3.0D 380hp

co se jinam nevešlo/nehodilo - ohledně aut

Moderátoři: šulda, Moderátoři

A6TDI
Aktivista
Příspěvky: 4820
Registrován: 05 říj 2009, 19:33
Odpovědi: 0

Příspěvek od A6TDI »

jj omlouvám se , rozvinte to tu a přidejte aspon každej ještě jedno turbo a nezapomente přidaat naftu :)

Agoj :D
Míšánek
Přispěvovatel
Příspěvky: 683
Registrován: 15 úno 2010, 16:46
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek »

Je škoda, že bohužel asi nejsi schopný normální debaty...
A6TDI
Aktivista
Příspěvky: 4820
Registrován: 05 říj 2009, 19:33
Odpovědi: 0

Příspěvek od A6TDI »

nn , zde už sem to s jistými členy vzdal ale tebe podle počtu příspěvků tipuju na čerstvýho člověka tak se nenech znechutit bláznem :D
a v klidu pokračujte ;)

Agoj
Míšánek
Přispěvovatel
Příspěvky: 683
Registrován: 15 úno 2010, 16:46
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek »

Spíš jsem to tu sledoval s povzdálí, pročítal a studoval ;)
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46
Odpovědi: 0

Příspěvek od jericho-3 »

Mišánku, je vidět že to studium o turbech se Ti vyplatilo. Já jsem zase zastáncem nepřeplnování, ať jsou důvody přeplnování jakkoli racionální.. Takže se vrátím na zem a řeknu , co třeba mne mrzí, že slavné TDI , před kterým každý smeká nemá Turbo chlazené vodou a přitom dělám starou předkomůrku Mitsubishi Galant z 90.let 2.0 TD/i/ , rotačka 66kw , předkomůrka , konstrukční babička vodou chlazené turbo má a také s ním nemá problémy ..Představa, že si budu ve svém voze vyrábět podložky, aby se turbo nezasekávalo a čas od času jej budu čistit , u mne důvěru ke koncernu silně narušila.. :)
A na otázky Foresta jsi už odpověděl.
nepropadat panice...
Fantomeš
Přispěvovatel
Příspěvky: 340
Registrován: 24 čer 2010, 20:16
Odpovědi: 0
Bydliště: Liberec

Příspěvek od Fantomeš »

To Forest: Psal jsem, že to je píčovina z toho důvodu, že kdo si koupí auto za 2 míle, tak asi nebude řešit jestli to jezdí za 7 nebo 10 nebo 15... Psal jsem to jen tak za zajímavosti a upřímě jsem něco okolo 7 čekal. ;)
Jinak to co jsi psal v prvním příspěvku, tak tomu rozumím a souhlasím s tím
;) :roll:
škoda octavia ASZ + chip - Prodáno

VW Passat BMR => BMN + DPF OFF + chip = Asi 200 Poníků.. :-) - Chvála bohu prodáno... Nejhorší auto co jsem kdy měl...

Chevrolet Silverado 2500HD 6.0 V8 421PS :-)

OII BKC DSG
Uživatelský avatar
bds
Přispěvovatel
Příspěvky: 250
Registrován: 25 úno 2009, 18:23
Odpovědi: 0
Bydliště: Fromálně Praha 3, reálně u Kralup n. Vlt.

Příspěvek od bds »

Fantomeš píše:To Forest: Psal jsem, že to je píčovina z toho důvodu, že kdo si koupí auto za 2 míle, tak asi nebude řešit jestli to jezdí za 7 nebo 10 nebo 15... Psal jsem to jen tak za zajímavosti a upřímě jsem něco okolo 7 čekal. ;)
Jinak to co jsi psal v prvním příspěvku, tak tomu rozumím a souhlasím s tím
;) :roll:
Myslím, že v dnešní době "zeleného marketingu" není ani lidem, kteří vyndají za auto 2M, úplně jedno, co si o případné nenažranosti (a stupni emisí) jejich auta pomyslí ostatní. A to je (podle mě) docela škoda ...
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46
Odpovědi: 0

