Napsal: 11 led 2008, 13:48
Čau chlapi
Vidím, že tento problém je stále aktuální a byl zde již mnohokrát řešen. Je třeba prohlížet příspěvky z dřívějška. Tyto poznatky a rady potom dávat do spojitosti se svým motorem a snažit se logicky uvažovat, aby řešení problému nestálo moc peněz. Nejjednodušší a nejúčinnější je přídavný odpor, jak už zde uváděl Origoš a další. Zlepšuje jak studený, tak teplý start . Podmínkou pro vznícení dané směsi ve válci je dosažení potřebné teploty při stlačení. Je-li motor mechanicky v pořádku /těsný/ a správně nastavený předvstřik /nejlépe na horní hranici/, jsou většinou příčiny špatného spouštění v palivové nebo elektrické soustavě. Pro příklad uvedu některé inzerované závady:
- opotřebené vstřikovací čerpadlo
- netěsné hadicové spoje a přepadové hadičky trysek
- „O“ kroužky na palivovém filtru u „T“ ventilu zpětného paliva
- Gufero v čerpadle okolo pohonu čerpadla
- sáknutí čerpadla od spodu / „O“ kroužek v hlavě čerpadla /
+ špatné žhavící svíčky / nejlépe vyzkoušet vyšroubované, zda žhaví od konce až do žluta – do 5-ti sec.
+ vadné napájení žhav. svíček
+ vadné čidlo teploty chlaďící kapaliny
+ slabý akumulátor
+ špatný startér
Jsou-li netěsnosti v pal. soustavě menšího rázu, stačí většinou při spouštění připojit přídavný odpor za čidlo teploty chlaď. kapaliny a start potom bývá bezproblémový. Příd. odporem dodáme ŘJ zkreslenou informaci o teplotě motoru /jako by byl chladnější /. ŘJ zabezpečí delší žhavení a vyšší dodávku paliva. Tím jsou vytvořeny lepší podmínky pro vznícení směsi ve válci při spouštění. Po spuštění se příd. odpor odpojí. Při použití příd. odporu dochází k žhavení již dříve než při 5°C /dle velikosti odporu /. Zvyšováním odporu jsou více namáhány žhav. svíčky. Doporučuji začít odporem asi 500 ohmů a potom zvyšovat. Samotné čidlo teploty chlď. kapaliny má při teplotě 90°C odpor asi 200 ohmů, při 0°C asi 6000 ohmů.
Já mám na své Oktávii 1,9 TDI 81kW r.2000 nainstalován přídavný odpor 1500 ohmů již dva roky a spouštění na „drc“/při koupi v roce 2005 byl studený start při teplotách kolem nuly asi 3sec. a nepravidelný-nejdříve jeden a potom další válce /. Netěsnost mám někde od vstřik. čerpadla směrem ke vstřikům, protože po vypnutí teplého motoru mi „připluje“ bublinka od čerpadla až do nejvyššího bodu průhledné hadičky mezi čerpadlem a filtrem. Únik paliva není vidět a spotřeba je výborná!
Nejjednodušší a nejlacinější způsob úpravy:
Rozpojit čtyřpólový konektor na čidle teploty chlaď.kapaliny. Přeštípnout modrý vodič od kontaktu č.3/označen na konektoru/. Na každý konec připájet vodič dlouhý asi 1m a zaizolovat. Oba nové vodiče protáhnout přes gumovou záslepku průměru asi 1.5 cm, vedle gumové hadice vedoucí k radiátoru, pod přístrojovou deskou až pod volant. Konce vodičů spojit přes trojpólový tlačítkový přepínač a umístit na vhodném místě /pod volantem/. Pokud na přepínač netlačíme je k ŘJ přiváděn skutečný odpor z čidla teploty. Po stlačení přepínače je obvod veden přes příd.odpor a do ŘJ se dostává hodnota odporu čidla + příd.odporu.
Postup spouštění:
Při stlačeném přepínači zapneme zapalování a po zhasnutí kontrolky žhavení okamžitě startujeme. Po spuštění motoru uvolníme přepínač.
Připojení příd.odporu lze samozřejmě udělat i lepšími způsoby /např. pomocí relé /. Je to však dražší a pro laika náročnější.
