Audi A6 C4 2.5TDI motor AEL

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

prka
Aktivista
Příspěvky: 1142
Registrován: 18 pro 2007, 18:16
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od prka »

Na to, zda je nulová dodávka paliva když Ti to vibruje při ubrání plynu na ot. 2200 jsem se ptal proto, že pokud by dodávka nebyla nulová, tak by příčinou vibrací mohla být nedostatečná dávka paliva nebo špatně rozprášené palivo.
Také se mi nelíbí ty vysoké hodnoty opravných dávek ve skupině 13. To, že hodnoty této skupiny "zamrznou" při zvýšení otáček je normální /není to chyba diagnostiky/. Tyto opravné dávky slouží k zabezpečení plynulého chodu motoru na volnoběhu. Při zvýšení ot. se již opravné dávky neprovádějí. Když motor nejde pravidelně na volnoběhu, tak podle mne nebudou v pořádku všechny vstřikovače /válce, písty, kroužky i ventily jsou v pořádku, jak uvádíš/. Pokud by všechny vstřikovače byly dobré a dávaly méně /např. chybou teplotního čidla nebo "softu"/, tak by se snižovaly otáčky volnoběhu a ŘJ by nařídila zvýšit vstřikovanou dávku na volnoběhu pro všechny válce a opravné dávky ve skupině 13 by pak byly minimální.
Jestliže se vibrace a chrastění projevují i na místě při ot. kolen 1100, 2200, tak bych vzal nějakou delší trubičku a při těchto ot. bych ji přikládal k určitým součástem motoru /např. čerpadlu, které se tak někdy ozývá/ a posloucháním bych hledal zdroj tohoto "chrastění". Také bych si nechal překontrolovat všechny vstřikovače. Vibrace způsobené nedostatečnou dávkou paliva se někdy podaří odstranit úpravou volnoběžné dávky. Určitě by bylo dobré udělat log skupin 1,3,11 při plné akceleraci na rovině na čtyřku od 1500 do 3500 otáček. Potom ještě zaznamenat i minutku volnoběhu.
Octavia I 1.9TDI 81Kw AHF r.v.2000
Octávia I 1,9TDI ASV r.v. 2003 chip
Uživatelský avatar
Pája 19
Aktivista
Příspěvky: 3483
Registrován: 15 čer 2008, 12:12
Bydliště: u pár dubic

Příspěvek od Pája 19 »

Prohoď vstřiky a uvidíš, jestli se změněj korekce.
Oct asv 2000, DieselPower
Petr-A6C4
Sběrač informací
Příspěvky: 32
Registrován: 12 lis 2020, 14:47
Bydliště: Rokycany

Příspěvek od Petr-A6C4 »

prka: Ono to v té skupině 13 není až tak korekce vstříknutého množství, jako spíš informace o tom, kolik chybí, nebo přebývá. Rotačka neumí korigovat jednotlivé válce.

Přehazování vstřiků mám za sebou mnohokrát. Hodnoty zůstávají +,- stejné. Dokonce jsou vstřiky míň než 10tis po repasu s originál opravnými sadami. Dělalo to i s jinou sadou vstřikovačů. Dokonce jsem tam zkoušel 5ks z 1,9TDI 81kW ( korekce ve 13 podobný a ke všemu to hůř jelo) Prostě vstřiky bych vyloučil.

Vyloučil bych i vše spojené s dodávkou nafty, protože určité klepání i vibrace v daleko menší míře jsou tam i při brždění motorem (bez plynu). Je to mechanická záležitost o tom jsem na 99% přesvědčen. Jo a hlavní řemenicí to není. Před pár dny jsem tam dal už třetí od doby co to řeším a zase nic.

