Průběh tlaku turba

VW/Audi/Škoda/Seat - zvyšování výkonu (především TDI motory)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2052
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 19:23

Příspěvek od lt.kubosh »

Mam serii A6 2.5TDi R5 103kW tam bylo obtokove turbo KKK K14. Ale to myslim neni dulezite.

Pokud mam plny knedl a akceleruju, tak dle VAGu mam pretlak 0.9bar. Dosahnu rekneme 4300ot, drzim ho tam a tlak je staticky 0.9bar pretlaku. Regulace obtoku spina na cca 60%. Z toho jednoznacne vyplyva, ze turbo dokaze tlacit vic nebo alespon stejne co motor dokaze nasat, pokud by "turbo nestihalo" tak by tlak zacal klesat...
Dodge Challenger 6.4 V8
(Proč 6.4? Protože nedělaj 6.5!) :D
Uživatelský avatar
vita
Přispěvovatel
Příspěvky: 430
Odpovědi: 0
Registrován: 11 říj 2006, 12:21
Bydliště: Někde mezi Libercem-Kolínem-Janovickou Lhotou

Příspěvek od vita »

Ano, pravdu díš. Ve tvym případě je turbo dostatečně velký a je naštelovaný tak aby vydrželo (jen na max. otáčky motoru bude mít turbo vysoký otáčky, ale pořád v normě). Kdybys měl na tom tvým motoru třeba garretta gt15 a reguloval ho taky na 0,9bar tak budeš mít max. tlak už od řekněme 1400-1500 otáček ale za 3500 budeš muset tlak omezovat protože se turbo bude přetáčet (všechno sem teď v rychlosti odhadnul, ale de to spočítat). Proto je potřeba uvádět kromě průběhu tlaku eště motor a turbo.
A k těm teoriím: Pokud se někdo zeptá obecně, obecně odpovím (noteeth)
Vento, AFN 81kw + čip (zatim nevim kolik ale jede líp než orig. 81kw :) )
lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2052
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 19:23

Příspěvek od lt.kubosh »

vita> No ja vychazim z obecneho predpokladu, ze vozidlo z tovarny je navrzeno takovymto zpusobem.
Na druhou stranu, pokud ladis - chces zvysovat tlak / tedy i mnozstvi vzduchu, tak s Tebou souhlasim, ze je nutne se dobre zamyslet nad vyberem turba.
Dodge Challenger 6.4 V8
(Proč 6.4? Protože nedělaj 6.5!) :D
gumi
Přispěvovatel
Příspěvky: 111
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 14:58
Bydliště: Bukovník u Sušice

Příspěvek od gumi »

iTD chtěl jsem Tvůj motor pochválit :) . Nechápu, proč tě to zvedá že židle :? . Já jsem výkon nebyl měřit (a nebudu), ale snad o tom můžu uvažovat 8) . S časováním ventilů jsi mě překvapil. Zatím jsem neslyšel o vznětovém motoru s proměným časováním ventilů :x .
Jinak s tím množsvím jsemto bral za jeden válec. Je jasný, že v součtu to dělá víc, vždyť to je vlastně podstata rozdílu mezi kroutícím momentem a výkonem....
VW Transporter s MTDI, Golf III 4x4
Uživatelský avatar
chiptuning
Aktivista
Příspěvky: 2519
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 19:59
Bydliště: plzen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od chiptuning »

lt.kubosh píše:To jsou vsechno zajimavy teorie.
Kazdopadne me to pise specificky (tedy pozadovany) tlak od cca 1900ot az do omezovace porad stejnej - Cili pretlak 0.9baru. Aktualni se drzi na 0.9baru. Pokud je nekde nameren stejny tlak pri stejne teplote, tak se mnozstvi vzduchu na vstupu musi rovnat mnozstvi vzduchu na vystupu.
pozadovany ti to pise porad stejny protoze si mel plny plyn,kdybys obcas ubral tak by jsi videl , ze neni porad tech 1900mb
podivej se na tu mapu nahore kdyby byl pozadovany porad 1900 tak by ta cara byla rovna :P
Uživatelský avatar
BH motor
Aktivista
Příspěvky: 2367
Odpovědi: 0
Registrován: 28 led 2007, 18:17
Bydliště: turany

