Opět olej do TDI - motor a převodovka
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Opět olej do TDI - motor a převodovka
Mám motor TDI 66 kW, rok 1998, najeto cca 200.000 km. Dosud používám mot. olej viskozity 5W-40, který není nutno mezi výměnami dolévat. Řazení jde vcelku lehce, bez pazvuků a převodovka nehučí. Jezdím víceméně kratší trasy s častějším startováním studeného motoru. V této souvislosti mám pár dotazů:
Motor:
--Jak to je s olejem? Samozřejmě specifikace 505.00, ale co specifikace API a ACEA? Stačí API CF a ACEA B3, když TDI má přímé vstřikovánjí, nebo je nutné také splnění ACEA B4?
--Není spec. ACEA B4 určena a nutná až pro modernější motory s přím. vstřikováním PD a CR?
--Je do TDI nutno použít pouze viskozitu 5W-40 nebo může být i 10W-40? Po zadání dotazu do mazacích plánů výrobců olejů pro tento motor totiž není odpověď zcela stejná. Někde "vyskočí" jen 5W, někde 5W i 10W a někde dokonce jen 10W.
--Jaké oleje tedy používáte?
--Má nějaké opodstatnění přejít na olej 10W při větším množství najetých km? Jak se to projeví? Která viskozita je lepší s ohledem na mazání turba a tlakování zdvihátek?
Převodovka:
--Je třeba olej v převod. vyměnit nebo se opravdu pouze kontroluje a případně doplňuje? Nevěřím totiž na celoživotní náplň, i když v převodovce se zřejmě olej rozhodně tak neznehodnocuje jako v motoru.
Motor:
--Jak to je s olejem? Samozřejmě specifikace 505.00, ale co specifikace API a ACEA? Stačí API CF a ACEA B3, když TDI má přímé vstřikovánjí, nebo je nutné také splnění ACEA B4?
--Není spec. ACEA B4 určena a nutná až pro modernější motory s přím. vstřikováním PD a CR?
--Je do TDI nutno použít pouze viskozitu 5W-40 nebo může být i 10W-40? Po zadání dotazu do mazacích plánů výrobců olejů pro tento motor totiž není odpověď zcela stejná. Někde "vyskočí" jen 5W, někde 5W i 10W a někde dokonce jen 10W.
--Jaké oleje tedy používáte?
--Má nějaké opodstatnění přejít na olej 10W při větším množství najetých km? Jak se to projeví? Která viskozita je lepší s ohledem na mazání turba a tlakování zdvihátek?
Převodovka:
--Je třeba olej v převod. vyměnit nebo se opravdu pouze kontroluje a případně doplňuje? Nevěřím totiž na celoživotní náplň, i když v převodovce se zřejmě olej rozhodně tak neznehodnocuje jako v motoru.
VW Golf 3 Variant 1,9 TDI 66 kW (typ ALE) 1998
U olejů do naftových motorů VW jiné normy než VW 505 nejsou důležité. Můžeš na ně vesele zapomenout.
Normu VW 505.00 plní prakticky každý "lepší" olej bez ohledu na základovou složku. Dokonce i MOGUL GX, minerální olej SAE 15W/40, ji splňuje také.
Pokud jezdíš často na krátké vzdálenosti, je vhodné použít olej o nižší vazkosti zastudena, tedy Tebou používaný 5W/40 je ideální. Nicméně myslím, že i 10W/40 by měl plně stačit našim zeměpisným podmínkám a Tvému způsobu jízdy. Jen bych, vzhledem k způsobu jízdy, uvažoval o zkrácení servisního intervalu z 15.000 km na 10 - 12.000 km, ale ani to není nezbytně nutné. A skutečnost, že někteří výrobci olejů uvádějí v mazacích plánech pouze užití olejů SAE 5W/40, je snaha o provětrání peněženky uživatelů vozidel. Prakticky vzato - splňuje-li olej normu VW 505.00, smíš jej bez obav použít do motoru (pokud to není PD). Takže klidně i minerální s SAE 15W/40 (ovšem vzhledem k Tvému způsobu jízdy bych to nedoporučoval).
