FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Mirekdoda
Přispěvovatel
Příspěvky: 75
Registrován: 18 bře 2013, 15:05
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od Mirekdoda »

kaad:
Musím tady napsat dlouhou pasáž, tak čti trpělivě. Jestli je to vysokotlaké čerpadlo opravdu Bosch CP1, pak tam ten pístek být musí. Pokud nešel přetlačit jen rukou, bude zadřený v mezipoloze. Ještě jednou zkus tu tyčku a jemně do ní klepni kladívkem. Zdůrazňuji, musí to být čerpadlo Bosch CP1. Já ho u svého motoru RHW mám, ale auto není Fiat. Je to trojpístové čerpadlo s jedním vypínatelným pístem, ventil regulace tlaku nafty je na jeho zadní straně. Ten vypínatelný píst se odpojuje při nízké zátěži motoru (dva písty postačí) a sníží se hydraulický odpor čerpadla. Pro nastartování motoru musí pracovat všechny tři. Jak to mají jiní výrobci čerpadel, to nevím. Pokud by u toho Bosche CP1 ten pístek s kalibrovaným otvorem nebyl, do přepadu by tekla nafta neřízeně a pro vysokotlak by jí moc nezbylo. Tím kalibrovaným otvorem protéká jen řízené množství nafty a to trvale.
Někde jsi psal, že do přepadu se vrací hodně nafty. Elektrické podávací čerpadlo je schopno za hodinu přečerpat 150 až 200 litrů nafty a tolik motor nespotřebuje. Nízkotlaký okruh pracuje s malým tlakem, ale velkým objemem nafty. Proto jde do přepadu nafty hodně. Vysokotlaké čerpadlo mění otáčky s motorem a tím by se měnila dodávka nafty a tlak v railu, řízeným upouštěním do zpětné větve regulátorem tlaku nafty (DRV) se reguluje provozní tlak v railu. Ve vysokotlaké větvi se pracuje s velkým tlakem, ale malým objemem nafty.
Problémy může dělat také ventil regulace tlaku nafty (DRV). Když je motor vypnutý, DRV je uzavřen prostřednictvím malé pružinky. Po zapnutí klíčku elektromagnet ve ventilu pomůže pružince a ještě přitáhne ventil do uzavřené polohy. Po nastartování se podle provozních podmínek mění elektromagnetická síla magnetu a ventil řízeně upouští naftu do zpětné větve. Vysokotlaké čerpadlo mění otáčky s motorem a tím se mění i množství načerpané nafty. Aby se tlak udržel v požadovaných hodnotách musí se z vysokotlaku řízeně upouštět. Při vypnutí klíčku magnet přestane pomáhat pružince a tlak nafty ji přetlačí, ventil upustí skokově tlak nafty pod 250 barů. Pod touto hodnotou tlaku v railu ŘJ motoru přestane otvírat vstřikovače, motor se zastaví.
P.S. pokud ten zadřený pístek omezuje zaplavování vysokotlaku naftou, pak je čerpadlo ohroženo nedostatečným mazáním. Nafta ho musí spolehlivě mazat. Dále, nedostatečné zaplavení vysokotlakého čerpadla mu neumožní vyrobit požadovaný tlak nafty v railu.
P.S.2. tím, že máš možnost nastavovat přetlakový ventil na vratce u filtru, měníš tlak na vstupu do vysokotlakého čerpadla. To může krátkodobě řešit problém při startování. Ale určitě ne dlouhodobě. Nevím to přesně, ale tlak nafty mezi palivovým filtrem a vysokotlakým čerpadlem by neměl překročit 3 až 3,2 baru.
Naposledy upravil(a) Mirekdoda dne 29 lis 2024, 20:28, celkem upraveno 4 x.
Pokud vám nezvedám telefon, řídím letadlo.
kaad
Aktivista
Příspěvky: 1289
Registrován: 14 říj 2007, 15:52
Odpovědi: 1
Bydliště: okres Přerov

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od kaad »

