Olej a opotřebení

vše o motorových, převodových a podobných olejích - čím se miláčci namažou

Moderátoři: šulda, Moderátoři

bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Olej a opotřebení

Příspěvek od bobG3 »

Nějakou dobu jsem zkoumal opotřebení motoru v závislosti na použitém oleji včetně vlivu dalších věcí.Obrázek
První rozbor - olej splňující předepsanou specifikaci, značkový
olejový filtr Mann, vzduchový filtr originál Peugeot
Druhý rozbor - Olej značková polosyntetika, cenově o cca 50 % dražší, snížené opotřebení čepů klikového hřídele, a válců i pánví ložisek.Olej filtr Mann, vzduchový filtr cca o 40% levnější - zvýšil se obsah cizího křemíku.
Třetí rozbor - olej stejný, značka vzduchového filtru taky, zajímavé je, že se opotřebení dále snižovalo, výhodná koupě levnější nafty mi přinesla zanesení a netěsnost trysek, zvýšenou kouřivost motoru. Těsnící kroužky hůř těsnily saze se dostávaly do oleje. Situaci jsem se ze zvědavosti rozhodl řešit dle doporučení a zakoupil jsem přípravek .
Obrázek
Čtvrtý rozbor - byl nabídnut olej stejného výrobce, který měl šetřit palivo, zachovat mazací vlastnosti s označením Economy, tzv lehkoběžný. Opotřebení se změnilo nepatrně, co se zvýšilo rasantně byla spotřeba oleje - cca z 3dl na 10k km na 2,5 - 3 l . Čistící přípravek zabral, horní skupina pístu se začla uvolňovat - viz saze.
Rozbory jsem nechával dělat od 180k km do cca 480k km, zpočátku při každé výměně, později 2x za rok.
Ve 180k km měl motor kompresní tlaky 29,5 - 30 atm. V 490k km měl motor kompresní tlaky28,5 - 29 atm. Dnes má cca cca 650k km - bez problémů.
Stejný motor, najeto cca 220k km, tlaky 19 - 24atm - provoz na levné oleje, filtry atd.
Chvíli trvalo pár rozborů sehnat, dal jsem je s autem nebo vyhodil, nepotřeboval jsem je - závěry jsou totiž velmi jednoduché - za stejné peníze (pokud vyloučíte vlivy trhu) dostanete podobnou kvalitu a to nejen u olejů ale i u filtrů.
Sám používám u auta, které najede 5000 km ročně Starline, u Golfa, kde najedu necelých 40k km Mobil.
Značky oleje neuvádím, důvody jsou snad každému jasné.
G3 Variant synchro
Uživatelský avatar
Stejsky77
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 25 srp 2009, 19:01
Odpovědi: 0
Bydliště: ČR

Příspěvek od Stejsky77 »

Zajímavý, určitě ano. Poslal jsem ti SZ.
Octavia II Elegance 1.9 TDI BXE
bjukemen
Aktivista
Příspěvky: 1363
Registrován: 22 lis 2007, 01:57
Odpovědi: 0

Příspěvek od bjukemen »

..aj tak ma velmi páli a ake konkretne oleje sa jedná...
Alfa Romeo 156 sw 2,4 JTD 110kw@ 142,3kw

Obrázek
STRÝCO
Přispěvovatel
Příspěvky: 181
Registrován: 14 úno 2008, 20:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice

Příspěvek od STRÝCO »

Čo bolo sľúbené, bolo aj splnené - všetka česť!
Výsledky sú zaujímavé, motor zrejme netrpel častými studenými štartmi.
Aké sú limitné hodnoty koncentrácie prvkov ? Ak sa nemýlim, tak hodnoty pre Fe,Pb,Cu a Sn sú 100,40,40,40, za predpokladu, že 1ppmc = 1ppm (metánový ekvivalent).
Neuvedeniu značky použitého oleja sa samozrejme dá rozumieť, ale ak by sa dala uviesť viskozita a parametre API, ACEA, pri použitých olejoch ( ten Economy nemal viskozitu 5W-30 ?)nik by sa nemohol cítiť poškodený. Dalo by sa to ešte doplniť?