Výrobce u převodovek neurčuje výměnný interval pro olej, jedná se o celoživotní náplň. Nicméně výměnou určitě nic nezkazíš. Pro olej do převodovky se vztahuje norma API GL4 a viskozitní třída opět dle Tvého způsobu užívání. Osobně bych v Tvém případě volil SAE 75W/90 nebo lépe SAE 75W/80 či 85 (objem necelé 2 litry).
Normu VW 505.00 plní prakticky každý "lepší" olej bez ohledu na základovou složku. Dokonce i MOGUL GX, minerální olej SAE 15W/40, ji splňuje také.
Pokud jezdíš často na krátké vzdálenosti, je vhodné použít olej o nižší vazkosti zastudena, tedy Tebou používaný 5W/40 je ideální. Nicméně myslím, že i 10W/40 by měl plně stačit našim zeměpisným podmínkám a Tvému způsobu jízdy. Jen bych, vzhledem k způsobu jízdy, uvažoval o zkrácení servisního intervalu z 15.000 km na 10 - 12.000 km, ale ani to není nezbytně nutné. A skutečnost, že někteří výrobci olejů uvádějí v mazacích plánech pouze užití olejů SAE 5W/40, je snaha o provětrání peněženky uživatelů vozidel. Prakticky vzato - splňuje-li olej normu VW 505.00, smíš jej bez obav použít do motoru (pokud to není PD). Takže klidně i minerální s SAE 15W/40 (ovšem vzhledem k Tvému způsobu jízdy bych to nedoporučoval).
Výrobce u převodovek neurčuje výměnný interval pro olej, jedná se o celoživotní náplň. Nicméně výměnou určitě nic nezkazíš. Pro olej do převodovky se vztahuje norma API GL4 a viskozitní třída opět dle Tvého způsobu užívání. Osobně bych v Tvém případě volil SAE 75W/90 nebo lépe SAE 75W/80 či 85 (objem necelé 2 litry).
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Marek77: Zdá se mi, že víš o čem mluvíš. Je mi jasné, že tohle téma se na různých fórech přetřásalo a přetřásá často a stále dokola. Zřejmě proto, že každý chce svému motoru co nejvíc prospět.
Ale přesto bych dotaz ještě rozvedl. tzv. oslím můstkem to vztáhnu třeba na pivo - dám si několik dvanáctek různých značek, ovšem každá má trochu jinou barvu a chuť, přestože mají všechny stejnou "specifikaci". Když se teď vrátím k olejům a konkrétně visk. 10W-40 - kterého výrobce, resp. značku, bys volil s ohledem na skutečnou kvalitu (co nejvyšší viskozitní index, co jenižší bod tuhnutí, naopak nejvyšší bod vzplanutí atd.): Mobil, Esso, Repsol, Agip, Valvoline, Mogul, Elf, Total, Fuchs, Liqui-Moly?
Dále bych se tě zeptal - pokud přejdu na olej viskozity 10W, mělo by to přinést při mém nájezdu 200.000 km nějaká pozitiva oproti oleji 5W nebo to prakticky nepoznám? Vycházím z toho, že 10W má přece jen stále vyšší viskozitu než 5W, a to i po zahřátí. Je lepší použít olej s označením diesel nebo je to naprosto jedno?
Ale přesto bych dotaz ještě rozvedl. tzv. oslím můstkem to vztáhnu třeba na pivo - dám si několik dvanáctek různých značek, ovšem každá má trochu jinou barvu a chuť, přestože mají všechny stejnou "specifikaci". Když se teď vrátím k olejům a konkrétně visk. 10W-40 - kterého výrobce, resp. značku, bys volil s ohledem na skutečnou kvalitu (co nejvyšší viskozitní index, co jenižší bod tuhnutí, naopak nejvyšší bod vzplanutí atd.): Mobil, Esso, Repsol, Agip, Valvoline, Mogul, Elf, Total, Fuchs, Liqui-Moly?