Moc díky za obsáhlou a velmi odborně podanou radu. Je to určitě čerpadlo Bosch CP1, protože jsem ho asi před dvěma měsíci měnil za tohle repasované. Když do toho pístku jemně ťuknu a dejme tomu, že je přidřený nedocílím jen toho, že ho zatlačím ještě níže a vrátit nepůjde? Já to samozřejmě zkusím, protže tratit už nic nemůžu maximálně půjde čerpadlo opět ven. Co se týká toho redukčního ventilu, tak i moje čerpadlo ho má na zadní straně. Dával jsem ho nový ještě na starém čerpadle a když jsem čerpadlo měnil za repas výměnným způsobem ten nový ventil jsem si nechal a vrátil jsem tam starý. Ovšem tenkrát ani výměna toho redukčního ventilu nebyla nic platná. A teď ještě jedna věc: s původním čerpadlem i teď s tím repasovaným to má stále stejnou závadu. Že by na obou čerpadlech byla stejná chyba? V každém případě se na to mrknu dle tvé rady. Ovšem až přes víkend. zaprvé se musím věnovat autům co tu mám v opravě a zadruhé potřebuji s tím ještě dnes jezdit. Takže kovářova kobyla příjde na řadu v sobotu. Prostě vyzkouším co se dá a podám hlášení. zatím díky.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
Mirekdoda
Přispěvovatel
Příspěvky: 75
Registrován: 18 bře 2013, 15:05
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od Mirekdoda »

kaad:
kdyby ten pístek po vyklepnutí zůstal plně otevřený, auto nastartuje a pojede. Jen se vytratí jeho pojistná funkce v případě, že el. podávací čerpadlo nebude schopné dávat svůj provozní tlak. S fungujícím pístkem by to motor zastavilo, bez něj může motor vynechávat, škubat, nebo pojede jen na půl plynu.
Než do toho budeš klepat, zkus to prostříknout WD 40, spíše prolít a chvilku nechat působit . Na WD 40 ten diesel také pojede. Děsí mě představa, že by při repasu tam ten pístek nedali, nebo nezkontrolovali jeho funkci...
P.S. pro jistotu ještě připomenu, že přívod nafty do vysokotlakého čerpadla je ta trubička blíže k řemenici.
P.S.2. podívej se na video, od 3. minuty 30. sekundy a vydrž aspoň do 4. minuty 30. sekundy.. Když to čerpadlo nebudeš mít rozdělané, jako na tom videu, pružinka nevypadne, ani se nikde nezapříčí. https://www.youtube.com/watch?v=WgWQekQ6pIs
Naposledy upravil(a) Mirekdoda dne 29 lis 2024, 20:57, celkem upraveno 5 x.
Pokud vám nezvedám telefon, řídím letadlo.
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33699
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od slovacek.milos »

já se jen těším jestli ten hokej v tlaku potvrdí manometr ;)
Mirekdoda
Přispěvovatel
Příspěvky: 75
Registrován: 18 bře 2013, 15:05
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od Mirekdoda »

slovacek.milos: už jsem to opravil, dík.
Pokud vám nezvedám telefon, řídím letadlo.
kaad
Aktivista
Příspěvky: 1289
Registrován: 14 říj 2007, 15:52
Odpovědi: 1
Bydliště: okres Přerov

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od kaad »

To původní čerpadlo jsem měl rozdělané přesně jako na tom videu. Měnil jsem komlet těsnění i pod všemi třemi hlavami. Ovšem o pístku jsem něvěděl. Dnes jdu na to, takže držte kluci palce a já se ozvu, jak to dopadlo.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
kaad
Aktivista
Příspěvky: 1289
Registrován: 14 říj 2007, 15:52
Odpovědi: 1
Bydliště: okres Přerov

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od kaad »

Tak ten pístek fakt váznul. Ti kreténi co to repasovali se na to vyflákli. Hlavně, že chtěli zaplatit!!! Rozhýbal jsem ho a studený motor lapnul v podstatě na dvě otáčky. Poněkud horší je to u zahřátého motoru. To musím cca 5s točit. Ovšem i tak je to velký úspěch. Nějaký únik ještě někde bude, ale nestihnul jsem to už dát na diagnostiku jely mi formule, takže jsem čuměl na sprint F1. Zítra udělám tu diagnostiku jestli bude ještě vypisovat tu chybu ,,únik paliva." Možná by stačilo zvýšení startovací dávky pro teplý motor, ale nevím jestli to Lexia umí. Moc dlouho ji nepoužívám, takže se s ní teprve učím. S VCDS jsem to na Octávce kdysi dělal a vím, že to šlo. Zatím všem moc děkuji za pomoc a zase se ozvu jakmile k něčemu dospěju.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 33699
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Odpovědi: 0
Bydliště: Strážnice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od slovacek.milos »

zkus na ten teplý motor vytáhnout konektor snímač teploty, když chytne na drba tak ti staší rozpínací tlačítko na levou ruku a klíček na pravé

třeba u té kokty někdy ta dávka tuším skoro 33.000 max nepomohla a tlačítko pomohlo, u PD tam zatím u mě vždy z nuly na 300 a startuje jen uvidí klíček
Mirekdoda
Přispěvovatel
Příspěvky: 75
Registrován: 18 bře 2013, 15:05
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od Mirekdoda »

