Stránka 1 z 3
Čistej řepkáč - čím doředit?
Napsal: 04 pro 2013, 16:19
od Fiďák
Zdarec, je možnost čisté řepky tak čím ho v tomhle počasí naředit?
Moc hustá na ježdění a neupravená na fritování
Nebo kdyby ho někdo chtěl tak sz.
Napsal: 05 pro 2013, 07:28
od radluk
benzin, nafta, E85, vyber si.
Napsal: 05 pro 2013, 09:22
od Stewa
radluk píše:benzin, nafta, E85, vyber si.
Pokud je ředění za účelem udržení čerpatelnosti řepkového oleje při nízkých teplotách a zároveň co možná nejmenšího množství této přidávané látky, tak bych naftu nepoužíval.
E85 jsem párkrát zkoušel, ale výsledky s ní nemám nijak pozitivní.
Za mě tedy určitě benzín - stačí menší množství než nafty, rychle se smíchá s olejem a nejefektivněji zvyšuje čerpatelnost při teplotách pod nulou.
Konkrétní množství si pro svůj řepkáč a svoje čerpadlo a venkovní teplotu budeš muset zjistit sám - nejjednodušší bude dát do několika PETek vzorek oleje a k nim v různém množství benzín. a všechny strčit na několik hodin do mrazáku (s teploměrem abys věděl kolik je v něm stupňů.)
Mě samotnému se minulou zimu osvědčilo cca 20% benzínu k 80% výfritu.
Napsal: 06 pro 2013, 06:46
od Petr H.

bydlí v polabí tam mrzne 3 dny do roka... bud pojede sockou , nebo si vezme volno...
To přilévání má ale nějakou ekonomickou hranici, rědící palivo x výhřevnost + rěděné palivo x výhřevnost + jebání se velmi rychle = ceně nějaké alternativní nafty.
Jakej to má zvuk s 20% benzínu? Italovi už při 20% benálu moc ťukaj kladívka pod kapotou.. Já dávám E85ku. (a 30% nafty) - bez úprav.
Samozřejmě jak mrzne tak na to s... sockou se mi nechce...

.
Napsal: 07 pro 2013, 11:11
od PM
Stewa píše:radluk píše:benzin, nafta, E85, vyber si.
Pokud je ředění za účelem udržení čerpatelnosti řepkového oleje při nízkých teplotách a zároveň co možná nejmenšího množství této přidávané látky, tak bych naftu nepoužíval.
E85 jsem párkrát zkoušel, ale výsledky s ní nemám nijak pozitivní.
Za mě tedy určitě benzín - stačí menší množství než nafty, rychle se smíchá s olejem a nejefektivněji zvyšuje čerpatelnost při teplotách pod nulou.
Konkrétní množství si pro svůj řepkáč a svoje čerpadlo a venkovní teplotu budeš muset zjistit sám - nejjednodušší bude dát do několika PETek vzorek oleje a k nim v různém množství benzín. a všechny strčit na několik hodin do mrazáku (s teploměrem abys věděl kolik je v něm stupňů.)
Mě samotnému se minulou zimu osvědčilo cca 20% benzínu k 80% výfritu.
Ahoj prosím tě musím ředít řepku pokud vyjedu plnou nádrž za den,ale asi předpokládám,že ano pro lepší čerpatelnost díky Petr
Napsal: 07 pro 2013, 18:02
od Fiďák
Hoši díky za odpověď ale koukám že se nato asi vyprdnu abych z toho náhodou neměl med

Napsal: 09 pro 2013, 09:53
od Stewa
Fiďák píše:Hoši díky za odpověď ale koukám že se nato asi vyprdnu abych z toho náhodou neměl med

To už je na tobě, riziko je tu vždy
Napsal: 26 led 2014, 14:19
od pepe276
Ředim friťák Naturalem 95. Udělal jsem malej pokus. Do 3 malých skleniček jsem dal friťák s Naturalem - 10, 20 a 30% Naturalu. Dneska ráno bylo venku nějakých -10 stupňů a směs s 10% Naturalu byla jako sádlo, při otočení skleničky dnem vzhůru to zůstalo přilepené u dna a ani se to nehnulo(až odpo při nějakých -3 to teklo asi jako med), 20% už hezky teklo a 30% ještě víc. Takže se mi potvrdilo, že stačí dávat 20 % Naturalu. Na jaře to chci ale stejně předělat na 2 nádrže.
Mám dotaz. Myslel jsem si naivně, že 20 % Naturalu rozpustí ten blbej glycerin, nebo že aspoň neztuhne do celistvé vrstvy a aspoň trochu poteče a ono ne. Zůstane sedět na dně ve formě krupiček a když to naleju do nádrže, tak si sedne na dno a ucpe sací koš a je vymalováno