Pre porovnanie som našiel testy opotrebení (avia a ford fiesta) urobené rovnakou firmou na iných motoroch, s uvedením použitého oleja, tiež zaujímavé výsledky a doporučenia.
http://www.adalek.hu/pdf/tesztekpdf/pdf ... AC_XLS.pdf
Uživatelský avatar
Stejsky77
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 25 srp 2009, 19:01
Odpovědi: 0
Bydliště: ČR

Příspěvek od Stejsky77 »

STRÝCO píše:Čo bolo sľúbené, bolo aj splnené - všetka česť!
Výsledky sú zaujímavé, motor zrejme netrpel častými studenými štartmi.
Aké sú limitné hodnoty koncentrácie prvkov ? Ak sa nemýlim, tak hodnoty pre Fe,Pb,Cu a Sn sú 100,40,40,40, za predpokladu, že 1ppmc = 1ppm (metánový ekvivalent).
Neuvedeniu značky použitého oleja sa samozrejme dá rozumieť, ale ak by sa dala uviesť viskozita a parametre API, ACEA, pri použitých olejoch ( ten Economy nemal viskozitu 5W-30 ?)nik by sa nemohol cítiť poškodený. Dalo by sa to ešte doplniť?

Pre porovnanie som našiel testy opotrebení (avia a ford fiesta) urobené rovnakou firmou na iných motoroch, s uvedením použitého oleja, tiež zaujímavé výsledky a doporučenia.
http://www.adalek.hu/pdf/tesztekpdf/pdf ... AC_XLS.pdf

:kol111: Pěkný výsledky. Paráda STRÝCO!!!
Octavia II Elegance 1.9 TDI BXE
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

STRÝCO píše:Čo bolo sľúbené, bolo aj splnené - všetka česť!
Výsledky sú zaujímavé, motor zrejme netrpel častými studenými štartmi.
Aké sú limitné hodnoty koncentrácie prvkov ? Ak sa nemýlim, tak hodnoty pre Fe,Pb,Cu a Sn sú 100,40,40,40, za predpokladu, že 1ppmc = 1ppm (metánový ekvivalent).
Neuvedeniu značky použitého oleja sa samozrejme dá rozumieť, ale ak by sa dala uviesť viskozita a parametre API, ACEA, pri použitých olejoch ( ten Economy nemal viskozitu 5W-30 ?)nik by sa nemohol cítiť poškodený. Dalo by sa to ešte doplniť?

Pre porovnanie som našiel testy opotrebení (avia a ford fiesta) urobené rovnakou firmou na iných motoroch, s uvedením použitého oleja, tiež zaujímavé výsledky a doporučenia.
http://www.adalek.hu/pdf/tesztekpdf/pdf ... AC_XLS.pdf
Vševchno polosyntetika 10W40
G3 Variant synchro
STRÝCO
Přispěvovatel
Příspěvky: 181
Registrován: 14 úno 2008, 20:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice

Příspěvek od STRÝCO »

bobG3 píše:
STRÝCO píše:Čo bolo sľúbené, bolo aj splnené - všetka česť!
Výsledky sú zaujímavé, motor zrejme netrpel častými studenými štartmi.
Aké sú limitné hodnoty koncentrácie prvkov ? Ak sa nemýlim, tak hodnoty pre Fe,Pb,Cu a Sn sú 100,40,40,40, za predpokladu, že 1ppmc = 1ppm (metánový ekvivalent).
Neuvedeniu značky použitého oleja sa samozrejme dá rozumieť, ale ak by sa dala uviesť viskozita a parametre API, ACEA, pri použitých olejoch ( ten Economy nemal viskozitu 5W-30 ?)nik by sa nemohol cítiť poškodený. Dalo by sa to ešte doplniť?

