Menit olej v klima komresore?

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Smoke
Aktivista
Příspěvky: 2608
Registrován: 24 bře 2006, 12:00
Odpovědi: 0
Bydliště: kousek od Brna
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smoke »

nebylo původně myšleno vyměnit olej v kompresoru, a ne v chladivu?
jinak někdo zminil že se může zadřít, ale bez tlaku se kompresor nesepne
DTchip.cz chiptuning, měření výkonu

Audi A5 3.0tdi 176kw- 318k 711Nm.
Audi A3, 1756, AGR 90k@241k 557Nm - prodáno
mva1
Přispěvovatel
Příspěvky: 200
Registrován: 29 úno 2008, 19:10
Odpovědi: 0
Bydliště: Trhové Sviny

Příspěvek od mva1 »

to Domanický Jozef
nízkotlaká ochrana hlídá aby vypařovací teplota neklesela moc nízko
u O1 0.12Mpa (teplota i tlak jsou při vypařování konstantní)
s klesacící teplotou roste příkon kompresoru,zvyšuje se výtlačná teplota a potom kompresor KO.
Také zamrzá ventil i výparník...
to je když je ventil zacpanej(potom škrtí na nížší tlak)
nebo když je málo chladiva
To když nasaje kompresor kapalné chladivo vzniká když je okruh brutálně přeplněný chladivem.
chladivo a olej při vysokých teplotách za působený molekul vody se rozkládá vznikají kyseliny...to rozleptává plochy v kompresoru...
...vzniká ruzný usazeniny a ty zasírají filterdehydrátor,kompresor i ventil...
to trvá dlouho (roky..)...a potom THE END.
nebulus
Přispěvovatel
Příspěvky: 207
Registrován: 05 úno 2008, 17:44
Odpovědi: 0

Příspěvek od nebulus »

Pýtal som sa na toto chladiara a bolo mi povedané: Pri veľkých chladiacich strojoch sa kontroluje kyslosť oleja, ktorá vzniká "rozpúšťaním" elektrickej izolácie kompresora ( olej sa potom mení ) , ale normálne sa olej nemení a prežije celú chladiacu jednotku. Maximálne sa doplní, ak došlo k úniku chladiva a vyhádzalo aj olej.
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

nebulus píše:Pýtal som sa na toto chladiara a bolo mi povedané: Pri veľkých chladiacich strojoch sa kontroluje kyslosť oleja, ktorá vzniká "rozpúšťaním" elektrickej izolácie kompresora ( olej sa potom mení ) , ale normálne sa olej nemení a prežije celú chladiacu jednotku. Maximálne sa doplní, ak došlo k úniku chladiva a vyhádzalo aj olej.
Skutečně velké chladicí stroje jsou ucpávkové kompresory s olejoznakem a intervalem výměny oleje. Tam kde je motor součástí okruhu - u hermetických kompresorů se to takhle dělá, ale víc než 2 kW jsem neviděl, ale možná už jsou.
To mva1 drobně bych upřesnil
Teplota a tlak ve výparníku není konstantní, výparná teplota musí být u klimatizace vždy nad nulou aby to dobře chladilo, jinak výparník zamrzá a předává se málo tepla do chladiva - viz diagramy pT jednotlivých chladiv
Teplota v okruhu nedosahuje takové výše, aby se rozkládalo chladivo, rozkládá se olej působením vody a teploty - a to ne vždycky - některé oleje jsou proti tomu odolné, záleží na druhu chladiva a oleji, který je pro něj předepsán
Obecně - nízkotlaká ochrana nehlídá teplotu, nýbrž tlak, buď pokud tlak klesne pod určitou úroveň jsou výparné teploty na nebo pod nulou a výparník zamrzá - příčiny málo chladiva, ucpaný expanzák (jedině rozpadlým filtrdehydrátorem, nebo ledem pokud je málo chladiva a teploty v expanzáku jsou tak nízké, že voda obsažená v chladivu namrzá v expanzáku - nebo brání sepnutí kompresoru při nedostatku chladiva.
Teplota ve výparníku klesá, Když je málo chladiva, pak ale klesá tlak v kondenzátoru a příkon kompresoru taky klesá, odvádí míň práce (ale v hermetickém provedení může dojít k přehřátí vinutí motoru, které je chlazeno u některých konstrukcí právě chladivem - není to případ klimy v autě).
Některé systémy mají regulaci s přepouštěním chladiva z výtlaku do sání, jiné nakláněním desky v kompresoru.
0,12 MPa - tos myslel hodnotu absolutního tlaku, nebo tlaku oproti atmosférickému? - momentálně nemůžu najít diagram pro R134.
Tekutina na sání - viděl jsem cca 7 kW kompresor, který nasál tekutou R22, škoda 22000 dolarů, hlavy a ventilové desky létaly po kompresorovně, kompresor na odpis.
G3 Variant synchro
mva1
Přispěvovatel
Příspěvky: 200
Registrován: 29 úno 2008, 19:10
Odpovědi: 0
Bydliště: Trhové Sviny

