Stránka 2 z 4

Napsal: 17 zář 2009, 08:51
od Marek77
Forest píše:Nechapu, proc nepouzivas zazite pojmy - to az budes oznacovat neco KDM, jak mame vedet, ze to znamena KurvaDobrejMotor a myslis tim TDI? (noteeth) Myslim si, ze je potreba si na toto davat pozor kvuli lidem, kteri nevedi a mohou se tak naucit spatne zvyky - jinak jsem Ti samozrejme porozumnel, o tom zadna. Necekal jsem, ze se toho tak chytnes a budes si to obhajovat.

... ale ted uz snad k tematu ;)
Vlez mi na záda (nebo jinam). Tohle téma bylo založeno pro úplně jiný důvod a ne proto, abys mě tady prcal jako malýho haranta, že si dovolím psát písmeno V tam, kde se Tobě nelíbí. Pisatel - tazatel, kterému jsem na jeho dotaz odpovídal, to patrně pochopil a že Ty to pochopit nechceš nebo neumíš je mi absolutně buřt. Rozhodně bych to nemusel obhajovat, kdyby se tu neozval "někdo", komu se to nelíbí.
V každé literatuře se počet válců motoru označuje písmenem "V" (=válec) a číslem (=jejich počet). Stejně tak počet ventilů se označuje číslem (=jejich počet) a písmenem "V" (=ventil) - tedy symbolizuje se to obráceně, aby bylo snadno k rozeznání, co znamená V12 a 12V.

Napsal: 17 zář 2009, 09:08
od nogis
Pochopili to všichni, ale Forest neřekl nic než pravdu. ;)

Napsal: 17 zář 2009, 09:38
od Marek77
nogis píše:..... nic než pravdu. ;)
A k tomu mu dopomáhej Bůh :-D

Napsal: 17 zář 2009, 10:41
od Andy-CZ
v klidu V3 nebo R3, 3 válce jako 3 válce ;)

Napsal: 17 zář 2009, 10:46
od Andy-CZ
jo ještě o pár příspěvků nahoru..........u 1,4 TDI já vim že ten motor je zkrácenej z 1,9, spíš sem myslel, dejme tomu kdyby se vyvynuly 2 motory 1,4TDI, z toho 1. by byl 3válec a ten 2. 4 válec, jestli by v tom byl rozdíl a nějaká výhoda. Třeba HTP je taky 3 válec, proč nevyvynuli 4válec?? Sorry za dementní otízku, ale nejsem mechanik ani tech. inženýr :) jen mě někdy napadaj takový úvahy :) Dík.

Napsal: 17 zář 2009, 11:30
od Marek77
Je to pravděpodobně jen z důvodu úspory materiálu a rozměrů pohonné jednotky. Tři kýble to potahnou dopředu stejně jako čtyři, ale blok může být o 15 cm kratší, stačí mi tři ojnice a tři písty, tři svíčky a tak dále. Prostě jen úspora prostředků, nic jiného v tom nehledej.

Ale pravdu máš v tom, že čtyřválec by určitě měl kulatější chod a celkový projev by byl příjemnější. Také by měl jistě jiné jízdní vlastnosti, to beze sporu. Tříválcové motory totiž díky určité nevyváženosti a z konstrukce vyplývajících dalších skutečností musí mít oproti čtyřválci nesrovnatelně těžší a větší setrvačník, k tomu vyvažovací hřídele a jiné technické vymoženosti. Tím se moc hmotnosti oproti čtyřválci neušetří. Takže spíš je to celé hlavně kvůli úspoře prostoru pod kapotou a několika dílů motoru.

Kdysi mi jeden starý "motorář" (dej mu Bůh klidný spánek) říkal: "Kolik pracovních dob má motor, tolik minimálně musí mít válců, jinak to nikdy nebude wono." Tedy pokud mám čtyřdobý motor, měl by to být aspoň čtyřkýbl. Ono to jeho tvrzení má něco do sebe.

