Možnosti turbdmychadla

VW/Audi/Škoda/Seat - zvyšování výkonu (především TDI motory)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

kiklop32
Přispěvovatel
Příspěvky: 870
Odpovědi: 0
Registrován: 26 bře 2011, 19:44

Příspěvek od kiklop32 »

Dymák píše:Nikde nečtu, že by padla otázka na twin turbo... Otázka zněla: velký turbo na malej motor!

Popřemýšlej hlavou co se v tom článku píše, pak se omluv ;)
kiklop32
Přispěvovatel
Příspěvky: 870
Odpovědi: 0
Registrován: 26 bře 2011, 19:44

Příspěvek od kiklop32 »

techi píše:
No nepřímo jsem to myslel jako otázku na paralelní/dvoustupňové přeplňování. Díky za odkaz.

Když se zeptám polopaticky, bude schopné malé 1749V plnit třeba 1,8b v malých otáčkách bez přetěžování ?

Já to pochopil :)

Zajímavě uchycenej twin:

https://www.youtube.com/watch?v=_TmMrd3LkhA
kiklop32
Přispěvovatel
Příspěvky: 870
Odpovědi: 0
Registrován: 26 bře 2011, 19:44

Příspěvek od kiklop32 »

kiklop32
Přispěvovatel
Příspěvky: 870
Odpovědi: 0
Registrován: 26 bře 2011, 19:44

Příspěvek od kiklop32 »

Dymák píše:
techi píše:Neřešte otázky roztáčení atd. Myslel jsem to teoreticky.
Když si pročteš článek co jsem poslal, tak tam je psáno, že za určitých podmínek budou dvě malá turba ( 2x 1749V ) nabíhat rychleji, než větší turbo. Ale je to relativní vzhledem k energii spalin.

Původní dotaz byl právě k twinu, čím by asi krmil ty zbylé dva válce? Slaninou?
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Odpovědi: 0
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

@Dymák: prurezem je myslena hltnost/objem motoru ... a ano, mluvil jsem o otackach turbodmychadla.

Jinak, pokud snad nekdo zvazuje paralelni twinturbo (obvykle biturbo), tak nebudu vysvetlovat (aneb chytremu napovez, hloupeho kopni) ... jaka turbodmychadla jsou na motoru 4,2 V8 TDi a cim se lisi od R4 dvoulitru, ktere jsou ve "sloucenem dvojim provedeni" po uprave pouzity v ramci 4,2 V8 ;)
The notion that two smaller turbos will build boost faster than one large turbo is not always accurate because even though the turbos are smaller, each one is only getting half of the exhaust flow.
Dovolim si nesouhlasit, opet zde narazime na obvodovou rychlost dve mensi turbodmychadla stejne konstrukce jako je to velke se budou roztacet drive nezli jedno velke,... ale pouze za urcitych podminek, ktere je nutno dodrzet ... jakych? To nemam sebemensi potrebu sdilet.
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 269
Odpovědi: 0
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

Není twin jako twin. Zkoušeli jste někdy dvoustupňové přeplňování (Compound turbo) ?

Mimochodem forum bývá o sdílení informací. V angličtině (jak jsem zjistil) toho lze najít na forech tuny, konkretních informací. Tady děláte jak kdyby jste byli všichni proti sobě.
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Odpovědi: 0
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

<(offtopic) >

Jenze techi, tady vetsina lidi neumi ani pouzivat google (prekladac) natoz aby umelo anglicky nebo je lina jako prase a proste ocekava, ze jim to pristane "na stribrnem podnose" se soupiskou materialu, linkama, kde ho koupit a navodem, jak presne to smontovat a zapojit ;)

Navic, jedna vec je udelat HW a druha SW - a na to tu ma potencial z me znamych pouze DP a BH - pro ty to ale neni vyzva/rentabilni.

Mimochodem, vicestupnove preplnovani je pojem, kdy je pouzito vice zdroju preplnovani, takze nejen compound, ale i jakakoli forma twinturba a treba turbo a kompresor.

A compound ma dost zasadnich nevyhod, proto se pouziva vetsinou pouze k maximalizaci vykonu.

Co se Tve posledni pripominky tyce, vis, ono je to tezke, tady jsi v CSR - tady drtiva vetsina lidi vyckava az uniknou informace a pak to akorat zkopiruji a vylepsi. Lubos Hubalek byl mezi prvnimi, kdo v CR pouzil GT2052V, do te doby se vsichni bali - netrvalo to dlouho a nasazeli to tam i ostatni. Pak prisla "era" 1756/2260, nasledne to bylo okoreneno VKLR, ale jinak to trva doted...

