Mazání a mýty
Moderátoři: šulda, Moderátoři
Mazání a mýty
Seminář mazání jsem absolvoval a srovnal myšlenky.
Překvapení na začátku – pojmy syntetika, polosyntetika a minerál, se používají klidně dál i v odborné veřejnosti, jen jejich význam se o trochu posunul
Minerál – olej vzniklý rafinací
Syntetika – olej vzniklý jinou technologií, než rafinací, polyalfaolefiny, estery, polyglykoly atd. – každý z těchto olejů má jiné vlastnosti co se týká tepelné odolnosti, rozpustnosti tvrdých úsad, odlučování vody, odolnost proti oxidaci apod
Polosyntetika – směs minerálu a syntetiky – pro vylepšení vlastností
Tyto základové oleje se používají samostatně, i v kombinacích tak aby byly dosaženy požadované vlastnosti
Protože jsem popsal dost listů, uvedu jen to co mě zaujalo vzhledem ke zde vedeným diskusím:
- 80% opotřebení spalovacího motoru nastává během první minuty po startu. Minerální olej namaže motor za 45 – 60 s od startu, plná syntetika za 15 sekund záleží i na teplotě, ale poměr časů se nemění.
- v místech vysokého tlaku a teploty vznikají tvrdé úsady, kaly a laky jejichž rozpustnost je různá podle druhu oleje – např. schopnost rozpouštět je u PAO olejů mnohem menší než u ostatních olejů
- každý typ oleje má svou formuli, u firem mající vlastní vývoj jedinečnou, tato není v celém rozsahu prodána jako balík aditiv do míchárny. Tato formule zajišťuje požadované vlastnosti a pokud ji někdo chce vylepšit může porušit vyvážení aditiv, kterých je docela dost takže se třeba sníží tření, ale olej začne oxidovat, nebo se zhorší rozpouštěcí vlastnosti apod. Vylepšit se dá aditivem tak maximálně M6AD ale i tam je to problematické.
- minerál - při teplotě nad 90 stupňů zvýšení teploty o každých 10 stupňů se sníží životnost olejové náplně na polovinu. Platí i v případě lokálních přehřátí.
- Teplotní odolnost syntetických základů je podle technologie výroby 130 – 180 stupňů
- Neomezená mísitelnost různých motorových olejů je pouze teoretická a mění se s typem použitých aditiv, které jsou u různých firem různé, mohou spolu reagovat, a měnit vlastnosti výsledného produktu.
- Použití plné syntetiky po minerálu se nedoporučuje – i když dneštní minerální oleje tvoří úsady velmi málo, použití plné syntetiky která má mnohem větší rozpouštěcí vlastnosti po minerálu a navíc v zatěžovaném motoru se nedoporučuje, zvláště u motorů, kde mazací olej plní i funkci hydraulického oleje – motory se zdvihátky, proměnným časováním ventilů atd. – může dojít ke zhoršení nebo výpadek funkce těchto elementů
- Minerál – aditiva do 10%
- Polosyntetika – aditiva do 20%
- Plná syntetika – aditiva do 40%
- Plnění normy výrobce motoru – potvrzuje se dosažení minimální deklarované životnosti zařízení, tj u Golfu 3 - 200 000km. Tato životnost může být použitím olejů s lepšími vlastnostmi násobně prodloužena – bylo doloženo rozbory nákladů v závislosti na kvalitě mazání
- Nízkoviskozitní oleje – důvodem je snížené tření a tím i snížení spotřeby . Rozdíl mezi minerálem a plnou syntetikou je v tření cca 3 – 5tinásobný – na spotřebě je to v řádu dl.
Byly prezentovány obrázky ze zkoumání a šetření, testů apod.
Samozřejmě pro úplné vysvětlení by bylo potřeba víc místa. Takže vzhůru na další 2 přednášky. Pokud je něco nejasné nebo nepřesné – vysvětlím.
Překvapení na začátku – pojmy syntetika, polosyntetika a minerál, se používají klidně dál i v odborné veřejnosti, jen jejich význam se o trochu posunul
Minerál – olej vzniklý rafinací
Syntetika – olej vzniklý jinou technologií, než rafinací, polyalfaolefiny, estery, polyglykoly atd. – každý z těchto olejů má jiné vlastnosti co se týká tepelné odolnosti, rozpustnosti tvrdých úsad, odlučování vody, odolnost proti oxidaci apod
Polosyntetika – směs minerálu a syntetiky – pro vylepšení vlastností
Tyto základové oleje se používají samostatně, i v kombinacích tak aby byly dosaženy požadované vlastnosti
Protože jsem popsal dost listů, uvedu jen to co mě zaujalo vzhledem ke zde vedeným diskusím:
- 80% opotřebení spalovacího motoru nastává během první minuty po startu. Minerální olej namaže motor za 45 – 60 s od startu, plná syntetika za 15 sekund záleží i na teplotě, ale poměr časů se nemění.