Už mi napadá třeba i překroucená, nebo omletá vačka, ale to bych snad na ní něco viděl. Když se to kdysi potkalo (kvuli tomu měnily ten 1. píst), je možné aby to poškodilo vačku, když je o takový odlitý kus, aniž by praskla?Dělá to něco, co se točí. Mě už z toho jebne...
Audi A6 Avant Quattro 1996 (C4) 2.5TDI AEL 103kW
Audi 80 (B4) 1994 1.9TDI 1Z 66kW
prka
Aktivista
Příspěvky: 1142
Registrován: 18 pro 2007, 18:16
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od prka »

Skupina 13 opravdu ukazuje jak je vstřikované množství do jednotlivých válců upravováno, aby byl potlačen cukavý chodu motoru na volnoběhu a rotačka to umí. Jsi-li však přesvědčen že palivem to není, tak to tam nemusíš hledat.
Octavia I 1.9TDI 81Kw AHF r.v.2000
Octávia I 1,9TDI ASV r.v. 2003 chip
volvo pan
Přispěvovatel
Příspěvky: 171
Registrován: 14 kvě 2021, 22:29
Bydliště: zapad

Příspěvek od volvo pan »

hele,mě se to prostě podle tý fotky zdá,že 1 a 5 válec má stejnej píst,a to je blbě. Zkouknout pořádně fotky,at je jistota. Voni sou totiž jiný,myslim,i ojnice.Nevim teda v čem se liší,ale matně si vybavuju,že to na origo bejvalo i značený na kerý válce to patří. Moh to někdo přehodit komplet.Taky sem viděl vstřik ze snímačem na 3 i 4 nebo 2 válci,což ale nevim,jesi to je problem,ale mužeš zkusit proházet. Ještě zkontrolovat hydra,jesli makaj,změřit tlak oleje a zkouknout sání,jestli neni zacpaný vod egr. Může bejt u jednoho válce skoro totál ucpanej,pak to vibrovat bude. Je teda fakt,že většina,co píšu bude dělat při plynu,ne při brždění motorem. To jen ty písty. Na druhou stranu 5 ti val vždycky vibroval a pokud máš v piči uložení motoru,tak to udělá dost parády s pevnym setrvákem koor...sice teda taky při plynu,ale zkusil bych hnout čerpadlem cca o pul až zub dopředu i dozadu,chcípák nafty a i kabel zkontrolovat a k přesuvníku taky.Kabely v konektoru bejvaj zčernalý a vodí,jak se jim chce. Možná ještě něco v paměti vylovim :)
geo
Aktivista
Příspěvky: 4633
Registrován: 16 zář 2010, 16:59

Příspěvek od geo »

prka píše:Skupina 13 opravdu ukazuje jak je vstřikované množství do jednotlivých válců upravováno, aby byl potlačen cukavý chodu motoru na volnoběhu a rotačka to umí. Jsi-li však přesvědčen že palivem to není, tak to tam nemusíš hledat.
U rotačky to nejde není to cr kde dokážě ovládat jednotlivé vstřiky nějakou korekci dělá ale ta se vstahuju na uhlové zrychlení a to k válci kde je řídící vstřik proto tento válec a vstřik musí být ok jinak je korekce směsi chybná.
Rayx
Aktivista
Příspěvky: 2674
Registrován: 23 led 2006, 20:00
Bydliště: jz

Příspěvek od Rayx »

geo: proč rotačky tedy mají tu korekci vstřiku (správně terminologicky odchylku vstřikovaného množství pro regulaci rovnoměrného chodu motoru) vůbec implementovanou do ECU? Jasně, možnosti jsou u nich menší než u následných PD/PPD/CR, ale evidentně jsou. A jasně, všude se to řeší přes úhlové zrychlení, co daný písty udělí klice.

Já ten 5-tivál neznám, vím jen že jsem po tom koukal před lety v V850 :D
Co je konkrétně na tomto motoru špatně je na křištálovou kouli, ale ty korekce jsou nepěkné a evidentně ani taková limitní hodnota jako -2,7 na dvojce nestačí na to, aby tím škrcením dohnala to, co jednička ani čtverka nedává ...
Každopádně ty komprese je třeba změřit i nyní po složení, bez toho se dá těžko usoudit, jak jsou na to válce mechanicky nyní.
Ta jednička je evidentně nejhorší podle té korekce, ta souvislost s výměnou pístu před lety po tom blízkém setkání tam zřejmě je ... Pokud nebude její komprese výrazně jiná (a to nebyla ani před rozborkou, kdy byla přesně uprostřed ve srovnání s ostatními), vstřiky jsi prohazoval a nic, tak ono toho fakt už moc nezbývá, jen ten tvar pístu nebo vačica, že by bylo něco s klikou či ojkou by bylo na odměření fázování a přesahů ...