...takze to akorat toho, kdo s tim prisel nastve a kazdy se tak preventivne od sdelovani informaci distancuje.

Ostatne, jak by se Ti libilo, kdyz bys do vyvoje narval desitky tisic, rekneme 80tis.+, prorezal bys kotel materialu, prosvarel kotel plynu a pridavneho materialu (nebo bys u DP/BH polozil rekneme 200tis/10000€) a pak, kdyz bys to mel hotovy, tak by to nejaky liny floutek akorat sproste okopiroval do 50 tis. a za dalsich 10 vylepsil (u verze od DP/BH pochybuji), na sprintech by Te pojel a jeste by se Ti ve finale na bedne vytlemil?

Citil by ses spokojeny, stastny? ;)

V zahradnici neni takova rivalita protoze tam jsou firmy, ktere vedou a ty na to maji rozpocet. Navic, vem si, ze tady treba takovou GTB2260VK sezenes rekneme za 15tis. novou, coz je nejakych 550€, coz je 55 % prumerne mzdy v CR, na kterou ovsem nedosahne 2/3-4/5 beznych lidi, takze jich se tyka vice minimalni mzda, ktera je v CR asi 370€.
Porovname-li to se sousednim Nemeckem, tam je prumerna mzda 3500€ a minimalni 1500€ ... takze, zatimco Cech si takove turbodmychadlo koupi za celou vyplatu (da-li mu to vubec), tak Nemec to temer nepozna, protoze vice utrati mesicne za jidlo.

Navic, tady zadne firmy, ktere by delaly extremni upravy u dieselu nejsou (pomineme-li projekt Golf2 4x4 sekvencni twinturbo, ktery stale neni dokoncen) ... takze ona rivalita je tu nastavena jinak a tak si to kazdy chrani.

Co se projektu vicestupnoveho preplnovani tyce, tak zde jsou mi znami pouze 4 osoby, ktere to opravdu rozchodily: ?Zizala?, Stribrnak, Pajin a moje malickost ... pokud je tu nekdo dalsi (komu to opravdu fungovalo, takze rekneme alespon par tisic km), uvital bych, kdyby se alespon prihlasil.

Zaverem si dovolim podotknout, ze je to ale velka skoda, protoze napriklad takove sekvencni twinturbo umoznuje pomyslne sezeni jednou prdeli na dvou posvicenich (moznost jezdit pruzne v celem spektru otacek), coz se zobrazuje i v provoznich nakladech a kourivosti.

Ostatne, prave nadmerna kourivost je ukazatelem nejakych uprav u dieselovych aut, vedoucich pod drobnohled PCR, takze kdy jindy by se lidi meli vice venovat sekvencnimu preplnovani nezli ted?! Pokud si nekdo snad mysli, ze mu pujde 2260tka bez koure odspodu bez koure, je na velkem omylu, naivni jak stara panna ;)

Takze, co je podle vas "bezpecnejsi"? Jezdit s autem, ktere nekouri a pokud na to neslapete, tak se chova jako seriove (v zavislosti na ocekavani je technicky mozne mit i twinturbo, ktere nebude dosahovat ani kourivosti serioveho auta bez DPF) a mit pod kapotou vice turbodmychadel, NEBO jezdit s 2260tkou a celit neustale moznosti, ze si vaseho "oblacku" pripadne alespon lehce zacouzeneho zadku vsimne PCR a poleze vam pod kapotu nebo vas bude honit na STK? ;)

No a kdyz jsem zminil tu STK, neda se nic delat, uz pri navrhovani celeho twinturba clovek musi proste pocitat s tim, ze jednou za dva roky bude muset cele auto preskladat do serie a udelat STK (pokud to "nasi agenti na STK" nevymysli sami) ... no co, tak jeden ze 104 tydnu budete venovat prestavbe no ;) Dalsi moznosti je super prasacka, takze ji nebudu zminovat verejne.

