FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Moderátoři: šulda, Moderátoři
FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Včera se mi poprvé stalo, že po vypnutí klíčku motor běžel dál a nešel zhasnout. Musel jsem to provést přes zařazený pátý rychlostní stupeň. I po zhasnutí motoru zůstal svítit středový display palubního počítače a auto nešlo zamknout, protože se chovalo jako by bylo zaplé zapalování. Předpokládám, že zůstalo seplé hlavní relé. V uživatelském manuálu není o relé ani zmínka pouze pojistky a servisní manuál mám pouze ve francouštině a tam ty schémata musel kreslit dement, protože absolutně chybí popisy a např. poloha umístění. Nevíte někdo, které je to hlavní relé? U baterie není. Mohlo by být ze spoda na BSM?
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
ChatGPT:
To, co popisujete – motor běží i po vypnutí zapalování, svítí displej a nelze zamknout auto – opravdu silně nasvědčuje tomu, že zůstává „viset“ zapnuté relé, nejčastěji právě **hlavní relé (relé zapalování)**. Tato závada je u některých francouzských vozů poměrně častá a může mít několik příčin:
---
###
**Předběžná diagnóza**
* **Hlavní relé visí sepnuté** – po otočení klíčku zpět neztrácí napájení, takže BSI (centrální jednotka komfortu) si myslí, že je auto stále zapnuté.
* **BSM (Bloc Servitude Moteur)** – u většiny Peugeotů a Citroënů se hlavní relé nachází právě uvnitř nebo na spodní straně BSM.
* **Závada BSI nebo BSM jednotky** – i přilepené relé může být projevem elektronické chyby (např. studený spoj, oxidace, vlhkost).
---
###
**Kde najít hlavní relé?**
U francouzských vozů jako **Peugeot 307, 407, Citroën C5, C4 apod.** je:
####
Nejpravděpodobnější umístění:
* **Uvnitř nebo zespodu BSM modulu** – což je černá pojistková skříňka v motorovém prostoru (obvykle vlevo u baterie nebo vlevo u blatníku).
* **Relé jsou zespodu BSM**, takže je potřeba modul vyjmout, odpojit konektory a zkontrolovat ho zespoda. Některé relé jsou **přiletované přímo na desce plošných spojů** a nelze je jednoduše vyměnit bez pájení.
---
###
Doporučený postup:
1. **Odpojte baterii** (počkejte pár minut).
2. Vyjměte **BSM jednotku** (pojistková skříňka v motorovém prostoru).
3. **Zkontrolujte spodní stranu BSM** – zda tam není relé připájené nebo zasunuté.
4. Pokud najdete **relé označené např. R1, R2, R5 apod.**, vyhledejte si podle označení schéma konkrétního BSM (např. BSM B2, BSM L04-00 atd.).
5. Pokud je relé zaletované, lze ho vyměnit jen pájením (nebo výměnou celé BSM jednotky – což se často dělá z druhovýroby nebo vrakoviště).
---
###
Tip:
* Relé bývá typu **Tyco, Siemens nebo Valeo**, často s označením **12V 40A/70A**, typicky s pěti vývody.
* Pokud chcete relé preventivně zkusit, můžete ho **dočasně vyjmout (je-li zasunuté)** a sledovat, zda problém zmizí – tím ověříte jeho vliv.
---
###
Mimochodem – co je to za auto (značka, model, rok, motorizace)?
To pomůže přesně určit typ BSM jednotky a umístění relé. Pokud mi to doplníte, mohu se podívat na přesné schéma nebo fotku jednotky, a říct vám přesně, které relé hledat.
---
Chcete-li, můžete mi i poslat fotku své BSM jednotky – pomohu vám určit, kde co je.
To, co popisujete – motor běží i po vypnutí zapalování, svítí displej a nelze zamknout auto – opravdu silně nasvědčuje tomu, že zůstává „viset“ zapnuté relé, nejčastěji právě **hlavní relé (relé zapalování)**. Tato závada je u některých francouzských vozů poměrně častá a může mít několik příčin:
---
###
* **Hlavní relé visí sepnuté** – po otočení klíčku zpět neztrácí napájení, takže BSI (centrální jednotka komfortu) si myslí, že je auto stále zapnuté.
* **BSM (Bloc Servitude Moteur)** – u většiny Peugeotů a Citroënů se hlavní relé nachází právě uvnitř nebo na spodní straně BSM.
* **Závada BSI nebo BSM jednotky** – i přilepené relé může být projevem elektronické chyby (např. studený spoj, oxidace, vlhkost).
---
###
U francouzských vozů jako **Peugeot 307, 407, Citroën C5, C4 apod.** je:
####
* **Uvnitř nebo zespodu BSM modulu** – což je černá pojistková skříňka v motorovém prostoru (obvykle vlevo u baterie nebo vlevo u blatníku).
