Před pár dny jsem si všiml zvýšených volnoběžných otáček na svoji Octavii 2, 1.9TDI PD 77kW. Otáčky se zvýšili na cca 1000 ot/min. Stalo se mi to při zastavení při parkování, nebo chvíli stání na semaforu. Přikládal jsem to krátkým trasám a zimě. Dneska jsem ale při pročítání fóra zjistil, ze se otáčky můžou zvýšit, když klesne napětí - ŘJ si při nízkém napětí přidá otáčky.
Dnes jsem to zkoumal za jízdy s voltmetrem zapojeným v zásuvce v kabině. Napětí se za celou jízdu (cca 40 km po městě) nezvysilo nad 13,6V. Ani při přidání plynu. V jednu chvíli (po zastavení a startu) bylo dokonce jen 11,7V. Vypadá to tedy na alternátor... dřív jsem pozoroval v alternátoru cvakání při studeném motoru. Ale to většinou za par minut přestalo, tak jsem tomu nevěnoval moc pozornosti. Dělá to asi volnoběžka... Teď ale nevím, čím začít. Jestli měnit volnoběžku, regulátor, nebo hledat špatnou kostru nebo buzení.
Mohla by se volnoběžka tak “vyběhat”, že by začala prokluzovat a alternátor by málo dobíjel?
Předem díky za rady a tipy
