Stránka 4 z 7

Napsal: 29 kvě 2007, 18:33
od SLÁDEK
Ahoj Lidi,
koupil jsem kus odporovýho drátu FeCrAlCo na pokusy. Drát má průměr 0,85mm, 2,49Ohm na metr, vydrží 1200°C. Metr stál kolem 20Kč.
Při 12V jím teče proud cca 5A - takže topný výkon je cca 60W - teda to samý, co má žárovka v hlavním světlometu.
Z drátu jsem udělal spirálu o průměru cca 40mm a zkusil jsem jím ohřívat olej - na 2dl skleničce po asi 4 min nešla skoro udržet ruka, po vytažení zapojeného drátu z oleje se z něj asi za 15s začalo kouřit - zbylý olej se přepaloval.
Myslím, že pokud by se povrchová teplota trochu snížila větší délkou drátu, a drát, nebo dva by se šikovně navinul dovnitř filtru oleje (samozřejmě do vstupu filtru), na místo, nebo vedle čidla vody v palivu:
http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=9944
tak by jím šel filtr přímo ohřívat, nebo alespoň rozehřát před tím, než se ohřeje motor.

Tento příspěvek berte, prosím, jako inspiraci, je to jenom takový nástřel, možná k ničemu.

Pokus jsem vám vyfotil:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 30 kvě 2007, 15:58
od mynames
ten odporovy drat me uz taky napadl jen se mi nechtelo bastlit s filtrem ale urcite by to taky slo udelat jen je to uz zase napor na baterku ne velky ale je... a v zime kazdy ten amper je dobrej u tehlech nasich starejch aut

Napsal: 30 kvě 2007, 17:44
od Nalim
jenze nesmite dat primo ohrev do oleje...

Napsal: 30 kvě 2007, 21:00
od SLÁDEK
A proč ne?

Napsal: 30 kvě 2007, 21:17
od radluk
-...

Napsal: 31 kvě 2007, 07:12
od Pavel
Když něco nevidíme tak to přeci ještě neznamená že to není:)

Prosím vraťte se k tématu turboohřívání, tím turbo znamená výfukové plyny a ne obecně rychle ohřát čímkoliv, to by pak mělo být téma rychloohřev.

Napsal: 31 kvě 2007, 16:25
od SLÁDEK
Olej se může připalovat jenom když se překročí jeho určitá teplota - vždy se tady totiž myslelo ohřívat olej hžhavičkou - ta se ovšem po zapojení na napětí 12V rozpálí doběla a to olej už opravdu přepálí.
Pokud udržím povrchovou teplotu drátu na přijatelné úrovni, řekněme cca 150 - 180°C, tak nevidím problém takto ohřívat olej přímo.

Napsal: 04 čer 2007, 18:04
od SLÁDEK
Ahoj,
tak jsem přes víkend udělal zas nějaký pokusy. Metr dlouhý drát jsem pěkně stočil, aby se vešel do filtru. Vypadá to už docela slibně.
Drát ohřívá ale o něco hůř (horší rozdělení topného výkonu v prostoru) - to se ale myslím odstraní, až bude filtrem kolem drátu proudit olej.

Teď zbývá použít matici z plastu - upravit tu u origo čidla vody, konce drátu - aby nehřály zapájím stříbrnou pájkou do tenkých měděných trubiček (tím vlasně snížím odpor konců drátu a ty pak už nebudou hřát), a zaleju je epoxydem do té matice.

Filtr budu takhle ohřívat dokud se nedostane motor na provozní teplotu.

Posílám foto:

Obrázek

Obrázek

Napsal: 04 črc 2007, 13:54
od ozi
pani pocitali ste to z druhej strany ?

potrebny tepelny tok = hm .prietok oleja * (teplota pozadovana - teplota na vstupe) * tepelna kapacita oleja

skuste to vypocitat...podla mna vam vyjde viac ako 60W...tipujem ze radovo okolo jedneho kW

Napsal: 04 črc 2007, 21:51
od SLÁDEK
U tohoto, co mám na mysli - elekrický ohřev filtru jde jen o to, ohřát přes noc vychladlou náplň olejového filtru, aby takto ohřátý olej už filtrem dobře procházel a aby nebyl filtr po přepnutí na olej už tuhým olejem "ucpaný".
Prostě po přepnutí na olej už bude tělísko mimo provoz a ohřívání protékajícího oleje převezme klasický výměník před filtrem.

Jinak s tím, že pokud bych chtěl takto ohřívat protékající olej filtrem, máš pravdu - zdaleka by nestačil topný výkon.

Napsal: 04 črc 2007, 21:55
od ozi
SLÁDEK píše:U tohoto, co mám na mysli - elekrický ohřev filtru jde jen o to, ohřát přes noc vychladlou náplň olejového filtru, aby takto ohřátý olej už filtrem dobře procházel a aby nebyl filtr po přepnutí na olej už tuhým olejem "ucpaný".
Prostě po přepnutí na olej už bude tělísko mimo provoz a ohřívání protékajícího oleje převezme klasický výměník před filtrem.

Jinak s tím, že pokud bych chtěl takto ohřívat protékající olej filtrem, máš pravdu - zdaleka by nestačil topný výkon.
tak to chapem, to ano

Napsal: 20 črc 2007, 09:12
od ozi
pani zo SR, viete mi niekto zohnat kusok hlinikovej alebo nerezovej rurky priemer tak do 10mm

Napsal: 19 pro 2007, 22:21
od Rouballik
podle mě to ten drát prohřeje. Našel jsem na netu že 1Wh je 3600J a spočítal jsem že průměrně ohřeje naftu co projde filtrem o 36°C což se mi zdá dost.

Napsal: 20 pro 2007, 11:47
od radluk
Rouballik
tepelny vykon 1W neohreje naftu prochazejici filtrem o 36° ani nahodou, nevim kolik ma tepelnou kapacitu nafta, ale ridke oleje maji okolo tech 1600 J.Kg^-1.K^-1, cili 3600J ( coz je 1Wh ) dodane energie pri uvazovane merne tepelne kapacite 1600, ohreji 1Kg nafty o 2 K ( °C )

Napsal: 20 pro 2007, 21:01
od bartjo
Zdar borci,
rad bych videl, jak mate ten drat v realu inslalovany.
Na kovovy povrch to dat nemuzete, to by zkratovalo jednotlive zavity a na plastovy nebo gumovy taky ne, ten by shorel. Takze jen proste "ponorit" do oleje?