nebulus píše:Pýtal som sa na toto chladiara a bolo mi povedané: Pri veľkých chladiacich strojoch sa kontroluje kyslosť oleja, ktorá vzniká "rozpúšťaním" elektrickej izolácie kompresora ( olej sa potom mení ) , ale normálne sa olej nemení a prežije celú chladiacu jednotku. Maximálne sa doplní, ak došlo k úniku chladiva a vyhádzalo aj olej.
Skutečně velké chladicí stroje jsou ucpávkové kompresory s olejoznakem a intervalem výměny oleje. Tam kde je motor součástí okruhu - u hermetických kompresorů se to takhle dělá, ale víc než 2 kW jsem neviděl, ale možná už jsou.
To mva1 drobně bych upřesnil
Teplota a tlak ve výparníku není konstantní, výparná teplota musí být u klimatizace vždy nad nulou aby to dobře chladilo, jinak výparník zamrzá a předává se málo tepla do chladiva - viz diagramy pT jednotlivých chladiv
Teplota v okruhu nedosahuje takové výše, aby se rozkládalo chladivo, rozkládá se olej působením vody a teploty - a to ne vždycky - některé oleje jsou proti tomu odolné, záleží na druhu chladiva a oleji, který je pro něj předepsán
Obecně - nízkotlaká ochrana nehlídá teplotu, nýbrž tlak, buď pokud tlak klesne pod určitou úroveň jsou výparné teploty na nebo pod nulou a výparník zamrzá - příčiny málo chladiva, ucpaný expanzák (jedině rozpadlým filtrdehydrátorem, nebo ledem pokud je málo chladiva a teploty v expanzáku jsou tak nízké, že voda obsažená v chladivu namrzá v expanzáku - nebo brání sepnutí kompresoru při nedostatku chladiva.
Teplota ve výparníku klesá, Když je málo chladiva, pak ale klesá tlak v kondenzátoru a příkon kompresoru taky klesá, odvádí míň práce (ale v hermetickém provedení může dojít k přehřátí vinutí motoru, které je chlazeno u některých konstrukcí právě chladivem - není to případ klimy v autě).
Některé systémy mají regulaci s přepouštěním chladiva z výtlaku do sání, jiné nakláněním desky v kompresoru.
0,12 MPa - tos myslel hodnotu absolutního tlaku, nebo tlaku oproti atmosférickému? - momentálně nemůžu najít diagram pro R134.
Tekutina na sání - viděl jsem cca 7 kW kompresor, který nasál tekutou R22, škoda 22000 dolarů, hlavy a ventilové desky létaly po kompresorovně, kompresor na odpis.