Stránka 2 z 2
Napsal: 02 úno 2007, 20:53
od TDIPOWER
El Chupacabra píše:BH motor píše:
BH motor píše:Tlak a objem su dve veci. Nafta efektivne spaluje pri dostatocnom prebytku objemu a nie tlaku vzduchu. Objem vzduchu nestupa ruka v ruke s tlakom u turbomotora iba u kompresora kde sa vyfukova strana neskrti plynovou turbinou.
Uplne zbytocne mi protirecis. Chod do nameranych hodnot kanal 10 na tdi daj si auto na brzdu zataz ho a s nemym uzasom mozes sledovat co sa zacne diat okolo 3700 rpm s cinitelom plnenia pri roznych tlakoch. Konkretizovat to nebudem. Treba sa potrapit a pochopit urcite zakonitosti turbomotorov.

Přijde ti snad, že při určitém (stejném) objemu dostaneš do válce vždy stejné množství vzduchu?
Souhlasím. Když zvedáš tlak, zvedáš i objem. Jednoznačně!
Ale je třeba to dobře chladit, ať ten nátůst objemu není pouze důsledek zvýšení teploty. To by jinak bylo bez efektu.
Napsal: 03 úno 2007, 00:07
od BH motor
Tak pani spztajte sa reeshu co vam na to povie. Ja sa nevyjadrim. Ten tlak sa nevyraba len tak. Nejaka energia ho musi vyrobit a nieje to zo susedovej zastrcky ale z motora. Vydel niekto s VAS pani nieco take ako je turbinova a kompresorova mapa ? mate pocit ze je to primka iduca do nebies ? Podla mna je to priamka tak len kusok a potom sa uz objem s rastucim tlakom nemeni a zostava konstantny...Ende. Chlapi videl niekto z vas letiet vrtulove lietadloi rychlejsie ako MACH1. Asi nie a ani neuvidi. Kavitacia je k...a....................
Napsal: 03 úno 2007, 08:04
od TDIPOWER
Možná se pletu, když tak mě prosím opravte, ať jsem v obraze, ale:
Zapomeňme na to, že je to turbo. Obecně platí, že pod čím větším tlakem něde vháním vzduch, tím ho v daném ojemu bude více - hmtnostně.
Teď k turbu samotnému:to, že turbo má účinnost do určitých otáček je jasné. A to je podle mě to, o čem tady mluví BH motor. Když se budeme snažit turbo roztáčet větší rychlostí, než je jeho maximální konstrukční rychlost, pak nad tuto hodnotu bude tlak klesat - projeví se výše zmíněná kavitace.
Ale dokud tlak poroste, bude se zvyšovat i množství vzduchu. To je zákon - turbo neturbo

Napsal: 03 úno 2007, 12:07
od BH motor
Konecne to pochp TDI te ta turbina nebezi samostatne. Je tam este taky maly detail ako je motor. A je tam vlastne spojeny dynamiky/vrtulovy/ stroj s piestovym/ statickym/. kompresor turba je toceny plynovou turbinkou. ked sa dostanes akurat na zlom krivky turbinky a pretne sa ti to s mapkou kompresora tak vtedy je to najefektivnejsie plnenie. ak dvihnes tlak co i len o 0,05 baru ucinnost zacne prudko klesat. lebo plynova turbinka odobere z motora viac energie ako doda kompresor objemu vzduchu a motor prestane vyplachovat a klesa ucinnost. to je . Tlak tam sice mame ale ako dostat von spaliny ked ich skrti vyfukova turbina na to aby vyrobila tlak? preto som to porovnal s kompresorom. U tohoto sa tento problem nevyskytuje. ale ma ine nevyhody a nieje to len cena
Napsal: 03 úno 2007, 20:22
od TDIPOWER
....hmmmm.....pouvažuju nad tím.......ale nezní to úplně blbě......
Znáš tyto hodnoty tlaku pro jednotlivé typy turb používané pro 1,9 TDI koncernu VW? To by bylo fakt užitečné. Jinak se tu bavíme o ničem. Pokud je tato hodnota, kdy dochází ke snižování účinnosti vyšší než 1,2 násobek hodnoty tlaku v sérii, je to vlastně taky o ničem, protože o tolik stejně nikdo rozumný tlak turba nezvedá. Pokud je to někde mezi 1,0 a 1,2 násobkem, pak je to velice důležité.
Znáš ty konkrétní hodnoty?
Napsal: 03 úno 2007, 20:36
od BH motor
to nieje zalezitost turba. Uvediem priklad. VNT 1749 passat 130 pd a otacky motora 4000 / zhruba max vykon+-/ staci mu v tychto otackach1,15 a ma dost. ale ak ho das na 3 valec pd tak ho tam mozes fuknut aj na 1,20-1,25 a mas este slusnu efektivitu. Ked chces maximum tak ku konkretnym tlakom sa dopracujes len na brzde. Na to nieje poucka

