Problém s vačkou 1.9 TDI ASV 81 KW

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Felo313
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 21 zář 2018, 07:17
Bydliště: Praha 9

Problém s vačkou 1.9 TDI ASV 81 KW

Příspěvek od Felo313 »

Zdravím všechny,

Prosím zdejší borce o radu ohledně mého problému s vačkovou hřídelí na motoru 1.9 TDI 81KW - rotační čerpadlo:

Měl jsem fouknuté těsnění pod hlavou, a jelikož mě tyhle věci zajímají a celkem i baví, tak jsem se do toho pustil sám. Vše nastudoval, sehnal potřebné nářadí a materiál. Než jsem sundal hlavu a tím i rozvody vše jsem si správně zaaretoval - 1. Píst do HÚ, zaaretoval čerpadlo, nasadil pravítko do vačky a ikdyž pro jistotu dávám nové rozvody, raději jsem si udělal na řemenicích a řemenu značky. Následně sundal rozvody a hlavu, kterou jsem nechal srovnat, vyměnit vodítka ventilů a otestovat tlakovou zkouškou. Vše bez problému.

Po repasi hlavy jsem začal skládat vše nazpět: nové těsnění, nové šrouby, nové hydroštely, nové gufero na vačce, nasadil zpět vačku, vrátil podle vyražených čísel nazpět víka ložisek vačky, utahoval postupně křížem nejprve 2,4 nejprve postupně nakonec dotáhl momentem 20nm poté 1,3,5 také 20nm.
Poté jsem se vrhnul na rozvody: namontoval novou pumpu, kladky. Následně jsem si chtěl zaaretovat vačku, která byla více méně ve správné poloze 1. Válec uzavřen a 4. ve střihu (čerpadlo od začátku zaaretované kolíkem a 1. píst stále v HÚ).

A tady už začíná můj problém:

bylo mi divné, že když si chci zasunout listové měrky pod pravítko, tak mi občas vypadlo, tak jsem si na to zblízka posvítil a zjistil ze jsem lehce našikmo - téměř o nic, na krajíček tam pravítko lezlo ale dál ne, přece jenom jsem vačku dotahoval v poloze, kterou jsem dal od oka, tak jsem usoudil, že vačku bude stačit pootočit o 0.0prd doleva nebo doprava a pravítko tam vleze, bohužel nikoliv... Následně jsem znovu povolil vačku a že pro jistotu budu zlehka dotahovat i s pravítkem dokud nenarazím na lehký odpor, nebylo to sice ono jako před první demontáží ale pravítko už šlo více méně vyndat zandat. Následně jsem ho vyndal a dotáhl matky na ložiskách na 20nm podle dílenské příručky, chci vložit pravítko a jsem zase tam kde jsem byl pravítko nelze vložit. Předpokládal jsem, že jsem s ní při dotahovaní zase nějak hnul tak jsem to zkusil znovu a nechal tam pravítko i při dotahovaní na 20nm ...pravítko ani nešlo vyndat...

Přijde mi jako kdyby byla vačka o (odhaduju) 0.5 mm níže než jsem ji poprvé demontoval...před tím šlo pravítko krásně dovnitř i ven a teď bez šance....

Napadá někoho, kde jsem mohl udělat chybu? Snažil jsem se celý večer najít nějaké postupy, tipy, časté chyby ale bez výsledku, proto se s velkou nadějí obracím sem.

Díky
Uživatelský avatar
tiguan2
Přispěvovatel
Příspěvky: 729
Registrován: 21 lis 2011, 20:04
Bydliště: ZR-Vysočina

Příspěvek od tiguan2 »

Ta vačka ma výřez vyosený, neni to moc vidět ale je.
Bora 1.9 TDI 85KW 6q,čip, AJM--minulost
Rapid 1.6 TDI 85 kw
Audi Q5 125KW 6q manual
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19329
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

Hele netřeba si zase hrát na setiny milimetru...setrvák na značku,vačku do roviny a nazdar,jak to složíš doladit předvstřik a je to,netřeba dramatizovat
Uživatelský avatar
slovacek.milos
Aktivista
Příspěvky: 32867
Registrován: 23 pro 2007, 12:51
Bydliště: Strážnice