Dále bych se tě zeptal - pokud přejdu na olej viskozity 10W, mělo by to přinést při mém nájezdu 200.000 km nějaká pozitiva oproti oleji 5W nebo to prakticky nepoznám? Vycházím z toho, že 10W má přece jen stále vyšší viskozitu než 5W, a to i po zahřátí. Je lepší použít olej s označením diesel nebo je to naprosto jedno?
VW Golf 3 Variant 1,9 TDI 66 kW (typ ALE) 1998
Přechodem na olej 10W/40 se může stát, že mazací systém bude mít malinko vyšší tlak, což vzhledem k najetým kilometrům je jedině dobře, lépe to vytěsní vůle na hřídelích. Naopak při extrémních mrazech může malinko hůře téci než "pětka".
Mám rád Castrol a Liqui Moly, ale v poslední době jsem si oblíbil Valvoline MaxLife. Je to olej vyvinutý speciálně pro motory s vyšším proběhem kilometrů, tedy právě pro Tebe. Nápis "DIESEL" na oleji je ve většině případů jen oblbování zákazníka, pokud se nejedná o speciální olej (třeba VW 505.01).
Mimochodem - motor TDi s najetými 200.000 km je motor v nejlepší kondici a za sebou nemá ani polovinu života !!!
P.S. A pivo si dej jaké chceš, namazaný budeš po každém pivu stejně kvalitně - takže je to oslím můstkem stejné jako s oleji do motorů !!!

Mám rád Castrol a Liqui Moly, ale v poslední době jsem si oblíbil Valvoline MaxLife. Je to olej vyvinutý speciálně pro motory s vyšším proběhem kilometrů, tedy právě pro Tebe. Nápis "DIESEL" na oleji je ve většině případů jen oblbování zákazníka, pokud se nejedná o speciální olej (třeba VW 505.01).
Mimochodem - motor TDi s najetými 200.000 km je motor v nejlepší kondici a za sebou nemá ani polovinu života !!!
P.S. A pivo si dej jaké chceš, namazaný budeš po každém pivu stejně kvalitně - takže je to oslím můstkem stejné jako s oleji do motorů !!!



Naposledy upravil(a) Marek77 dne 14 úno 2007, 20:52, celkem upraveno 2 x.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
S tou poznámkou o pivu si mě fakt pobavil - dobrá!!
Takže směrodatná je norma VW 505.00, tzn. oleje splňující tuto normu by v rámci výměnného intervalu měly v motoru udělat prakticky stejnou službu bez ohledu na viskozitu a značku výrobce. Pouze 5W by za velmi chladného počasí měl dříve promazat motor než 10W. Jinými slovy, použil bys takový olej, který by ti byl z nějakého důvodu sympatický i příznivou cenou, když stejně za 10 - 15 tisíc km půjde ven (samozřejmě v rámci zavedených značek, neberu v potaz no-name) - rozumím tomu správně?
A pokud v motoru v období "nejlepší kondice"
nijak moc neubývá ole a jezdím často a krátce, zůstal bys u 5W-40? On je totiž malinko hlučnější a uvažoval jsem nad tím, že ta 10W-40 by tomu mohla trochu pomoci.
Takže směrodatná je norma VW 505.00, tzn. oleje splňující tuto normu by v rámci výměnného intervalu měly v motoru udělat prakticky stejnou službu bez ohledu na viskozitu a značku výrobce. Pouze 5W by za velmi chladného počasí měl dříve promazat motor než 10W. Jinými slovy, použil bys takový olej, který by ti byl z nějakého důvodu sympatický i příznivou cenou, když stejně za 10 - 15 tisíc km půjde ven (samozřejmě v rámci zavedených značek, neberu v potaz no-name) - rozumím tomu správně?
A pokud v motoru v období "nejlepší kondice"

VW Golf 3 Variant 1,9 TDI 66 kW (typ ALE) 1998
Jako specialista na motory VW/Škoda jsem se účastnil mnoha značkových školení. Při školení na motorové oleje pro motory VW nám bylo řečeno, že volba normy SAE, tedy viskozity oleje, je ponechána plně na vůli majitele vozidla. Mělo by se vždy jednat s rozvahou a použít olej o takové viskozitní třídě, jaký bude pro motor nejvhodnější (především s ohledem na způsob užívání).
