Milý Fando ,
zkusím to napsat v bodech
1/ Cave - píše to cizinec, zákoutí ČJ jsou pro něj někdy nejasné, hodně jsem se jistý čas v tom regionu pohyboval, rozumím mu
2/ pokud chceš brát
WWW.oleje jako bibli, zkus to, ale může Tě to stát dost peněz. Pokud je nový motor, nebo totálně rozebraný a vyčištěný, jsou zásady pana Černého uchopitelné, u motoru nad

50000km může jejich aplikace už něco stát. Jsou i jiné odborné servery s jinými zásadami, odkazy jsem sem taky dal. Je mi záhadou, proč tvrzení výrobců a jejich techniků se shoduje až vzácně , ale na serveru WWW. oleje jsou někdy i podstatné věci jinak.
3/ Tvoje bádání nad HTHS má smysl jako osvěta, nicméně výsledky použití lehkoběžného oleje jsem tu uvedl protokolem z měření opotřebení, u starších motorů bych ho nedával vůbec, u nových někdy jiný použít nelze
4/ Ať už použiješ cokoli, je třeba pamatovat na to, že cena je úměrná kvalitě, použití oleje, který splňuje normu. Pokud olej splňuje normu, je zaručeno při jeho použití dosažení plánované životnosti motoru, obvykle 200 000km nebo 8 let. Takže důchodce který najede 8000km ročně, kupuje nové auto a bude používat olej za 100kč litr má vystaráno a neřeší to. Já najedu cca 30 - 40k km ročně, musím se spolehnout na auto a chci aby mi vydrželo cca 10 let to řeším a neřeším úsporu na ceně oleje v řádech stokorun, protože potřebuji spolehlivě jezdit i ve 400 000km a auto musí být prodejné a startovat při -20 i v tomhle věku abych ho prodal. Volím tedy dražší značkové oleje , které mi tu jistotu dají a nevyplatí se mi experimentovat. Mezi těmito dvěma krajními řešeními se pohybujeme.
Uveřejnil jsem tady pár měření opotřebení, prováděl jsem ho od 200 000 do 500 000 km na stejném motoru s různými oleji. Nehodnotil jsem parametry, a údaje ze specifikací, jen opotřebení u různých olejů. Výsledkem je zcela lapidární zjištění, které jsem zde napsal. Samozřejmě můžeme dostat za trošku míň peněz trošku lepší olej, to ano, ale rozdíly nejsou podle mě dramatické. Značkové oleje nabízí ve svých vlastnostech něco navíc, účelově zaměřené oleje, které mají v některém směru vylepšené vlastnosti - třeba lehkoběžnost. Je na každém jestli je využije.
Otázka olejů má jednu velkou záludnost. Odhalení špatného oleje, který sotva splní (nebo i nesplní) specifikaci je skoro - bez měření opotřebení - takřka nemožné a odvážná tvrzení o bezvadných vlastnostech některých výrobků jsou poněkud zavádějící.
Na
WWW.oleje píšou:
- oleje jsou mísitelné, jejich mísení nečiní potíže, není třeba proplachovat při změně oleje - v praxi jsem na to doplatil výměnou hydroštelů, kamarádovi padal motor do nouzáku protože zlobilo časování ventilů, další měnil u BMW 24 hydroštelů atd. Pokud se tyhle věci stávají, říkám ano je to možné, ale ne vždycky
- nepoužívánípojmů minerál, polosyntetika a syntetika - to je pravda, počet technologií, kterými se vyrobí olej určitých vlastností je vyšší než dřív pro mě je syntetikaolej s nejlepšími vlastnostmi...atd. To že minerál může dneska mít skoro stejné vlastnosti v mazivosti a dalších parametrech je pravda, ale např v teplotní odolnosti těžko - v oblasti pístních kroužků bude asi u noleje s vyšší teplotní odolností opotřebení menší. Takže tohle tvrzení obecně třeba i jo, ale s rezervou.
- po polosyntetice můžem dát plnou a nic se nestane - ano většinou v závislosti na stavu motoru. Výrobci tvrdí že i u stejného výrobce doporučují při této záměně proplach, každý olej má jiné přísady a tvoří tak jiné úsady, které může olej vyší (který má většinou lepší rozpouštěcí vlastnosti) třídy rozpustit.
Atd.
Já používám v plynovém autě polosyntetiku z nejlevnějších, v TDI polosyntetiku nejlepší a 1,5dci olej nejvyšší kvality který seženu protože je to choulostivý motor.
Omlouvám se za dlouhý příspěvek, ale míň to nešlo.