. vsade je to inak. Na to zistenie treba vela veci ale hlavne brzdu kde mozem merat vykon na danych otackach v realnom case-pozor aby si to neuvaril, lebo letet 5 min na plno pri 4500 rpm tak to uz je iny rachot, potom simulator na optimalizaciu v realnom case, a hlaaavne vela skusenosti. a potom to ide. A nemysli si ze ja som ziaden motor neodvalil pri experimentoch

. ale celkom pekne kdyz jsou pisty vsude kolem.

. a este jedna vec experimentuj len na svojom . vyhnes sa neprijemnostiam

.
Napsal: 03 úno 2007, 20:57
od vita
Proč se k tomuto tématu nevyjádří Reesha

, nebo někdo podobně povolaný?
to TDIPOWER a BH motor: Je to trochu

se tady hádat víc tlaku=>víc objemu .... Když o tom mluvíte uvádějte spíš hmotnost (to nejde napadnout stavovejma veličinama). Co vím tak když chci zvednout tlak, tak vlastně jen posunuju omezení rozdílu tlaků na turbíně => ženu turbo do vyšších otáček => kompresorem protéká větší hmotnost vzduchu. Nesmí se to přehnat aby hltnost motoru nebyla za pumpážní mezí => turbo brzo

. Ale myslím, že se sériovejma turbama se toho dosahuje těžko, jestli ne tak mě opravte.
A k tématu: Mě auto taky jede o dost líp a přitom turbo prý nejni zvednutý o moc, ale trošku mi to při zatížení čmoudíčkuje

. Možná když má motor VNT turbo tak se dá zvednout tlak v nižších otáčkách, ale maximální může zůstat stejný (aby turbo vydrželo), nebo ne?
Napsal: 03 úno 2007, 21:10
od BH motor
neviem ci je to

ale tema bola tlak turba. tak sa to rozvinulo do extremu vito. S tou pumpazou mas pravdu. Zazil som to na 1500kw 12 valci diesel a bolo to fasa. a pokladas to co som povedal za neodborne? alebo chces naznacit ze nemam pravdu ? ak nemam tak ma oprav . dik

Napsal: 03 úno 2007, 21:17
od El Chupacabra
BH motor píše:Tak pani spztajte sa reeshu co vam na to povie. Ja sa nevyjadrim. Ten tlak sa nevyraba len tak. Nejaka energia ho musi vyrobit a nieje to zo susedovej zastrcky ale z motora. Vydel niekto s VAS pani nieco take ako je turbinova a kompresorova mapa ? mate pocit ze je to primka iduca do nebies ? Podla mna je to priamka tak len kusok a potom sa uz objem s rastucim tlakom nemeni a zostava konstantny...Ende. Chlapi videl niekto z vas letiet vrtulove lietadloi rychlejsie ako MACH1. Asi nie a ani neuvidi. Kavitacia je k...a....................
Proč se nevyjádříš k tomu, na co jsem se ptal? Doufám že opravdu nejsi Stingray - ten taky vždy odvrátí téma někam jinam.
Opravdu není pravda, co tu píšeš.
BH motor píše:Tlak a objem su dve veci. Nafta efektivne spaluje pri dostatocnom prebytku objemu a nie tlaku vzduchu. Objem vzduchu nestupa ruka v ruke s tlakom u turbomotora iba u kompresora kde sa vyfukova strana neskrti plynovou turbinou.
Já ti to teda vysvětlim. Dejme tomu, že máš objem vzduchu 1m3
- v prvním případě má vzduch teplotu 50°C
- v druhém případě má vzduch teplotu 130°C
Myslíš, že i když je objem stejný, že množství vzduchu je také shodné - čili přesněji řečeno, že v obou případech bude mít motor stejný výkon?
NE - nebude. Přemýšlej proč.
Tohle je proti mým zásadám, nerad učím nováčky. Važ si mé rady a toto si přeber. To jsou prosím základy.
kdybys tápal, já ti napovím: pV=nRT