Re: Problém s vačkou 1.9 TDI ASV 81 KW

Příspěvek od slovacek.milos »

[quote="Felo313"]Zdravím všechny,


Po repasi hlavy jsem začal skládat vše nazpět: nové těsnění, nové šrouby, nové hydroštely, nové gufero na vačce, nasadil zpět vačku, vrátil podle vyražených čísel nazpět víka ložisek vačky,

u nás to chodí tak že dáš hlavu na repas a dál nic neřešíš,

nassazovat vačku nebo dávat ložiska, to prostě ne,

vše je hotovo od odborníka, na hlavě je napsíno o kolik se hlava brousila a odborník budka z hodonína řekne zda je potřeba blok zaškrabat

pokud to někoho baví může to dopadnout dobře, ale i orat pole neorané ;)
Uživatelský avatar
Tomas.cz
Aktivista
Příspěvky: 14271
Registrován: 06 dub 2006, 13:37
Bydliště: Praha

Příspěvek od Tomas.cz »

roman1648 píše:Hele netřeba si zase hrát na setiny milimetru...setrvák na značku,vačku do roviny a nazdar,jak to složíš doladit předvstřik a je to,netřeba dramatizovat
Před lety jsem opravoval 2.0HDi nějakou dobu po rozvodech a měli vačku o zub mimo a jak to jelo :D

Felo313:

A pravítko vypadá jak? To je vyndaná poslední klema vačky a strká se tam plocháč cca 4mm, nebo takový ten obkročák jak je v DP, případně jsem viděl přípravek, který se šroubuje do děr po vakuové pumpě?
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19329
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

Já to dělám jen tak že tam přiložím radeko a okem mrknu jestli to lícuje s drážkou,nikdy nebyl problém...
Felo313
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 21 zář 2018, 07:17
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Felo313 »

Pánové děkuji za rychlé reakce, přesto:
1. Vačka má drážku vyosenou, to jsem před tím četl že v tu chvíli je vačka v nesprávné poloze a musí být klika otočená o 360, ale to neplatí, protože vačka je ve správné poloze 1. Píst v HÚ a 4. ve střihu, kontroloval jsem i podle fotek.

2. Ok, nestavím raketoplán, proto chápu ze si člověk nemusí asi hrát na setinky mm.

3. Bohužel firma co mi dělala hlavu to chtěla bez vačky, proto jsem ji sundaval.

Je mi stále jen záhada, že pokud jsem postupoval správně, tak tam nejde zasunout vyrovnávací pravítko, když před tím šlo bez problému bez námahy dovnitř i ven 😕 a to vidím jako veliký problém.
Škoda Octavia 1 1.9 TDI 81KW Elegance r.v. 2001 Facelift
Uživatelský avatar
roman1648
Aktivista
Příspěvky: 19329
Registrován: 18 zář 2009, 06:57
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od roman1648 »

Pokud vracím původní vačku nevidím důvod proč jim ji dávat,navíc když montuješ nový hydra,max tak kdyby to bylo uvařená že by byla hlava prohnutá a vačka se musela zaškrabat do podkov

Takže once more
Spodek si nastav na setrváku na značku,nehoň HU,je to zbytečný
Nahoď rozvody,nech si na kuželu vačkový kolo povolený lehce,tak aby s ním šlo hnout,dopni rozvody,mrkni na spodek jestli se klika nehnula ale většinou se nehne,pak přilož pravítko a normálně blickama/sikovkama si pohni vačkou aby lícovala s pravítkem,vačku drž kleštěma,utáhni šroub vačkovýho kola,protoč motor třeba dvakrát,spodek opět na značku,přiložit pravítko k vačce,pokud to +/- sedí,doskládat a zdar
Nezamotávej se do toho nemá to cenu
Jednou taky jeden takto laboroval až se v tom tak utopil že zapomněl dotáhnout šponovací kladku a bylo to...
Felo313
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 21 zář 2018, 07:17
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Felo313 »

Dobře, chápu, rozumím...prostě budu pokračovat dál. Nejdříve si dotahnu ložiska (víka) vačky rukou podle pravítka abych byl aspoň trochu ve správné poloze a než to dotáhnu momenťákem na 20nm tak ho vyndám a budu doufat že se to nepohne. Třeba si to to pravítko po složených rozvodech “rozmyslí”, až se motor 2x protočí, a už tam zaleze.