Napsal: 17 zář 2009, 13:10
od Csala
No, nie je to celkom tak. stvortaktne motory su aj jednovalcove a makaju.
K tomu HTP - ja len ako ho prezentovali samotni konstrukteri zo skodovky:
- 3 valce maju mensie trenie ako styri.
- kubatura jedneho valca je vacsia a preto ten zvyseny krutiaci moment.

A ja si tak nejak pamatam, ze idealna kubatura na jeden valec je cca 500ccm. A z toho je, ze dvojliter ma 4 valce, dvaapolliter valcov 5, trojliter valcov 6, stvorliter valcov 8 atd. ;)

Napsal: 17 zář 2009, 13:47
od Marek77
Csala píše:No, nie je to celkom tak. stvortaktne motory su aj jednovalcove a makaju.
To jistě, ale jak? Chod hrbatý jak středočeská pahorkatina, nevyvážený a děravý. Prostě hnus.




Csala píše: kubatura jedneho valca je vacsia a preto ten zvyseny krutiaci moment.
Doufám, že mi nechceš tvrdit, že točivý moment motoru (jeho maximum a průběh) je závislý na kubatuře válce? Co je tohle za blbost zase? Dvoulitrový šestihrnec bude mít přece jednoznačně lepší točivý moment než dvoulitrový čtyřhrnec a ne naopak. Hodnota točivého momentu přece závisí na mnoha jiných okolnostech, ale rozhodně ne na tom, jak objemově velké jsou válce daného motoru. Nehledě k tomu, že v dnešní době se o tyto hodnoty víc než mechanika stará elektronika, takže je to vlastně úplně šumák, kolik a jak velkých válců motor má :wink:.

(offtopic) Co se týká tříválcových motorů 1,2 HTP a 1,4 TDi a jejich maximálních hodnot točivých momentů - toho je docíleno pouze a jedině elektronikou. Proto taky po dosažení tohoto maxima točivý moment velmi rychle klesá - konstrukce motoru mu totiž nedovoluje se udržet na vysokých hodnotách. Dokonce ani "silnější" čtyřventil to nedokáže, přestože jeho konstrukce by to měla zvládat snadněji (padá stejně rychle jako u dvouventilu). Jedině elektronicky lze docílit tak nemožně debilního průběhu točivého momentu jako mají tyto motory.
Motor 1,4 TDi ve Fabii má sice "úžasných" 195 Nm točivého momentu, ale kolik má při maximálním výkonu, to už nezjišťuješ? Odpovím Ti sám - přesně 131 Nm. To je žalostně málo, nemyslíš? Pouhých 67% z maximální hodnoty. A motor 1,2 HTP 12V s výkonem 47kW má při otáčkách maximálního výkonu točivý moment 83 Nm, což je pouhých 74% z maxima. Taky nic moc (i když lepší než 1,4 TDi).
Pokud hodnota točivého momentu v celém rozsahu provozních otáček není nad 80%, motor nestojí za moc (spíš za nic).

Jestli máš možnost a chuť, svez se někdy s autem, které má motor Y5B - Ford 2,3i/16V (například v Galaxy). Sice to není ropa, ale snad to pro jednou přežiješ :wink:. To je příklad jednoho z motorů, které mám vyloženě rád. To je totiž motor, který má od 1600 do 5800 otáček hodnotu točivého momentu dokonce nad 90% svého maxima. Motor jako víno - jede jak vítr, jede v jakýchkoli otáčkách stále stejně dobře a hlavně NEŽERE!!! I s Galaxy, což je téměř dvoutunový bus, letí jako střela a dálka se s ním dá jet tvrdě pod devíti litry. A proč to tak je? - protože má točivý moment tam, kde je ho třeba, a sice všude (ne jen v jeho maximu :wink: ). A to je motor koncepčně dvě desítky let starý a dávno překonaný.