Dokonce uvedu příklad, kterým Tě možná dost udivím: Mám v motoru Castrol Magnatec dle VW 505.00 SAE 5W/40. Potřebuju dolít litr oleje. Doliju MOGUL GX dle VW 505.00 (ale je to minerál SAE 15W/40). A je to SPRÁVNĚ - smísením těchto dvou olejů v motoru VW se nestane vůbec nic negativního, pouze se nepatrně změní výsledná viskozita z původních 5W/40 někam na 8W/40 (přeháním). Takže názor některých "odborníků", že nesmím mísit minerální olej se syntetickým, je jednoznačně LICHÝ - je to úplně jedno.
Pokud používáš olej SAE 5W/40 a nemáš problém jak se spotřebou oleje tak s tlakem (blikající kontrolka mazání zatepla ve volnoběhu), klidně na něj jezdi dál. Ale pokud přejdeš na olej dle SAE 10W/40, nic se nestane, takový olej (při běžných provozních podmínkách) namaže Tvůj motor srovnatelně spolehlivě, navíc bude vyvíjet malinko vyšší tlak v systému.
Na Tvém místě bych zůstal u oleje dle SAE 5W/40, avšak zkusil bych se zaměřit na oleje speciálně vyvinuté pro motory s vyšším proběhem kilometrů (třeba právě onen zmiňovaný MaxLife od Valvoline nebo podobný) - tyto oleje mají speciální složení aditiv vhodné pro motory s ujetými více než 100.000 km.
Dokonce uvedu příklad, kterým Tě možná dost udivím: Mám v motoru Castrol Magnatec dle VW 505.00 SAE 5W/40. Potřebuju dolít litr oleje. Doliju MOGUL GX dle VW 505.00 (ale je to minerál SAE 15W/40). A je to SPRÁVNĚ - smísením těchto dvou olejů v motoru VW se nestane vůbec nic negativního, pouze se nepatrně změní výsledná viskozita z původních 5W/40 někam na 8W/40 (přeháním). Takže názor některých "odborníků", že nesmím mísit minerální olej se syntetickým, je jednoznačně LICHÝ - je to úplně jedno.
Pokud používáš olej SAE 5W/40 a nemáš problém jak se spotřebou oleje tak s tlakem (blikající kontrolka mazání zatepla ve volnoběhu), klidně na něj jezdi dál. Ale pokud přejdeš na olej dle SAE 10W/40, nic se nestane, takový olej (při běžných provozních podmínkách) namaže Tvůj motor srovnatelně spolehlivě, navíc bude vyvíjet malinko vyšší tlak v systému.
Na Tvém místě bych zůstal u oleje dle SAE 5W/40, avšak zkusil bych se zaměřit na oleje speciálně vyvinuté pro motory s vyšším proběhem kilometrů (třeba právě onen zmiňovaný MaxLife od Valvoline nebo podobný) - tyto oleje mají speciální složení aditiv vhodné pro motory s ujetými více než 100.000 km.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 14 úno 2007, 16:21, celkem upraveno 1 x.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Tvoje odpovědi mi pomohly. Mezi výměnami dolévám max 2 dcl oleje a kontrolka mazání nebliká v žádném režimu. Vzhledem k mému způsobu ježdění tedy zůstanu u SAE 5W-40. Díval jsem se na ten olej, o kterém hovoříš - Valvoline MaxLife Synthetic 5W-40 a chtěl jsem se tě na závěr zeptat jak to vidíš. Je to opravdu dobrý olej, který má skutečně deklarované vlastnosti nebo jde také o podobné "oblbování" jako v případě olejů Diesel? Jinak díky a měj se.
VW Golf 3 Variant 1,9 TDI 66 kW (typ ALE) 1998
Skutečně se mi zdá, že problematice rozumíš, a pokud ti to nevadí, využil bych tvé znalosti VW/škoda motorů i při dotazech z jiného soudku, než oleje.
