Doba žhavení Multivan AXE

Jakékoliv dotazy týkající se problémů, údržby vozů koncernu VW. Týká se jen VW/Audi/Škoda/Seat

Moderátoři: šulda, Moderátoři

ykslib
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 08 led 2019, 10:45
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od ykslib »

Další zjištění:

- všechny motory AXB, AXC, AXD a AXE používají celou dobu od 2003 do 2010 žhavičky N10579201(2) - provozní napětí 11 voltů
- všechny motory BRR a BRS používají celou dobu od 2006 do 2010 žhavičky N10591602(3) - provozní napětí 5 voltů
- všechny motory BNZ a BPC používají celou dobu od 2006 do 2010 žhavičky N10591608(4) - provozní napětí 7 voltů

- všechny motory AXB, AXC, AXD a AXE používají od 2003 do 2006 žhavící relé č.103 - 357911253 (žhavičky 11V)
- všechny motory AXB, AXC, používají od 2006 do 2010 žhavící relé č.457 - 038907281B (žhavičky 11V)
- všechny motory AXD, AXE, používají od 2006 do 2010 žhavící relé č.475 - 07Z907281A (žhavičky 11V)
POZOR!!!
- všechny motory BRR, BRS, používají od 2006 do 2010 žhavící relé č.457 - 038907281B (žhavičky 5V)
- všechny motory BNZ, BPC, používají od 2006 do 2010 žhavící relé č.475 - 07Z907281A (žhavičky 7V)

Tedy, od roku 2006 do 2010 motory s různými žhavícími svíčkami (napětí 11V, 7V a 5V) používaly stejné relé žhavení 457 a 475 (řídící jednotka doby žhavení - tak je to správně nazvané).

Z toho plyne, že motory AXB, AXC, AXD, AXE musí mít proměnlivou dobu žhavení (protože používají žhaviče s napětím 11V). Kdežto motory BRR a BRS MUSÍ mít pevnou dobu žhavení a následné dožhavení nížším napětím (používají žhaviče s napětí 5V).
Pokud by tomu tak nebylo nebo není u motorů AX... (proměnlivá doba žhavení) pak se žhaviče nedokážou roztopit na správnou teplotu.
Naopak motory BR... musí mít pevnou dobu předžhavení, jinak by ty žhavičky při palubním napětí 12V prostě zhořely.
U motorů BNZ a BPC si nejsem jistý, protože podle specifikace jsou svíčky na 7V, ale taky na 45A (asi při 12V napájení)!!! Při proměnlivém časování zapalování by nejspíš taky zhořely. Takže můj předpoklad je, že se tyto motory žhaví taky jenom 2 sekundy, byť jde o 2,5L (ale jsou s DPF-kem jako BRR a BRS)

Ale s tím také úzce souvisí, kdo nebo co tu dobu řídí! Moje vyčtená domněnka, že se o to stará ŘJ žhavení (tedy naše dobře známé relé 457, případně 475) vzala tímto zjištěním za své. ŘJ by musela poznat rozdíl mezi žhavičkou na 11V nebo na 5V (u motoru 1,9L), případně rozdíl mezi 11V a 7V (u motorů 2,5L) a to nejspíš nedělá, pouze kontroluje zkrat na kostru nebo otevřený konec (přepálený žhavič). O tohle "časování" se skutečně nejspíš stará ŘJ motoru.
Tuhle myšlenku podporuje i fakt, že s přechodem na jednotná relé z předchozího č.103 (u motorů AX...) na nové č.457 a č.475 došlo i ke změně ŘJ motoru. Konkrétně u motoru AXE to bylo z předchozího 070906016D na novější 070906016BD (je jich samozřejmě víc - podle konfigurace auta - ale vybral jsem jen jeden příklad s motorem EURO3 a autom, příp. manuální převodovkou).

Výsledek tohohle zjištění? Fakt nevím, co si o tom mám myslet.
2 sekundová doba žhavení (zobrazená na palubní desce) je vlastnost motorů BRR a BRS - to je zřejmý fakt. K tomu nevyhnutelně patří žhaviče s napětím 5V (na kterých jednotka po předžhavení následně nějakou dobu "dožhavuje").
Nejde ji oblbnout vypnutím a opětovným zapnutím klíčku, pokud je pauza (rozuměj vypnutí klíčku) kratší než 10 sekund. Pokud zapnete klíček rychleji, jednotka automaticky přejde na dožhavovací režim s napětím jen 5V (ochrana proti přepálení žhavicích svíček - zjištěno fyzicky měřením na autě).
Vliv čidla teploty vody na dobu žhavení nejde ověřit, po jeho odpojení se totiž automaticky zapne sahara (ventilátor chladiče). Tedy ŘJ motoru si myslí, že je motor přehřátý (nejspíš) nebo je to jen ochranný prvek. Každopádně změna doby žhavení se po tomto testu nemění.
Takže pokud někomu nechce startovat BRR nebo BRS a žhavení má podle tohohle vlákna v pořádku (2 sekundy a žhavičky v pořádku), může směle pokračovat v tématu, které se nakouslo na začátku - kompres, vstřiky, padající nafta.