Napsal: 17 zář 2009, 20:35
od turbo kamna power
Andy-CZ píše:v klidu V3 nebo R3, 3 válce jako 3 válce ;)
stejně jsou na hovno viď (LOL)
Andy-CZ píše:jo ještě o pár příspěvků nahoru..........u 1,4 TDI já vim že ten motor je zkrácenej z 1,9, spíš sem myslel, dejme tomu kdyby se vyvynuly 2 motory 1,4TDI, z toho 1. by byl 3válec a ten 2. 4 válec, jestli by v tom byl rozdíl a nějaká výhoda. Třeba HTP je taky 3 válec, proč nevyvynuli 4válec?? Sorry za dementní otízku, ale nejsem mechanik ani tech. inženýr jen mě někdy napadaj takový úvahy Dík.
1,4 je zkrácená 1,9TDI a 1,2HTP je zkrácená 1,6... prostě byli líní a chtěli ušetřit... proto nevyvíjeli nový motor...
Marek77 píše:Csala napsal:
No, nie je to celkom tak. stvortaktne motory su aj jednovalcove a makaju.

To jistě, ale jak? Chod hrbatý jak středočeská pahorkatina, nevyvážený a děravý. Prostě hnus.
jel jsem se 4kolou yamaha 450 a nic hrbatého, nevyváženého a děravého jsem na tom neshledal... spíš to jelo jak blázen a mělo to kultivovaný chod

Napsal: 17 zář 2009, 22:24
od Andy-CZ
No neumím si představit 1válec v autě:) třeba 2.0 kámoš má na motorce 650ccm taky 1 válec a je to docela divočina:) . No k těm motorům a točivýmu momentu, takový motory TSI ho taky mají skoro od volnoběhu až do omezovače, jel sem s 1.8 TSI a je to fakt paráda, táhne to jak kráva furt a spotřeba taky není špatná. Škoda že u nafty je ten zátah jen na chvíli.

Napsal: 18 zář 2009, 07:02
od Marek77
Andy-CZ píše:... takový motory TSI ho taky mají skoro od volnoběhu až do omezovače, jel sem s 1.8 TSI a je to fakt paráda, táhne to jak kráva furt a spotřeba taky není špatná.
To ano, ale tam to dělá především vysoký potenciál přeplňování a zcela nové technologie plnění válců, elektronika a jiné aspekty. Ten motor 2,3/16V v Galaxy, co jsem tu jen tak namátkou uvedl, je stařičký motor bez těchto moderních vymožeností - a přesto je fajn.





Andy-CZ píše:Škoda že u nafty je ten zátah jen na chvíli.
No já nevím, ale mně TDi tahne od 1800 otáček až na přeběh pořád stejně, a to mám "jen" AFN. U takového ASZ nebo ARL je to ještě trochu něco jiného (například ARL 110kW má točivý moment od 1600 do 4200 otáček v hodnotách nad 90% maximální hodnoty, což nemá chybu).

Napsal: 18 zář 2009, 07:23
od nogis
Marek77 píše: U takového ASZ nebo ARL je to ještě trochu něco jiného (například ARL 110kW má točivý moment od 1600 do 4200 otáček v hodnotách nad 90% maximální hodnoty, což nemá chybu).
No, nestěžuju si. :D

Napsal: 18 zář 2009, 10:12
od Marek77
ARL je tahoun a potenciál skutečně má. Jednou jsem měl možnost povozit se v GIV (6q) a zážitek skutečně příjemný.

Napsal: 18 zář 2009, 11:13
od subz3ro_tdi
Marek77 píše:ARL 110kW má točivý moment od 1600 do 4200 otáček v hodnotách nad 90% maximální hodnoty
pokial myslis v serii, tak si sa sekol tak o 1000 otacok ale v pohode :)

Napsal: 18 zář 2009, 11:16
od Andy-CZ
No však se podívejte na auta v mým podpisu, Fabia TDI asz 96kw, sice nevím kolik točivýho momentu má kolem 4000, jede fakt hezky ale když to můžu srovnat s 1.8TSI tak to TSI je mnohem lepší-plynulejší ale mnohem delší zátah kterej je umocněn max. Výkonem. No pak mám ještě druhou fabii 2.0 benzín ale to je zase úplně něco jiného, ten motor není ani tak točivej ale síly má dost už skoro od volnoběhu