Jak jsem psal, mám najeto těch 200 tisíc a už se mi velice přiblížila lhůta výměny oleje (naj. cca 10.000 km na náplň). Co se týká rozvodů, měly by se měnit přibližně za dalších 10.000 km.
Můj motor je bohužel hlučnější než jiná TDI (např. v oktávce). Je sice pravdou, že je to golf 3 (motor ALE), takže starší řada motorů A3, ale přesto. Jinak motor "nežere" olej, kontrolka mazání, jak jsem už zmínil, nebliká v žádném režimu a starty za tepla i v mrazech OK.
Je mi zcela jasné, že takto na dálku se úplně objektivně radit nedá, ale i tak by mě zajímal tvůj názor. Může být zvýšená hlučnost, taková jakoby tvrdost a různé šustění a mírné cvakání, způsobena vyjetým olejem a staršími rozvody? Případně co tě v této souvislosti napadá? Když totiž otevřu kapotu, tak se to rozléhá a nemůžu přesně říct, odkud konkrétní zvuky vycházejí.
A poslední dotaz. Co správně chce "tédéíčko" ve smyslu vytáčení a podtáčení, jaká teplota se ještě považuje za studený motor? Osobně jezdím tak, že ráno nastartuji, a když je sníh a námraza jdu pak očistit auto. Po nasednutí je již vzduch z vytápění teplejší. To může být tak 5 až 10 minut. Potom jedu s tím, že řadím cca ve 2.500 otáčkách a to až do doby, než se ručka teploměru zvedne na 70 st. C. Poté už motor vytáčím víceméně podle potřeby, většinou řadím ve 3 až 3.500 otáčkách, ale někdy to vytočím až přes 4.000. Před vypnutím motoru nechávám motor chvilku vydechnout volnoběhem. A taky si myslím, že není tak úplně pravda, že TDI se jen volnoběhem nezahřeje. Mně se motor normálně vyšplhá a drží na 90 st C, i když ho nechám klapat na volnoběh. Není to sice tak rychle jako u benzínu a nesmím moc pustit ventilátor vytápění, ale zahřeje se.
Jaký na tohle všechno máš názor (stále v tom totiž nemám úplně jasno). Díky ti moc.
Jak jsem psal, mám najeto těch 200 tisíc a už se mi velice přiblížila lhůta výměny oleje (naj. cca 10.000 km na náplň). Co se týká rozvodů, měly by se měnit přibližně za dalších 10.000 km.
Můj motor je bohužel hlučnější než jiná TDI (např. v oktávce). Je sice pravdou, že je to golf 3 (motor ALE), takže starší řada motorů A3, ale přesto. Jinak motor "nežere" olej, kontrolka mazání, jak jsem už zmínil, nebliká v žádném režimu a starty za tepla i v mrazech OK.
Je mi zcela jasné, že takto na dálku se úplně objektivně radit nedá, ale i tak by mě zajímal tvůj názor. Může být zvýšená hlučnost, taková jakoby tvrdost a různé šustění a mírné cvakání, způsobena vyjetým olejem a staršími rozvody? Případně co tě v této souvislosti napadá? Když totiž otevřu kapotu, tak se to rozléhá a nemůžu přesně říct, odkud konkrétní zvuky vycházejí.
A poslední dotaz. Co správně chce "tédéíčko" ve smyslu vytáčení a podtáčení, jaká teplota se ještě považuje za studený motor? Osobně jezdím tak, že ráno nastartuji, a když je sníh a námraza jdu pak očistit auto. Po nasednutí je již vzduch z vytápění teplejší. To může být tak 5 až 10 minut. Potom jedu s tím, že řadím cca ve 2.500 otáčkách a to až do doby, než se ručka teploměru zvedne na 70 st. C. Poté už motor vytáčím víceméně podle potřeby, většinou řadím ve 3 až 3.500 otáčkách, ale někdy to vytočím až přes 4.000. Před vypnutím motoru nechávám motor chvilku vydechnout volnoběhem. A taky si myslím, že není tak úplně pravda, že TDI se jen volnoběhem nezahřeje. Mně se motor normálně vyšplhá a drží na 90 st C, i když ho nechám klapat na volnoběh. Není to sice tak rychle jako u benzínu a nesmím moc pustit ventilátor vytápění, ale zahřeje se.