Nicméně čidlo teploty vody by mělo fungovat u motorů AX..., tam by se doba žhavení měla změnit (protože tyto motory používají 11V žhaviče a proměnlivé časování žhavení). Ale protože nejsem výrobce VW, nejsem si jistý, jestli nedošlo i na nějaké "mezistupně". Byť podle katalogových listů by to být nemělo, protože tam takové kombinace neexistují. Ale znáte to, všechno je možné.
Pokud nedochází ke změně doby žhavení u těchto motorů ani po manipulaci s čidlem teploty, je třeba se zaměřit na elektriku - relé (ŘJ) žhavení, žhaviče, ŘJ motoru. Pokud možno zkontrolovat fyzicky měřením na připojených žhavičkách (s voltmetrem) dobu žhavení a nespoléhat na budíky. Možná zjistíte, že kontrolka žhavení ukazuje něco jiného než je skutečnost.

Nebo je celá moje úvaha špatně a ŘJ žhavení pozná rozdíl mezi žhavičem na 11V a na 5V a podle toho se chová doba žhavení. Tedy i na motoru AX... s namontovanými 5V žhaviči je doba "pouze" 2 sekundy. Ale to už je asi příliš přitažené za vlasy. Na to bych moc nespoléhal. Ale ověřit by to nebylo špatné. Ty žhaviče jsou fyzicky téměř stejné, stejný závit, stejné stoupání, stejné kuželové sedlo, stejná délka - jiné provedení špičky ... záměna by byla nejspíš možná. Ale riskovat zalomení (zaseknutí) žhavičky v motoru asi nebude to pravé ořechové.

Ani teorie o snížené průchodnoti kabelů ke žhavičům neobstojí. Pokud by ŘJ poznala rozdíl mezi žhavičem na 11V a na 5V, pak jedině podle jejich odporů. Dosluhující kabeláž (polámaná s přerušenýmí lanky ve vedení) by ale svůj odpor zvětšovala (a zároveň snižovala průchodnost proudu), tedy, vlastnostmi by se naopak blížila 11V žhavičům, které podle specifikace mají větší odpor (0,9 Ohm oproti 0,4 Ohm u 5V žhavičů). Tedy jednotka by musela vyhodnotit zvětšený odpor prodloužením času žhavení (aby do žhavičů dostala stejné množství energie). A to se neděje.

Pro motory AX..., které žhaví "jenom" 2 sekundy (a měly by žhavit proměnlivě podle teploty) se naskýtá jako jedno z možných vysvětlení toto. ŘJ žhavení je inteligentní a poznala v motoru žhaviče na 5V. A z toho důvodu nežhaví déle než 2 sekundy. Bláznivé??? Možná.
Zkontrolujte si fyzicky žhavičky, jestli tam náhodou nemáte ty s napětím 5V. Jejich špička vypadá "užší" než u těch původních, takže do kanálků by se mohly vejít.
Naposledy upravil(a) ykslib dne 16 led 2019, 12:29, celkem upraveno 1 x.
VW T5 2009 1,9 75kW BRS Long
bh2
Přispěvovatel
Příspěvky: 128
Registrován: 28 pro 2008, 15:32
Odpovědi: 0
Bydliště: bratislava

Příspěvek od bh2 »

vsetky 2.5ky zhavia dlhsie ako 2sekundy na pristrojovke aj podla vagu ked je vacsia zima. 1.9ky brs brr nezhavia podla budikov dlhsie ako 2s. podla vagu neviem.1.9ky axc axb zhavia dlhsie ako 2 sekundy. 2.5tdi axd axe pouzivaju 11V, 1.9tdi brs brr 5V, 1.9ky axc axb 11v. 2.5tdi BNZ BPC maju 7v zhavice. :)
ykslib
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 08 led 2019, 10:45
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od ykslib »