Příspěvek od jericho-3 »

Fantomeš- taky jsem měl takový názor, ale jsou křupani, kteří chtějí ohromit okolí, tak si koupí takový buchar a pak od kamionáků kupují naftu nebo shání nejlevnější benzin, popř. nejlevnější destičky. A dokonce znám jednoho, který žere hlavně sekanou/biftek je drahý/ a potom přide o 100000kč a řekne, přišel jsem o víc..Cena auta vůbec nevypovídá o duševní úrovni majitele, spíše naopak.. :)
nepropadat panice...
Fantomeš
Přispěvovatel
Příspěvky: 340
Registrován: 24 čer 2010, 20:16
Odpovědi: 0
Bydliště: Liberec

Příspěvek od Fantomeš »

jericho-3 píše:Fantomeš- taky jsem měl takový názor, ale jsou křupani, kteří chtějí ohromit okolí, tak si koupí takový buchar a pak od kamionáků kupují naftu nebo shání nejlevnější benzin, popř. nejlevnější destičky. A dokonce znám jednoho, který žere hlavně sekanou/biftek je drahý/ a potom přide o 100000kč a řekne, přišel jsem o víc..Cena auta vůbec nevypovídá o duševní úrovni majitele, spíše naopak.. :)
Kde to žijem... :? :roll:
škoda octavia ASZ + chip - Prodáno

VW Passat BMR => BMN + DPF OFF + chip = Asi 200 Poníků.. :-) - Chvála bohu prodáno... Nejhorší auto co jsem kdy měl...

Chevrolet Silverado 2500HD 6.0 V8 421PS :-)

OII BKC DSG
nejsem-naivka
Přispěvovatel
Příspěvky: 537
Registrován: 25 dub 2011, 21:21
Odpovědi: 0
Bydliště: Karlovy Vary

Příspěvek od nejsem-naivka »

Forest píše:Jericho, jsem presvedcen o tom, ze ta turba se tam diky jejich mnozstvi flakaji (zatimco seriove singlovky musej makat jako hovado), takze by mohly vydrzet hodne dlouho. Pokud to neudelali jako VNTcka ale proste wastegatova turba, tak bych v tom nevidel problem - neco jako stare Holsety, ty dostavaji cocku a dokud neco nevlitne do sani, nestane se neco s motorem nebo neni zanedbany servis, tak drzej. Navic i v narocnych aplikacich, treba na Saabech s tim dle slov Olega tlacej pres dva bary a drzej.
Jinak pokud se neco takoveho rozleti, tak si nemyslim, ze by to nekdo nejak repasoval (ikdyz Cesi verim, ze to dokazi), proste se objedna komplet kit za rekneme 80+tis. a jede se dal ... model "opice + babany" 8)

... a ted jeste neco na "dobrou noc", abyste meli nad cim premyslet:
Obrázek

... a udelame si tu takovy vikendovy kviz: kdo vi, proc tam jsou nahore dve turba namisto jednoho? ;)
odkdy se ti líbí compound?
:-@
Míšánek
Přispěvovatel
Příspěvky: 683
Registrován: 15 úno 2010, 16:46
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek »

jericho-3 píše:Mišánku, je vidět že to studium o turbech se Ti vyplatilo. Já jsem zase zastáncem nepřeplnování, ať jsou důvody přeplnování jakkoli racionální.. Takže se vrátím na zem a řeknu , co třeba mne mrzí, že slavné TDI , před kterým každý smeká nemá Turbo chlazené vodou a přitom dělám starou předkomůrku Mitsubishi Galant z 90.let 2.0 TD/i/ , rotačka 66kw , předkomůrka , konstrukční babička vodou chlazené turbo má a také s ním nemá problémy ..Představa, že si budu ve svém voze vyrábět podložky, aby se turbo nezasekávalo a čas od času jej budu čistit , u mne důvěru ke koncernu silně narušila.. :)
A na otázky Foresta jsi už odpověděl.
Nevim jestli jsi ten úvod tvého příspěvku myslel ironicky či nikoliv, ale jestli to ironicky myšleno nebylo, tak děkuji ;) Nicméně rezervy ve znalostech tohoto typu i tak bohužel mám a neřekl bych, že vím něco extra :) Každopádně z5 k tématu, které mně osobně velice zajímá a jsem rád, že se tu tato diskuze rozjela.

