Stránka 1 z 1
Porting hlavy
Napsal: 14 led 2017, 22:50
od janpelikanbk23
ahoj pustil jsem se do portingu me hlavy na netu jsem nasel tohle video vidíte nejakej užitek v tomhle portingu ala golfovej micek
https://www.youtube.com/watch?v=WVA8cdIucgM
Napsal: 14 led 2017, 23:28
od Forest
Tot otazkou k zamysleni, nebot v pripade golfoveho micku to ma smysl nebot ten rotuje a dulky snizuji odpor vzduchu a pomaha i micku stoupat (takze delsi dolet). Osobne se subjektivne domnivam, ze je to pokus o to nejak se marketingove odlisit, nabidnout zakaznikovi neco noveho, neotreleho a tim ho zaujmout. Soudim tak na zaklade toho, hlubokeho presvedceni, ze by byl tento povrch pouzit nejen napriklad u F1.
Hlavni nevyhodou vidim zeslabeni steny hlavy v miste dulku a z toho plynouci. Co u portingu ale zustava je fakt, ze lesteni je kontraproduktivni zalezitosti!
Napsal: 14 led 2017, 23:28
od turbo kamna power
golfový míček má díky těm jamkám menší odpor vzduchu, tady to bude asi podobný. Ale to si doma asi neuděláš

Jinak dělají se i ventily takto jamkovaný
Já se přidám, mě by zajímalo, jestli má smysl soustružit konce vodítek do kužele (na jinak sériový hlavě)?
Napsal: 14 led 2017, 23:44
od TDI tech
Otazkou zostava ako ta uprava nasavacich kanalov ovplyvni tvorbu vzdusneho viru. teoreticky by mal vznikat len miniminalny prip. ziadny, co je u diesela s priamym vstrekom neziaduce

Napsal: 14 led 2017, 23:54
od Forest
Tak pokud zachova design, ktery zajistuje vytvoreni viru (swirl ramp), pak by to nemusel byt problem, nebo to bylo jak mysleno? Osobne se domnivam, ze oni se snazi touto upravou jen zrychlit proudeni vzduchu ale uprimne receno: vidim vice negativ nezli toto jedine pozitivum ... ale mohu se mylim (neb jsem lidska bytost, ktera jakozto takova je omylna)
PS: na druhou stranu, co je mi znamo, tak u opravdu vysokoprutokovych hlav u TDI (R4 8V) se opravdu v ramci dosazeni maximalniho prutoku tyto "swirl rampy" odstranuji
Napsal: 14 led 2017, 23:57
od turbo kamna power
jj, sací kanál určitě upravovat opatrně, aby se zachovalo vytvoření víru
osobně bych do toho raději moc nešahal, uvažoval jsem jen nad tou úpravou vodítek, ale nevím, jestli to má smysl?