bh2 píše:vsetky 2.5ky zhavia dlhsie ako 2sekundy na pristrojovke aj podla vagu ked je vacsia zima. 1.9ky brs brr nezhavia podla budikov dlhsie ako 2s. podla vagu neviem.1.9ky axc axb zhavia dlhsie ako 2 sekundy. 2.5tdi axd axe pouzivaju 11V, 1.9tdi brs brr 5V, 1.9ky axc axb 11v. 2.5tdi BNZ BPC maju 7v zhavice. :)
Tvoje info jsem vložil do předchozího příspěvku. Všiml jsem si toho už včera při prohlížení katalogu ND. Tím se situace ŘJ žhavení dost zkomplikovala. Vypadá to že ŘJ žhavení je jen výkonný a diagnostický prvek, kdežto ovládání času žhavení má na starosti samotná ŘJ motoru.
U motorů bez DPF-ka jsou žhavičky na 11V a proměnlivá doba časování žhavení, závislá na teplotním čidle vody.
U motorů s DPF jsou již jiné typy žhaviček se sníženým provozním napětím a jejich průběh žhavení je pevně daný na 2 sekundy "předžhavení" napětím 12V a následné dožhavování provozním napětím žhaviček (7V nebo 5V). "Letní" provoz při teplotách nad (cca) 15°C je bez 2 sekundového předžhavení, probíhá pouze cyklus dožhavení provozním napětím žhaviček.
VW T5 2009 1,9 75kW BRS Long
Uživatelský avatar
MirekX
Aktivista
Příspěvky: 4716
Registrován: 24 led 2006, 18:27
Odpovědi: 0
Bydliště: Týniště nad Orlicí

Příspěvek od MirekX »

Mám ve firmě 2x BRR najeto 250 a 300 tis. Poslední zimy startování hrozný, v -10 klidně na 5x. Žhavky nový atd. Nakonec pomohla úprava map od Dieselpoweru. Ale stejně v porovnání s ostatními TDI žádný zázrak, máme ještě Caddy BLS bez DPF a tam i v -15 se dvakrát okulí a běží....
Sharan 1,9 PD 115PS AUY- 225 PS a 500Nm turbo GTD1752VRL vodou chlazené ,Sharan 2,0 CFFB 140PS turbo GTD1752VRK-REA, - 226PS a 465Nm vše od Dieselpoweru. :) KTM SMT 990, KTM SMT 890 www.zvsagro.cz E-Golf 100kW, Enyaq RS (noteeth)
ykslib
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 08 led 2019, 10:45
Odpovědi: 0
Bydliště: Havířov

Příspěvek od ykslib »

Takže mám otestovanou další věc - kdy dochází ke změně parametru "požadavek na dobu žhavení". Diagnostikou jsem otestoval jak ohřev motoru, tak jeho chladnutí. Ani v jednom případě nedochází ke změně parametru v průběhu těchto dějů. Parametr se změní vždy pouze při inicializaci řídící jednotky jednotky (při zapnutí zapalování) jeho novým výpočtem podle vstupních parametrů teplot.

Postup žhavení studeného motoru, pokud ŘJ žhaví pouze 2 sekundy (vlastnost motorů s DPF - viz. předchozí příspěvky):

Zapnout klíček zapalování, plné žhavení jede 2 sekundy, pak kontrolka zhasne. Pokračuje "dožhavování" (se zhasnutou kontrolkou žhavení) a to nechám pokračovat dalších 30 sekund (při -5°C), případně 1 minutu (při -10°C).
Klíček vypnout a ČEKAT 10 sekund!!! (při kratší době by pokračoval dál proces "dožhavování", a to už nechceme).
Zapnout klíček zapalování, plné žhavení jede na 2 sekundy, před koncem plného žhavení - STARTUJ.

Vyzkoušel jsem pár takových srovnávacích startů a potvrzuji, že můj motor chytne lépe a rychleji, než jen s klasickým postupem - zapnout zapalování, žhavení 2 sekundy následované okamžitým startováním.
Jestli se podobný postup ujme i u vás, nevím. Ale dejte vědět výsledek, pokud jste tenhle postup odzkoušeli.
VW T5 2009 1,9 75kW BRS Long
benet
Nováček
Příspěvky: 1
Registrován: 09 led 2025, 16:51
Odpovědi: 0

Re: Doba žhavení Multivan AXE

Příspěvek od benet »

Nedavno jem rozebiral motor BPC s Dpf a byli v nem zhavici svicky z AXE
Auto normalne jezdilo a startovala cca 60 000 km
Delal jem na tom voze vacku ..takze jsem preventivne menil svicky a zajistik tento pripad
T5 2.5 96 kw
Tuareg 3.0 TDI V6
Odpovědět

Zpět na „Údržba/problémy VW group (DIESEL)“