Proste, kdyz bude auto navenek seriove, je sance minimalni, ze vas chytnou a vyrazne mensi, nezli kdyz tam budete mit nejake vetsi turbo ;)

... kurna, to forum mi zase zacina zrat cas (wallbash)

</(offtopic) >
Naposledy upravil(a) Forest dne 20 bře 2016, 10:18, celkem upraveno 3 x.
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Dymák
Sběrač informací
Příspěvky: 42
Odpovědi: 0
Registrován: 01 bře 2016, 22:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Dymák »

sorry za (offtopic) , ale jen na vysvětlenou
kiklop32 píše:Popřemýšlej hlavou co se v tom článku píše, pak se omluv ;)
za co se mám omlouvat?
otázka zněla:
techi píše:Dobrý den, mám čistě teoretickou otázku. Říká se, že bezpečný tlak pro GT1749V je nějakých 1,2b. Ale co kdyby nedodávalo vzduch pro 4 válce ale jen 2, tedy litr zdvihového objemu ? Znamenalo by to, že by "bezpečný" tlak byl vyšší ?
ty jsi na to reagoval článkem o twinech/paralelech.... a já jen upozornil, že otázka se týkala bezpečnýho tlaku!
OK, že "techi" maskoval svůj dotaz (ikdyž se mohl zeptat konkrétně) je jedna věc, a že ty jsi zřejmě mistr šifer je věc druhá

pokud se tě zeptám: "kolikátýho je?" a ty mi odpovíš: "vejplata je pozítří", tak by jsi taky dešifroval můj dotaz....
- můžu pak po tobě žádat omluvu já, páč ačkoliv jsi odpověděl správně, tak na věc, na kterou se vlastně nikdo neptal?

asi hloupost, viď?

podle mýho byla už základní otázka formulovaná divně a od toho se odvíjejí odpovědi...

ps: omluva Forestovi byla na místě... (prostě jsem se přehlíd a nemám problém se za svou chybu veřejně omluvit), ale omluva je tobě nemá žádný opodstatnění (pokud jsem teda neurazil tvoje ego, čehož si nejsem vědom a pokud přece, tak věř, že to nebylo úmyslně)
kiklop32
Přispěvovatel
Příspěvky: 870
Odpovědi: 0
Registrován: 26 bře 2011, 19:44

Příspěvek od kiklop32 »

Forest píše:
The notion that two smaller turbos will build boost faster than one large turbo is not always accurate because even though the turbos are smaller, each one is only getting half of the exhaust flow.
Dovolim si nesouhlasit, opet zde narazime na obvodovou rychlost dve mensi turbodmychadla stejne konstrukce jako je to velke se budou roztacet drive nezli jedno velke,... ale pouze za urcitych podminek, ktere je nutno dodrzet ... jakych? To nemam sebemensi potrebu sdilet.

To tam v podstatě píšou, když jsem prolézal info o twinech atd. tak důvod pro 2 menší než 1 velké byl vždy o rychlejším náběhu.
Tady v článku píšou, že to není vždy pravda.
Pak jsou další věci jako krmit jedno potrubí a všechny válce objema a nebo dvoje potrubí a 2/2 válce.
kiklop32
Přispěvovatel
Příspěvky: 870
Odpovědi: 0
Registrován: 26 bře 2011, 19:44

Příspěvek od kiklop32 »

Dymák píše:sorry za (offtopic) , ale jen na vysvětlenou
kiklop32 píše:Popřemýšlej hlavou co se v tom článku píše, pak se omluv ;)
za co se mám omlouvat?
otázka zněla:
techi píše:Dobrý den, mám čistě teoretickou otázku. Říká se, že bezpečný tlak pro GT1749V je nějakých 1,2b. Ale co kdyby nedodávalo vzduch pro 4 válce ale jen 2, tedy litr zdvihového objemu ? Znamenalo by to, že by "bezpečný" tlak byl vyšší ?
ty jsi na to reagoval článkem o twinech/paralelech.... a já jen upozornil, že otázka se týkala bezpečnýho tlaku!
OK, že "techi" maskoval svůj dotaz (ikdyž se mohl zeptat konkrétně) je jedna věc, a že ty jsi zřejmě mistr šifer je věc druhá
Vzhledem k tomu, že málo lidí je schopna položit otázku a dát dostatek informací co, proč, jak, k čemu, tak je lepší se zamyslet k čemu to asi chce. Jinak jsem měl výhodu, nedávno jsem to taky studoval :)
Dymák
Sběrač informací
Příspěvky: 42
Odpovědi: 0
Registrován: 01 bře 2016, 22:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Dymák »

když jsme u tý teorie - proč třeba nejde výcestupňový paralelní přeplňování, kde by jedna turbína poháněla druhou, větší? Myšleno tak, že za klasický turbo bych před coolera vrazil ještě jedno větší, který by nepoháněly výfukový plyny, ale stlačenej vzduch z prvního turba, a tím pádem by se znásobil plnící tlak - taková převodovka na vzduch

nebo to už někdo postavil? Ptám se, páč nevím
techi
Přispěvovatel
Příspěvky: 269
Odpovědi: 0
Registrován: 17 čer 2012, 08:47
Bydliště: Písek