Příspěvek od BH motor »

chiptuning píše:
lt.kubosh píše:To jsou vsechno zajimavy teorie.
Kazdopadne me to pise specificky (tedy pozadovany) tlak od cca 1900ot az do omezovace porad stejnej - Cili pretlak 0.9baru. Aktualni se drzi na 0.9baru. Pokud je nekde nameren stejny tlak pri stejne teplote, tak se mnozstvi vzduchu na vstupu musi rovnat mnozstvi vzduchu na vystupu.
pozadovany ti to pise porad stejny protoze si mel plny plyn,kdybys obcas ubral tak by jsi videl , ze neni porad tech 1900mb
podivej se na tu mapu nahore kdyby byl pozadovany porad 1900 tak by ta cara byla rovna :P
ano aj. Ale ta mapa je pisana podla pomerneho zatazenia motora. nema to nic / teda skoro nic/ s polohou plynu. vacsinou od pol plynu uz je turbo na max v mape.
MAHA 4x4 LPS 3000
AUDI RS4 2,7 biturbo
SQ7
jedno prekvapko čoskoro
lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2052
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 19:23

Příspěvek od lt.kubosh »

chiptuning píše:
lt.kubosh píše:To jsou vsechno zajimavy teorie.
Kazdopadne me to pise specificky (tedy pozadovany) tlak od cca 1900ot az do omezovace porad stejnej - Cili pretlak 0.9baru. Aktualni se drzi na 0.9baru. Pokud je nekde nameren stejny tlak pri stejne teplote, tak se mnozstvi vzduchu na vstupu musi rovnat mnozstvi vzduchu na vystupu.
pozadovany ti to pise porad stejny protoze si mel plny plyn,kdybys obcas ubral tak by jsi videl , ze neni porad tech 1900mb
podivej se na tu mapu nahore kdyby byl pozadovany porad 1900 tak by ta cara byla rovna :P
:o Nerozumim otazce, nechapu souvislosti?! Co ma 1/2 plynu spolecneho s turbem. To je stejne jako rict, ze: "Mam problem, byl jsem na mereni vykonu a pri 1/2 plynu mam na 4000ot jenom 78koni, ale vyrobce pise 110."
Dodge Challenger 6.4 V8
(Proč 6.4? Protože nedělaj 6.5!) :D
Uživatelský avatar
chiptuning
Aktivista
Příspěvky: 2519
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 19:59
Bydliště: plzen
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od chiptuning »

lt.kubosh píše:
chiptuning píše:
lt.kubosh píše:To jsou vsechno zajimavy teorie.
Kazdopadne me to pise specificky (tedy pozadovany) tlak od cca 1900ot az do omezovace porad stejnej - Cili pretlak 0.9baru. Aktualni se drzi na 0.9baru. Pokud je nekde nameren stejny tlak pri stejne teplote, tak se mnozstvi vzduchu na vstupu musi rovnat mnozstvi vzduchu na vystupu.
pozadovany ti to pise porad stejny protoze si mel plny plyn,kdybys obcas ubral tak by jsi videl , ze neni porad tech 1900mb
podivej se na tu mapu nahore kdyby byl pozadovany porad 1900 tak by ta cara byla rovna :P
:o Nerozumim otazce, nechapu souvislosti?! Co ma 1/2 plynu spolecneho s turbem. To je stejne jako rict, ze: "Mam problem, byl jsem na mereni vykonu a pri 1/2 plynu mam na 4000ot jenom 78koni, ale vyrobce pise 110."
kdyby jsi mel v jednotce nastaveny pozadovany tlak v celem rozsahu 1900mb tak by to vypadalo asi takhle
Obrázek
lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2052
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 19:23

