Komorový výfuk(expanzni komora za turbem)

VW/Audi/Škoda/Seat - zvyšování výkonu (především TDI motory)

Moderátoři: šulda, Moderátoři

Odpovědět
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Odpovědi: 0
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

TAK, a ted jsi se usvedcil z prilisneho pouzivani internetu;) ... zajimalo by me, zda si ses vedom ceho jsi se timto dopustil a pripraven nest dusledky...jsem zvedav, zda jsi pripraven na znasilneni, ukrizovani, popraveni a nasledne rozctvrceni s tim, ze pak budou jeho vnitrnosti pohazeny po cele sprintovaci draze ...za moc odvazne myslenky a postoje (LOL)
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
vwphun
Přispěvovatel
Příspěvky: 509
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 14:33
Bydliště: Brno

Příspěvek od vwphun »

Marcos píše:to all: Nechtel jsme na toto reagovat, ale musim. S vami je to tezky, nekdo tady chce pustit nejakou informaci, ktera muze pomoct, a vetsina se do nej navazi. Kazdy se muze mylit, ale pravda je ta, ze Forest ma pravdu s tou akceleracni komorou. Pokud nekdo od toho ceka zvyseni vykonu, tak to asi nee, ale dokaze to VYZNAMNE zrychlit nabeh turba. Nekdo tady podotykal, ze tedy staci jen dat poradnou trubku od turba dal, ale to neni reseni, budou tam jen vznikat turbulence atd., ktere budou zhorsovat vyplachovani. Pokud nejste lini, misto dohadovani se o tom, zda to k necemu je nebo neni, staci si projit napr. us weby, pohledat fotky ladenych motoru atd., a zjistite, ze se ty komory pouzivaji. Samozrejme zalezi na pouziti, ale kde je treba rychly nabeh turba, tam jsou. A pokud ne, tak maji od turba hned vyfuk o velkem prumeru...jenze tyto vozy jsou specificky urcene jen pro jeden konkretni ucel, kdy se otacky jejich motoru nikdy nedostanou orientacne pod 50-60 % maxima, takze tam ten velky prumer vyfuku neuskodi, ale pro ladene auto na "normalni" pouziti to nema smysl, protoze se vyuziva normalni rozsah otacek a ten velky prumer v nizsich otackach bude jen na skodu. Nekdo mozna bude oponovat, ze jsou to benzinove motory, ale...princip a funkce turba jsou totozne na jakemkoliv 4T motoru. Takze kdo jeste tvrdi, ze to nefunguje, myli se. A ted do mne... (noteeth)
Víceméně máš možná pravdu, ale nemůžeš porovnávat benzínový a dieslový turbomotor, když u benziňáku do válce proudí směs vzduchu a paliva a u dieslu pouze vzduch. Navíc u benzínu je výkon ovlivňován množstvím směsi a u dieslu "kvalitou" směsi. Takže si myslím, že tyto motory mají svá specifika a nelze zaměňovat výfukový systém, když výplach u dieslu je pouze čistým vzduchem a u benzínu směsí paliva a vzduchu, které může dohořet ve výfuku, při nevhodném výplachu ovlivněném rezonančním plněním a překrytím ventilů. Ale každopádně takto navržené výfukové potrubí (s vhodnou rezonanční délkou) může pozitivně ovlivnit nástup turba (menší protitlak za turbínou).
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Odpovědi: 0
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