Já osobně jsem naopak vášnivý zastánce přeplňovaní, vždycky mne tato technologie bavila, fascinovala a je mi hodně sympatická. Pochopitelně záleží na úhlu pohledu. Někdo přeplňování nakolněn neni, ať je to z jakýchkoliv důvodů (které jsou i pochopitelné - vyšší riziko poruchovosti, choulostivější celý motormanagment atd atd...) a taky tento názor chápu.

Co se chlazení turba vodou týče, tak na toto bych se rád dozvěděl i několik jinačích úhlů pohledu. Já osobně v chlazení vodou nic extra výhodného neshledávám. Myslím to tak, že je to dle mého zbytečná komplikace navíc, ať už co se týče vyšší složitosti chladícího okruhu (anebo potřebného zavedení dalšího nezávislého okruhu) a taky v konečném efektu. Samozřejmě chlazení turbodmychadla chápu například v aplikacích u nákladních automobilů, kde dochází k dlouhodobému a několikanásobně vyššímu zatížení šneka ve srovnání s osobníma automobilama. Nicméně chlazení turba u osobáku mi přijde až zbytečně komplikované.

Teď bych rád podotkl, že nejsem bůhví jaký zastánce TDi koncepce a ani nějaký veliký "uctívač" nícméně zase tak špatná věc to podle mého neni. Podle mého je hlavní problém ne v tom, že by tento systém byl špatně vymyšlený, ale hlavně v tom, že lidi prostě neví jak se k chovat k dieselu všeobecně. Vídám to dnes a denně - na dálnici dojede idiot ve dvojkové Octavii k benzince kdy jel ještě 200 metrů před sjezdem 160 km/h a co myslíš že je první věc, kterou udělá až se trefí mezi stojany? Ano, chcípne motor. Vůbec ho nezajímá co se v tom motoru děje, že v podstatě pomalu ani nestihly klesnout otáčky na volnobě9h a turbo se točí ještě další čtvrt hodiny na prázdno bez mazání, chlazení (myšleno s nadsázkou). No a pak se jenom všichni diví, jak je tento nový typ motorů poruchový a na hovno... Je to v podstatě to samé jako u starých dieselových komůrkáčů od BMW. Taky je okolo těchto motorů vyvolána panika jak praskají hlavy a že je to poruchový motor v tomto smyslu. Ano, hlavy praskají, ale praskají debilům, kteří sednou do studeného auta a první co udělají je to, že tomu dají hned nažrat a pomalu by nejradši zalili válce až po vrch naftou... To je pak keců, že je to sráč poruchový. Tak je to ale většinou se vším. Prostě diesel všeobecně dle mého musí člověk pochopit jak vlastně funguje, co se v něm děje a pak to bude věrný, vytrvalý a oddaný služebník ;) Toť můj názor. To jsem ale trochu odbočil od tématu, takže z5.

Myslíš že by tento neduh dokázalo eliminovat vodní chlazení turba? Podle mého moc ne. Lopatky u těchto turb se zanáší hlavně kvůli usazujícím se sazím, ne? A ty budou turbem proudit ať bude chlazené vodou nebo ne. Je fakt, že by se možná snížila pravděpodobnost připékání na těle dmychadla, ale dle mého by tento efekt nešvar nebyl eliminován nějak zásadně. Ona ta vyšší teplota by v tom turbu byla tak jako tak, když by bylo v provozu a v zápřahu... Navíc chlazení vodou je u těchto turbodmychadel primárně určeno k tomu, aby chladilo ložiskový uzel, ve kterém je usazena hřídel a ne housing kompresorové anebo výfukové skříně.