- v místech vysokého tlaku a teploty vznikají tvrdé úsady, kaly a laky jejichž rozpustnost je různá podle druhu oleje – např. schopnost rozpouštět je u PAO olejů mnohem menší než u ostatních olejů
- každý typ oleje má svou formuli, u firem mající vlastní vývoj jedinečnou, tato není v celém rozsahu prodána jako balík aditiv do míchárny. Tato formule zajišťuje požadované vlastnosti a pokud ji někdo chce vylepšit může porušit vyvážení aditiv, kterých je docela dost takže se třeba sníží tření, ale olej začne oxidovat, nebo se zhorší rozpouštěcí vlastnosti apod. Vylepšit se dá aditivem tak maximálně M6AD ale i tam je to problematické.
- minerál - při teplotě nad 90 stupňů zvýšení teploty o každých 10 stupňů se sníží životnost olejové náplně na polovinu. Platí i v případě lokálních přehřátí.
- Teplotní odolnost syntetických základů je podle technologie výroby 130 – 180 stupňů
- Neomezená mísitelnost různých motorových olejů je pouze teoretická a mění se s typem použitých aditiv, které jsou u různých firem různé, mohou spolu reagovat, a měnit vlastnosti výsledného produktu.
- Použití plné syntetiky po minerálu se nedoporučuje – i když dneštní minerální oleje tvoří úsady velmi málo, použití plné syntetiky která má mnohem větší rozpouštěcí vlastnosti po minerálu a navíc v zatěžovaném motoru se nedoporučuje, zvláště u motorů, kde mazací olej plní i funkci hydraulického oleje – motory se zdvihátky, proměnným časováním ventilů atd. – může dojít ke zhoršení nebo výpadek funkce těchto elementů
- Minerál – aditiva do 10%
- Polosyntetika – aditiva do 20%
- Plná syntetika – aditiva do 40%
- Plnění normy výrobce motoru – potvrzuje se dosažení minimální deklarované životnosti zařízení, tj u Golfu 3 - 200 000km. Tato životnost může být použitím olejů s lepšími vlastnostmi násobně prodloužena – bylo doloženo rozbory nákladů v závislosti na kvalitě mazání
- Nízkoviskozitní oleje – důvodem je snížené tření a tím i snížení spotřeby . Rozdíl mezi minerálem a plnou syntetikou je v tření cca 3 – 5tinásobný – na spotřebě je to v řádu dl.
Byly prezentovány obrázky ze zkoumání a šetření, testů apod.
Samozřejmě pro úplné vysvětlení by bylo potřeba víc místa. Takže vzhůru na další 2 přednášky. Pokud je něco nejasné nebo nepřesné – vysvětlím.
G3 Variant synchro
- JimBoo
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 286
- Registrován: 25 dub 2006, 11:10
- Bydliště: Štatl
- Kontaktovat uživatele:
Odpovědi: 0
a jak já jako laik bez tech vzdělání, bez zkušeností s praxe(rozebraný motor plný bordelu při špatném oleji) poznám co nalít?
SEAT Toledo 01' AGR+sprint 764, EGR off, sw updated, ATD spojka
ŠKODA Rapid 130 85' updated
Pojištění nejen vozidel
ŠKODA Rapid 130 85' updated
Pojištění nejen vozidel
- JimBoo
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 286
- Registrován: 25 dub 2006, 11:10
- Bydliště: Štatl
- Kontaktovat uživatele:
Odpovědi: 0
tě nemužu pořád otravovat 

SEAT Toledo 01' AGR+sprint 764, EGR off, sw updated, ATD spojka
ŠKODA Rapid 130 85' updated
Pojištění nejen vozidel
ŠKODA Rapid 130 85' updated
Pojištění nejen vozidel
-
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 77
- Registrován: 30 čer 2008, 20:46
- Bydliště: Most
- Kontaktovat uživatele:
Odpovědi: 0
Tak seminář na kterém bobG3 byl potvrzuje, co jsem psal v jiném vlákně : .....platí pravidlo za korunu kilo zlata nevyrobíš a očekávat že olej neznámé značky za 30,-Kč byť má uvedeny ty správné specifikace bude stejný jako např. zmiňovaný Mobil (Mobil 1) je bláhové.....
