turbo ohrievanie

..jak jezdit na Slunečnicový, Řepkový, Olivový a podobné oleje ... a nebo, jestli někdo ještě jezdí na naftu, tak o naftě :-) či bionaftě

Moderátoři: šulda, radluk, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
SLÁDEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 155
Registrován: 13 led 2007, 19:50
Odpovědi: 0

Příspěvek od SLÁDEK »

Ahoj Lidi,
koupil jsem kus odporovýho drátu FeCrAlCo na pokusy. Drát má průměr 0,85mm, 2,49Ohm na metr, vydrží 1200°C. Metr stál kolem 20Kč.
Při 12V jím teče proud cca 5A - takže topný výkon je cca 60W - teda to samý, co má žárovka v hlavním světlometu.
Z drátu jsem udělal spirálu o průměru cca 40mm a zkusil jsem jím ohřívat olej - na 2dl skleničce po asi 4 min nešla skoro udržet ruka, po vytažení zapojeného drátu z oleje se z něj asi za 15s začalo kouřit - zbylý olej se přepaloval.
Myslím, že pokud by se povrchová teplota trochu snížila větší délkou drátu, a drát, nebo dva by se šikovně navinul dovnitř filtru oleje (samozřejmě do vstupu filtru), na místo, nebo vedle čidla vody v palivu:
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=9944
tak by jím šel filtr přímo ohřívat, nebo alespoň rozehřát před tím, než se ohřeje motor.

Tento příspěvek berte, prosím, jako inspiraci, je to jenom takový nástřel, možná k ničemu.

Pokus jsem vám vyfotil:

Obrázek

Obrázek

Obrázek
mynames
Přispěvovatel
Příspěvky: 297
Registrován: 01 říj 2006, 19:34
Odpovědi: 0
Bydliště: Dvůr králové

Příspěvek od mynames »

ten odporovy drat me uz taky napadl jen se mi nechtelo bastlit s filtrem ale urcite by to taky slo udelat jen je to uz zase napor na baterku ne velky ale je... a v zime kazdy ten amper je dobrej u tehlech nasich starejch aut
jak málo stačí ke štěstí.....total km na autech 3xescort 1.8D, transit 2.5D,bmw 525tds,pickup 1.9D 253tis km na olej golf1.9TDI 1995 3:1 vyjeťák:benzin pouliční smesy 60TKM. OLEJ STOP jezdím na LPG :-) nyní T4 long 2.4D syncro - nafta
Nalim
Přispěvovatel
Příspěvky: 105
Registrován: 28 led 2006, 18:51
Odpovědi: 0

Příspěvek od Nalim »

jenze nesmite dat primo ohrev do oleje...
Uživatelský avatar
SLÁDEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 155
Registrován: 13 led 2007, 19:50
Odpovědi: 0

Příspěvek od SLÁDEK »

A proč ne?
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

-...
Naposledy upravil(a) radluk dne 08 zář 2008, 10:53, celkem upraveno 1 x.
Pavel
Přispěvovatel
Příspěvky: 524
Registrován: 13 črc 2006, 10:20
Odpovědi: 0

Příspěvek od Pavel »

Když něco nevidíme tak to přeci ještě neznamená že to není:)

Prosím vraťte se k tématu turboohřívání, tím turbo znamená výfukové plyny a ne obecně rychle ohřát čímkoliv, to by pak mělo být téma rychloohřev.
Uživatelský avatar
SLÁDEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 155
Registrován: 13 led 2007, 19:50
Odpovědi: 0

Příspěvek od SLÁDEK »

Olej se může připalovat jenom když se překročí jeho určitá teplota - vždy se tady totiž myslelo ohřívat olej hžhavičkou - ta se ovšem po zapojení na napětí 12V rozpálí doběla a to olej už opravdu přepálí.
Pokud udržím povrchovou teplotu drátu na přijatelné úrovni, řekněme cca 150 - 180°C, tak nevidím problém takto ohřívat olej přímo.
Uživatelský avatar
SLÁDEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 155
Registrován: 13 led 2007, 19:50
Odpovědi: 0

Příspěvek od SLÁDEK »

Ahoj,
tak jsem přes víkend udělal zas nějaký pokusy. Metr dlouhý drát jsem pěkně stočil, aby se vešel do filtru. Vypadá to už docela slibně.
Drát ohřívá ale o něco hůř (horší rozdělení topného výkonu v prostoru) - to se ale myslím odstraní, až bude filtrem kolem drátu proudit olej.