vwphun píše:
Víceméně máš možná pravdu, ale nemůžeš porovnávat benzínový a dieslový turbomotor, když u benziňáku do válce proudí směs vzduchu a paliva a u dieslu pouze vzduch. Navíc u benzínu je výkon ovlivňován množstvím směsi a u dieslu "kvalitou" směsi. Takže si myslím, že tyto motory mají svá specifika a nelze zaměňovat výfukový systém, když výplach u dieslu je pouze čistým vzduchem a u benzínu směsí paliva a vzduchu, které může dohořet ve výfuku, při nevhodném výplachu ovlivněném rezonančním plněním a překrytím ventilů. Ale každopádně takto navržené výfukové potrubí (s vhodnou rezonanční délkou) může pozitivně ovlivnit nástup turba (menší protitlak za turbínou).
Pozor! Fungovani turba je zalozeno na stejnem principu bez ohledu na pouzite palivo - efektivita je dana co nejvyssim objemem, vahou a teplotou pred a naopak do nejnizsim za turbem a to je neoddiskutovatelne. Jedine, v cem se lisi jsou teploty (a z toho plynouci rozdily pouzitych materialu), zcasti zpusob regulace. Dale pak moznost pouziti systemu ALS (tak jak ho zname) u naftovych turbin neni mozna (resp. je dosti nebezpecna, hodne ovlivnujici zivotnost turba)...byt je mozne bezpecny system se stejnym pozitivnim efektem u naftaka vytvorit ... a to si PISTE, ze vam nereknu jak, protoze tady cokoliv rict je jen za trest :x

...tak a ted me TDIPOWELE muzes pravem narknout, ze neco zamlcuju a nechci rict :P
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Libor Hanzal
Přispěvovatel
Příspěvky: 548
Odpovědi: 0
Registrován: 24 led 2006, 14:00
Bydliště: Trhové Sviny u Č.B.

komora

Příspěvek od Libor Hanzal »

Vidím ,že se to tu pěkně rozjelo.Tato komora způsobí to ,že se horké výfukové plyny ve vetším prostoru mohou rozpínat a tím zároveň ochladit. Z toho jaksi vyplývá to, že za turbem poklesne tlak a toto má rychlejší náběh otáček.Foresta nekamenujte,jen dal najevo,že něco takového funguje.Malá turba co používáme se roztáčejí i bez této komory. Byla by tady asi nanic.Pomůže to k lepšímu náběhu otáček velkého turba na malém obsahu motoru.Koně to ale jaksi nedělá.
bobG3
Aktivista
Příspěvky: 1319
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 19:40
Bydliště: Třebíč

Příspěvek od bobG3 »

"Chce to míň hledat na internetu a víc číst vážnou literaturu." A teď vážně.
1) o jakém zvýšení výkonu se bavíme? - jednotky procent -tzn má to význam pro úzkou skupinu lidí za hranicí běžných úprav - cena za koně je dost velká
2) při vyplachování motoru vznikne ráz, puls - prostě vlnění, které turbo trochu "rozmělní" a vlna postupuje dál. Jako každé vlnění hmotného typu se má schopnost odrážet, měnit rychlost. Vlnění má uzly a kmitny - v kmitně je tlak max, v uzlu min. Pro vyplachování je optimální aby na konci výfuku byl uzel (nebo obráceně? - furt si to pletu) - min tlak to se motor nejlíp vyplachuje a je fuk, jestli to je 2 nebo 4 takt benzin nebo diesel. Rozdíl je v procentech, o která se výkon zvětší. Laděný výfuk je ale laděný na určitý kmitočet, tj otáčky, takže se mění závislost výkon - otáčky moment - otáčky.
3) pokud chci zvýšit výkon v celém rozsahu, je třeba zvětšit průměr a aby se vlnění neodráželo, na výstup z turba dát kónus pro pozvolnou expanzi - viz obrázek od Stingraye a poznámka velká roura nakonec
4) vlnění se dá spočítat, to je ale jen začátek zkoušení, pak to chce odmakat, což se tu zřejmě leckomu podařilo, zásady jsou známé, třeba stejná délka od sedla ventilu po spojení, 4-1, 2x2-1 - realizace obtížná - zůčastnil jsem se ladění motoru - na brzdě, je to počítání, a makačka. Jestli jsem byl nepřesný, tak sory, je to na desítky stránek.
G3 Variant synchro
Smoke
Aktivista
Příspěvky: 2608
Odpovědi: 0
Registrován: 24 bře 2006, 12:00
Bydliště: kousek od Brna
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Smoke »