Jenže tzv. "cenařům a sudařům za třicet z Kelly" to NIKDY nevysvětlíš..........
Jenže tzv. "cenařům a sudařům za třicet z Kelly" to NIKDY nevysvětlíš..........
souhlas s tebou, snad jen se odlišíme v tom, že já zas vidím u zn. Mobil, Shell, Castrol dost nataženou cenu, a proto zastávám značky např. Mogul, Paramo, Q8, Repsol, kvalitní a značkové, s tradicí, ale za podstatně jiné částky, takže asi pro tebe cenařperry píše:Tak seminář na kterém bobG3 byl potvrzuje, co jsem psal v jiném vlákně : .....platí pravidlo za korunu kilo zlata nevyrobíš a očekávat že olej neznámé značky za 30,-Kč byť má uvedeny ty správné specifikace bude stejný jako např. zmiňovaný Mobil (Mobil 1) je bláhové.....
Jenže tzv. "cenařům a sudařům za třicet z Kelly" to NIKDY nevysvětlíš..........

for bob G3: jiné materiály z těchto seminářů nejsou dostupné? např. ty rozbory, testy apod. a jakých značek či jaké značky se semináře týkají. Dík za odpověď a jakýkoliv další poznatek. Jinak jeden příklad, můj bývalý golf 3, který jsem prodal kamarádovi, pokořil metu 400 000 km, a od 120 000 km jezdí jen na olej Paramo 10W 40 a občas přes léto Paramo 15W 40 a motor běží tak jak má, jak pocitově, tak s kouřivostí a po akustické stránce. Po celou dobu na motoru byly měněny krom filtrů a oleje jen žhavící svíčky. Do oleje nikdy žádná přísada, intervaly výměny od 6000 - 8000 km. Takže tady lze říci, že na ujeté vzdálenosti 280 000 km lze ověřit vlastnosti oleje vůči výdrži motoru.
Octavia II Elegance 1.9 TDI BXE
Stejsky: samozřejmě jsem se zajímal - autorská práva a citlivá data, ale mám možnost se zeptat na konkrétní věc.
Jinak podle toho, co píšeš, je to podle mě v pořádku, mazací interval máš na polovinu, pokud měníš periodicky minerál s polosyntetikou, tak se taky nic moc při těch intervalech asi nestane (horší by to bylo najet 200tisíc na minerál a pak přejít na plnou nebo polosyntetiku).
Paramo a mogul je taky značka, ale je potřeba si uvědomit, kolik která značka dává do výzkumu - to se v ceně prostě musí projevit. Na druhou stranu pokud si vezmu co mě přinese drahá značka a levnější značka, a nároky mého motoru, a moje, není důvod dávat víc.
Jen nerozumím tomu, proč používáš ten minerál, pokud bys tam nechal polosyntetiku furt, je to pro motor lepší a dřív namaže. Podle mě je největší přínos výměna po 6 - 8 tisících - to já ale najedu za 1,5 - 2 měsíce, takže radši připlatím abych měl jistotu pro výměnu po 15k - dávám Mobil polosyntetiku, po chipu dám možná plnou. Ale opravdu se nedají očekávat přesně stejné vlastnosti u oleje za 70Kč a 200Kč. Je na každém aby zhodnotil co mu ten který olej poskytne.
Tady mi vadila ta tvrzení ve stylu, pokud má olej schválení výrobce je stejný ať ho vyrobí kdokoli apod. Někteří lidé sem chodí pro rozumy, a pak po aplikaci názorů mají problémy - vím za poslední rok o několika lidech. Je samozřejmě na každém co a jak používá a nemusí to být špatně, ale pokud to vydává za pravidlo bez souvislosti s konkrétním stavem motoru a zásadami, může způsobit druhému problém.
Jinak podle toho, co píšeš, je to podle mě v pořádku, mazací interval máš na polovinu, pokud měníš periodicky minerál s polosyntetikou, tak se taky nic moc při těch intervalech asi nestane (horší by to bylo najet 200tisíc na minerál a pak přejít na plnou nebo polosyntetiku).
Paramo a mogul je taky značka, ale je potřeba si uvědomit, kolik která značka dává do výzkumu - to se v ceně prostě musí projevit. Na druhou stranu pokud si vezmu co mě přinese drahá značka a levnější značka, a nároky mého motoru, a moje, není důvod dávat víc.