Příspěvek od lt.kubosh »

No, tak to u sveho obtoku evidentne mam. Protoze jinak by se ho snazil otevirat - coz se nesnazi.
Dodge Challenger 6.4 V8
(Proč 6.4? Protože nedělaj 6.5!) :D
Uživatelský avatar
vita
Přispěvovatel
Příspěvky: 430
Odpovědi: 0
Registrován: 11 říj 2006, 12:21
Bydliště: Někde mezi Libercem-Kolínem-Janovickou Lhotou

Příspěvek od vita »

2 it.kubosh: Ale ta tvoje mapa bude vypadat podobně. Ale když si měl plnej plyn tak ses pohyboval jen po vrškách těch zoubků-na plným zatížení. A tam je stejnej požadovanej tlak od 568A0 do 56A20 potom klesá (zřejmě kvůli přetáčení turba).
Vento, AFN 81kw + čip (zatim nevim kolik ale jede líp než orig. 81kw :) )
Smoke
Aktivista
Příspěvky: 2608
Odpovědi: 0
Registrován: 24 bře 2006, 12:00
Bydliště: kousek od Brna
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smoke »

gumi píše:iTD chtěl jsem Tvůj motor pochválit :) . Nechápu, proč tě to zvedá že židle :? . Já jsem výkon nebyl měřit (a nebudu), ale snad o tom můžu uvažovat 8) . S časováním ventilů jsi mě překvapil. Zatím jsem neslyšel o vznětovém motoru s proměným časováním ventilů :x .
Jinak s tím množsvím jsemto bral za jeden válec. Je jasný, že v součtu to dělá víc, vždyť to je vlastně podstata rozdílu mezi kroutícím momentem a výkonem....


tak sory, možná sem to blbě pochopil, ale když tam byl ten smích...
nepsal jsem o proměným časování, ale o plnící (sací) účinnosti válce. procenticky nejde o to jestli 1 nebo 4válce.
DTchip.cz chiptuning, měření výkonu

Audi A5 3.0tdi 176kw- 318k 711Nm.
Audi A3, 1756, AGR 90k@241k 557Nm - prodáno
lt.kubosh
Aktivista
Příspěvky: 2052
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 19:23

Příspěvek od lt.kubosh »

Vita> Pockej, ja kdyz se podivam na otazku:
gumi píše:Zajímalo by mě jaký má průběh tlaku turba v závislosti na otáčkách. Měřil to někdo? Domnívám se, že někde ve středních otáčkách bude tlak maximální, ale v nejvyšších už asi turbo nebude stačit :?
Tak tam o mape zadne dotazy nevidim.
Zaver - pokud pri danych otackach a plynu je na VAGu stejny tlak jako pozadovany, tak turbo stiha. Zdali pracuje v optimalnich otackach turbiny je jina.

Duvod existence mapy turba ve stadiu kdy neni dosazen max. plnici tlak je mi neznamou, protoze nevidim proc regulovat neco co nepracuje na maximum.
Jedine jeji realne vyuziti vidim v kontrolni funkci - zdali nevylitla hadice nebo nejsi vysoko nad morem a nepretacis turbo (maly tlak / moooc plynu -> moooc roztocena turbinka)
Dodge Challenger 6.4 V8
(Proč 6.4? Protože nedělaj 6.5!) :D
gumi
Přispěvovatel
Příspěvky: 111
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 14:58
Bydliště: Bukovník u Sušice

Příspěvek od gumi »