trošku bych tě opravil, není jedno jestli 2takt nebo 4T. 2T má úplně jinou charakteristiku a jiné vyplachování (zároveň vyfukuje a přepouší směs). takže každý typ potřebuje jiný výfuk. navíc u turba už snad žádné pulzi nejsou (když turbo fičí cca 150tis. ot +-), ty pulzi z motoru se tak ,,rozsekají" že už nejsou. pulzní komora u turba nemá smysl (pouze 2T- kde je součástí motoru). i kdyby 1%, tak to nemá smysl, za tu cenu a prácu! široký výfuk božsky stačí!
DTchip.cz chiptuning, měření výkonu

Audi A5 3.0tdi 176kw- 318k 711Nm.
Audi A3, 1756, AGR 90k@241k 557Nm - prodáno
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Odpovědi: 0
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

iTD píše:trošku bych tě opravil, není jedno jestli 2takt nebo 4T. 2T má úplně jinou charakteristiku a jiné vyplachování (zároveň vyfukuje a přepouší směs). takže každý typ potřebuje jiný výfuk. navíc u turba už snad žádné pulzi nejsou (když turbo fičí cca 150tis. ot +-), ty pulzi z motoru se tak ,,rozsekají" že už nejsou. pulzní komora u turba nemá smysl (pouze 2T- kde je součástí motoru). i kdyby 1%, tak to nemá smysl, za tu cenu a prácu! široký výfuk božsky stačí!
Kua fix, uz se na to nemuzu divat - PULZI? NE HRADY -> PULZY!!!!! - nejsme tu sice na plese nebo kulturni akci, ale kdyz uz jsem Te na to upozornil, tak to alespon cti a zkus si to zakodovat, laskave prosim. Kdykoliv budes mit problemy s pravopisem, doporucuji www.pravopis.cz - nebij, jsem take velice castym navstevnikem techto stranek ;)

Dale zadna PULZNI komora ani KOMOROVY vyfuk, nybrz expanzni pripadne akceleracni komora. Je to diky urychleni (akceleraci) a diky snizeni tlaku (expanzi spalin). (wallbash)

Siroky vyfuk je dobry jen v urcitych pripadech (viz. Marcosuv prispevek),navic ne vzdy je to mozne.
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Uživatelský avatar
origoš
Aktivista
Příspěvky: 4149
Odpovědi: 0
Registrován: 23 led 2006, 14:21
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od origoš »

Pořád jsem si říkal, nezapojuj se do toho, ale nevydržel jsem. Dvoutakt a čtyřtakt jsou principálně tak odlišné, že se z jednoho do druhého nedá aplikovat téměř nic. Benzínový a naftový se v principu také hodně liší. A turbodiesel je vůbec kapitola sama pro sebe. Nazačátku někdo napsal, že u turbíny je důležitý rozdíl tlaku před a za turbínou a to je to nejdůležitější. Turbína by měla být co nejblíže výfukovému ventilu, jak jen to konstrukce motoru dovolí. Jakýkoli protitlak za turbem snižuje účinnost a bohužel tam vždy vzniká.
Z principu by bylo ideální, kdyby se potrubí za turbínou až nakonec plunule rozšiřovalo, což se dá dost těžko udělat. Takže se to rozšíření udělá na začátku a pak pokračuje už obyčejná trubka. Pokud jsou použity tlumiče, katalyzátor a další vymoženosti, tak vadí, protože tam se mění náhle rozměr a náhlé změny (i rozšíření) nejsou zádoucí z důvodu vzniku turbulencí a odrazů. Proudění by mělo být "co nejvíce laminární".
Naopak u dvoutaktu když se odraz "naladí" do okamžiku těsně před zavřením výfukového kanálu, tak se zabrání úniku čerstvé směsi do výfuku a ta může potom shořet ve válci. To potom platí jen pro úzkou oblast otáček, z čehož i vyplývá výkonová charakteristika dvoutaktu. Strmý nárůst-špička-pokles.
Jinak se také musím připojit k obhajobě češtiny. Když čtu "vybrace, nebu vífuk", tak to by na fóru, které je skutečně bezkonkurenční být nemělo.
Benzín patří do letlampy a taky do resistinu