Jaký na tohle všechno máš názor (stále v tom totiž nemám úplně jasno). Díky ti moc.
VW Golf 3 Variant 1,9 TDI 66 kW (typ ALE) 1998
Ty tvrdé zvuky pod kapotou nejspíš rozvody nedělají - řemen běží velmi tiše.
Mohou to dělat zdvihátka - buď jsou vadná nebo spíš v důsledku horšího již zřídlého oleje málo tlakují a klepou. Ovšem rozhodně ne zastudena, to je olej hustý a tlak vyšší.
Spíš bych sázel na vstřiky - zkusil bych je vymontovat a na tlakové stolici přezkoušet otvírací tlak, rozprašování a úkap. Mám motor AFN, tedy též řadu A3, ale běží úplně klidně a hlučný rozhodně není o nic víc než Octavia. A má najeto 170.000 km. Navíc motory řady A3 mám radši - především proto, že mají vodní čerpadlo mimo rozvody.
TDi motor se sám skutečně není schopen ohřát na provozní teplotu, pokud běží ve volnoběhu. Topení u motoru ALE je předehříváno trojicí žhavicích svíček, které v okruhu přihřívají chladicí kapalinu, čímž malý okruh chlazení je mnohem rychleji teplý a auto je schopné po pár minutách slušně topit. Ale zkus ty tři žhaviče odpojit a uvidíš sám, že nejen že auto topit nebude, ale motor se neohřeje ani po hodině chodu.
Skutečnost, že motor po studeném startu necháváš i 10 minut klapat volnoběhem než očistíš skla, není to pravé ořechové. Diesel se potřebuje pohybovat v rozsahu středních otáček, aby měl lepší vyplachování a nedostávala se nevznícená nafta do oleje a taky kvůli mazání a těsnění turba.
Pokud tohle děláš pravidelně, může se klidně stát, že se Ti nafta dostává do oleje. Sice vesele jásáš, že motor nežere olej, protože na měrce neubývá, ovšem skutečnost může být taková, že v olejové náplni máš třeba půl litru nafty !!! Na to pozor - nedělej to. Jakmile natočíš mašinu a uslyšíš, že zdvihátka přestanou klepat (jsou natlakovaná za několik sekund), ihned jeď.
Režim jízdy je asi následující: Motory TDi mají nejradši otáčky kolem maxima toč. momentu a výše. Není dobré motor nutit tahat třeba z 1500 rpm - zaprvé výkon nedá, protože turbo neví o tom, že má pracovat, zadruhé proto, že trpí spojka (především u vozů s DHS).
Motor je schopen dát plný výkon až v okamžiku, kdy nejen voda, ale i olej má provozní teplotu, tedy aspoň 80°C a vyšší. Že teploměr na přístrojové desce ukazuje to, co ukazuje, nic neznamená. Voda má 90°C, ale olej třeba jen 40°C.
Pro dobrou životnost motoru nejsou až tolik důležité provozní otáčky, ale zatížení při oněch otáčkách. Pojedu-li po městě po rovině s lehkou nohou na pedálu, můžu klidně jet 50 km/h čtyřkou a nic se neděje. Ovšem chci-li za městem zrychlit, musím podřadit, protože jinak mašina dost trpí přetížením v nízkých otáčkách.
Při využívání plného zatížení (plný plyn) musejí být otáčky nad maximem toč. momentu, tedy aspoň 2000 rpm. A samozřejmostí je dokonale ohřátý motor.
Mohou to dělat zdvihátka - buď jsou vadná nebo spíš v důsledku horšího již zřídlého oleje málo tlakují a klepou. Ovšem rozhodně ne zastudena, to je olej hustý a tlak vyšší.