Příspěvek od mva1 »

těch 0,12 MPa mám z Dílenský příručky pro O1
nekontroloval jsem to z tabulkama.

ještě trochu k tomu servisování
je to stále hlavně o ceně.
To co se Ti jeví jako vysoká cena za servis u autoklimy,tak může bejt ůplnej pakatel u ceny servisu transportního chlazení u podobnýho auta.

A u osobáku to obvykle bejvá tak,že pokud spořivému majiteli neodejdou 2 kompresory rychle za sebou tak se tím vůbec nechce zabývat.
Naštěstí u nás nebejvají horka tak dlouho :)

a o těch olejích pro klimy nic nemáš ?
mva1
Přispěvovatel
Příspěvky: 200
Registrován: 29 úno 2008, 19:10
Odpovědi: 0
Bydliště: Trhové Sviny

Příspěvek od mva1 »

Něco o tedy olejích

Pro chladivo R134 se používají

-PAG syntetický
-POE syntetický

Opsáno z www.chlazeni.cz

PAG Výhody:

-velmi dobrá mazivost
-velmi vysoký viskozitní index
-nízká teplota tuhnutí
-dostatečná mísitelnost s HFC chladivy (tj.i R134a…)
-částečná biologická odbouratelnost
-snášenlivost s četnými plasty

Nevýhody:

-vysoká afinita vůči vodě (slučuje se s ní)
-nemísitelnost s minerálními oleji PAO a četnými aditivy
-vysoká cena


POE Výhody:

-možnost velké různosti chemických struktur ????
-dobrá tekutost za nízkých teplot
-velmi dobrá mazivost
-dobrá tepelná stálost
-dobrá mísitelnost s aditivy
-dobrá mísitelnost s HFC chladivy (tj.i R134a…)
-snášenlivost s minerálními oleji,PAO i PAG
-jsou detergenty užitečné nebo nikoliv (ucpání kapilár..) ??????
-dobrá biologická odbouratelnost

Nevýhody:

-značná hydroskopicita s nebezpečím hydrolýzy
(chápu to tak,že pojímá vodu a poté dochází k rozkladu oleje)
-agresivita vůči četným četným plastům a lakům
-velká různost chemických struktur,zapříčinující náročnost volby různého druhu ????
-vysoká cena

???-opsal,jsem doslova(do chemie nedělám)


Osobně si myslím,že i do nejnovějších aut se pořád dává PAG,protože cena rozhoduje.
Tím že je hydroskopický,znamená že po pár desítkách minutách otevřené plechovky na vzduchu, je KO.
Se skladováním načaté plechovky budou asi taky velké komplikace.

Pro představu tady

http://www.auto-klima.cz/stranka-oleje- ... hladiva-21


Tady dávám odkaz na proplachovací mašiny+náplně

http://www.auto-klima.cz/stranka-tlakove-cisteni-61
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

mva1 - Pěkný příspěvek.
Vycházím z toho, že
doba provozu klimy v autě za jedno 2léta je v řádu několika stovek hodin.
servisní intervaly u velkých systémů které nejdou zdaleka zatěsnit tak jak klima v autě jsou v řádu tisíců hodin. není to nepoměr chtít servisovat klimu v autě po pár stovkách hodin? Vím že servisy velmi tlačí na zákazníky, aby to využívali i když není důvod.
Samozřejmě pokud to chladí málo, začnou namrzat trubky, je to nutné. A teploměr snad máme doma každý a kontrola je velmi snadná i bez servisu.
G3 Variant synchro
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“