyfukoval více splodin, pokud nezvedneme objem válců. Takže objem můžeme zvednout tak, že že ty plyny zahřejeme.
(noteeth)
no ja jsem reagoval a tuhle vetu...protoze jsi v tom odstavci provedl milion zmen, v kterych jsem se asi ztratil (LOL)

takze jen rikam, ze pokud mas nejaky tlak, teplotu, hustotu, Qv a Qm spalin, a sahnes jen na teplotu...tak se ti Qv zvetsi (m3/s),ale Qm (kg/s) zmensi. Qm= rho.S.w, a Qv=1/rho .S.w

pokud budes zase psat nejaky dlouhatansky text, takto kdyztak na konci shrn...co jsi vse zmenil


jeste jsem si vsimnul..cituji

A jak píšeš, že "kdyz zvysis teplotou objem tak se ti snizi ale hmotnostni prutok" Je pravdou, že zvýším pouze objem a ne hmotnost. Takže to asi moc nepomůže. Ale že se sníží hmotnostní průtok, tak to ne! Objemový průtok se zvýší. Hmotnostní průtok bude stejný! Proteče turbínou veškeré množství (ať už objem nebo hmotnost) plynu. Celá hmotnost. Akorát toho bude víc objemově. Ale tím, že se sníží hustota to asi přínos mít nebude. To máš pravdu.

to ze se ti snizi hmotnostni tok, je videt z tech vzorcu..je to prave o ty hustote:-) ono toho protece stejne,ale ne za jednotku casu :-)
Já ti dávám zapravdu s tím, že to zahřátí tomu nepomůže. Přesvědčil jsi mě a logické to je, protože klesne hustota a přenos energie bude tím nižší.

Ale s tím průtokem-ee
Ty se na to díváš ze špatné stránky. Vezmi si ten vzorec takto:

Qm=m/t - to je jasné: "Qm" je hmotnostní průtok, "m" je hmotnost a "t" je čas

Takže slovy: Hmotnostní průtok udává hmotnost plynu, který projde daným průřezem za jednotku času.

A teď totéž pomocí objemu: m=ró*v a tedy vzorec se mění na

Qm=ró*V/t takže je to objem plynu dané hustoty, který projde daným průřezem za jednotku času.

Tím zahřátím změníš teplotu, tím zvětšíš objem ale zároveň snížíš hustotu, takže hmotnost zůstává stejná a tím pádem i Qm.

Prostě ať s teplotou děláš co chceš, tak hmotnost vyfouknutého plynu bude furt stejná. A tím i hmotnostní průtok. Zákon zachování energie.

Dej mi za pravdu a bude to 1:1 (noteeth)

Jestli chceš, dám tu nějaký vzorový příklad s konkrétníma hodnotama.
VW GIV ASZ, Frateli RACE 783, GTxxxxV - skládačka, FMIC, 60mm straight-through exhaust, jednohmota 240mm SACHS RACE, TDIfun HI-TECH software 300+PS, 1/4 míle 13,178s
Uživatelský avatar
TDIPOWER
Přispěvovatel
Příspěvky: 878
Registrován: 30 led 2006, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od TDIPOWER »

Jo a čas se nemění, protože motor vyfukuje v pořád stejných intervalech. Lepší je to pochopit takhle, protože do toho jinak zaplantáme ještě ryhlost proudění......a to mě asi vyhodí z práce, protože už nebudu dělat nic jiného, než psát příspěvky :D

Každopádně už je to i celkem zbytečné, protože tím, že jsi mě přesvědčil o tom efektu je jasné, že potrubím před turbem se nemá cenu zabývat. Teda kromě správného tvaru.
VW GIV ASZ, Frateli RACE 783, GTxxxxV - skládačka, FMIC, 60mm straight-through exhaust, jednohmota 240mm SACHS RACE, TDIfun HI-TECH software 300+PS, 1/4 míle 13,178s
lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2052
Registrován: 23 led 2006, 19:23
Odpovědi: 0