www.mosaznevyrobky.cz
Forest
Aktivista
Příspěvky: 7016
Odpovědi: 0
Registrován: 16 bře 2006, 18:26
Bydliště: Čechy krásné, Čechy mé (Mechov/Praha)

Příspěvek od Forest »

origoš píše:Pořád jsem si říkal...
Jinak se také musím připojit k obhajobě češtiny. Když čtu "vybrace, nebu vífuk", tak to by na fóru, které je skutečně bezkonkurenční být nemělo.
Mas ve sve podstate pravdu, jedine, co bych dodal je, ze idealni by bylo, kdyz by za turbem bylo "zarizeni", ktere by spaliny co nejvice zchlazovalo a tim snizovalo jejich objem (aniz dochazelo ke zchlazeni /tudiz i snizeni efektivity/ turbiny) a zaroven i odsavalo vychazejici spaliny ... nicmene to uz jsme se dostali nekam uplne jinam a za chvili bychom mohli pokracovat "tou o Kalkulace" (noteeth)

Nicmene diky za prispevek, tesi me, ze se ozvali i ti, kteri pouzivaji vice logiku, nezli city a pocity (dar to zen)...jinak nechapu, proc se lide zdrahaji prispivat, origos neni prvnim, kdo "se do toho nechtel plest". Asi je to tim, ze nechce byt "ukrizovani" a v "jednote je sila" ... pak si vy, pochybovaci nestezujte, ze lide odmitaji sdelovat "moudra" - ostatne, tlachat muzete na VWclubu, tady jste kvuli informacim, NE?! (hm)
TDI - everyday's racing performance with frugal running costs - do not let the challenge pass you by (hm)

Jestliže máš pravdu o 24 hodin dříve než jiní, jsi přesně oněch 24 hodin považován za blázna. (Antoine de Rivarol)
Uživatelský avatar
Mcjohn
Přispěvovatel
Příspěvky: 64
Odpovědi: 0
Registrován: 08 říj 2006, 22:02
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Mcjohn »

Sorry, že vám chci do toho kecat sem tady novej. Čistě teoreticky, když budete zvětšovat od turba průměr výfuku tak bude klesat rychlost proudění výfukových plynů a tím se bude zvětšovat i tlak za turbem. Psali jste, že u TDI záleží na rozdílu tlaku před turbem a za turbem. Čím vyšši je rozdíl tlaků tím vyšší je rychlost proudění spalnin a tím se turbo dokáže roztočit rychleji. Neříkám, že by se měl výfuk zužovat, tím by se mohl taky zvětšovat tlak, ale nějakej otestovanej průřez po celé delce. Je jasný že tam musí bej tlumiče. Opačný vliv by mělo ochlazování výfukových spalnin, snížíte teplotu, snížíte objem, zvětší se rychlost spalnin klesne tlak.
Uživatelský avatar
Mcjohn
Přispěvovatel
Příspěvky: 64
Odpovědi: 0
Registrován: 08 říj 2006, 22:02
Bydliště: Č.Budějovice

Příspěvek od Mcjohn »

Ještě sem zapoměl dodat jináč ve všem ostatním souhlasím s origošem.
Uživatelský avatar
Stingray
Přispěvovatel
Příspěvky: 492
Odpovědi: 0
Registrován: 21 dub 2006, 13:35
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Stingray »

Tak aby ste to pochopili ideme po lopate - v akom smere vychádzajú výfukové plyny von s turba.....??
...to be or not to be... - faster
grim
Přispěvovatel
Příspěvky: 779
Odpovědi: 0
Registrován: 19 bře 2006, 13:58
Bydliště: UH