kaad:
takže zaseklý pístek se potvrdil, výtečně. S přibývajícím věkem se u tohoto čerpadla prostě objevují nové závady. Jsem zvědavý, co napíše diagnostika. Osobně bych změřil odpor vinutí cívky elektromagnetu ve ventilu regulace tlaku nafty. Za studena má být 2-3 ohm. Do toho vinutí sice teče stejnosměrný proud, ale je na kostře přerušovaný, teče v impulzech. Čím větší hustota impulzů, tím větší magnetická síla a obráceně. Na odpojeném konektoru kabeláže pro napájení DRV je jedním vodičem přivedeno 12V. Druhý vodič jde do ŘJ motoru, která jej v těch impulzech ukostřuje. V konektoru u DRV by neměl být žádný přechodový odpor. Stejně tak v konektoru u ŘJ motoru na tom kostřícím vodiči vedoucím z DRV. Jakékoli úbytky napětí a proudu by oslabovaly sílu elektromagnetu, který se vlastně přetlačuje s tlakem paliva ve vysokotlaké části čerpadla.
P.S. po zahřátí může docházet k uvolnění el. kontaktů v konektoru u DRV. Možná by pomohlo je napružit.
Pokud vám nezvedám telefon, řídím letadlo.
kaad
Aktivista
Příspěvky: 1289
Registrován: 14 říj 2007, 15:52
Odpovědi: 1
Bydliště: okres Přerov

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od kaad »

O této závadě by se dala napsat kniha, tak alespoň ve zkratce. Když jsem v sobotu rozhýbal ten ventil na vstupu čerpadla studený motor chytnul v podstatě okamžitě u teplého jsem musel pár sekun točit. V neděli jsem se na to vyprdl a dnes jsem se tomu opět dopledne věnoval. Napojil jsem diagnostiku a nastartoval studený motor. Během 2s vzrostl tlak paliva na 320bar a motor lapnul. Ten chod ze začátku je takový jako když vyměníte palivový filtr a v první moment to čerpadlo nemá tolik paliva a jakoby trochu klepe. To trvalo tak 2 až 3 vteřinky, pak se to sklidnilo a motor běžel krásně. Jak se motor zahříval, tak samozřejmě klesal měřený tlak paliva ovšem požedovaný byl stále o cca 4 až 8bar nižší než ten měřený. Po zahřátí motoru na 60st. motor držel krásně otáčky 770 a tlak paliva 243bar. Při zahřátí motoru na 70st. jsem motor zhasnul a zkusil znovu startovat. Ani po půl minutě točení jsem se nedostal přes hodnotu 63bar (tlak paliva). Diagnostika vypisuje stále závadu ,,sledování vysokého tlaku paliva - únik paliva." Zkoušel jsem odpojit to teplotní čidlo, ale nepomůže to. Na regulačním ventilu paliva je při volnoběhu regulační proud 542mA při cca 2500ot je to 771mA. Teď si uvědomuji, že jsem ten regulační proud nesledoval při tom teplém startu. Zkoušel jsem jen přihýbat ty piny v konektoru. Tlak jsem měřil i manometrem a v podstatě odpovidá hodnotám na noťasu.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
Mirekdoda
Přispěvovatel
Příspěvky: 75
Registrován: 18 bře 2013, 15:05
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od Mirekdoda »

kaad:
napiš mi, prosím, jakou to má ŘJ motoru (např. Bosch EDC 15, tři konektory) a potřebuji vědět, jak jsou napájeny žhavičky. U těch žhaviček mě zajímá, jestli jsou všechny na společném kabelu, nebo každá má svůj kablík. To je důležité pro popis chyb. Jo a ještě číslo té vypisované chyby.
Naposledy upravil(a) Mirekdoda dne 02 pro 2024, 19:21, celkem upraveno 4 x.
Pokud vám nezvedám telefon, řídím letadlo.
kaad
Aktivista
Příspěvky: 1289
Registrován: 14 říj 2007, 15:52
Odpovědi: 1
Bydliště: okres Přerov

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od kaad »

ŘJ Bosch EDC15C2. Identifikace: Dodavatel - Bosch, označení PSA - 9640938180, označení programu - 9646719080, verze programu - 0201, verze diagnostiky - OE

Žhavicí svíčky: nevím, jak to myslíš, ale z ŘJ žhavení jde jeden káblík, který se pak rozděluje a ke každé svíčce jde zvlášť. Co se týká toho čísla chyby, tak dnes ráno jsem ji vymazal a zatím se nezapsala zpět. Bohužel jsem si ji nezapsal, takže nevím. Momentálně mi to píše ,,Motor ECU absence závad."