Čím ho rozpustím, ať nemusím vycucávat 1/3 nádrže? Je ho po dně asi tak 2-3cm okolo sacího koše a je tím úplně zalepené sítko proti bordelu. Vycucávání je až poslední možnost.
Napsal: 26 led 2014, 15:32
od sineDko
treba mu dat precitat noviny
stare vozy sa tak astartuju, zapalis pod tym ohen a zohrievas. ale tak nemaju same plasty a ani nadrz neni plastova na nich.
skus to proste nahriat niecim bezpecne zospodu a ides
Napsal: 26 led 2014, 22:39
od Petr H.
pepe276 píše:Ředim friťák Naturalem 95. Udělal jsem malej pokus. Do 3 malých skleniček jsem dal friťák s Naturalem - 10, 20 a 30% Naturalu. Dneska ráno bylo venku nějakých -10 stupňů a směs s 10% Naturalu byla jako sádlo, při otočení skleničky dnem vzhůru to zůstalo přilepené u dna a ani se to nehnulo(až odpo při nějakých -3 to teklo asi jako med), 20% už hezky teklo a 30% ještě víc. Takže se mi potvrdilo, že stačí dávat 20 % Naturalu. Na jaře to chci ale stejně předělat na 2 nádrže.
Mám dotaz. Myslel jsem si naivně, že 20 % Naturalu rozpustí ten blbej glycerin, nebo že aspoň neztuhne do celistvé vrstvy a aspoň trochu poteče a ono ne. Zůstane sedět na dně ve formě krupiček a když to naleju do nádrže, tak si sedne na dno a ucpe sací koš a je vymalováno

Čím ho rozpustím, ať nemusím vycucávat 1/3 nádrže? Je ho po dně asi tak 2-3cm okolo sacího koše a je tím úplně zalepené sítko proti bordelu. Vycucávání je až poslední možnost.
naše děti by se mrkli do učebnice chemie s čím se glycerin míchá... benzin to zrovna není, ten se s glycerinem přímo nesnáší...
nebudu tě napínat.. wiki říká tohle: Díky přítomnosti hydroxylových skupin je molekula glycerolu polární a proto se neomezeně mísí s vodou a jednoduchými alkoholy (např. methanolem a ethanolem). V nepolárních rozpouštědlech (např. benzin) se nerozpouští.
Napsal: 27 led 2014, 00:10
od pepe276
Díky moc

Na tu wikipedii jsem taky koukal, ale tohle jsem pod těma strašnýma vzorečkama úplně přehlédnul...vzpomněl jsem si v tu chvíli na školní chemii a naskočila mi z nich husí kůže...brrrr
Bral jsem to laicky, že benzín odmašťuje a rozpouští tuky a ono to koukám neplatí vždycky...
Vody na ředění mám sice dost, ale ta by asi moc nehořela, takže ráno koupím nějaký líh a pak jen vyladit nějaký rozpouštěcí poměr

No a pak už jen budu doufat, že se ten líh s glycerínem smísí s friťákem a benzínem, protože líh s benzínem taky není to pravé ořechové

Příště to zkusím naředit asi rovnou lihem, nebo metanolem a bude klid!
Napsal: 27 led 2014, 11:44
od radluk
trochu nechapu, pises o fritaku a pak zaroven o glycerinu? Co to je za nesmysl, kde se z fritaku vezne cisty glycerin? Vetsinou se tam usazuje maximalne sadlo.
Glycerin z MERO ano, pokud nekdo nepere vodou a nechava kratce sedimentovat.

Napsal: 27 led 2014, 12:42
od pepe276
Co je teda taková ta krupice, co se v přefiltrovaném friťáku usadí na dně??? Myslel jsem si, že je to glycerín... Když to vezmu na prst, tak ta krupice během chviličky teplem roztaje. Jako sádlo beru tuk živočišného původu a to slunečnice a řepka není...aspoň teda dodavatelé mi tvrdí, že používají na smažení jen jen rostlinné oleje.
Napsal: 27 led 2014, 14:34
od k.amerika
Ale smaží se v tom oleji přece vepřové a to sádla pustí dost, stejně tak i z ryb, kuřecího a všeho se nějaké sádlo vysmaží a zůstane v oleji...
Napsal: 27 led 2014, 14:46
od Stewa
pepe276 píše:Co je teda taková ta krupice, co se v přefiltrovaném friťáku usadí na dně??? Myslel jsem si, že je to glycerín... Když to vezmu na prst, tak ta krupice během chviličky teplem roztaje. Jako sádlo beru tuk živočišného původu a to slunečnice a řepka není...aspoň teda dodavatelé mi tvrdí, že používají na smažení jen jen rostlinné oleje.
Ježišmarjá tohle určitě glycerin nebude

Máš na dne jen tuk, nic víc (pokud jsi dostatečně filtroval) Doporučuji nalejt obyčejnej benzín a profouknout hadici směrem od čerpadla do nádrže - to aby se to v nádrži alespoň trochu promíchalo. Do takovéhle směsi můžeš klidně nalít i zimní naftu a ta ti to ještě trochu naředí. nebál bych se toho vůbec, pokud je to opravdu jen ztuhlý tuk. Zítra má být už tepleji tak natankuj pár litrů benzínu, dolij naftou a tradá na výlet
PS: já měl jednou problém opravdu s glycerinem usazeným v nádrži. Auto kuckalo, nejelo a kopalo, maximálka cca 110 nedalo se s ním jet. Přijel jsem na OMW, dolil do plné naftu a po zdolání prvního kopečku se auto ztišilo, přestalo kopat a jelo jak má. Další den jsem ale skoro nenastartoval. Doli jsem tentokrát benzín do plné a následující den už i starty v pořádku. Takže vyjezdit glycerín v nádrži taky jde. Auto bylo Mercedes W124 250D bez turba.