Stránka 1 z 2

Prečo sa má u autobatérie najprv odpojiť záporný pól?

Napsal: 04 úno 2021, 23:29
od PEEK
Všetky návody na demontáž autobatérie tvrdo vyžadujú najpv odpojiť záporný pól batérie od kostry a až potom kladný pól od +12V kabeláže. Čo také zlé sa môže stať, ak najprv odpojím kladný pól a až potom záporný? Mne sa to javí, že na poradí nezáleží...

Napsal: 04 úno 2021, 23:49
od zizuzidan
Když budeš odpojovat první +pol a dotkneš se třeba klíčem karoserie,tak svařuješ ;) Při odpojování -polu se ti to stát nemůže.

Napsal: 05 úno 2021, 05:47
od amg124
Jak píše zuzizidan. Ale za praktickou zkoušku nic nedáš a příště už zcela jistě budeš dodržovat doporučený postup (crazy)

Napsal: 05 úno 2021, 07:56
od roman1648
Je zajímavý že u některýho auta se nestane nic,tahal jsem DPF z toyoty a brnknul jsem o plusák na altíku ( blbec jsem neměl odpojenou baterku no ) blesk jak prase, tak jsem trnul co to udělalo a nic,pohoda,auto pak normálně chytlo,žádný následky
To stejný P307 1.6HDi kolega tahal ten krycí plech co je na DPFku,brnknul o plusák na altíku a počítač KO

Napsal: 05 úno 2021, 08:00
od PEEK
zizuzidan píše:Když budeš odpojovat první +pol a dotkneš se třeba klíčem karoserie,tak svařuješ ;) Při odpojování -polu se ti to stát nemůže.
Aha... vďaka, má to logiku.
Takže celé je to iba o väčšej pravdepodobnosti skratovania batérie, keďže kostra je kade-tade dookola, zato kladná svorka batérie je len malý objekt. Ale keď opatrne odpojím najprv kladnú svorku a vývod batérie okamžite zakryjem izolačnou krytkou, tiež sa nič zlého nestane, že ? Mňa k tejto otázke len inšpirovala tá prísnosť toho pravidla - akoby už len odpojenie kladného pólu nejako ohrozovalo elektroniku vozidla apod..

Napsal: 05 úno 2021, 09:09
od ROMEK
Ja s tým mám aj vlastnu skusenosť. Počas praxe v ČSAD mi dal majster odpojiť na autobuse baterky boli tam dve v serii tušim 2x180Ah a odpajal sem prvý plus a 13ku klučem sem brnkel o kostru a ten klúč sa normálne rozsvítil majstr to nastastie ukopel bagancu. To bylo prvýkrát v živote co mi nekdo vynadal do kokotú :D

Napsal: 05 úno 2021, 09:31
od Source
Tak ako tu už bolo povedané, vždy treba odpájať záporný pol, má to svoje opodstatnenie.

Napsal: 05 úno 2021, 09:46
od PEEK
roman1648 píše:Je zajímavý že u některýho auta se nestane nic,tahal jsem DPF z toyoty a brnknul jsem o plusák na altíku ( blbec jsem neměl odpojenou baterku no ) blesk jak prase, tak jsem trnul co to udělalo a nic,pohoda,auto pak normálně chytlo,žádný následky
To stejný P307 1.6HDi kolega tahal ten krycí plech co je na DPFku,brnknul o plusák na altíku a počítač KO
Samozrejme skrat je nebezpečný. Jednak dáva zabrať samotnej batérii, jednak poškodí či zničí nástroj, ktorý skrat spôsobil, môže sa zničiť svorka batérie či štartéra/alternátora ale najväčšie riziko je z toho, že pri rozpojení skratu (iskrení) sa v kabeláži môžu indukovať krátke, ale nebezpečne vysoké napäťové špičky, ktoré môžu zničiť elektroniku. To bol zrejme prípad toho P307...

Napsal: 05 úno 2021, 10:46
od roman1648
Needávno jsme tam měli SUP III taxikáři si sami na benzínce měnili baterku a přepólovali to, auto šlo nastartovat,jelo ale nic nefungovalo,servo,budíky,světla...odneslo to něco v e-boxu a celý se to pak muselo znovu nahrát softem říkal ten kdo to dával dohromady,my jsme na to nestačili :roll:

Napsal: 05 úno 2021, 12:39
od jericho-3
ROMEK píše:Ja s tým mám aj vlastnu skusenosť. Počas praxe v ČSAD mi dal majster odpojiť na autobuse baterky boli tam dve v serii tušim 2x180Ah a odpajal sem prvý plus a 13ku klučem sem brnkel o kostru a ten klúč sa normálne rozsvítil majstr to nastastie ukopel bagancu. To bylo prvýkrát v živote co mi nekdo vynadal do kokotú :D
To jsi měl štěstí, že se zrovna baterky nenabíjely, já zažil výbuch, že to utrhlo tu bednu na baterky , protože výpary chytly a baterka se roztrhla.. :)

Napsal: 05 úno 2021, 12:59
od Pepíček
Odpojovat -pól, pokud je -pól ukostřenej. U starejch aut, třeba Škoda Felica od 1959 nebo 8?, Praga V3S a další mají ukostřen +pól. Praga S5T má zase ukostřenej -pól. U starejch verglů je na to potřeba dávat pozor.

Napsal: 05 úno 2021, 13:06
od roman1648
No, s tím se ale už asi nesetkáš, tak možná v muzeu :D nebo na veteránsrazu a tam tě nenechají se v tom hrabat
Jako SDH máme Škodu Superb rok myslím 42 dělaná za Hitlera a minus to má normálně na kastli (noteeth)

Napsal: 05 úno 2021, 13:16
od Pepíček
Jasný jasný. Bavíme se tady o normálních autech ale tohle mě napadlo, tak jsem to sem napsal.

Napsal: 05 úno 2021, 13:19
od JozefC
jericho-3 píše:
ROMEK píše:Ja s tým mám aj vlastnu skusenosť. Počas praxe v ČSAD mi dal majster odpojiť na autobuse baterky boli tam dve v serii tušim 2x180Ah a odpajal sem prvý plus a 13ku klučem sem brnkel o kostru a ten klúč sa normálne rozsvítil majstr to nastastie ukopel bagancu. To bylo prvýkrát v živote co mi nekdo vynadal do kokotú :D
To jsi měl štěstí, že se zrovna baterky nenabíjely, já zažil výbuch, že to utrhlo tu bednu na baterky , protože výpary chytly a baterka se roztrhla.. :)
Ja som mal rovnakú skúsenosť ako učeň na ťahači, ale mne jebla pred ksichtom. Neprajem nikomu to zažiť a ešte držať kľúč v ruke :D

Napsal: 05 úno 2021, 13:33
od PEEK
jericho-3 píše:
ROMEK píše:Ja s tým mám aj vlastnu skusenosť. Počas praxe v ČSAD mi dal majster odpojiť na autobuse baterky boli tam dve v serii tušim 2x180Ah a odpajal sem prvý plus a 13ku klučem sem brnkel o kostru a ten klúč sa normálne rozsvítil majstr to nastastie ukopel bagancu. To bylo prvýkrát v živote co mi nekdo vynadal do kokotú :D
To jsi měl štěstí, že se zrovna baterky nenabíjely, já zažil výbuch, že to utrhlo tu bednu na baterky , protože výpary chytly a baterka se roztrhla.. :)
Oni tie "výpary" vznikajú elektrolytickým rozkladom vody, je to zmes vodík + kyslík. A má v sebe veľa energie - nie nadarmo poháňala aj raketoplány.