odlehčený setrvačník

VW/Audi/Škoda/Seat - zvyšování výkonu (především TDI motory)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
fakieVW
Přispěvovatel
Příspěvky: 116
Registrován: 21 zář 2008, 16:22
Odpovědi: 0

odlehčený setrvačník

Příspěvek od fakieVW »

Ahoj chci odlehčit setrvačník a nechat jej vyvážit. Je to na motor 1.8 Turbo. Člověk,který staví motory pro závody a dělá tyto věci mi nedoporučuje ten setrvák moc odlehčovat z důvodu,že by se mohl klikovka rozkmitávat a pak odejít ložiska. Jaké s tím máte zkušenosti. Ten seriový setrvák bych chtěl odlechčit co to pujde samozřejmě ne na ukor životnosti. Vím,že lepší je to vyvážit dokupy s klikou,ale celý motor kuchat nebudu tak berte v potaz variantu,že by se vyvážil setrvák sám.

Zde je setrvák,který má ještě méně než pújde odlehčit ten seriový.
http://www.sportracingparts.cz/sportrac ... 1-8T-00-05

Podle mě to nemůže udělat přece nějakou paseku. Díky za odpovědi
Vici
Aktivista
Příspěvky: 7567
Registrován: 07 srp 2008, 09:14
Odpovědi: 0

Příspěvek od Vici »

vůbec bych to neřešil, na cestu je to nesmysl. pouze tak na závody, jestli vůbec
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10339
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Odlehčený setrvačník způsobí rychlejší akceleraci motoru. Ovšem vhodné je to pouze pro roviny, do kopců je to naopak na škodu, tam díky absenci setrvačné hmoty motor ztrácí.
Navíc hrozí, že díky odlehčení setrvačníku nebude motor ochoten držet volnoběh, případně velmi nepravidelně (což poškozuje kliku v uložení a rozvody). Pak hrozí nutnost elektronicky zvýšit volnoběžné otáčky (mnohdy až nad 1500 rpm).

Nedělal bych to.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
stevocz
Aktivista
Příspěvky: 1546
Registrován: 07 led 2009, 10:03
Odpovědi: 0
Bydliště: SR

Příspěvek od stevocz »

na jednej honde mam odlahceny zotrvak asi 3 roky. volnobeh drzi normalne. zrychluje dobre. ale ked ides dlhu trasu tak sa stale musis hrat s plynom lebo rychlost tak dobre nedrzi ako ked bol povodny zotrvak

ak mas zortvak dobre vyvazeny a chod motora bude pravidelny tak sa nema co mu stat
Marek77
Aktivista
Příspěvky: 10339
Registrován: 05 úno 2007, 21:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Marek77 »

Já jsem několikrát odebíral setrvačník na starších vozech - škodovky, žigulíky a podobně. Vždycky jsme museli nastavovat vyšší volnoběh. Nevím - možná to moderní elektronika uřídí, ale tohle je mechanika, takže tomu moc nevěřím.
Mégane Grandtour II 1,5dCi 78kW (*2008)
Scénic III 1,4TCe 96kW (*2012)
Master IV 2,3dCi 132kW (*2020)
Vici
Aktivista
Příspěvky: 7567
Registrován: 07 srp 2008, 09:14
Odpovědi: 0

Příspěvek od Vici »

já měl Favorita, motor 1490ccm... jelo to pěkně... moc pěkně. zkusil jsem dát tak nějak rozumně odlehčený setrvák, a hned šel zas ven.
jak píše Marek, do kopce to ztrácí, motor neměl problém, ale jak jsem řadil nahoru, a řadit umím rychle, tak s odlehčeným setrvákem otáčky tak stejně mezi tím spadly, čili další kvalt se už tak dobře nechytil - akorát zpomalovalo - proti jízdě s normálním setrvákem
Prostě setrvačník je setrvačník a potřeba je

1,8T není žádný zázrak, tak bych mu setrvačník nechal takový jaký vymysleli soudruzi ve škodovce

Odlehčený leda tak na závody, ale naopravdovou závodničku se závodní převodovkou atd, tam to smysl má, na cestu dle mně fakt ne

volnoběh jsem měl vyšší kvůli vačce , tam mi to "nevadilo"
Uživatelský avatar
gabo00000
Aktivista
Příspěvky: 1128
Registrován: 13 lis 2010, 06:58
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice-okolie

Příspěvek od gabo00000 »

nema to vobec zmysel ale ked to chces robit silou mocou tak urcite rozober motor a nechaj to vyvazit ako celok....tak mas istotu ze sa nic nerozbije
O1,1.9TDI,03, Collection,ASV,KAT OFF, EGR OFF,PP520,11mm
WWW.GTENGINES.SK
supermuf0090
Přispěvovatel
Příspěvky: 589
Registrován: 22 srp 2009, 20:53
Odpovědi: 0
Bydliště: Praha 9

Příspěvek od supermuf0090 »

smysl to má , ale nic se nemá přehánět , ale souhlasím s tebou , že je důležité setrvák vyvážit s klikou jako celek , na starý škodovce jsem měl odledčenej setrvák i řemenici , vše jako celek vyvážené ale odlehčené podle fabrických výkresů , žádný extrém ,s otáčkami žádný problém nebyl , akorát se trochu hádal na volnoběh , ale to měla za následek ostrá vačka
gabo00000 píše:nema to vobec zmysel ale ked to chces robit silou mocou tak urcite rozober motor a nechaj to vyvazit ako celok....tak mas istotu ze sa nic nerozbije
Ford Galaxy I Ghia 1.9 TDi AFN 81 kW
Škoda 110L
Hyundai Elantra 2.0CRDi
Ford Transit 2,5TD
Fiat 127 MKI
VW Touareg 3.0 TDi
madmax1200
Přispěvovatel
Příspěvky: 52
Registrován: 15 kvě 2012, 17:49
Odpovědi: 0

Re: odlehčený setrvačník

Příspěvek od madmax1200 »

Dovolím si oživit toto téma .Budu měnit motor za silnější .Jedná se o stary naftový Fiat .Motor Sofim Iveco .Jediné co musím zachovat z původního je setrvačnik .Ten je ale o 4kg lehčí (17,1kg) o proti původnímu 21.1 kg.Co mi v reálu hrozí ?Děkuji
Miluju ty stary nesmrtelný objemný dehtový astmatiky:) MB w 124 1989,Opel Arena 1998,Renault Trafic 1992,Hobby 600 (Ducna 2,5TD Sofim) 1993,Fiat Ducato 230 1998
Odpovědět

Zpět na „Zvyšování výkonu VW group (DIESEL)“