Logem jsem myslel pouze log volnoběhu, ale pokud se ty hodnoty moc nemění, tak ho netřeba dělat. Jak už upřesnil prka, je to aktivní jen při volnoběhu či nepatně zvýšených otáčkách ;)
Když ses ptal těch několika známých a dobrých mechaniků, co říkali oni na ty korekce???
geo
Aktivista
Příspěvky: 4633
Registrován: 16 zář 2010, 16:59

Příspěvek od geo »

Psal jsem že nějakou korekci dělá ale o přesnosti to není ale hlavně se to všechno vztahuje k 4 válci takže pokud nefunguje 4 tak to nepoznáš protože korekce budou špatné na ostatních proto bych se zde k ním moc neupínal pokud jsou stejné tak bych to dál neřešil pokud kulhá tak bych si radéji pomohl jinak protože je to dost zavádějící i u cr.
Petr-A6C4
Sběrač informací
Příspěvky: 32
Registrován: 12 lis 2020, 14:47
Bydliště: Rokycany

Příspěvek od Petr-A6C4 »

Pánové, děkuji za postřehy.
Jen zrekapituluji stav: Čerpadlo po repasu v Boschi, Vstřikovače po repasu mnou a odzkoušené na pumpě,písty podle zkoumání fotek by měly být správně, hlava po repasu, uložení motoru ok, měněno za neelektrické - výsledek bez vlivu na to co řeším.
Trochu se mi zdá, že to chraštění jde pod víka ventilů. Hydra měněna a teď do opravené hlavy překontrolována a jedno jsem pro klid duše opět dával nové, ale nejspíš mu nic nebylo. Jsou tam INA z Elitu.

Mám nový poznatek. Když motor podržím v otáčkách lehce přes 4tis s plným plynem do kopce, stanou se dvě věci. Vyletí něco hodně tmavého z výfuku, což je skoro normální ( jinak si zakouří tak standardně na Euro2), ale hlavně ty vibrace a cvakání jakoby na chvilku ustalo a motor jde pak skoro i hezky. To ale trvá cca 1km, většinou tak do vyřazení na volnoběh a pak je vše při starým.
Od opravy mám najeto už hodně přes 2tis km a jak mi to auto štve, tak mu začínám dávat pěkně zakouřit s tím, že kroužky už jsou snad sedlé.
Teď otázky:

1)Jak se projeví malý, nebo naopak velký tlak mazání? Ale moc tomu nevěřím, že by se v olejovém čerpadle zasekl přesouvací ventil, který stabilizuje tlak. Je to tak jednoduchý, že se na tom nemá co podělat. Pokud je ucpaný nějaký mazací kanál v bloku/v hlavě, tak bych to asi nezjistil ani měřením tlaku oleje.?

2)Je možné, aby to bylo vstřikovacím čerpadlem i přes to, že ho v Boschi měli po opravě na stolici a testem prošlo? Jde mi o to, jestli může dělat neplechu rozdělovací hlava, tedy spíš nějaký z těch výstupních holendrů s ventily ( je to popisováno, jako tlakový ventil)? Čistě teoreticky, když by bylo něco s jedním z těch výstupních ventilů, mohla by tudy jít nafta i při ubraném plynu(brzdění motorem) a také to způsobit nepravidelnost chodu - tedy rozdíly v účinnosti válců - VAG skupina 13.?
Mám totiž pocit, že když jsem tam měl jiné čerpadlo v době, kdy tohle bylo v Boschi, tak se ten motor choval mnohem líp. Ale může to být jen pocit.