Jinak ještě tohle: nechal jsem motor vychladnout a znovu bez problému nastartoval. Po zahřátí na 53st. jsem motor zhasnul a pak znovu nastartoval. Po zahřátí na 62st. jsem motor opět zhasnul a opět jsem startoval tentokrát bez úspěchu. Tlak nepřekročil 73bar. Zdá se mi, že to auto se chová po každém zásahu jinak. Asi mi z toho mrdne. :? :? :?
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
Mirekdoda
Přispěvovatel
Příspěvky: 75
Registrován: 18 bře 2013, 15:05
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od Mirekdoda »

kaad:
motor RHW má ochranu proti přehřátí nafty a tvorbě bublinek v palivu. Snímač teploty nafty je pod společnou palivovou rampou, na její spodní straně. A jestli ten snímač po zahřátí (při vypnutém motoru) dává falešnou informaci, že nafta je přehřátá, může být ten nízký tlak paliva při startování teplého motoru výsledkem reakce ŘJ motoru na vysokou teplotu paliva, jenže falešnou. Na funkčním snímači bys měl naměřit při teplotě nafty kolem nuly 8,62kiloohm. Odpor 0,08kiloohm dává při teplotě nafty 120°C, odpor 0,56 kiloohm při teplotě 60°C. Zkusil bych ten odpor změřit. Když bude odpor malý i při nízké teplotě nafty, je to jasné.
OK, ŘJ motoru máme také stejnou, takže zapojení elektroniky bude stejné. Ještě dotaz, máš fungující systém vířivých klapek (swirl)?
P.S. napájecí napětí 12V do ventilu DRV jde z dvojitého relé žlutým vodičem a světle zeleno-bílý vede na pin 14 prostřední konektor u ŘJ motoru (druhá řada z vrchu, druhý pin z prava). Tam ho ŘJ přerušovaně ukostřuje. Zkontroloval bych kvalitu elektrického spoje na tom pinu 14 a dále bych zkontroloval to napájecí napětí, jestli odpovídá cca 12V.
P.S.2. pokud žhavící jednotka spíná proud do žhaviček pro každou zvlášť, má motor bohatější soubor chybových kódů. Pokud spíná proud do všech jedním (společným) vodičem, je soubor chybových kódů poněkud omezen. Ten způsob žhavení je rozpoznávacím znakem.
Pokud vám nezvedám telefon, řídím letadlo.
kaad
Aktivista
Příspěvky: 1289
Registrován: 14 říj 2007, 15:52
Odpovědi: 1
Bydliště: okres Přerov

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od kaad »

Vidím, že tento motor máš v malíčku a já teda smekám. Všechno to zítra zkontroluju dle tvých rad a dám zase vědět kde jsem se posunul. Díky moc.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
Mirekdoda
Přispěvovatel
Příspěvky: 75
Registrován: 18 bře 2013, 15:05
Odpovědi: 0
Bydliště: Pardubice

Re: FIAT ULYSSE 2,0JTD nestartuje

Příspěvek od Mirekdoda »

kaad:
ještě k těm swirl klapkám. Jsou ovládané podtlakem prostřednictvím membrány a táhla (klapky se otáčí podobně, jako škrtící klapka u benzínového motoru, jsou všechny na společné hřídelce). To táhlo má plastový kloubek, který občas praskne a klapky se přestanou otvírat. Je to taková bolístka motoru RHW. V základní poloze jsou ty klapky zavřeny a omezují průchod vzduchhu sacím kanálem k jednomu sacímu ventilu ze dvou pro každý válec. Má to omezovat přebytek vzduchu ve válci a tím tvorbu NOx. Podtlak je otvírá. Potíž je v tom, že nefungující klapky při zvýšené zátěži trvale omezují přísun vzduchu do válce jen jedním sacím ventilem a motor ho má nedostatek. Více kouří a jeho reakce na plyn je taková pomalejší. Pokud zjistíš, že ten kloubek prasknul, doporučuji natočit hřídelku do polohy klapky plně otevřeny a zafixovat vázacím drátem. Může to jít ztuha (saze), tak pozvolna hřídelku rozhýbat. Poloha klapky otevřeny odpovídá pohybu táhla s kloubkem směrem dolů. Předpokládám, že motor ve tvém autě je napříč, tak hledej na pravé straně, respektive na hlavě válců na straně převodovky. A pokud se to opravdu potvrdí, pak doporučuji odpojit hadičku podtlaku od podtlakové baňky a zaslepit ji, aby do systému podtlaku nepronikal falešný vzduch. Předejdeš tak protržení membrány a přisávání falešného vzduchu do podtlakové větve.
Pokud vám nezvedám telefon, řídím letadlo.
Odpovědět

Zpět na „Fiat“