Vidím, že tento problém je stále aktuální a byl zde již mnohokrát řešen. Je třeba prohlížet příspěvky z dřívějška. Tyto poznatky a rady potom dávat do spojitosti se svým motorem a snažit se logicky uvažovat, aby řešení problému nestálo moc peněz. Nejjednodušší a nejúčinnější je přídavný odpor, jak už zde uváděl Origoš a další. Zlepšuje jak studený, tak teplý start . Podmínkou pro vznícení dané směsi ve válci je dosažení potřebné teploty při stlačení. Je-li motor mechanicky v pořádku /těsný/ a správně nastavený předvstřik /nejlépe na horní hranici/, jsou většinou příčiny špatného spouštění v palivové nebo elektrické soustavě. Pro příklad uvedu některé inzerované závady:
- opotřebené vstřikovací čerpadlo
- netěsné hadicové spoje a přepadové hadičky trysek
- „O“ kroužky na palivovém filtru u „T“ ventilu zpětného paliva
- Gufero v čerpadle okolo pohonu čerpadla
- sáknutí čerpadla od spodu / „O“ kroužek v hlavě čerpadla /
+ špatné žhavící svíčky / nejlépe vyzkoušet vyšroubované, zda žhaví od konce až do žluta – do 5-ti sec.
+ vadné napájení žhav. svíček
+ vadné čidlo teploty chlaďící kapaliny
+ slabý akumulátor
+ špatný startér
Jsou-li netěsnosti v pal. soustavě menšího rázu, stačí většinou při spouštění připojit přídavný odpor za čidlo teploty chlaď. kapaliny a start potom bývá bezproblémový. Příd. odporem dodáme ŘJ zkreslenou informaci o teplotě motoru /jako by byl chladnější /. ŘJ zabezpečí delší žhavení a vyšší dodávku paliva. Tím jsou vytvořeny lepší podmínky pro vznícení směsi ve válci při spouštění. Po spuštění se příd. odpor odpojí. Při použití příd. odporu dochází k žhavení již dříve než při 5°C /dle velikosti odporu /. Zvyšováním odporu jsou více namáhány žhav. svíčky. Doporučuji začít odporem asi 500 ohmů a potom zvyšovat. Samotné čidlo teploty chlď. kapaliny má při teplotě 90°C odpor asi 200 ohmů, při 0°C asi 6000 ohmů.
Já mám na své Oktávii 1,9 TDI 81kW r.2000 nainstalován přídavný odpor 1500 ohmů již dva roky a spouštění na „drc“/při koupi v roce 2005 byl studený start při teplotách kolem nuly asi 3sec. a nepravidelný-nejdříve jeden a potom další válce /. Netěsnost mám někde od vstřik. čerpadla směrem ke vstřikům, protože po vypnutí teplého motoru mi „připluje“ bublinka od čerpadla až do nejvyššího bodu průhledné hadičky mezi čerpadlem a filtrem. Únik paliva není vidět a spotřeba je výborná!
Nejjednodušší a nejlacinější způsob úpravy:
Rozpojit čtyřpólový konektor na čidle teploty chlaď.kapaliny. Přeštípnout modrý vodič od kontaktu č.3/označen na konektoru/. Na každý konec připájet vodič dlouhý asi 1m a zaizolovat. Oba nové vodiče protáhnout přes gumovou záslepku průměru asi 1.5 cm, vedle gumové hadice vedoucí k radiátoru, pod přístrojovou deskou až pod volant. Konce vodičů spojit přes trojpólový tlačítkový přepínač a umístit na vhodném místě /pod volantem/. Pokud na přepínač netlačíme je k ŘJ přiváděn skutečný odpor z čidla teploty. Po stlačení přepínače je obvod veden přes příd.odpor a do ŘJ se dostává hodnota odporu čidla + příd.odporu.
Postup spouštění:
Při stlačeném přepínači zapneme zapalování a po zhasnutí kontrolky žhavení okamžitě startujeme. Po spuštění motoru uvolníme přepínač.
Připojení příd.odporu lze samozřejmě udělat i lepšími způsoby /např. pomocí relé /. Je to však dražší a pro laika náročnější.