Napsal: 15 led 2017, 00:10
od Forest
Na druhou stranu, pokud to neni lez, pak to
maji zjevne zmerene, ikdyz o tom testu by se dalo polemizovat.
...
zde pripadne
zde je to vysvetleno na golfovem micku a vysvetluje to, proc je lesteni portu nesmysl. Pro info: jediny duvod, proc se k tomu v minulosti pristupovalo byl fakt, ze nasledky zvetseni portu byly upirany ve prospech lesteni. Nasledne se zjistilo, ze kdyz doslo pouze k vylesteni (bez ubrani materialu), vysledky byly horsi! Jakym paradoxem je, ze ubranim materialu s naslednym vylestenim tento proces degradujete.
Na to, jakou drsnost povrchu pouzit se me ale neptejte ... ja to vzdy necham jemne opiskovat a tim vylesteny povrch zdrsnim.
Napsal: 15 led 2017, 10:40
od TDI tech
OT:
to turbo kamna power: Ako si napisal tie golfove lopticky vdaka znizeniu odporu vzduchu naberaju vacsiu rychlost teda dalej doletia a hlavne si presnejsie udrzia svoju trajektoriu.
Napsal: 15 led 2017, 11:13
od TDI tech
to Forest: Ono uprava kanalov hlav valcov je celkovo veda. Kazda hlava potrebuje specificku upravu. Neda sa to pausalizovat. ALE co tu vsak nikto nespomenul je fakt, ze aby to vsetko malo vyznam tak sa upravuje aj tvar spalovacich priestorov a takisto zvody aby to fungovalo ako celok. Platia sa za to tazke peniaze a v poradovniku sa caka dlho. Samozrejmostou su dalsie na to nadvazne upravy na motore, ale o tom sa tu teraz nebavime. Upravena iba samotna hlava, castokrat nebyva zarukou uspechu a prinos je zvycajne zanedbatelny prip. ziadny (v lepsom pripade). To su veci ktore si vsak bohuzial 98% ludi neuvedomuje. V tom videu je ukazana iba samotna hlava co je bez upravy toho nadvazneho zvysku konstrukcnych casti motora prakticky bezvyznamne. Co samozrejme v tom videu nepovedia. Je to analogicky rovnake ako s reklamami na pozicky za super urok iba v nasej banke, len "zabudli" povedat za akych podmienok to plati a kolko dalsich produktov ti nanutia na ktorych ta potom niekolko nasobne osklbu
Tu je to rovnake. Chlapec si cosi precita na internete kukne nejake video na youtube a hura do upravy hlavy, ale neuvedomuje si ze castokrat je to neuplna pravda, a svojou nevedomostou problematiky napacha viac skody ako uzitku.
Dalej k upravam hlavy samotnej. Je rozdiel ci sa jedna o hlavu z diesela, alebo benzina. Ak z benzina tak ci z atmosferickeho, alebo preplnovaneho. Potom ci karburatoroveho, alebo so vstrekovanim atd. Ci sa upravuju sacie alebo vyfukove kanaly. Proste kazdy element si individualne vyzaduje inu technologiu obrabania. Uprava motora, ktora perfektne funguje napr. na karburatorovom benzine, moze horsie fungovat, alebo uplne degradovat na motore so vstrekovanim.
Napsal: 15 led 2017, 11:40
od Forest
@TDI tech: No, vzhledem k tomu, ze na TDIckach je spuntem hlava (mluvim o rotackach a PCckach 8V) tak zvysenim prutoku dosahnes navyseni vykonu (samozrejme po patricne uprave SW) ... zvlaste u rotacky, kde je toho potencialu pro navyseni vice nezli dostatek.
Co jsi vsak podotkl velice spravne je, ze uprava hlavy musi jit rozhodne ruku v ruce se sacimi a vyfukovymi parohy, jinak to muze byt dokonce kotraproduktivni (napriklad jsem se setkal s tim, ze clovek sice zvetsil vyfukove kanaly, ale neprizpusobil plochu vyfukovym svodum, takze tam vznikla hrana, ktera byla zdrojem vireni a nezadoucicho turbulentniho proudeni).
Napsal: 15 led 2017, 19:44
od janpelikanbk23
Napsal: 15 led 2017, 22:28
od janpelikanbk23
jinac co tak zjistuji na cizich forech asi u 8V je nejlepsi vyportovat hlavne vyfukove kanaly a ty saci fakt jen doladit zlehka a tvar nechat i s tim hrbem viz odkaz
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=339995
Napsal: 16 led 2017, 17:44
od bombastiq
tohle sem měl v autě 6let zpátky , ne teda golfak styl ale jen lehký doladění
motor měl lepší spodek a šel víc točit
Re: Porting hlavy
Napsal: 22 bře 2024, 21:10
od rbank
Tak dá se udělat třeba i tohle.Rucne a pěkně.
Re: Porting hlavy
Napsal: 24 led 2025, 03:15
od PVL59
Už to téma je trochu staršího data, ale vrátím se k podstatě prvního příspěvku. "Golfák" je v tomto případě spíš jen marketingový tah, i když to pěkně vypadá. Jedná se principiálně o dosažení rychlejšího průtoku a objemu plynů. Ideální stav nastává, pokud se na povrchu vytvoří jemné turbulentní proudění, které vytvoří ideální kluznou plochu pro laminární proudění. Takže zjednodušeně mikroskopické víry, po kterých "klouže" proudící plyn. Příklad z přírody - pokud jste měli možnost si pohladit žraloka (já jo, ale jen malýho

), tak má kůži jako "šmirgl". Tímto "šmirglem" vytváří turbulence a po nich okolní voda klouže rychleji. Takže u odkazu na důlky v sání bych to spíš viděl na vytvoření větších, až nežádoucích, turbulencí / vírů, které budou mít zbytečně velkou vrstvu a tou následně snižují použitelný průřez profilu pro to laminární proudění. Sice bude pořád platit Bernoulliho rovnice, ale zmenšený průřez v tomto případě nevyrovná vyšší rychlost proudění, naopak bude těmi víry snižována. Pamatuji, když se u závodních motorů používalo po vyleštění kanálů do zrcadlového lesku následné pískování ocelovou drtí, kdy "důlky" byly velikosti řádově v desetinách mm, to na vytvoření turbuletního proudění stačí.