Teď zbývá použít matici z plastu - upravit tu u origo čidla vody, konce drátu - aby nehřály zapájím stříbrnou pájkou do tenkých měděných trubiček (tím vlasně snížím odpor konců drátu a ty pak už nebudou hřát), a zaleju je epoxydem do té matice.

Filtr budu takhle ohřívat dokud se nedostane motor na provozní teplotu.

Posílám foto:

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) SLÁDEK dne 16 říj 2007, 22:31, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

pani pocitali ste to z druhej strany ?

potrebny tepelny tok = hm .prietok oleja * (teplota pozadovana - teplota na vstupe) * tepelna kapacita oleja

skuste to vypocitat...podla mna vam vyjde viac ako 60W...tipujem ze radovo okolo jedneho kW
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
Uživatelský avatar
SLÁDEK
Přispěvovatel
Příspěvky: 155
Registrován: 13 led 2007, 19:50
Odpovědi: 0

Příspěvek od SLÁDEK »

U tohoto, co mám na mysli - elekrický ohřev filtru jde jen o to, ohřát přes noc vychladlou náplň olejového filtru, aby takto ohřátý olej už filtrem dobře procházel a aby nebyl filtr po přepnutí na olej už tuhým olejem "ucpaný".
Prostě po přepnutí na olej už bude tělísko mimo provoz a ohřívání protékajícího oleje převezme klasický výměník před filtrem.

Jinak s tím, že pokud bych chtěl takto ohřívat protékající olej filtrem, máš pravdu - zdaleka by nestačil topný výkon.
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

SLÁDEK píše:U tohoto, co mám na mysli - elekrický ohřev filtru jde jen o to, ohřát přes noc vychladlou náplň olejového filtru, aby takto ohřátý olej už filtrem dobře procházel a aby nebyl filtr po přepnutí na olej už tuhým olejem "ucpaný".
Prostě po přepnutí na olej už bude tělísko mimo provoz a ohřívání protékajícího oleje převezme klasický výměník před filtrem.

Jinak s tím, že pokud bych chtěl takto ohřívat protékající olej filtrem, máš pravdu - zdaleka by nestačil topný výkon.
tak to chapem, to ano
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
Uživatelský avatar
ozi
Přispěvovatel
Příspěvky: 141
Registrován: 26 úno 2007, 08:30
Odpovědi: 0
Bydliště: Topolcany, Nitra, Slovenska Republika
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od ozi »

pani zo SR, viete mi niekto zohnat kusok hlinikovej alebo nerezovej rurky priemer tak do 10mm
Clio 1991 1.9 D Lucas CAV od 15.4.2007 2x Peveko, oventrop Afriso Flow Control, vymenniky Alu 24 a 30 dosiek, nafta v nerez 25 l, manualne ovladanie spinacov ventilov
Rouballik
Přispěvovatel
Příspěvky: 148
Registrován: 06 kvě 2007, 17:38
Odpovědi: 0

Příspěvek od Rouballik »

podle mě to ten drát prohřeje. Našel jsem na netu že 1Wh je 3600J a spočítal jsem že průměrně ohřeje naftu co projde filtrem o 36°C což se mi zdá dost.
Uživatelský avatar
radluk
Aktivista
Příspěvky: 1672
Registrován: 06 čer 2006, 22:38
Odpovědi: 0
Bydliště: Uherske Hradiste

Příspěvek od radluk »

Rouballik
tepelny vykon 1W neohreje naftu prochazejici filtrem o 36° ani nahodou, nevim kolik ma tepelnou kapacitu nafta, ale ridke oleje maji okolo tech 1600 J.Kg^-1.K^-1, cili 3600J ( coz je 1Wh ) dodane energie pri uvazovane merne tepelne kapacite 1600, ohreji 1Kg nafty o 2 K ( °C )
bartjo
Přispěvovatel
Příspěvky: 140
Registrován: 06 pro 2007, 14:41
Odpovědi: 0
Bydliště: východní Morava

Příspěvek od bartjo »

Zdar borci,
rad bych videl, jak mate ten drat v realu inslalovany.
Na kovovy povrch to dat nemuzete, to by zkratovalo jednotlive zavity a na plastovy nebo gumovy taky ne, ten by shorel. Takze jen proste "ponorit" do oleje?
Odpovědět

Zpět na „Jak se jezdí na rostlinu, nebo i na naftu“