Ozvu se jak to dopadlo...

Ale myslím si, že pokud nejde vložit teď nepůjde ani potom, no uvidíme...řekl slepý

Kdyby někoho ještě něco napadlo proč po přitažení vačky nechce zalézt pravítko nebo naopak vysunout budu jedině rád, díky 👍
Škoda Octavia 1 1.9 TDI 81KW Elegance r.v. 2001 Facelift
Uživatelský avatar
Tomas.cz
Aktivista
Příspěvky: 14271
Registrován: 06 dub 2006, 13:37
Bydliště: Praha

Příspěvek od Tomas.cz »

Já bych teda ještě po utažení ložisek vačkou několikrát protočil, sjet si trochu motorem z úvratě a zatočit.
jericho-3
Aktivista
Příspěvky: 20116
Registrován: 16 čer 2009, 16:46

Příspěvek od jericho-3 »

No, základní postup je, že písty nemají být v Hů když děláš cokoliv s vačkou,/nebo dokonce nandavat hlavu/mají být v jedné rovině o čtvrt otáčky doleva kliky. Vačka se předpisově utáhne, protočí se, zda někde nemá problém, nejde ztuha a pod. a pak se nastaví na první válec a vloží se tam pravítko , které se z obou stran vymezí měrkami.. A až poté se pootočí klikou doprava do Hů 1 a 4 válce a nasadí aretace ,/ popřípadě rysku na setrváku/, samozřejmě pečlivě a opatrně , nandá se řemen , na vačce je bez vůle otáčející se kolo , pak se řemen napne dle foršriftu a kolo na vačce se utáhne předpisovým momentem. Motor se protočí dokola dvakrát a pak se opět zaaretuje a zkontroluje původní postup. Pokud je vše o.k. je hotovo a není třeba pobíhat s drátem a řešit dilema plus minus synchronizace ...To že to není tak citlivé a moc na tom nezáleží, je sice možné a v ZD to tak říkají, ale pokud chceme dělat poctivou práci, jinak to nejde... :)
nepropadat panice...
Felo313
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 21 zář 2018, 07:17
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Felo313 »

Ok, Díky, díky, po práci zkusím, dám vědět 👍
Škoda Octavia 1 1.9 TDI 81KW Elegance r.v. 2001 Facelift
Felo313
Nováček
Příspěvky: 5
Registrován: 21 zář 2018, 07:17
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od Felo313 »

Zdravim borci,

tak bohužel ani po opětovné demontáži a následné montáži to tam stejně nešlo zcela zasunout. Zkoušel jsem ji tam dát i bez hydroštelů, abych vyloučil nějakou zcela určitě nesmyslnou závadu u nich a taky zkusil jestli vačka hezky klouže nebo případně drhne - bez problému, stejně pravítko stále nechtělo zcela zalézt, max na krajíček a ještě na šikmo, tak jsem začal uvažovat nad tím, jestli nedošlo k nějakému problému s pravítkem, ikdyž to se mi taky nějak nezdá, ale bůh ví. Nakonec jsem v sadě na aretaci rozvodů zkusil druhý přípravek na vačku v případě, že se nesundavá víko ventilů, to tam celkem šlo více méně bez problému. Takže jsem se rozhodl nehledat problém, který možná ani neexistuje a provedl montáž rozvodů s tímto přípravkem. Po montáži jsem to zkusil, tak jak se má dvakrát otočit (720), a vypadá to, že je vše v cajku, nikde se to nepotkalo. Takže jedu dál.

Jestli to chytne a bude to v cajku jezdit, tak si dám za každého z vás jednoho panáka na vaše zdraví, díky pánové 👍
Škoda Octavia 1 1.9 TDI 81KW Elegance r.v. 2001 Facelift
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“