Spíš bych sázel na vstřiky - zkusil bych je vymontovat a na tlakové stolici přezkoušet otvírací tlak, rozprašování a úkap. Mám motor AFN, tedy též řadu A3, ale běží úplně klidně a hlučný rozhodně není o nic víc než Octavia. A má najeto 170.000 km. Navíc motory řady A3 mám radši - především proto, že mají vodní čerpadlo mimo rozvody.
TDi motor se sám skutečně není schopen ohřát na provozní teplotu, pokud běží ve volnoběhu. Topení u motoru ALE je předehříváno trojicí žhavicích svíček, které v okruhu přihřívají chladicí kapalinu, čímž malý okruh chlazení je mnohem rychleji teplý a auto je schopné po pár minutách slušně topit. Ale zkus ty tři žhaviče odpojit a uvidíš sám, že nejen že auto topit nebude, ale motor se neohřeje ani po hodině chodu.
Skutečnost, že motor po studeném startu necháváš i 10 minut klapat volnoběhem než očistíš skla, není to pravé ořechové. Diesel se potřebuje pohybovat v rozsahu středních otáček, aby měl lepší vyplachování a nedostávala se nevznícená nafta do oleje a taky kvůli mazání a těsnění turba.
Pokud tohle děláš pravidelně, může se klidně stát, že se Ti nafta dostává do oleje. Sice vesele jásáš, že motor nežere olej, protože na měrce neubývá, ovšem skutečnost může být taková, že v olejové náplni máš třeba půl litru nafty !!! Na to pozor - nedělej to. Jakmile natočíš mašinu a uslyšíš, že zdvihátka přestanou klepat (jsou natlakovaná za několik sekund), ihned jeď.
Režim jízdy je asi následující: Motory TDi mají nejradši otáčky kolem maxima toč. momentu a výše. Není dobré motor nutit tahat třeba z 1500 rpm - zaprvé výkon nedá, protože turbo neví o tom, že má pracovat, zadruhé proto, že trpí spojka (především u vozů s DHS).
Motor je schopen dát plný výkon až v okamžiku, kdy nejen voda, ale i olej má provozní teplotu, tedy aspoň 80°C a vyšší. Že teploměr na přístrojové desce ukazuje to, co ukazuje, nic neznamená. Voda má 90°C, ale olej třeba jen 40°C.
Pro dobrou životnost motoru nejsou až tolik důležité provozní otáčky, ale zatížení při oněch otáčkách. Pojedu-li po městě po rovině s lehkou nohou na pedálu, můžu klidně jet 50 km/h čtyřkou a nic se neděje. Ovšem chci-li za městem zrychlit, musím podřadit, protože jinak mašina dost trpí přetížením v nízkých otáčkách.
Při využívání plného zatížení (plný plyn) musejí být otáčky nad maximem toč. momentu, tedy aspoň 2000 rpm. A samozřejmostí je dokonale ohřátý motor.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 15 úno 2007, 19:14, celkem upraveno 9 x.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Tvá doporučení si beru k srdci! A při jakých otáčkách řadíš, aby to bylo optimální? Mám na mysli, dokud je motor studený. Jinak, můj motor má po nastartování a do doby, než se zahřeje nebo s ním jedu delší trasu (a je tím tedy dobře vyhřátý) takový zvláštní zápach výfukovýcg plynů. Podobný jako u nákladních aut nebo u dieselů bez katu (ale nadměrně nekouří, spíš vůbec není dým vidět). Určitě si dovedeš představit co myslím, není to takový ten správný zápach po síře, spíše jako nafta nebo co. Může to mít souvislost s tím chodem na volnoběh a krátkými jízdami po městě? Je to v tomto jízdním režimu normální? A co se týká těch vstřiků - jak moc nákladná a náročná je to zkouška, příp. oprava či výměna?
VW Golf 3 Variant 1,9 TDI 66 kW (typ ALE) 1998
Při studeném motoru řadím někde kolem 2500 rpm, na nižší kvalty i dřív. Při běžné jízdě by mělo platit, že řadíš "do krouťáku" - tedy tak, aby po přeřazení na vyšší rychlostní stupeň otáčky klesly na hodnotu, kde má motor maximální toč. moment (1800 - 2000 rpm).