Já osobně mám v plánu použít turbo, které je chlazeno vodou, ale nvybíral jsem jej kvůli tomuto faktu. V podstatě spíš ono si vybralo mě :-D Spíš tento fakt beru jako komplikaci a nutnost okruh chlazení přizpůsobit anebo vytvořit další okruh. Nejhorší je, že v podstatě ani nevím jak by měl schématicky chladící okruh měl vypadat při zapojení turbodmychadla... A na netu jsem toho taky moc nenašel. resp. něco jo, ale bylo to hodně málo informací a víceméně nepodložených. Nezbývá než se někde dostat k motoru, který takovéto chlazení má vyřešeno z fabriky a funkční, což se mi bohužel zatim nepoštěstilo... Takže jestli máš nějaké informace k tomu, jak má byt turbo chlazené vodou zapojeno do okruhu, tak za ně budu nesmírně rád ;) Nějak si to nedovedu představit, kde přesně by mělo být jakým způsobem zapojeno jelikož jsem se s tím zatim nesetkal (hm)

To je asi zatim vše a omlouvám se za případné chyby, psal jsem to v rychlosti tak jak mě to napadlo a su líný si to po sobě přečíst :oops:
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46
Odpovědi: 0

Příspěvek od jericho-3 »

Ironie to samozřejmě nebyla.. a to vodní chlazení je právě pro tu stabilitu teploty, aby, když chcípne rozhycovaný motor, aby nestoupla teplota, což voda zajistí, protože má 80-90 stupnu , po chcípnutí se zastaví oběh, ale i když stoupne, není to o moc..A technicky je jen přivod a odvod jako u ohřívaného sání..A když jsou dneska motory zadeklované, turbo je vzadu, jak se má ochladit? A co se týče majitelů, přeci každý nemůže mít školení, ne? Kupují si to netechničtí lidé a ti spoléhají na to, že to továrna má ošéfované, když v reklamách tak mele jak je moudrá..Spíš mne udivuje, že nemá zastudena omezení, aby omezila otáčky motoru než se ohřeje, vždyť to musí být sranda, ne? Dal bych na plyn "zákopku" mechanickou, která by šla odblokovat při nějaké krizi něco jako kick-dawn u automatu a která by se při ohřátí zrušila...Ale továrně je to fuk...Nacpe motor , že by se roztrhl , ale vše řeší jen pro "pracovní teplotu"..Musí právě počítat s tím, že auto řídí úplný diletant a kurvil... :)
nepropadat panice...
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Odpovědi: 0
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

1) k puvodnimu tematu:

http://www.youtube.com/watch?v=TcjJnzuUONw

http://www.youtube.com/watch?v=cKc30-1x ... r_embedded
... myslim si, ze prumerna spotreba 6,3l/100km neceho skytajiciho takove moznosti bezkonkurencni, je jasne, ze kdyz to bude drzet clovek pod krkem, dostane se trapne lehce nad 15 ale rec je o norme a ta je pro vsechny stejna

Obrázek

http://f10.5post.com/forums/attachment. ... 1329879049
http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=640422

2) @Zizala : nikdy jsem nerekl, ze by byl compound spatny nebo ze by se mi nelibil, jen jsem vyjadril nazor, ze sekvencni twinturbo je pro kazdodenni pouziti takove "cistejsi reseni", zatimco compound je spis takova ulitba a lepsi reseni pro sprinty. Jak uz jsem davno rekl, ja uprednostnuji spodek a vrsek, stred me az tolik nezajima (a moc dobre to vis, protoze jsi na to reagoval). Navic stavet compound klade naroky na compressor housing, ktery u OEM turbodmychadel s pouzitim v single setupu z logickeho hlediska nenajdes. Dale to klade vyssi naroky na loziska, coz muze byt take limitujici. Sekvence je slozitejsi na ovladani, ale nejsou tam takove naroky na turbodmychadla.

3) @Jericho : Rootsovo dmychadlo? Vzdy, kdyz slyslim tento nazev, tak si vzpomenu na to, jak kamarad (zde pritomny) vzdy nadaval na G60 a planoval prestavbu bud na Eatona (coz je shodou okolnosti take roots, ale jine koncepce) nebo na turbo z duvodu vyssi stability. Co je me znamo, tak nejlepsi kompresory jsou centrifugalni (dosti podobne turbodmychadlu, paradoxne) a jinak jsou kompresory povazovany za vetsi kurvitka nezli turba.
Navic, kompresory typu root jsou dosti limitujici diky svym otackam.