3) Je možné, aby se srovnáním hlavy, následným zapuštěním ventilů (nevím o kolik, s hlavařem jsem to ještě nekonzultoval) zmenšila "vůle" mezi ventilem a vačkou natolik, aby zdvihátka byla stlačena "na doraz" a docházelo tak k neúplně zavřeným ventilům?

Opět díky za komentáře.
Audi A6 Avant Quattro 1996 (C4) 2.5TDI AEL 103kW
Audi 80 (B4) 1994 1.9TDI 1Z 66kW
burton.b
Sběrač informací
Příspěvky: 46
Registrován: 21 kvě 2011, 18:33

Příspěvek od burton.b »

Já jsem si s tím autem i motorem(mám akorát AAT) užil taky svoje vyměnil jsem vše co šlo a stejně mi tam občas něco cvaká nepravidelně. Vývěvu jsi měnil? Taky umí dělat bordel. Zkus to projet bez řemenu a změřit ten tlak oleje. Jinak pozor na to vstřiky mají dva otevírací tlaky a ten druhý jen tak nezkontroluješ.
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46

Příspěvek od jericho-3 »

U těch hyder je reserva, existuje takový kontrolní plech, kterým si to ověříš. Změř si konce zavřených vetilů -stopky od roviny hlavy a rozměr na netu najdeš. ale mimochodem kdyby to tak bylo , tak otáčky na to vliv mít nebudou.. Možná by stálo zato, dát budík na tlak oleje, /třeba elektrický/ a dás si ho za okno nebo až do kabiny a sledovat ten tlak při jízdě..Mohlo by to aspoň vyřadit jednu možnost. Já vždy vezmu ráčnu a v tichu si motorem otáčím, zda někde nezadrhává, popřípadě jiná abnormalita se nevyjeví. A to i s kompresí i bez ní. Ale je fakt už od začátku těchto motorů, že seřídit jej aby šel jako housličky, chytal na drb a šel jako pěna bez kouře nebyla sranda. A samozřejmě jak píšeš, největší průser je, když je čerpadlo po opravě a pak se zjistí, že problém je v něm. Také jsem to zažil. člověk si v hlavě odškrtává-tak tohle, jsem ověřil, tohle a tohle.......a nakonec se vrátí na začátek..Přeji úspěch :)
nepropadat panice...
volvo pan
Přispěvovatel
Příspěvky: 171
Registrován: 14 kvě 2021, 22:29
Bydliště: zapad

Příspěvek od volvo pan »

menší tlak nenatlačí spravně hydra,na těch se to většinou projeví jako první. Vývěva vibrovat nebude,ale cvakat jo,párkrát rychle po sobě našlap brzdu a mělo by to na chvilku přestat. ventily na čerpadle by měla nahlásit diag,kromě chcipáku.Změř ten tlak a pak bych zkusil hnout s tim vstř. čerpadlem. no jo audi,tam je to utopený pod oknem,ne?ja to znam jen z volva napříč motor,to de skoro za běhu.že je správně nastavený i podle rysky a diag neznamená,že to dobře pojede. jo a vo těch 2 pružinovejch vstřikách sem slyšel,že praskaj pružiny,ale nesetkal sem se stim.měly by bejt skoro stejny jako 81kw v oktavce a i v T4,tak určitě někdo další vědět bude. Jestli si seš jistej,že ty písty,ojnice,klika a setrvák je ok,tak už moc věcí nezbývá. Pěkně vod začatku,kontrola rozvody,čerpadlo,přivod nafty bez bublin,diag a tlak oleje a musi to ject. Až pak řešit ventily resp přesuvník na čerpadle a pružiny ve vstřiku.
Petr-A6C4
Sběrač informací
Příspěvky: 32
Registrován: 12 lis 2020, 14:47
Bydliště: Rokycany

Příspěvek od Petr-A6C4 »