Tlaková zkouška vstřiků je různě drahá, ale zpravidla to dělají servisy někde kolem 200 - 300 Kč za sadu. Prakticky nic na tom není, jedná se o natlakování nafty do vstřiku pod vysokým tlakem pomocí ruční pumpy s přesným manometrem. Každý vstřik má stanovený otvírací tlak, tedy tlak nafty potřebný k překonání síly vratné pružiny jehly - ta otevře a dávkuje naftu. Hodnota pro naše motory je 180 - 200 Bar. Musí být u všech vstřiků stejná, v toleranci 5 Bar. U některých vstřikovačů lze tuto hodnotu seřizovat vkládáním různě silných ocelových podložek pod vratnou pružinu vstřikovací jehly.
Další důležitou věcí je úkap. Z praktického hlediska velmi důležitá věc, která umí často i zničit motor. Vstřik při překonání otvíracího tlaku musí vrzat - vydávat znatelně vrzavý zvuk a nafta za žádných okolností nesmí stříkat paprskem ani z jednoho otvoru, musí tvořit mlhu.
Při přidržení ruční pumpy těsně před otevřením vstřiku (tedy na otvíracím tlaku) nesmí vstřik za žádných okolností ukápnout, musí držet - při mírném zvýšení tlaku pumpy nad hranici otevření musí vstřik vrznout a vstříknout naftovou mlhu. Pak je vše v pořádku.
Zkoušel jsem vstřiky u sebe na autě teď o víkendu. Po 170.000 km jsou jako nové, otvírají při 185 Barech a nekápnou, i když s nimi dělám psí kusy.
Při špatném rozstřiku nafty může motor především za studena špatně spalovat a nespálená nafta se dostává do oleje a do výfukového potrubí, kde později shoří (motor kouří až za tepla). Navíc ostrý paprsek nafty, který naráží do pístu, může způsobit propálení dna pístu a jeho destrukci.
Tlaková zkouška vstřiků je různě drahá, ale zpravidla to dělají servisy někde kolem 200 - 300 Kč za sadu. Prakticky nic na tom není, jedná se o natlakování nafty do vstřiku pod vysokým tlakem pomocí ruční pumpy s přesným manometrem. Každý vstřik má stanovený otvírací tlak, tedy tlak nafty potřebný k překonání síly vratné pružiny jehly - ta otevře a dávkuje naftu. Hodnota pro naše motory je 180 - 200 Bar. Musí být u všech vstřiků stejná, v toleranci 5 Bar. U některých vstřikovačů lze tuto hodnotu seřizovat vkládáním různě silných ocelových podložek pod vratnou pružinu vstřikovací jehly.
Další důležitou věcí je úkap. Z praktického hlediska velmi důležitá věc, která umí často i zničit motor. Vstřik při překonání otvíracího tlaku musí vrzat - vydávat znatelně vrzavý zvuk a nafta za žádných okolností nesmí stříkat paprskem ani z jednoho otvoru, musí tvořit mlhu.
Při přidržení ruční pumpy těsně před otevřením vstřiku (tedy na otvíracím tlaku) nesmí vstřik za žádných okolností ukápnout, musí držet - při mírném zvýšení tlaku pumpy nad hranici otevření musí vstřik vrznout a vstříknout naftovou mlhu. Pak je vše v pořádku.
Zkoušel jsem vstřiky u sebe na autě teď o víkendu. Po 170.000 km jsou jako nové, otvírají při 185 Barech a nekápnou, i když s nimi dělám psí kusy.
Při špatném rozstřiku nafty může motor především za studena špatně spalovat a nespálená nafta se dostává do oleje a do výfukového potrubí, kde později shoří (motor kouří až za tepla). Navíc ostrý paprsek nafty, který naráží do pístu, může způsobit propálení dna pístu a jeho destrukci.
Naposledy upravil(a) Marek77 dne 15 úno 2007, 19:17, celkem upraveno 2 x.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)