Ohledne chlazeni vodou - uprednostnujes jednodussi zpusoby reseni a pritom uctivas dualni chlazeni ... proc? Nevidim duvod, proc pouzivat neco takoveho na aplikaci, kde to neni az tak potreba. Pokud mi reknes, ze u toho dvoulitru co mel 66kW bylo potreba, pak bylo bud spatne chlazene cele turbo (dochazelo k akumulaci v motorovem prostoru), nebo soudruzi nekde udelali chybu a byli si vedomi nedostatku toho turba, takze to takto latali ... predpokladam (rec je o r.v.92, motor 4D68, 66kW/90k, typ turba TDO4S). Japonska turba jsou zajimava, nicmene moc se nevyplaci s nimi experimentovat. Jejich keramicke kompresory me dostaly ale tam staci hodne malo a rozsypou se jako domecek z karet.
Ve ctvrtek jsem byl u Olega, repasoval IHI turbo a kdyz jsem se ho zeptal, proc to nevyvazuje na vyssi otacky (vyvazoval do 150tis.), rekl mi, ze by to nevydrzel vnitrek, ze na seriove pouziti skvele dokud neni navysen vykon, pak padaji jak svestky.
Dale, cena auta vypovida o dusevnim zdravi cloveka. Osobne se domnivam, ze my vsichni, kteri investujeme do aut mimo serii jsme podivini. Na druhou stranu (z meho subj. pohledu), lepsi, nezli to dat do devek, chlastu, cigar nebo fetu.


Pri tech materialech a technologiich, ktere jsou ted dostupne se domnivam, ze preplnovani je v pripade spalovacich motoru ta nejefektivnejsi cesta. V soucasne dobe si myslim, ze atmosfericky objem lehce nahradis (aneb narazka na objem nicim nenahradis)... pokud to neni osuleno, coz byva dnes, v dobach "planovane zivotnosti" dost velkym problemem.

4) @Míšánek: pokud by nemelo reseni twinturba na 1,9 R4 smysl, pak mi rekni, proc to resili v pocatcich na Opel OPC a casem i Lancia (a pridruzeni Italove), Saab, BMW i Francouzi, nehlede na to, ze u VW to je taky nejakou dobu. Nehodlam se s Tebou hadat a tesi me, ze jsem nasel partnera pro diskuzi na toto tema, jen argumentuji a s radosti zvazim Tve protiargumenty.

... rano vice ;)
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Míšánek
Přispěvovatel
Příspěvky: 683
Registrován: 15 úno 2010, 16:46
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvek od Míšánek »

Forest píše: 4) @Míšánek: pokud by nemelo reseni twinturba na 1,9 R4 smysl, pak mi rekni, proc to resili v pocatcich na Opel OPC a casem i Lancia (a pridruzeni Italove), Saab, BMW i Francouzi, nehlede na to, ze u VW to je taky nejakou dobu. Nehodlam se s Tebou hadat a tesi me, ze jsem nasel partnera pro diskuzi na toto tema, jen argumentuji a s radosti zvazim Tve protiargumenty.

... rano vice ;)
V podstatě jsi si odpověděl sám - bylo to v počátcích :) Tím chci říct to, že v té době o které předpokládám že se bavíš ještě neexistovaly takové technologie jako dnes. Dyť si vem kdy třeba přišly na trh turba s kuličkovýma ložiskama, je to teprve pár let naz5... Takže v podstatě tím myslím to, že v dnešní době je výběr turbodmychadel tak obrovský, že řešit dvoustupňové přeplňování je dle mého zbytečně komplikovaná cesta. Navíc teď zase vyleezla nová řada šneků od Geretta s označením GTX tuším, a ty mají myslím nějakou změnu na kompresorových lopatkách a tudíž by měl být konečný turbo lag ještě menší.
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Odpovědi: 0
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

@Míšánek: v pocatcich byl Opel, nasledovalo 535D (rok na to), ale to neni R4, nicmene nekdy kolem roku 2009, tedy o zhruba pet let pozdeji byl velky rozmach u tech, ktere jsem jmenoval ... a nekonci. Zatimco BMW se "vratilo" jeden cas k single setupum (u trilitru), nasledovala zahy druha vlna, ktera postihla i dvoulitry ... a ted toto. Takze si myslim, ze tomu neni ani v nejmensim konec a se vzrustajicimi naroky na emise to bude stale cetnejsi ukaz.