Dnes jsem aspoň ze zoufalství vyměnil výstupní ventily na čerpadle a ejhle, je to stejný. Chtěl jsem zkusit jiné čerpadlo, ale to co tu mám je zralý na repas. Bude zalepený řepkou, jak dlouho leželo. Nepodařilo se mi ho ani po hodině pokusů přesvědčit, aby z něj šla nafta.
Udělal jsem video jak to vrčí, třeba někdo na tom něco uslyšíte.
https://uloz.to/tamhle/kwx3KYsbphSB#!ZJ ... SQoQR2BD==

Jinak opakuji, že vše jako rozvody, vývěva a podobné banality to nejsou. To vše je kontrolováno možná už víc než 10x.
Audi A6 Avant Quattro 1996 (C4) 2.5TDI AEL 103kW
Audi 80 (B4) 1994 1.9TDI 1Z 66kW
Rayx
Aktivista
Příspěvky: 2674
Registrován: 23 led 2006, 20:00
Bydliště: jz

Příspěvek od Rayx »

Podle zvuku ani pohledu na motor neslyším nic, ale nejsem tak rychlej jako G28 a ECU 8) Podle mě dokud nevyřešít proč je to takto a jednička evidentně nejslabší, tak se dál nehneš. Někdo by to neřešil, puňťa musí řešit detaily a nic neopomenout.

Obrázek
Petr-A6C4
Sběrač informací
Příspěvky: 32
Registrován: 12 lis 2020, 14:47
Bydliště: Rokycany

Příspěvek od Petr-A6C4 »

Po té výměně výstupních ventilů čerpadla jsem dnes najel cca 100km a opravím včerejší tvrzení, že změna nenastala. Ten včerejší post s videem jsem dával bezprostředně po té, co jsem na tom dělal.
Hodnoty na VAGu ve skupině 13 jsou stálé mizerné, ale zásadní změna nastala. Skoro úplně to přestalo v tahu kouřit a při tom na ukazateli okamžité spotřeby je daleko větší hodnota, která předtím nešla dosáhnout, volnoběh je daleko klidnější, vibrace v tahu odhadem o 60% snesitelnější (na pětivál bych řekl v normálu), po přechodu z prošlápnutí do volnoběhu se otáčky ustálí hned, před tím si to jakoby trochu zakoplo, v celém spektru otáček je daleko plynulejší tah a jde ten motor jakoby veseleji, předtím to tak nebylo.
To je tak vše co se změnilo. Takže přes to, že čerpadlo bylo na repasi v Boschi, tak nejspíš nezkontrolovali tyhle výstupní ventily, nebo se jim to prostě na stolici neprojevilo.
Ještě nevěřím té rozdělovací hlavě na čerpadle, mohla by asi dělat tu nerovnoměrnost, ale teď když vím, že se mám zaměřit opět na čerpadlo, je už to pro mě o něco málo veselejší, než když člověk jen sype peníze a nic se nevyřeší.
Ještě se mi nelíbí zvuky, co jdou od vršku motoru - zdvihátka, vačka. Podle mě to blbě maže. Napovídal by tomu i fakt, který jsem zde zatím neuvedl, protože jsem tomu nepřikládal větší důležitost. To je to, že cca 5tis km před poloGO motoru jsem dával nová INA zdvihátka a teď když se opět skládala hlava, jsem si všiml, že dvě z nich měli na válcové ploše po obvodu nehluboké odřeniny - šikmo po celém obvodu - vypadalo to jako honování válce - překřížení. To je podle mě znak toho, že se zadírají.
Ono změřit tady na tom motoru tlak oleje není jen tak (na jakém místě, kolik to má mít tlaku, pak najít potřebné šroubení pro připojení manometru, který nemám atd atd.) To už je jednodušší vyměnit olejový čerpadlo :)
Teď jestli to je čerpadlem, nebo je ucpaný nějaký kanál v bloku, nebo v hlavě a pokud ano, co s tím? Pokud čerpadlem, jestli je jen špatný ten přepouštěcí ventil tlaku oleje. No prostě zas mám o čem přemýšlet.

Vaše nápady a podněty třeba pomůžou. Díky.
Audi A6 Avant Quattro 1996 (C4) 2.5TDI AEL 103kW
Audi 80 (B4) 1994 1.9TDI 1Z 66kW
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“