Pre porovnanie som našiel testy opotrebení (avia a ford fiesta) urobené rovnakou firmou na iných motoroch, s uvedením použitého oleja, tiež zaujímavé výsledky a doporučenia.
http://www.adalek.hu/pdf/tesztekpdf/pdf ... AC_XLS.pdf
Vševchno polosyntetika 10W40
ACEA, API ?
Predpokladám tiež rovnaké u všetkých, keďže rozdiely v opotrebení vplyvom použitého oleja sú zanedbateľné.
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

Strýco:Podívám se ale první opotřebení bylo sice v normě ale o dost větší, ten rozdíl se delším používáním ještě zvětšil, takže opotřebení bylo poloviční mezi levným olejem a dražším. Ještě větší rozdíl byl mezi minerálem a polosyntetikou - oba doporučované výrobcem motoru. Údajně v případě motoru, který má vyšší zatížení na ložiskách, vyšší spalovací tlaky, větší podíl krátkých jízd se rozdíly zvětšují. Vyměním motor nechám nachipovat a zkusím sehnat měření za přijatelnou cenu, popř za jinou směnnou hodnotu (noteeth)
Je ale třeba si uvědomit, že se bavíme o autě, které najede 40 - 50k ročně nebo jezdí furt po městě a po 5ti a víceletém používání má mít slušné parametry motoru. Kdo najede 10k ročně s nechipovaným autem nebo dojede auto na šrot tak to asi moc řešit nebude.
Teď je řada na Stejskym, snad sem dá výsledky testů Q8 a srovnání se stejnou specifikací u drahé renomované značky, Castrol, Elf Mobil atd 8)
Pokud budou vlastnosti v opotřebení stejné, jezdím na Q8
G3 Variant synchro
Uživatelský avatar
Stejsky77
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 25 srp 2009, 19:01
Odpovědi: 0
Bydliště: ČR

Příspěvek od Stejsky77 »

bobG3 píše:Strýco:Podívám se ale první opotřebení bylo sice v normě ale o dost větší, ten rozdíl se delším používáním ještě zvětšil, takže opotřebení bylo poloviční mezi levným olejem a dražším. Ještě větší rozdíl byl mezi minerálem a polosyntetikou - oba doporučované výrobcem motoru. Údajně v případě motoru, který má vyšší zatížení na ložiskách, vyšší spalovací tlaky, větší podíl krátkých jízd se rozdíly zvětšují. Vyměním motor nechám nachipovat a zkusím sehnat měření za přijatelnou cenu, popř za jinou směnnou hodnotu (noteeth)
Je ale třeba si uvědomit, že se bavíme o autě, které najede 40 - 50k ročně nebo jezdí furt po městě a po 5ti a víceletém používání má mít slušné parametry motoru. Kdo najede 10k ročně s nechipovaným autem nebo dojede auto na šrot tak to asi moc řešit nebude.
Teď je řada na Stejskym, snad sem dá výsledky testů Q8 a srovnání se stejnou specifikací u drahé renomované značky, Castrol, Elf Mobil atd 8)
Pokud budou vlastnosti v opotřebení stejné, jezdím na Q8
Nebuď pořád tak dotčenej, že do tebe rejpu ;) .
Octavia II Elegance 1.9 TDI BXE
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

V technické debatě nemůžu být dotčenej, jen zvědavej, jak se pochlapíš. Mimochodem Q8oils nabízí rozbory oleje, proč je nevyužiješ?
G3 Variant synchro
Uživatelský avatar
Stejsky77
Přispěvovatel
Příspěvky: 117
Registrován: 25 srp 2009, 19:01
Odpovědi: 0
Bydliště: ČR

Příspěvek od Stejsky77 »

Už jsem hovořil se zástupcem dovozce do ČR ;) . Ale tvá osobní averze nepatří sem, když máš osobní problém, piš to do SZ (noteeth) .
Octavia II Elegance 1.9 TDI BXE
STRÝCO
Přispěvovatel
Příspěvky: 181
Registrován: 14 úno 2008, 20:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Košice

Příspěvek od STRÝCO »