GTX je dobre turbo ale nikoliv vsespasne a hlavne, pokud nezapracovali dost na loziscich, tak to neni az tak velky krok kupredu. Lag tam nebude takovy, nabeh se zajiste zlepsi a cetl jsem neco i o tom, ze to umoznuje o 20% vetsi dodavku vzduchu ale stale tu hovorime o jednom turbu.

Dovol mi takove male, s nejvetsi prevdepodobnosti dost subjektivne pojate vyjadreni nazoru:

Mrkneme na nasledujici graf:
Obrázek
... prosim, oprosteme se od hodnot, ktera jsou v grafu uvedena vc. nazvu a to naprosto, protoze to bychom museli hovorit i o dalsich aspektech a ja bych rad co nejvice abstrahoval, protoze to je cesta k zakladum, principum, podstate, chces-li "jadru pudla". Neberme, ze HX35 je takovy a takovy, ze se produkuje v ruznych verzich atd.

Vezmeme si nasledujici pripady uziti - NEKONKRETNI pripady a vezmeme, ze "zlata stredni cesta, tedy HX55 je pro uziti v single setupu nejoptimalnejsim resenim":

1) single setup
a) HX25 - pujde to dost odspodu ale uz zahy to bude mrtve, nahore by se turbo pretacelo
b) HX55 - jak jiz bylo receno zlata stredni cesta, tedy HX55 je pro uziti v single setupu nejoptimalnejsim resenim, nicmene je znatelny turbolag a nahore to neni zadny "brutus"
c) HX8x - turbo mrtve, ledva se otaci

2) dve turba v serii (dovolim si paralelni preplnovani v tomto pripade vynechat):
a) HX25 + HX55 - bude to mit razantni spodek a bude tam lehce znatelny propad a nasledne to znacne zabere
b) HX55 + H8x - horsi nabeh, nezli samotne HX55 ale nasledne bude nasledovat "brutus" - idealni uziti na sprinty
c) HX25 + H8x - absurdni reseni, bude to mit spodek a nahore si to decentne foukne ... o technickem reseni se radeji nebudu zminovat, nesmysl hotovej

3) tri turbo
HX25+HX55+H8x - razantni spodek, neutuchajici zatah a brutalni vrsek, bez koure s efektivnejsim spalovanim, takze i vetsimi vykony.

... toto je prosta teorie, v praxi to muze vypadat jinak, nicmene teorie bez praxe bude mit lepsi vysledky (rozhodne z hlediska delky vyvoje a investovanych penez), nezli praxe bez teorie. Samozrejme, ze jsem vybiral zamerne nesmyslne extremy a idealnim resenim by bylo asi uziti HX35 + HX55 a HX60 nebo 82 (zalezelo by na technickem reseni) ale opakuji, toto je teorie.

Nasledna praxe skyta mnoho prekvapeni (ikdyz vlastne teoretik by to mel vedet na zaklade teorie) v podobe nabehu turbodmychadel, ovlivnenymi tim, ze turbo neni samo, ale to se da zase resit pouzitim jinych turbine housingu pripadne osicek ... ale to ma takovych aspektu, ze to tu nehodlam popisovat, to si kdyztak nactete.

... vyse uvedene je subjektivni, jsme na foru, jsem pripraven polemizovat, diskutovat ... a rad, nebot po dlouhe dobe nejake tema, o kterem si nezavazne velice rad pohovorim ;)
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Odpovědět

Zpět na „Diskuze o autech“