To lt.kubosch : jo, jo dík. Já jsem o tom začal přemýšlet v souvislosti s tvarem křivky kroutícího momentu. V podstatě u všech (jakkoli čipovaných motorů) je prudký nárust do maxima Mk okolo 2t ot a pak sestup :o(. Jestliže mapa (tedy elektronika) udržuje tlak od dosažení pracovního tlaku konstantní, tak mi to přijde nešťastné. Viz iTD - jemu tlak pořád stoupá a má Mk nádherně plochý :o). Mě by přišlo rozumné trochu omezit výkon v oblasti max Mk(tlakem turba -mapou, nebo mapou Mk...), čímž by se trochu zmírnily problémy se spojkou a pokusil se zařídit, aby Mk dál tolik neklesal (zvýšením tlaku turba.......a samozřejmě patřičného množství nafty)
To iTD : napsals : "pokud ti něco říká časování ventilů" tak pak nevím co tím chtěl básník říct (offtopic) . Ostatně Ty máš něco proti smíchu ?:-) :-D :) :D
Naposledy upravil(a) gumi dne 20 úno 2007, 23:30, celkem upraveno 1 x.
VW Transporter s MTDI, Golf III 4x4
Uživatelský avatar
vita
Přispěvovatel
Příspěvky: 430
Odpovědi: 0
Registrován: 11 říj 2006, 12:21
Bydliště: Někde mezi Libercem-Kolínem-Janovickou Lhotou

Příspěvek od vita »

2 it.kubosh: OK diskuze se dostala trochu dál než byla původní otázka. Moje reakce byla na tvůj přízpěvek, kde si psal, že máš mapu odpovídající tý červený čáře, aspoň tak sem to pochopil.
Důvod proč se turbo reguluje podle mapy je ten, že při částečným zatížení není potřeba tolik vzduchu, tak že by turbína jen zbytečně brzdila motor - ladí se tím účinnost (spotřeba). Taky může bejt důvodem omezení otáček turba (jak bylo uvedeno) nebo omezení pumpážní mezí (i když to u našich TDI neni až tak kritický).
Vento, AFN 81kw + čip (zatim nevim kolik ale jede líp než orig. 81kw :) )
Uživatelský avatar
BH motor
Aktivista
Příspěvky: 2367
Odpovědi: 0
Registrován: 28 led 2007, 18:17
Bydliště: turany

Příspěvek od BH motor »

lt.kubosh píše:
chiptuning píše:
lt.kubosh píše:To jsou vsechno zajimavy teorie.
Kazdopadne me to pise specificky (tedy pozadovany) tlak od cca 1900ot az do omezovace porad stejnej - Cili pretlak 0.9baru. Aktualni se drzi na 0.9baru. Pokud je nekde nameren stejny tlak pri stejne teplote, tak se mnozstvi vzduchu na vstupu musi rovnat mnozstvi vzduchu na vystupu.
pozadovany ti to pise porad stejny protoze si mel plny plyn,kdybys obcas ubral tak by jsi videl , ze neni porad tech 1900mb
podivej se na tu mapu nahore kdyby byl pozadovany porad 1900 tak by ta cara byla rovna :P
:o Nerozumim otazce, nechapu souvislosti?! Co ma 1/2 plynu spolecneho s turbem. To je stejne jako rict, ze: "Mam problem, byl jsem na mereni vykonu a pri 1/2 plynu mam na 4000ot jenom 78koni, ale vyrobce pise 110."
Ten pol plyn som myslel tak, ze turbotlak sa v mape nenastavuje podle polohy plynoveho pedalu uplne celkom ale podla pomerneho zatazenia motora v percentach. A to je dane hlavne podla hmotnosti nasateho vzduchu a polohy plynu. Tak to tam funguje. Tó jest Dam pol plynu a turbo je v mape uz na vrchole ale nie na vrchole paliva. potom sa pridava palivo a turbo sa reguluje len na konstantny tlak a stupa len hmotnost spalin a vzduchu prechadzajucej cez turbo. Tot vse. Ked si to pozrete na simulatore tak uvidite kde to a kedy to kde skace v mape...........
MAHA 4x4 LPS 3000
AUDI RS4 2,7 biturbo
SQ7
jedno prekvapko čoskoro
Odpovědět

Zpět na „Zvyšování výkonu VW group (DIESEL)“