Příspěvek od grim »

Hm, fakt se to tu docela rozpoutalo a začínají se připojovat i ti, kteří něco ví (samozřejmě jsem vyjímka :) ). nechci se handrkovat o slovíčka a říkat, protože si pořád myslím, že je to fórum pro fandy nafty a trošku mě mrzí, že tu dost lidí ztrácí čas různými hádkami, ptaním se na věci dokola a tak všelijak podobně..., ale to je (offtopic) , který jsem si nemohl odpustit.
nejde o to mít co největší průměr, ale o tvar. o tvar, se kterým se snažíme udělat z turbulentního proudění laminární. tak jak to ukázal na fotkách stingray a zmínili to i někteří další. vyústění od turba by měla být "dýza" (případně lavalova), aby došlo k co největšímu urychlení (odvodu) plynů. když bude proudění co nejvíc ideální, tak bude docházet k menšímu tření tzn. "rychlejší ochlazení".
problémek asi bude v tom, že proud plynů není pořád stejný, ale mění se s přidáním plynu.., proto bude těžké něco takového vyladit. další problém bude v tom jak všechno dostat do auta. další, že to bude něco vážit (každé kilo dolů :)) ) a bude to stát taky nějaký peníz a v závěru to nemusí být nějak moc znatelné. ten kdo se do něčeho takového pustí, tak už nehraje o setinky, ale posune se o řád výš. ale "výfuk" není všechno. důležité je mít vyladěné auto jako celek..
určitě ne všechno co jsem tady teď napsal je správně, ale jak už jsem napsal o věcech je potřeba diskutovat. někdy totiž někdo může plácnout na první pohled kravinu, ale pro druhého je to věc, která chyběla do skládačky.
M.
jayd
Přispěvovatel
Příspěvky: 562
Odpovědi: 0
Registrován: 26 led 2006, 13:05

Příspěvek od jayd »

Forest píše: Pozor! Fungovani turba je zalozeno na stejnem principu bez ohledu na pouzite palivo - efektivita je dana co nejvyssim objemem, vahou a teplotou pred a naopak do nejnizsim za turbem a to je neoddiskutovatelne.
jen mala technicka, aby nenarusil diskuzi:-)

objem, vaha s teplotou jsou celkem provazany...takze souhlasim velky objem, vaha, ale teplota co nejnizsi..bavime se o tom co je pred turbem

protoze pokud budu mit vysokou teplotu na vstupu tak na vystupu bude jeste vetsi a budu muset mit hodne velky chladic:-)
VW GOLF 4 1,9 TDI 66KW r.v 98, ALH, VR6 pritlacak, turbo 130 PD - Andre, trysky PP520, chip - Reescha, cca 145 koniku

VW SHARAN 2.0 TDi, 2007
grim
Přispěvovatel
Příspěvky: 779
Odpovědi: 0
Registrován: 19 bře 2006, 13:58
Bydliště: UH

Příspěvek od grim »

jayd píše:
Forest píše: Pozor! Fungovani turba je zalozeno na stejnem principu bez ohledu na pouzite palivo - efektivita je dana co nejvyssim objemem, vahou a teplotou pred a naopak do nejnizsim za turbem a to je neoddiskutovatelne.
jen mala technicka, aby nenarusil diskuzi:-)

objem, vaha s teplotou jsou celkem provazany...takze souhlasim velky objem, vaha, ale teplota co nejnizsi..bavime se o tom co je pred turbem

protoze pokud budu mit vysokou teplotu na vstupu tak na vystupu bude jeste vetsi a budu muset mit hodne velky chladic:-)
spaliny by měly mít před turbem co nejvyšší teplotu. proto se taky svody obalují "termo páskama".
Odpovědět

Zpět na „Zvyšování výkonu VW group (DIESEL)“