Příspěvek od techi »

Dymák píše:když jsme u tý teorie - proč třeba nejde výcestupňový paralelní přeplňování, kde by jedna turbína poháněla druhou, větší? Myšleno tak, že za klasický turbo bych před coolera vrazil ještě jedno větší, který by nepoháněly výfukový plyny, ale stlačenej vzduch z prvního turba, a tím pádem by se znásobil plnící tlak - taková převodovka na vzduch

nebo to už někdo postavil? Ptám se, páč nevím
Hele přečti si znovu co si napsal a pak se zamysli nad pojmem "perpetum mobile" :D

Na tom co psal Forest něco je no...navíc v en forech je lidí co přispívají x-krát víc z různých zemí, takže nějaká konkurence jako na tom našem malém plácku v moc nehrozí.

Nicméně za tu chvíli čtení o různých bi-systémech jsem došel k závěru, že to dělá víc starostí než užitku. A to i v seriovém provedení VW/BMW.
turbo kamna power
Aktivista
Příspěvky: 4221
Odpovědi: 0
Registrován: 15 dub 2008, 20:32
Bydliště: Praha

Příspěvek od turbo kamna power »

Dymák píše:když jsme u tý teorie - proč třeba nejde výcestupňový paralelní přeplňování, kde by jedna turbína poháněla druhou, větší? Myšleno tak, že za klasický turbo bych před coolera vrazil ještě jedno větší, který by nepoháněly výfukový plyny, ale stlačenej vzduch z prvního turba, a tím pádem by se znásobil plnící tlak - taková převodovka na vzduch

nebo to už někdo postavil? Ptám se, páč nevím
něco takovýho existuje, jmenuje se to expanzní turbína, může to sloužit na snížení teploty nasávanýho vzduchu, ale v žádným autě to asi nenajdeš.
Turbochlazení využívá expanze plnicího vzduchu v turbíně. Tento systém
využívá dvou turbodmychadel. Turbína prvního z nich je poháněna výfukovými plyny
z motoru a pohání kompresor K1, který vzduch stlačuje ze stavu 0 do stavu 1 jako u
normálního přeplňování. Vzduch je za kompresorem ochlazen v mezichladiči, kde se
díky ztrátám částečně sníží i tlak. Následně vzduch vstupuje do kompresoru K2, který je
poháněn turbínou T2, a je stlačen na stav 3. Vzduch se opět ochlazuje v chladiči Ch2 na
stav 4 a následně ještě ochlazen expanzí v turbíně T2, čemuž odpovídá stav 5. Tímto
způsobem chlazení je možné v konečném bodě 5 dosáhnout velmi nízkých teplot, které
mohou dosáhnout i k bodu mrazu.
Golf mk1 mTDI ...powered by Holz-tdi
Golf mk3 GTI "20 jahre" TDI ...powered by Moravia-Tuning
Ibiza 6k2 1.8T Cupra ...in progress
Audi A2 1.4 16V
Volvo V70 II D5
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Odpovědi: 0
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

@Dymák: Premyslej, nezli neco napises ... nasledne si to preventivne po sobe precti a zamysli se nad tim znovu. Az teprve pak to postni - zbytecne si skodis. Ale hlavne: vice studuj, vice hledej a nasavej informaci namisto toho, abys tu placal...nebo je to zamerne, abys nekoho vyprovokoval a ten to serviroval jako na stribrnem podnose? ;)

"Chytremu napovez, hloupeho kopni": turbodmychadlo funguje na principu termokineticke energie

... priste uz te kopnu ;)

@techi: To je prave ono - ze ta slozitost je tak nesmirna, ze sance, ze se to povede "v amaterskych podminkach" je miziva. A ani u kolosu jako je BMW se to ne vzdy podari. Napriklad u 550d je v prechodovem rezimu propad (nezvladli vychytat pripojeni tretiho turba, kdy se sekvencni twinturbo meni v paralelni compound).
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Dymák
Sběrač informací
Příspěvky: 42
Odpovědi: 0
Registrován: 01 bře 2016, 22:58
Bydliště: Praha

Příspěvek od Dymák »

díky kucí! Teď už všechno vím
Odpovědět

Zpět na „Zvyšování výkonu VW group (DIESEL)“