Iste by sa dalo nájsť dostatok príkladov z praxe,testov opotrebeni ..., že motor xy s minerálom 5W-40 natočil státisíce km a stále je v dobrej kondícii a bezproblémovo funguje. ( obsah syntetických zložiek nie je nevyhnutne jediným "zaklínadlom" kvality oleja ).
Tuším že minerál 5W40 ani není, alespoň to na něm není napsáno. Problém názorů a rad, které zde probíráme je ten, že nedefinujeme podmínky ze kterých vycházíme. Důležité je i jak bude auto provozováno, s jakým zatížením (vlek, horké silnice, dálnice, město) Jedna věc je 100hodinovka na zkušebně - tam se zjistí základní vlastnosti, druhá reálný provoz - pro ten je určena služba výrobců oleje rozbory. Názory typu je jedno jestli tam naleješ minerál, polosyntetiku, nebo syntetiku u tribotechniků, se kterými jsem to diskutoval vyvolaly útrpný úsměv, stejně jako přechod z minerálu na polo případně plnou syntetiku bez proplachu (komentář byl nedoporučujeme, mohly by se uvolnit vzniklé úsady). Tito lidé používají běžně tyto termíny, pokud jsou dobré pro ně, nevidím důvod proč bych je neměl používat já, i když na stránkách fy Ecolube je to jinak - je to pouze jeden ze stovek prodejců a razí svoje názory (nejvíc zřejmě vydělává na prodeji levných olejů), jiní a značně renomovanější prodejci se mohou trochu lišit...Mimochodem firma, která prodává zázračná aditiva do olejů, bez testů a zkoušek, nebudí u mě důvěru.
Souhlasím s tím, že v případě jízd stakilometrových tras, dodržuješ předpisy, pokud auto startuješ cca pár x denně, vzorně měníš olej a používáš kvalitní filtry není rozdíl v opotřebení mezi minerálem za 100 a plnou syntetikou za 350 propastný - cca 30 %(?).
I s minerálem se za určitých podmínek dá najet hodně, proč ne. Riziko poruchy u horšího mazání ale vzrůstá s počtem najetých km, že to někomu vyjde je pravda, důležité je ale kolika to nevyšlo.
V momentě, kdy ale provozuješ motor jinak a jsou potřebné vyšší parametry - např teplotní odolnost, střihové vlastnosti, které má minerál horší, zvýší se opotřebení. Nevím jak jsi to myslel ze 100%ním obsahem PAO, ale PAO oleje mají špatnou rozpustnost karbonu i jiných úsad, takže se míchají buď s jinými syntetickými zákl. oleji, nebo se dává přídavek minerálu, nebo jiná aditiva - je jich až kolem 40%.
Castrol - asi jsi zde taky zaznamenal velmi různé názory - používá jako syntetické oleje produkty, vyrobené jinou technologií, ale může je tak označovat - vyhrál soud. Z mého pohledu jsou to zřejmě provozní podmínky a stavy motoru, se kterými se olej neumí vypořádat. Nebo je to ošizená verze z Polska, nevím, z těch lidí co znám a jezdí na něj si nikdo nestěžuje, PDčka makají bez problémů, ale jsou to lidé, které nejdou po nižší ceně a kupují u zavedených prodejců, možná je to tím
Shell helix ultra 5W40 by měl používat směs PAO a esterových olelů - ty mají dobrou rozpustnost úsad. Kde ti soudruzi vzali údaj nevím, dej mi odkaz a zeptám se, napřed ale musím mít ten článek, bez toho je to jen JPP.
Poslední trend je snížení výměnných intervalů na 20 - 30k km, - pro dlouhé intervaly je v oleji hodně aditiv a s hodně aditivovanými oleji zatím neumí plnit motory nová EURA.
Píšeš ( obsah syntetických zložiek nie je nevyhnutne jediným "zaklínadlom" kvality oleja ). - viz výše - jak chceš řešit napékající se karbon u minerálu na vysoce zatíženém motoru s velkým zatížením kroužkú a ložisek - právě pro tyto motory byly tyto oleje přece vyvinuty. Samozřejmě u Favorita, který byl konstruhován na M6AD to moc nepoznáš, ale u TDI, popř chiplého motoru s 200k nebo i víc, je to jiná malta. Konstruktéři nových motorů už využívají vyšší odolnost plně a vlastností synt. olejů takže motory jsou lehčí výkonější, ale na minerál dlouho nepojedou..
Pořád se nemůžu ubránit dojmu, že se pořád snažíš lehce naznačit, že věc za 100 má stejné vlastnosti jak za 400, já už vím že ne, ale je to opravdu na vkusu každého, koneckonců se dá vždycky říct mělo to moc najeto, ušetřil jsem aspoň nějakou stovku na oleji a je to.
Lidi člověk oblbne vcelku lehce, fyzika ale funguje velmi spolehlivě
Pošli ten odkaz.