Příspěvek od lt.kubosh »

Stingray> Provedeni je pekne, ale k cemu jsou tam ty dva otvory se zavitama? Cidla teploty nebo je to na lambdu pred a za katem?
Dodge Challenger 6.4 V8
(Proč 6.4? Protože nedělaj 6.5!) :D
jayd
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Registrován: 26 led 2006, 13:05
Odpovědi: 0

Příspěvek od jayd »

(offtopic) to TDIPOWER jsem prenesl nadi diskuzi sem
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.p ... highlight=
aby jsme to tu zbytecne nezanaseli vyplody nasich chorych mozku :D
VW GOLF 4 1,9 TDI 66KW r.v 98, ALH, VR6 pritlacak, turbo 130 PD - Andre, trysky PP520, chip - Reescha, cca 145 koniku

VW SHARAN 2.0 TDi, 2007
Uživatelský avatar
TDIPOWER
Přispěvovatel
Příspěvky: 878
Registrován: 30 led 2006, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od TDIPOWER »

jayd píše:(offtopic) to TDIPOWER jsem prenesl nadi diskuzi sem
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.p ... highlight=
aby jsme to tu zbytecne nezanaseli vyplody nasich chorych mozku :D
(noteeth) O.K. ;)
VW GIV ASZ, Frateli RACE 783, GTxxxxV - skládačka, FMIC, 60mm straight-through exhaust, jednohmota 240mm SACHS RACE, TDIfun HI-TECH software 300+PS, 1/4 míle 13,178s
Uživatelský avatar
TDIPOWER
Přispěvovatel
Příspěvky: 878
Registrován: 30 led 2006, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od TDIPOWER »

Tak jsem si to doma čistě orientačně propočítal, a dvoulitrový motor by měl při 2000ot/s za sekundu produkovat nějakých 35litrů splodin. Kolik může mít taková expanzní komora? Navíc od ní je třeba odečíst objem trubky, která by tam za normálních okolností byla....... Takže do naplnění rozhodně méně než 0,1 sekundy. Navíc v průběhu této desetiny dochází k postupnému plnění, kdy v polovině tohoto času je již schopnost absorbce tlakového rázu poloviční na na konci této doby nulová. Teď je třeba toto převézt do kompresorové části turba - tzn.další ztráta. A potom ty ztráty v tom zůžení.....

Ale dotaz - možná blbý - co by se stalo, kdybychom někde za turbem zabezpečili to, že tam bude docházet k hoření. Jen čistě teoreticky, nechci teď řešit jak to udělat prakticky.
Víme že při hoření dochází ke spalování kyslíku (u nás zbytkový kyslík) a tím ke vzniku podtlaku. Pomohlo by to? Vznikal by tam podtlak, který by vlastně "odsával" výfukové plyny z turba???
VW GIV ASZ, Frateli RACE 783, GTxxxxV - skládačka, FMIC, 60mm straight-through exhaust, jednohmota 240mm SACHS RACE, TDIfun HI-TECH software 300+PS, 1/4 míle 13,178s
Uživatelský avatar
Stingray
Přispěvovatel
Příspěvky: 492
Registrován: 21 dub 2006, 13:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Stingray »

Obrázek

A testovanie môže začať.....
...to be or not to be... - faster
Uživatelský avatar
TDIPOWER
Přispěvovatel
Příspěvky: 878
Registrován: 30 led 2006, 14:24
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od TDIPOWER »

Stingray píše:Obrázek

A testovanie môže začať.....
Ty vole..... :o Vypadá to hustě (hm)
VW GIV ASZ, Frateli RACE 783, GTxxxxV - skládačka, FMIC, 60mm straight-through exhaust, jednohmota 240mm SACHS RACE, TDIfun HI-TECH software 300+PS, 1/4 míle 13,178s
Uživatelský avatar
Stingray
Přispěvovatel
Příspěvky: 492
Registrován: 21 dub 2006, 13:35
Odpovědi: 0
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Stingray »