Jen nerozumím tomu, proč používáš ten minerál, pokud bys tam nechal polosyntetiku furt, je to pro motor lepší a dřív namaže. Podle mě je největší přínos výměna po 6 - 8 tisících - to já ale najedu za 1,5 - 2 měsíce, takže radši připlatím abych měl jistotu pro výměnu po 15k - dávám Mobil polosyntetiku, po chipu dám možná plnou. Ale opravdu se nedají očekávat přesně stejné vlastnosti u oleje za 70Kč a 200Kč. Je na každém aby zhodnotil co mu ten který olej poskytne.
Tady mi vadila ta tvrzení ve stylu, pokud má olej schválení výrobce je stejný ať ho vyrobí kdokoli apod. Někteří lidé sem chodí pro rozumy, a pak po aplikaci názorů mají problémy - vím za poslední rok o několika lidech. Je samozřejmě na každém co a jak používá a nemusí to být špatně, ale pokud to vydává za pravidlo bez souvislosti s konkrétním stavem motoru a zásadami, může způsobit druhému problém.
G3 Variant synchro
Ten "minerální" olej jsem měl víceméně zadarmo, nebylo to z důvodu, že bych byl chronický šetřílek
. A jak jsem psal, šel do auta jen na léto. Ale co mám současnou oktávku, tak jsem prostřídal castrol SLX LL3, Repsol Elite 505.01 a nyní Q8 Excel 5W 40 505.01, vše s výměnou kolem 10 - 12000 km, a ten poslední používám do všech aut v rodině. V první řadě plní normu stanovenou výrobcem a za další to je značkový olej. V současné době ho mám za opravdu rozumné peníze, ale hlavní důvod byl, že mi byl doporučen osvědčeným a zkušeným mechanikem. Tož asi tak. Jak mě něco napadne, písnu ti co by mě zajímalo ohledně tvých seminářů. Zatím dík za pokec.

Octavia II Elegance 1.9 TDI BXE
-
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 77
- Registrován: 30 čer 2008, 20:46
- Bydliště: Most
- Kontaktovat uživatele:
Odpovědi: 0
Ne, cenař nejsiStejsky77 píše: souhlas s tebou, snad jen se odlišíme v tom, že já zas vidím u zn. Mobil, Shell, Castrol dost nataženou cenu, a proto zastávám značky např. Mogul, Paramo, Q8, Repsol, kvalitní a značkové, s tradicí, ale za podstatně jiné částky, takže asi pro tebe cenař, ale noname oleje rozhodně neuznávám a raději připlatím (ale nepřeplatím). Toť můj názor.

perry píše:Ne, cenař nejsiStejsky77 píše: souhlas s tebou, snad jen se odlišíme v tom, že já zas vidím u zn. Mobil, Shell, Castrol dost nataženou cenu, a proto zastávám značky např. Mogul, Paramo, Q8, Repsol, kvalitní a značkové, s tradicí, ale za podstatně jiné částky, takže asi pro tebe cenař, ale noname oleje rozhodně neuznávám a raději připlatím (ale nepřeplatím). Toť můj názor.
, chováš se racionálně a to je správné. Cenaři jsou ti, kteří koupí cokoliv co maže, jen ať to stojí míň než litr nafty na pumpě....... K cenám Mobilu, Shellu a Castrolu, řekl bych, že na internetu se dají prémiové oleje jmenovaných koupit levněji než např. Mogul Extreme......
Na internetu moc nenakupuju, k oleji se dostanu spíš osobně, a v tomhle případě se ceny olejů Mobil, Shell, Castrol nedaly srovnat s Mogulem Extreme, který jsem sehnal. V současnoti mám olej Q8 za ještě lepší peníze, tudíž používám ten. Co se týče internetu nemám zmáklý eshopy s oleji, ale v nějakých diskusích jsem četl, že na netu se mohou objevit falzy známých značek, a jelikož Q8 mám od zdroje přímo spojeného s oficiálním dodavatalem pro ČR, mám zde i jistotu co je olej zač. Ale určitě nikomu nevymlouvám jmenované značky, to ne, každého věc co mění za olej.
Octavia II Elegance 1.9 TDI BXE
- JimBoo
- Přispěvovatel
- Příspěvky: 286
- Registrován: 25 dub 2006, 11:10
- Bydliště: Štatl
- Kontaktovat uživatele:
Odpovědi: 0
to já jsem cenař
sháním olej doufám lepších značek za co nej cenu 


SEAT Toledo 01' AGR+sprint 764, EGR off, sw updated, ATD spojka
ŠKODA Rapid 130 85' updated
Pojištění nejen vozidel
ŠKODA Rapid 130 85' updated
Pojištění nejen vozidel