bobG3: Obaja tu ponúkame svoj pohľad na tie isté výsledky testov, ktoré si poskytol. Každý pohľad trochu "pošilháva" iným smerom, ale pritom si myslím, že obidva pohľady sú správne a potvrdzujú nasledujúce tvrdenia.
Ako si uviedol celkom na začiatku skúmaš opotrebenie motora v závislosti na použitom motorovom oleji. Pri tomto prístupe k hodnoteniu výsledkov testov je normálne hľadanie a výber oleja, ktorý zabezpečí čo možno najnižšie koncentrácie prvkov a iných kontaminantov, vznikajúcich pri prevádzke motora (vnútorné kontaminanty). O vonkajších kontaminantoch je zbytočne hovoriť, všetci vieme, že bez napr. vzduchového filtra (vysoký obsah Si), alebo pri prieniku chladiacej kvapaliny do oleja (vysoký obsah Na) aj s tým najlepším olejom privodíme motoru rýchlu smrť. Tento prístup určite zabezpečí dlhú a bezproblémovú prevádzku.
Iný pohľad môže byť nasledovný: Aký je skutočný stav oleja a možnosti jeho ďalšej prevádzky v motore? Teda koľko km ten olej ešte "znesie" bez negatívneho vplyvu na opotrebenie motora. Uvedená hranica prevádzkovania môže byť stanovená limitnými hodnotami koncentrácií, resp. percentom z nich. Vtedy sa dá olej využiť až po "rozumnú hranicu jeho možností". Toto sa nedá aplikovať bez patričnej analýzy oleja v ruke – tipovať sa to nedá. A vyplatí sa vtedy, ak obhospodarujem "flotilu" automobilov (alebo aj stacionárnych motorov), kde sa cena analýzy oleja sa vráti minimálne v podobe efektívneho využitia olejových náplní a včasným odhalením vznikajúcich porúch – teda nie zanedbateľným znížením prevádzkových nákladov. ( Toto je "nahrubo" popísaný systém, ktorý sa naozaj používa a nadáva sa tomu napríklad proaktívna údržba).
Ak nemám prístup k diagnostike oleja použijem olej požadovanej špecifikácie a dodržím interval výmeny oleja v závislosti na spôsobe prevádzkovania motora ho aj primerane skrátim. Vtedy sa vyhnem tomu, že zbytočne vypustím (drahý) olej , ktorý sa bez obáv mohol použiť podstatne dlhšie. Tento prístup je tiež bezproblémový.
JiRaY
Přispěvovatel
Příspěvky: 272
Registrován: 17 kvě 2008, 20:53
Odpovědi: 0

Příspěvek od JiRaY »

bobe,chtěl jsem se zeptat,na kolik tyto rozbory od ELFu výjdou?Dělají je ještě jiné firmy mimo ELF?Jsou z toho zajímavé výsledky,a jsem překvapen,kolik toho lze z vyjeťáku vyčíst.
Renault Master 2,5dCi 100k 09" "Lenochod"

Bývalý zapřísáhlý Citroenář a řidič náklaďáku,teď už jen Pražský dodávkář
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

Děljí to myslím všechny slušné firmy co mají zákaznickou podporu, tenkrát byla cena myslím kolem litru, zpočátku jsem to měl jako akci zdarma. Zkusím se zeptat, co to stojí teď.
G3 Variant synchro
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Odpovědi: 0
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

Strýco:
Ty rozbory oleje se dělají pro velké aplikace - minimálně pro TIRáky, motor má cca 60l oleje, tam se to vyplatí prodlužovat podle analýzy. U mých 5l je to úsměvné, to je levnější vyměnit, to máš pravdu. Já jsem to dělal proto, abych věděl jak to s oleji a opotřebením je, chtěl jsem s tím trochu vydrbat a mít za stejné peníze víc muziky. Možná bych našel olej, který Ti za menší peníze nabídne víc, ale ten výzkum by mě stálvíc než oleje , které budu potřebovat 309 let dopředu. (noteeth)
Nikdy jsem nenapsal, že je špatné používat levnější oleje, jen je hloupost tvrdit, že jsou stejně dobré jak ty dražší, ale pokud mám auto na pár let a nezáleží mi na stavu, v jakém ho budu prodávat, tak je to vcelku šumák. Vím, že tahle diskuse se odehrává na poměrně tenkém ledě, záleží totiž na tom, co od oleje kdo očekává. Já očekávám minimální opotřebení za rozumnou cenu a spolehlivost v tomto opotřebení po celou dobu intervalu, rezervu pokud kousek přerazím km. Vůbec není špatně, když má někdo očekávání jiná, protože tato očekávání vychází ze způsobu používání našich plechovek. Nemyslím, že bychom se lišili, jen tady o tom píšem, abychom se poučili od druhých, toť vše.
G3 Variant synchro
Odpovědět

Zpět na „Mazání a motorové oleje“