TDIPOWER píše:Tak jsem si to doma čistě orientačně propočítal, a dvoulitrový motor by měl při 2000ot/s za sekundu produkovat nějakých 35litrů splodin. Kolik může mít taková expanzní komora? Navíc od ní je třeba odečíst objem trubky, která by tam za normálních okolností byla....... Takže do naplnění rozhodně méně než 0,1 sekundy. Navíc v průběhu této desetiny dochází k postupnému plnění, kdy v polovině tohoto času je již schopnost absorbce tlakového rázu poloviční na na konci této doby nulová. Teď je třeba toto převézt do kompresorové části turba - tzn.další ztráta. A potom ty ztráty v tom zůžení.....

Ale dotaz - možná blbý - co by se stalo, kdybychom někde za turbem zabezpečili to, že tam bude docházet k hoření. Jen čistě teoreticky, nechci teď řešit jak to udělat prakticky.
Víme že při hoření dochází ke spalování kyslíku (u nás zbytkový kyslík) a tím ke vzniku podtlaku. Pomohlo by to? Vznikal by tam podtlak, který by vlastně "odsával" výfukové plyny z turba???
Akceleračná komora pracuje na princípe laminarizácie toku spalín a ich prudkom rozpínaní na krátkej ploche....po lopate povedané tok spalín z turba má silne vírivý charakter s prakticky nulovým stredom a hustým okrajom výstup z turba táto komora umožnuje postupné ustálenie prietoku tak aby sa do výfuku už dostaval maximálne ustalený....

Kto si to nevie predstaviť nech si napustí umyvadlo plné vody a potom nech otvorí zátku.......ide o podobný jav vír vody kde stred ustupuje do bokov......a ja kedže chcem využit celý priemer trubky na odvod výfukových plynov musím najprv tento vysoko neefektívny tok nechat expandovať do veľkého priemeru a následne tvarovaním komory dostat do výfuku.......
Naposledy upravil(a) Stingray dne 15 lis 2006, 08:00, celkem upraveno 1 x.
...to be or not to be... - faster
lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2052
Registrován: 23 led 2006, 19:23
Odpovědi: 0

Příspěvek od lt.kubosh »

TDIPOWER píše:Ale dotaz - možná blbý - co by se stalo, kdybychom někde za turbem zabezpečili to, že tam bude docházet k hoření. Jen čistě teoreticky, nechci teď řešit jak to udělat prakticky.
Víme že při hoření dochází ke spalování kyslíku (u nás zbytkový kyslík) a tím ke vzniku podtlaku. Pomohlo by to? Vznikal by tam podtlak, který by vlastně "odsával" výfukové plyny z turba???
No ja si nejsem jist, ze ve spalinach je dostatecne mnozstvi kysliku potrebneho k horeni. Prinejmensim, aby byl pozorovatelny jev vzniku podtlaku.
Moderni hasici systemy pracuji s tim, ze "rozredi" vzduch v mistnostit tak, aby tam bylo maximalne 7% kysliku ve vzduchu. Clovek pri takovem mnozstvi dycha - prezije, ale ohen nehori.
K tomuto se primlouva i EGR - recyklace vyfukovych plynu, ktere maji omezit horeni.
Za dalsi nevim cim bys plaminek chtel udrzovat, protoze pri vstriku benzinu nebo cehokoliv podobneho bys tam vytvarel zatracene vysoke mnozstvi spalin. Navic zvedas teplotu - rozpinas plyny. Ale tohle je pouze teorie.
Dodge Challenger 6.4 V8
(Proč 6.4? Protože nedělaj 6.5!) :D
Odpovědět

Zpět na „Zvyšování výkonu VW group (DIESEL)“