Napsal: 03 úno 2007, 21:32
od BH motor
aj ked to schladis a bude tam rovnaka teplota na vystupe z ic tak tam ten objem VACSI NEBUDE, ked prekrocis tlak a nastane zrovnanie tlakov na vstupe a na vystupe z tbd. A myslis ze neviem ze plyny sa teplom roztahuju? to co tu pisem pisem len ma zaklade pragmatickych skusenosti. Ak niekedy budes brzdit motor tak sa pozri na ten tlak objem a pri akych otackach mas max vykon. ALE keby si skusal turbo ako solo zariadenie nie napojene na motor tak plati co si vravel ty. to uznavam. ja koncim toto tema. off. sz
Napsal: 03 úno 2007, 22:15
od vita
To BH motor: Svůj příspěvek sem začal psát před tím tvým , kde si srovnával 4 a 3 válec s VNT 1749, tak že můj to byla reakce na předchozí diskuzi s TDIPOWEREM. Netroufám si říkat, že někdo nemá pravdu, zvlášť když do problematiky teprve vstupuju. Vím jak je tahle problematika složitá. Viděl sem na škole v Matlabu (simulinku) matematickej model právě TDI a bylo tam hrozně moc obdélníčků a šipeřek a rovniček a nejlepší je, že to fungovalo zhruba

. Myslim že ste byli s TDIPOWERem nepřesní. Oba ste řekli A ale nedořekli B, tak nějak asi.
Co mělo dost u toho passata při 4000ot?
S tou pumpáží sem myslel jestli ses s ní setkal na malejch TDIčkách?
Napsal: 04 úno 2007, 00:07
od BH motor
malo dost tak to znamena nie ze by sa malo rozletet. To by sa pri tlaku 1,15 nestalo, ale zvysenie na 1,2 uz znamenalo pokles vykonu na danych otackach. A z pumpazou turba som sa nestretol u malych tdi. Teda aspon nie s tym fasa zvukovym prejavom co to sprevadza. Ked sme ladili na vyvoji / to som este ofigo pracoval/ 1500kw 64l biturbo motor tak tam sa to stalo.nastalo zrovnanie tlakov na a turbina sa rozletela. skusali sme prototyp TBD na klznych loziskach. a jedno islo do smutku. Potom sa preprojektovala turbinka a uz to ficalo ako malo 1500kw/1500rpm. Len na okraj. tie uvadyane tlaky na zaciatku su len obrazne. Lahsie sa to povie slovne ako napise.

Napsal: 04 úno 2007, 11:51
od vita
Jo tak, už chápu. Jinými slovy, aby turbo dávalo větší tlak musí regulace přivřít lopatky (obtok) a tím začne fungovat jako "motorová brzda", to znamená, že je potřeba větší turbína. Ale pak de točák v nízkejch ot. dolů

. To znamená, že správnej tuner musí zvolit tu méně špantou cestu

Napsal: 04 úno 2007, 12:07
od BH motor
Preto sa turotlak mapuje v zavislosti na otackach a zatazeni. tym sa dosiahne toho, ze tbd pracuje efektivne v celom rozsahu a neskrti motor. proste pracuje v zhruba linarnej oblasti turbinovej a kompresorovej mapy.