* **Relé jsou zespodu BSM**, takže je potřeba modul vyjmout, odpojit konektory a zkontrolovat ho zespoda. Některé relé jsou **přiletované přímo na desce plošných spojů** a nelze je jednoduše vyměnit bez pájení.
---
###
1. **Odpojte baterii** (počkejte pár minut).
2. Vyjměte **BSM jednotku** (pojistková skříňka v motorovém prostoru).
3. **Zkontrolujte spodní stranu BSM** – zda tam není relé připájené nebo zasunuté.
4. Pokud najdete **relé označené např. R1, R2, R5 apod.**, vyhledejte si podle označení schéma konkrétního BSM (např. BSM B2, BSM L04-00 atd.).
5. Pokud je relé zaletované, lze ho vyměnit jen pájením (nebo výměnou celé BSM jednotky – což se často dělá z druhovýroby nebo vrakoviště).
---
###
* Relé bývá typu **Tyco, Siemens nebo Valeo**, často s označením **12V 40A/70A**, typicky s pěti vývody.
* Pokud chcete relé preventivně zkusit, můžete ho **dočasně vyjmout (je-li zasunuté)** a sledovat, zda problém zmizí – tím ověříte jeho vliv.
---
###
To pomůže přesně určit typ BSM jednotky a umístění relé. Pokud mi to doplníte, mohu se podívat na přesné schéma nebo fotku jednotky, a říct vám přesně, které relé hledat.
---
Chcete-li, můžete mi i poslat fotku své BSM jednotky – pomohu vám určit, kde co je.
1.9 JTD 85kW (2x), predpísané oleje + Metabond
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Je to Fiat Ulysse 2,0JTD motor RHW 80kW r.v. 2003. Tu BSM jednotku už jsem asi před třemi lety měnil, protože mi nešly zhasnout přední světlomety a musel jsem vypojovat baterku. Pamatuji si že s těmi světly nastal problém po vydatném dešti a rovněž nyní ten problém opět po dešti. Podle mě je tam něťastně řešen odtok vody z prostoru pro mechanismus stěračů. Nějaký dement ho umístil přímo nad pojistkovou skříň čili BSM. Díky za pomoc.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
- martinsidlo
- Aktivista
- Příspěvky: 5092
- Registrován: 06 pro 2009, 15:24
- Bydliště: Praha 5
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
A neni jen spinacka KO ?
Simson Enduro S 51(70 ccm) ex
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,790tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
Lada 1200 S(1500 ccm) 74 ex
Seat Cordoba Sdi AEY 98 ex
OI Combi TDi ASV 1xxPs,2xxNm,790tis.km brzdy 312 x 280 chlazené
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Asi to bude to relé, protože když při vypnutém klíčku poklepu na pojistkovku, tak display zhasne a přestanou ukazovat i budíky. Ono to udělalo včera poprvé, pak už zase nic a dnes už dvakrát.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Nějakou chvíli to dalo pokoj, ale včera už to udělalo znovu a dnes ji dvakrát. Motor klidně zhasnu přes pátá kvalt, ale problém je ten, že když někde zastavím a zhasnu to přes kvalt, tak to stejně nezamknu. Dnes jsem teda vyhodil tu pojistkovku ven a ze spoda žádné relátka nejsou. Jsou uvnitř přímo na plošáku. Sice jsem ji rozpůlil, ale ta základní deska tam celkem drží a nerad bych ji zlomil a vyřadil tak auto z provozu než seženu druhou BSM jednotku. To už tam bude vlastně třetí. Tu první jsem měnil, protože nešly zhasnout hlavní světlomety. To auto má jednu obrovskou chybu a to že Fiat ho zespároval s frantíkama, kteří nikdy auta dělat neuměli. Pokud by to byl čistý ital nebyly by tyto problémy, protože Fiatů už jsem měl hodně a vždycky to byla paráda. On by možná s tou BSM jednotkou až takový problém nebyl, ale nějaký kretén umístil odtok vody z prostoru pro stěrače rovnou nad tuto BSM jednotkou, takže pokud nějak více prší, tak je to v prdeli. Holt co inženýr to dement.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW
Re: FIAT ULYSSE zhasínání motoru
Tak dnes jsem vyměnil BSM jednotku a dělá to úplně to samé. Ikyž sundám jeden pól z baterky motor běží dál. Zhasnu ho tedy přes rychlost (pátý rychl. stupeň). Motor zhasne, ale přístroje jako palivoměr, palubní počítač... fungují dále. Musím odpojit baterii, pak všechno zhasne znovu ji připojím opět všechno naskočí a teprve až zapnu a vypnu klíček je všechno vypnuté a auto jde zamknout.
Fiat Ulysse 2,0JTD a AUDI A3 S-line 125kW